Jousipuristin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 899
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Korjaamolla jousen vaihto maksaa 20€, joten ei kannata lähteä urheilemaan noilla Bilteman puristimilla.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Jouzen lento

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Heip !

Duuma-us:

Tulipa vaan tässä taas mieleen, että jos pelkää pomppivia jousia niin
eikös voisi sitoa liinaa kiinni siihen jouseen, liinan toinen pää vaikkapa toisen puolen pyörän ripustuksiin kiinni (liina auton alapuolelta). Ja sitten vasta puristelemaan ja irroittelemaan sitä jousta. Eipä ainakaan tulisi jousi silmille jos lähtisi liikekannalle.

Maiköl Nait
Ex monta W-kirjainta.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Jouzen lento

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

MikaVeee kirjoitti:Heip !

Duuma-us:

Tulipa vaan tässä taas mieleen, että jos pelkää pomppivia jousia niin
eikös voisi sitoa liinaa kiinni siihen jouseen, liinan toinen pää vaikkapa toisen puolen pyörän ripustuksiin kiinni (liina auton alapuolelta). Ja sitten vasta puristelemaan ja irroittelemaan sitä jousta. Eipä ainakaan tulisi jousi silmille jos lähtisi liikekannalle.

Maiköl Nait
:shock: ...en uskaltas urheilla! :shock:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Ei näämmä uskota ennenkuin sattuu vahinko. mutta se vahinko voi mersun jousen kanssa olla viimeinen :cry: Eikä se jousen vaihto edes merkkikorjaamolla ihan hirveen kallis ole, kun tuohon nyt ei paljon aikaa kulu.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Itse sain taistella jousen kanssa kolmella bilteman puristimella tunteja ennenkuin sain jousen pois. Kyllä sinne on uskomattoman pitkä jousi tungettu pieneen tilaan. Nyt olen suunnittelemassa kierretangosta ja lattaraudasta puristinta, kun tuota haponkestävää lattarautaa tallista löytyy"
,kirjoitti wikström.

Mikäli tarve jousen vaihdolle on vain silloin, kun entinen on poikki, tai muutenkin sanotaan korkeintaan kerran vuodessa, niin ei kertakaikkiaan kannata värkätä itse vaarantaen oman terveytensä.

Juu, tiedetään tiedetään että hyvin onnistuu / onnistui vaikka rautalankakoukuilla kun täällä kysytään, mutta älkää ihmeessä kannustako ketään tuntematonta, jolla voi olla peukalo aivan keskellä kämmentä, värkkäämään noiden jousien kanssa omin neuvoin.

Jousen vaihto maksaa esim. meillä korjaamolla 12 € / kpl ja aikaa menee muutama minuutti - ei siinä pääse palkoille vaikka kuinka itse tekee.

Asia erikseen ovat ne jotka vaihtelevat jousia / jousenkumeja autoonsa ihan alvariinsa.
wiimax.fi
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

pomppiva jousi

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

En ole vaihtamassa jousia, enkä ole muitakaan kannustamassa siihen. Mutta heitin ilmaan ajatuksen että kun joku haluaa urheilla niin sen jousen voisi laittaa "turvavöihin".

Dieselpower kirjoitti:Ei näämmä uskota ennenkuin sattuu vahinko. mutta se vahinko voi mersun jousen kanssa olla viimeinen :cry: Eikä se jousen vaihto edes merkkikorjaamolla ihan hirveen kallis ole, kun tuohon nyt ei paljon aikaa kulu.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

jousi

Viesti Kirjoittaja Ari »

Olen myös sitä mieltä että miksi tunata itse jos vähänkin epävarma.Eiköhän kenellä tahansa ole varaa tuollainen homma teettääkin,eikä tarvitse miettiä enempää/nähdä vaivaa/ pelätä...
Tunnustan olevani sellainen luonne itse,että mieluummin maksan 15euroa
esim.pakoputken vaihtamisesta pajalla kuin ähellän tunteja auton alla niska jumissa.Tuossa tapauksessa kannattaa tietty yrittää,mutta ei jaksaisi tuntitolkulla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Omaani vaihdoin ainakin tehdastekoisilla, silti jännitti kun piti vetää ne jouset ihan lyttyyn ennen kuin sai paikalleen. 17,2 mm etujouset.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

helppo homma vaihtaa omatekosilla jos rauta,rälläkkä ja hitsikone käsissä pysyy...ite ollaan tehty sen kokosesta pyöreestä kiekosta kun jousen sisään mahtuu ja sit 3 sakaraa tehty ketju lenkeistä ja niistä kun tekee kaikista eri mittaset että se pyöree kiekko on suorassa siinä jousessa ni toimii...seuraavaks kyllä taidan jysriä tollaset kun siinä kuvassakin oli ne mersuun tarkotetut tehdas tekoset...
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Pitäähän sitä olla jännitystä elämässä. No vakavissaan kun puhutaan ni en ihan periaatteesta vie pajalle autoa kun on kyse jostain mitä itsekkin voin tehdä. Minä myös tykkään auton korjaamisesta, se kun on rentouttavaa hommaa ja onhan se minulle suuri osa tätä harrastusta. Onhan tuo jousien kanssa leikkiminen vaarallista mutta niin on tupakin polttaminenkin vaikka tappaa hitaammin. Jos tuossa itsensä onnistuu tappamaan niin saa olla peukku keskellä kämmentä tai todella huono tuuri. Taitaa se autolla taiteileminen täällä pääkaupunkiseudun liikenteessä olla vähintäänkin yhtä vaarallista. Kiitos kuitenkin kaikista kommenteista! Vielä jos joku ammatikseen metallialalla niin vinkkejä kierratangon suhteen otetaan vastaan. :wink:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mitäs tuollaisi tehdastekoisia jousipuristimia voisi kysellä.

Siis itesllä on kyllä tuollainen ammattikäyttöön tehty puristin, mutta ei se mersun jousiin sovi.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Mulla olis jousipuristimista omatekoinen versio. Malli otettu merkkikorjaamolta. Kunhan saan hankittua digikameran lähetän kuvat. Vaihdettu useampaan meseen jouset.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kuulostaa hyvältä! Kuvia innokkaasti odotellen...
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Temos,

Omassa kulkimessa oli tuo etupää sen verran koholla, että sitä piti mallailla ensin jousilla ja sitten vielä niillä kumeilla. Veholta sain semmoisen tarjouksen (oli useampi kymppi per kerta :shock:), joten päätin sitten, että tehdään omat.

Voin kuvaakin laittaa, jos kamerakännykän resoluutio kelpaa. :oops:

t.
Risto
E500 – 211.070
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Tuonne kun työmaalle oli tulossa 80-lukuinen ässä etujousien vaihtoon päätimme sitten hankkia sellaisen "virallisen" tehdastekoisen jousipuristimen, kun noita saksantuonteja aina siinä muutenkin pyörii. Eipä tietenkään passannut, ässässä halkaisijaltaan suuremmat jouset. No onpahan sitten jatkoa ajatellen olemassa, ei höpiläät loukkaa itseään.
Avatar
Ryöhkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 07.04.2003 15:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ryöhkä »

Morjes,
Viimeksi, omasta 123:n jousi murheesta selvisin todella sujuvasti.
Poikkesin tuolla Viialassa Venetmäen purkaamolla kyselemässä osia autooni ja samalla kysyin löytyisikö mahdollisesti uutta sopivaa jousta katkenneen tilalle.
Hyllystä löytyy, montako otat ? tuli vastaus.
Minä tähän varovasti, että jos yhden ottaisi kun tuo vaihtotyö on niin v mäinen suoritettava kotikonsteilla.
Onneksi kysäisin , onnistuisiko mahdollisesti tämä vaihtotyö suorittaa heillä.
Ja homma natsasi, juuri silloin oli jokin välipää hommissa ja halli tyhjänä.
Eipä sitten muuta kuin auto sisälle ja käsittelyyn.
Varauduin mielessäni noin tunnin sessioon, kun itseltäni on mennyt tuo aika monin kertaisesti aikaisemmissa jousi rempoissa.

Työn kulku oli pääpiirteissään seuraava:

-Auto sisälle halliin.
-Hallinosturilla oikea etukulma ylös ja pyörä linkkuun sekä konepelti auki.
-Jousen väliin työnnettiin kaksi lautasen näköistä metalli levyä ja sitten pujotettiin kierteellä varustettu tuurna konetilassa olevasta jousen yläpään pesänreiästä sinne lautasille.
-Pultti pyssyllä junkua muutama sekuntti tuurnalle ja jousi kasassa.
-Jousi paketti pois autosta lattialle, taas jenkua koneelle, että puristus saadaan pois jousesta.
-Otetaan uusi jousi, puristetaan kasaan, työnnetään paikalleen ja löysätään puristin ja poistetaan.
-Auton kulma lasketaan alas ja suljetaan konepelti.

Siinä se oli ja minä täysin huuli pyöreänä, että voiko tuo olla mahdollista tuossa ajassa ja vielä pyörää poistamatta.

Kokonais aika oli puheineen päivineen n. 5 min.

-Pojilla oli käytössä nuo edellä esitellyt ammattilaisten vehkeet ja se ammattilaisuus muutenkin, kun ei siinä tehty mitään turhaa ylimääräistä työtä vaan ja ainoastaan tarpeellinen.

Kokonaishinta osineen ja töineen yht. 35e joka mielestäni enemmän kuin kohtuullinen.
Tämän nähtyäni ja koettuani en kyllä rupea leikkimää monttööriä jousien tiimoilta kotitallissani.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noinhan se menee kuin Ryöhkä kertoi, paitsi että pulttipyssyä käytettäessä puristin hajoaa liian usein - paineilmaräikkä on parempi.

Eikös Oululaisen puristimessa ollut kaksia lautasia mukana ?
wiimax.fi
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ruuskanen hoiti saman kun auto oli alapallojen vaihdossa,otti vain sen jousen hinnan. Ei kysellyt turhia.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

< ajankohtiseksi alapallonivelen vaihdon yhteydessä.>

Ei sen takia tarvitse jousta irroittaa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Roisto kirjoitti:Terve,

Seuraavalle kerralle melkein saattaisi käydä katsomassa, jos jostain oikeasta pulttiliikkeestä löytyisi pienemmällä nousulla olevaa kierretankoa tai riittävän pitkää pulttia. Tuossa on jousessa semmoinen jännitys, että mutteria saa vääntää aikalailla ja samalla varmistaa, että kierteet on hyvin öljytty. Pikkuhiljaa alkaa myös sinkki kulumaan tangon pinnasta.

Etsi samantien lattakierteellistä karkaistua kierretankoa . Itse kyhäsin
puristimen ison h-auton ( ehkä pakun ) tunkin ruuvista. Kunhan saan modifioutua esityskelpoiseksi , voin julkaista kuvan. 8)
tuulennopea
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 25.12.2004 09:43
Paikkakunta: heinävesi

Viesti Kirjoittaja tuulennopea »

itselläni on alkuperäiset mb puristimet ja täytyy sanoa et enää en rupeis leikkii muilla puristimilla. hintakaan ei ollu paha ku sai vävän ponssia.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Tuolla on muutama kuva puristimesta jota minä käytin.
http://koti.mbnet.fi/juv/autot/puristin.html
Koitin laittaa ne kuvat tänne suoraan mutten osannu.....
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ryöhkä kirjoitti:Morjes,
<...>
Kokonais aika oli puheineen päivineen n. 5 min.
höh, minä kun kysyin korjaamolta jousien vaihtotyötä Vitoon niin uhkailivat yli 5 tunnin työllä, joten päätin tehdä itse...eikä viton jousissa ole edes noita ongelmia mitä ilmeisesti mersuissa on.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18111
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takajousien vaihto Vitoon on erittäin helppoa eikä vaadi erikoistyökaluja, etujousia ei taas saa erikseen esim. KL kautta vaan tulee koko paketti iskareineen.
wiimax.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Oululainen kirjoitti:Tuonne kun työmaalle oli tulossa 80-lukuinen ässä etujousien vaihtoon päätimme sitten hankkia sellaisen "virallisen" tehdastekoisen jousipuristimen, kun noita saksantuonteja aina siinä muutenkin pyörii. Eipä tietenkään passannut, ässässä halkaisijaltaan suuremmat jouset. No onpahan sitten jatkoa ajatellen olemassa, ei höpiläät loukkaa itseään.
126:n etujousiin täytyy olla ne isommat lautaset jousenpuristimeen. Samat käyvät esim. w115 ja 123:n takajousiin...
w115,123,124,126,210 yms.
Caide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ke 20.10.2004 15:01
Paikkakunta: Kerava

JOUSIEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Caide »

Tiedustelin viime kesänä Keskisellä Uudellamaalla olevalta valtuutetulta Mersun huoltoliikkeeltä etujousien vaihtoa mun 115 koriseen. Kieltäytyivät tekemästä ko. työtä vedoten työn vaikeuteen ja erikoispuristimen puuttumiseen. Eli aika erilaiset on tarinat. Yhdyn kuitenkin jokaiseen lauseeseen jossa varoitetaan urheilemasta kovin hentoisilla työkaluilla. Näissä pitkissä jousissa on yllättävän paljon voimaa. Uskokaa pois.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Yhdet lautaset taitaa olla, vai oliko takajousille omat? No jokatapauksessa S-malliin ei ollut sopivia, harvemmin noita tuossa käy hitsauksella...
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

..eipä tarvii jousipuristimia lainkaan ainakaan 123/126 mallissa, kun pudottaa kokoa etu/taka alatukivarren alas hallitunkin avulla, huomattavasti nopeempi.
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Ja sitten on pyöränkulmat miten sattuu...
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

pystykulma pitää tietty merkata säätöpulttiin että saa samaan asentoon
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Vastaa Viestiin