sähkökattoluukku ja muita ongelmia

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

sähkökattoluukku ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

mites tuo sähkökattoluukun vaijerin saa vaihdettua
pitääkö koko verhoilu repiä irti.
eiks se kuitenkin vaijerilla toimi kun moottori pyörii luukku ei aukea,
vaan kuuluu sellaista ääntä kuin olisi vaijeri poikki.

sit öljynpainemittarin anturi onks se tuolla suodatin jalassa vai ,
ja auto on 250D -85 kun mittari menee pohjaan heti kun virran pistää päälle
ei taida olla oikein kunnossa.
ja onks monenlaisia kun motonetin sivuilla ei ole kuin yksi eli passaako
se sit joka malliin, kun on yksi uusi ylimääräinen bensakoneeseen ostettu.
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Auto taitaa olla 124? Omaan ässään kun vaihdettiin puratti verhoilun ja luukun pois. Oli joku kirvesmies yrittänyt sitä vaihtaa ja rikkonut siinä samalla vaijerin suojaputken. :evil: No, uusi Saksasta 45 eur. Olettaisin että sen saa urkittua irti luukun päästä jos on kätilön näpit ja lehmän hermot. Meikäläisen tapauksessa tämä ei onnistunut johtuen tuosta suojaputkidilemmasta. Vaijerin pujotus vaatiikin sitten uskoa ja voimaa : Reilusti vaseliinia vaijeriin, alku menee pujottamalla ja loppu täytyy luultavasti takoa esim. lankun pätkällä tai jollain nuijalla. Ei usko äkkinäinen miten voi olla tiukka menemään. :shock: Hyvin vaan silti toimii ainakin itellä. Pitäähän se tietysti ajaa sinne moottorin rattaallekin. Onnea asennukseen :D
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: sähkökattoluukku ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mikke.K kirjoitti:sit öljynpainemittarin anturi onks se tuolla suodatin jalassa vai ,
ja auto on 250D -85 kun mittari menee pohjaan heti kun virran pistää päälle
ei taida olla oikein kunnossa.
Siellähän se. Mulla oli sama ongelma ja syynä oli anturista irronnut johto. Laitoin johdon kiinni ja mittari lähti pelaamaan. Kannattaa tsekata ennen kuin hommaa uuden anturin.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Heitetäänpä pari jatkokyssäriä...

Kuinka tiukka muilla on pyöritellä se muovinen hätävaramutteri siellä luukun moottorin kupeessa? Itse halkaisin sen viime kesänä, kun liikuttelin luukkua sitä apuna käyttäen. :(

Luukun säätökään ei onnistunut. On aivan sama työntääkö katkaisijaa ylös vai eteen tahi vetääkö taakse vai alas eli luukku ei pysähdy "lepoasentoon". Joku katkaisija siellä takana napsahtelee, kun luukkua ajaa edestakaisin mutta jos yrittää säätää luukun saada niin, että se pysähtyisi kattotasoon, joku paikka narahtaa ja sitten se ollaan taas takaisin alkusäädöissä. Joku paikka siis luistaa tai joku toinen paikka on liian jäykkä.

Tässä olen miettinyt, olisiko vaijerin rasvauksesta apua ja voisiko sen tehdä sitä irrottamatta. Samalla voisi katsoa, onko moottorin päässä kaikki hampaat tallessa. Luulisi olevan, kun luukku kuitenkin liikkuu eestaas ja ylösalas.

No, se on kuitenkin ensi kesän juttuja, kun ilmat lämpenee sen verran, että kattoluukkua taas uskaltaa raottaa.

Joutavaa tajunnanvirtaa illan elokuvaa odotellessa tuotti:
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

no niin tulipas tutkittua tuo öljynpaine anturi vika,
ja otin liittimestä kiinni niin johto tippui samantien.
tinasin johdon kiinni ja kas johan taas pelaa .
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kattoluukun vaijeri kannattaa rasvata säännöllisesti, helppo homma, pyydät kaverin ajamaan luukun auki, ja itse olet kontissa, etsit se vaijerin pään sieltä moottorilta, ja tähtäät sinne aseöljy sumuttimella kun luukku ajetaan auki, ja sitten vielä kiinni, vaijeri juoksee siinä hienosti näkösällä ja on rasvattavissa koko mitaltaan.
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

niin onkos tuo kattoluukun moottori tuolla takakontissa
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
Avatar
Komu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 05.10.2004 11:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Komu »

Joo mulla ainakin tuo sähkökattoluukun moottori löytyy takakontista. Vasemman sisäverhoilun takaa. Se penkkejä lähempänä oleva.

Tuomas
Bmw 540i 1996
[url=http://www.elisanet.fi/raul.puurtinen/Mersut/imagepages/image39.html]Ex. MB E 320Coupe 1994[/url] <--Kuva
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Vasemmalla puolella lokasuojan kupeessa verhoilun takana siellä takakontissa.
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

mites tuo vaijeri pitääkö repiä luukun puolelta pois vai miten .
saisko tehtyä metritavara vaijerista vai täytyykö ostaa ihan alkuperäinen ,
joka maksaa tietysti kultaa
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vaijeria ei pysty tekemään itse, siinä on kierteet moottorin päässä. Ei maksa mahottomia uusikaan jos nyt en ihan leppään muista. Irrotuksesta horisin jo aiemmassa osiossa, se on M6:lla kiinni luukussa ja irrotus on aika hankalaa ja luukun verhoilulärpäkkeiden päälle käypää irroittamatta kattoverhoilua. Ainakin jos on samanlainen Webaston tekemä avanto kuin meikäläisellä. Ps. Pese näpit 20.sek välein kun touhuat sen räppänän kanssa, on muuten kattoverhoilu näkönen :D .
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

ok pitääpäs viikonloppuna tutkia vaikka eihän tuota luukkua talvella tarvikaan
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuu taas kahtoon mallia :D
Täällä on w140 ässä juuri kattoluukku rempassa. Rakenne samanlainen.
Mulla on muuten ehjä 124:n vaijeri ja moottorikin nurkissa.
Ässään uusi vaijeri maksaa vehossa n.80€....

Nätti homma korjata: pilareiden verhoilut pois, kattoverhous+panelit pois, ja sitten vielä koko luukku pöydälle niin saapi kunnolla korjata/ pestä ja rasvata. Päivän työ. Sitten kun vielä autossa joka matkustajalla himmentyvät meikkipeilit yms. pientä sähköhilua 8) Sukkasillaan ja aluhousuissa saa melkein työskennellä, ettei sotke paikkoja. Onneksi mustaa nahkaa sisällä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

saatanpas huomenna pyörähtää jos on vielä kolmen maissa
levällään ,niin vähän näkis ei tarvitsisi niin paljon tutkia ja miettiä et
mites tämä nyt menikään.
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

On se levällään. Osa osista suomen syrjäseuduilla (lue helsingissä :lol: ) ja osa saksassa... Eli ens viikolla suunnitellaan niputusta....
Joku mersupurkaamo??
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Roistolle ja kaikille muillekin tiedoksi: se muovinen mutteri sillä moottorin kupeessa ei ole mekaaniseen käyttöön. Sillä juuri säädetään se perusasento sille luukulle, että se tietää rajansa. Siksi se luukku ei tiedä enää millojn pysähtyä.
Toinen namiska on sitten moottorin pyörityksen, mutta se ei ole muovia.
On muuten ihana homma saada toimimaan tuo luukku :evil: Pura..... kasaa...pura.... Ja aina vetää kieroon!!
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mikke.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 19.05.2004 11:55
Paikkakunta: kannus

Viesti Kirjoittaja Mikke.K »

joo vähän sitä katselin ja ajattelin et korjataanpas sit kesällä kun sitä
voi käyttääkin kun tuntui olevan vähän kovempi homma .
ja tuo tallipaikkakin on aikas varattu et kesällä sit.
MB W124 300D -85
ex MB S124 250TD -87
ex MB W201 2.0D -86
ex MB W124 3.0D -86
ex MB W124 2.5D-85
ex MB W124 2.0B-88 ex
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aki P kirjoitti:Roistolle ja kaikille muillekin tiedoksi: se muovinen mutteri sillä moottorin kupeessa ei ole mekaaniseen käyttöön. Sillä juuri säädetään se perusasento sille luukulle, että se tietää rajansa. Siksi se luukku ei tiedä enää millojn pysähtyä.
En minä sitä säätönappia yrittänyt avaimella pyörittää vaan juuri sitä toista, johon menee rataspultin avain ja kyllä tuokin oli muovia. Alla kuva.

Kuva

t.
Risto
E500 – 211.070
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Näkyypi olevan joissakin muovia ja toisissa jotain muuta muovi-metalli sekotusta.... Tuossa ässässä on webaston luukun tekele.
Joku mersupurkaamo??
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se tuolla muovirattaalla tosiaan pyöritetään. Se mutteri johon tuo muovi vastaan on tarkoitettu moottorin "kytkimen" säätöön. Sillä voi säätää milloin moottori alkaa luistamaan eikä riko paikkoja jos joku jumittaa. Tuolla muovilla se sitten lukitaan ja muovin keskellä oleva hahlo pyörittää itse moottoria. Olipas epäselvästi sanottu, mutta ässän luukku toimii....
Siitä toisesta mutikasta säädetään luukun "rajat", että saadaan toimimaan kaikilla asennoilla oikein.
Joku mersupurkaamo??
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aki P kirjoitti:Kyllä se tuolla muovirattaalla tosiaan pyöritetään. Se mutteri johon tuo muovi vastaan on tarkoitettu moottorin "kytkimen" säätöön. Sillä voi säätää milloin moottori alkaa luistamaan eikä riko paikkoja jos joku jumittaa. Tuolla muovilla se sitten lukitaan ja muovin keskellä oleva hahlo pyörittää itse moottoria. Olipas epäselvästi sanottu, mutta ässän luukku toimii....
Jees. Tuommoisen käsityksen minäkin sain. Näyttää tuo muovinen "moottorinpyöritysmutteri" siirtävän voimansa lähinnä sille akselille eikä sille akselilla olevalle mutterille, jolla se kitkakytkimen kireys säädetään. Eli jos tuo muovimutteri on rikki tai hukassa, ei kannattane alkaa pyörittää moottoria siitä mutterista vaan akselista (tai mieluiten hommata uusi muovinen mutteri). Äh – tulipa taas semmoista tajunnanvirtaa. Pitänee hommata itselläkin uusi mutteri kesäksi. Pitää vielä joskus kokeilla, jos sen luukun saisi toimimaan niinkuin ingeniöörit ovat sen suunnitelleet. :D

OT: Webaston moottori näyttää omassakin olevan.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: sähkökattoluukku ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja markoala »

W201 1991 sähkökattoluukku teki tiltin. Auto sammui kun luukkua sulki. Nyt vain moottori vaikeasti vikisee kun sitä kytkimestä ohjaa. Ei pyöri yhtään. 17mm mutterista kääntämällä luukun voi sulkea ja avata melko kevyesti. Mikä hajosi?
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: sähkökattoluukku ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja markoala »

Toisella moottorilla kokeilin siten että moottori olisi pyörinyt tyhjää. Sama ininä eikä moottori pyöri. Toinen käytetty moottori on kokonaisuus jossa rele paikallaan. Rele ainakin äänen tuntuisi päästävän. Kytkin ilmeisesti rikki. Yritin avata sen mutta onnistuin särkemään :x . Täytyy tilailla jostain toinen kytkin tilttiluukulle ja kokeilla sitten.
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin