Jousipuristin
Jouzen lento
Heip !
Duuma-us:
Tulipa vaan tässä taas mieleen, että jos pelkää pomppivia jousia niin
eikös voisi sitoa liinaa kiinni siihen jouseen, liinan toinen pää vaikkapa toisen puolen pyörän ripustuksiin kiinni (liina auton alapuolelta). Ja sitten vasta puristelemaan ja irroittelemaan sitä jousta. Eipä ainakaan tulisi jousi silmille jos lähtisi liikekannalle.
Maiköl Nait
Duuma-us:
eikös voisi sitoa liinaa kiinni siihen jouseen, liinan toinen pää vaikkapa toisen puolen pyörän ripustuksiin kiinni (liina auton alapuolelta). Ja sitten vasta puristelemaan ja irroittelemaan sitä jousta. Eipä ainakaan tulisi jousi silmille jos lähtisi liikekannalle.
Maiköl Nait
Ex monta W-kirjainta.
Re: Jouzen lento
MikaVeee kirjoitti:Heip !
Duuma-us:
Maiköl Nait

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
"Itse sain taistella jousen kanssa kolmella bilteman puristimella tunteja ennenkuin sain jousen pois. Kyllä sinne on uskomattoman pitkä jousi tungettu pieneen tilaan. Nyt olen suunnittelemassa kierretangosta ja lattaraudasta puristinta, kun tuota haponkestävää lattarautaa tallista löytyy"
,kirjoitti wikström.
Mikäli tarve jousen vaihdolle on vain silloin, kun entinen on poikki, tai muutenkin sanotaan korkeintaan kerran vuodessa, niin ei kertakaikkiaan kannata värkätä itse vaarantaen oman terveytensä.
Juu, tiedetään tiedetään että hyvin onnistuu / onnistui vaikka rautalankakoukuilla kun täällä kysytään, mutta älkää ihmeessä kannustako ketään tuntematonta, jolla voi olla peukalo aivan keskellä kämmentä, värkkäämään noiden jousien kanssa omin neuvoin.
Jousen vaihto maksaa esim. meillä korjaamolla 12 € / kpl ja aikaa menee muutama minuutti - ei siinä pääse palkoille vaikka kuinka itse tekee.
Asia erikseen ovat ne jotka vaihtelevat jousia / jousenkumeja autoonsa ihan alvariinsa.
,kirjoitti wikström.
Mikäli tarve jousen vaihdolle on vain silloin, kun entinen on poikki, tai muutenkin sanotaan korkeintaan kerran vuodessa, niin ei kertakaikkiaan kannata värkätä itse vaarantaen oman terveytensä.
Juu, tiedetään tiedetään että hyvin onnistuu / onnistui vaikka rautalankakoukuilla kun täällä kysytään, mutta älkää ihmeessä kannustako ketään tuntematonta, jolla voi olla peukalo aivan keskellä kämmentä, värkkäämään noiden jousien kanssa omin neuvoin.
Jousen vaihto maksaa esim. meillä korjaamolla 12 € / kpl ja aikaa menee muutama minuutti - ei siinä pääse palkoille vaikka kuinka itse tekee.
Asia erikseen ovat ne jotka vaihtelevat jousia / jousenkumeja autoonsa ihan alvariinsa.
wiimax.fi
pomppiva jousi
En ole vaihtamassa jousia, enkä ole muitakaan kannustamassa siihen. Mutta heitin ilmaan ajatuksen että kun joku haluaa urheilla niin sen jousen voisi laittaa "turvavöihin".
Dieselpower kirjoitti:Ei näämmä uskota ennenkuin sattuu vahinko. mutta se vahinko voi mersun jousen kanssa olla viimeinenEikä se jousen vaihto edes merkkikorjaamolla ihan hirveen kallis ole, kun tuohon nyt ei paljon aikaa kulu.
Ex monta W-kirjainta.
jousi
Olen myös sitä mieltä että miksi tunata itse jos vähänkin epävarma.Eiköhän kenellä tahansa ole varaa tuollainen homma teettääkin,eikä tarvitse miettiä enempää/nähdä vaivaa/ pelätä...
Tunnustan olevani sellainen luonne itse,että mieluummin maksan 15euroa
esim.pakoputken vaihtamisesta pajalla kuin ähellän tunteja auton alla niska jumissa.Tuossa tapauksessa kannattaa tietty yrittää,mutta ei jaksaisi tuntitolkulla.
Tunnustan olevani sellainen luonne itse,että mieluummin maksan 15euroa
esim.pakoputken vaihtamisesta pajalla kuin ähellän tunteja auton alla niska jumissa.Tuossa tapauksessa kannattaa tietty yrittää,mutta ei jaksaisi tuntitolkulla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
- laineracing
- Mersumies
helppo homma vaihtaa omatekosilla jos rauta,rälläkkä ja hitsikone käsissä pysyy...ite ollaan tehty sen kokosesta pyöreestä kiekosta kun jousen sisään mahtuu ja sit 3 sakaraa tehty ketju lenkeistä ja niistä kun tekee kaikista eri mittaset että se pyöree kiekko on suorassa siinä jousessa ni toimii...seuraavaks kyllä taidan jysriä tollaset kun siinä kuvassakin oli ne mersuun tarkotetut tehdas tekoset...
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
Pitäähän sitä olla jännitystä elämässä. No vakavissaan kun puhutaan ni en ihan periaatteesta vie pajalle autoa kun on kyse jostain mitä itsekkin voin tehdä. Minä myös tykkään auton korjaamisesta, se kun on rentouttavaa hommaa ja onhan se minulle suuri osa tätä harrastusta. Onhan tuo jousien kanssa leikkiminen vaarallista mutta niin on tupakin polttaminenkin vaikka tappaa hitaammin. Jos tuossa itsensä onnistuu tappamaan niin saa olla peukku keskellä kämmentä tai todella huono tuuri. Taitaa se autolla taiteileminen täällä pääkaupunkiseudun liikenteessä olla vähintäänkin yhtä vaarallista. Kiitos kuitenkin kaikista kommenteista! Vielä jos joku ammatikseen metallialalla niin vinkkejä kierratangon suhteen otetaan vastaan. 

- B. Wikström
- Vakiokalustoa
Temos,
Omassa kulkimessa oli tuo etupää sen verran koholla, että sitä piti mallailla ensin jousilla ja sitten vielä niillä kumeilla. Veholta sain semmoisen tarjouksen (oli useampi kymppi per kerta
), joten päätin sitten, että tehdään omat.
Voin kuvaakin laittaa, jos kamerakännykän resoluutio kelpaa.
t.
Risto
Omassa kulkimessa oli tuo etupää sen verran koholla, että sitä piti mallailla ensin jousilla ja sitten vielä niillä kumeilla. Veholta sain semmoisen tarjouksen (oli useampi kymppi per kerta

Voin kuvaakin laittaa, jos kamerakännykän resoluutio kelpaa.

t.
Risto
E500 – 211.070
-
- Sisäänajossa
Tuonne kun työmaalle oli tulossa 80-lukuinen ässä etujousien vaihtoon päätimme sitten hankkia sellaisen "virallisen" tehdastekoisen jousipuristimen, kun noita saksantuonteja aina siinä muutenkin pyörii. Eipä tietenkään passannut, ässässä halkaisijaltaan suuremmat jouset. No onpahan sitten jatkoa ajatellen olemassa, ei höpiläät loukkaa itseään.
Morjes,
Viimeksi, omasta 123:n jousi murheesta selvisin todella sujuvasti.
Poikkesin tuolla Viialassa Venetmäen purkaamolla kyselemässä osia autooni ja samalla kysyin löytyisikö mahdollisesti uutta sopivaa jousta katkenneen tilalle.
Hyllystä löytyy, montako otat ? tuli vastaus.
Minä tähän varovasti, että jos yhden ottaisi kun tuo vaihtotyö on niin v mäinen suoritettava kotikonsteilla.
Onneksi kysäisin , onnistuisiko mahdollisesti tämä vaihtotyö suorittaa heillä.
Ja homma natsasi, juuri silloin oli jokin välipää hommissa ja halli tyhjänä.
Eipä sitten muuta kuin auto sisälle ja käsittelyyn.
Varauduin mielessäni noin tunnin sessioon, kun itseltäni on mennyt tuo aika monin kertaisesti aikaisemmissa jousi rempoissa.
Työn kulku oli pääpiirteissään seuraava:
-Auto sisälle halliin.
-Hallinosturilla oikea etukulma ylös ja pyörä linkkuun sekä konepelti auki.
-Jousen väliin työnnettiin kaksi lautasen näköistä metalli levyä ja sitten pujotettiin kierteellä varustettu tuurna konetilassa olevasta jousen yläpään pesänreiästä sinne lautasille.
-Pultti pyssyllä junkua muutama sekuntti tuurnalle ja jousi kasassa.
-Jousi paketti pois autosta lattialle, taas jenkua koneelle, että puristus saadaan pois jousesta.
-Otetaan uusi jousi, puristetaan kasaan, työnnetään paikalleen ja löysätään puristin ja poistetaan.
-Auton kulma lasketaan alas ja suljetaan konepelti.
Siinä se oli ja minä täysin huuli pyöreänä, että voiko tuo olla mahdollista tuossa ajassa ja vielä pyörää poistamatta.
Kokonais aika oli puheineen päivineen n. 5 min.
-Pojilla oli käytössä nuo edellä esitellyt ammattilaisten vehkeet ja se ammattilaisuus muutenkin, kun ei siinä tehty mitään turhaa ylimääräistä työtä vaan ja ainoastaan tarpeellinen.
Kokonaishinta osineen ja töineen yht. 35e joka mielestäni enemmän kuin kohtuullinen.
Tämän nähtyäni ja koettuani en kyllä rupea leikkimää monttööriä jousien tiimoilta kotitallissani.
Viimeksi, omasta 123:n jousi murheesta selvisin todella sujuvasti.
Poikkesin tuolla Viialassa Venetmäen purkaamolla kyselemässä osia autooni ja samalla kysyin löytyisikö mahdollisesti uutta sopivaa jousta katkenneen tilalle.
Hyllystä löytyy, montako otat ? tuli vastaus.
Minä tähän varovasti, että jos yhden ottaisi kun tuo vaihtotyö on niin v mäinen suoritettava kotikonsteilla.
Onneksi kysäisin , onnistuisiko mahdollisesti tämä vaihtotyö suorittaa heillä.
Ja homma natsasi, juuri silloin oli jokin välipää hommissa ja halli tyhjänä.
Eipä sitten muuta kuin auto sisälle ja käsittelyyn.
Varauduin mielessäni noin tunnin sessioon, kun itseltäni on mennyt tuo aika monin kertaisesti aikaisemmissa jousi rempoissa.
Työn kulku oli pääpiirteissään seuraava:
-Auto sisälle halliin.
-Hallinosturilla oikea etukulma ylös ja pyörä linkkuun sekä konepelti auki.
-Jousen väliin työnnettiin kaksi lautasen näköistä metalli levyä ja sitten pujotettiin kierteellä varustettu tuurna konetilassa olevasta jousen yläpään pesänreiästä sinne lautasille.
-Pultti pyssyllä junkua muutama sekuntti tuurnalle ja jousi kasassa.
-Jousi paketti pois autosta lattialle, taas jenkua koneelle, että puristus saadaan pois jousesta.
-Otetaan uusi jousi, puristetaan kasaan, työnnetään paikalleen ja löysätään puristin ja poistetaan.
-Auton kulma lasketaan alas ja suljetaan konepelti.
Siinä se oli ja minä täysin huuli pyöreänä, että voiko tuo olla mahdollista tuossa ajassa ja vielä pyörää poistamatta.
-Pojilla oli käytössä nuo edellä esitellyt ammattilaisten vehkeet ja se ammattilaisuus muutenkin, kun ei siinä tehty mitään turhaa ylimääräistä työtä vaan ja ainoastaan tarpeellinen.
Kokonaishinta osineen ja töineen yht. 35e joka mielestäni enemmän kuin kohtuullinen.
Tämän nähtyäni ja koettuani en kyllä rupea leikkimää monttööriä jousien tiimoilta kotitallissani.
Roisto kirjoitti:Terve,
Seuraavalle kerralle melkein saattaisi käydä katsomassa, jos jostain oikeasta pulttiliikkeestä löytyisi pienemmällä nousulla olevaa kierretankoa tai riittävän pitkää pulttia. Tuossa on jousessa semmoinen jännitys, että mutteria saa vääntää aikalailla ja samalla varmistaa, että kierteet on hyvin öljytty. Pikkuhiljaa alkaa myös sinkki kulumaan tangon pinnasta.
Etsi samantien lattakierteellistä karkaistua kierretankoa . Itse kyhäsin
puristimen ison h-auton ( ehkä pakun ) tunkin ruuvista. Kunhan saan modifioutua esityskelpoiseksi , voin julkaista kuvan.

-
- Sisäänajossa
Tuolla on muutama kuva puristimesta jota minä käytin.
http://koti.mbnet.fi/juv/autot/puristin.html
Koitin laittaa ne kuvat tänne suoraan mutten osannu.....
http://koti.mbnet.fi/juv/autot/puristin.html
Koitin laittaa ne kuvat tänne suoraan mutten osannu.....
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
höh, minä kun kysyin korjaamolta jousien vaihtotyötä Vitoon niin uhkailivat yli 5 tunnin työllä, joten päätin tehdä itse...eikä viton jousissa ole edes noita ongelmia mitä ilmeisesti mersuissa on.Ryöhkä kirjoitti:Morjes,
<...>
Lisää tietoa: www.skg.fi
126:n etujousiin täytyy olla ne isommat lautaset jousenpuristimeen. Samat käyvät esim. w115 ja 123:n takajousiin...Oululainen kirjoitti:Tuonne kun työmaalle oli tulossa 80-lukuinen ässä etujousien vaihtoon päätimme sitten hankkia sellaisen "virallisen" tehdastekoisen jousipuristimen, kun noita saksantuonteja aina siinä muutenkin pyörii. Eipä tietenkään passannut, ässässä halkaisijaltaan suuremmat jouset. No onpahan sitten jatkoa ajatellen olemassa, ei höpiläät loukkaa itseään.
w115,123,124,126,210 yms.
JOUSIEN VAIHTO
Tiedustelin viime kesänä Keskisellä Uudellamaalla olevalta valtuutetulta Mersun huoltoliikkeeltä etujousien vaihtoa mun 115 koriseen. Kieltäytyivät tekemästä ko. työtä vedoten työn vaikeuteen ja erikoispuristimen puuttumiseen. Eli aika erilaiset on tarinat. Yhdyn kuitenkin jokaiseen lauseeseen jossa varoitetaan urheilemasta kovin hentoisilla työkaluilla. Näissä pitkissä jousissa on yllättävän paljon voimaa. Uskokaa pois.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
-
- Sisäänajossa
..eipä tarvii jousipuristimia lainkaan ainakaan 123/126 mallissa, kun pudottaa kokoa etu/taka alatukivarren alas hallitunkin avulla, huomattavasti nopeempi.
SEKKIMIES
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81