mersujen vaihteistosta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

mersujen vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Make »

eli,nyt kun on ollut puhetta mersujen laatikoista,niin onko 6sylinterisissä eri loota kuin nelos-tai kasikoneellisissa?tiedän,että on 4 tai 5 vaihteisia automaatteja,ja "joku"on väittänyt neljävaihteisen olevan vahvempi?mene ja tiedä..ps,mistähän kohdasta kantakorttia löytyy lootan koodi? :shock:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Lähes jokaisessa W124-mallissa on erityyppinen vaihdeloota, ainakin koodin mukaan. Vaikka kone olisi sama, mutta koppa eri (esim. 300E/TE/CE), on maatti jollain tavalla erilainen. Se että mitä eroa niissä sitten on... annetaan puheenvuoro ammattilaisille. :wink:

Tämän mukaan esim. 300CE:ssä pitäisi olla 722.350-maatti, mutta Datenbankin mukaan se on tyyppiä 722.320: :roll:

http://www.europeantransmissions.com/Tr ... rcedes.htm
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Eikös niissä ole semmonen karkea jakoki isoihin ja pieniin automaatteihin.
Isossa ja pienessä on erinlaiset öljypohjat, siitä ne erottaa. Ja onhan niissä vähän eri lelut sisäläki. Asettaahan 200D Vs. 300E vähän eri rasituksia voiman siirolle. Periähän on kans isoja ja pieniä. Pienessä on muistaakseni 96mm ja isossa 110mm laipat.

Ilmeisesti laatikoissa on eri "ohjelmat" sisälä, esim. 300D ja 300E laatikko on sama, mutta eivät suoraa vaihtokelpoiset. Jotain paine eroja niissä on, pystyy varmaan säätään.

Mun cupeen laatikkoon kelpaa pakat myös 123 300DT:stä Ja eikös kaseissa ole ihan oma voimansiirto, johtuen väännöstä.

Eikös 5v laatikko tullu tähän 24v myllyyn. (bensa)

Joku voi taas korjailla jos menee ihan metsään :)
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

joopa,ainakin ton linkin mukaan joka mallissa on eri numero!!oudolta kyllä tuntuu,että joka mallissa olisi erilainen loota,huh.kyllä sen olen tiennyt,että mersu on suuri autonvalmistaja,mutta että joka mallissa olisi eroavaisuuksia laatikossa..?!
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

make kirjoitti:joopa,ainakin ton linkin mukaan joka mallissa on eri numero!!oudolta kyllä tuntuu,että joka mallissa olisi erilainen loota,huh.kyllä sen olen tiennyt,että mersu on suuri autonvalmistaja,mutta että joka mallissa olisi eroavaisuuksia laatikossa..?!
Oiskohan vaihtoväleissä ne erot.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

make kirjoitti:joopa,ainakin ton linkin mukaan joka mallissa on eri numero!!oudolta kyllä tuntuu,että joka mallissa olisi erilainen loota,huh.kyllä sen olen tiennyt,että mersu on suuri autonvalmistaja,mutta että joka mallissa olisi eroavaisuuksia laatikossa..?!
Nehän voi olla ihan pieniä eroja, minkä mukaan numero vaihtuu. Suurin osa osista voi silti olla vaihtokelpoisia.
Käytännön esimerkkinä mainittakoon oma 4Maticini laatikko. Sisuskalut ovat muuten samat kuin takavetomalleissa, mutta 4Maticin laatikossa on jostain syystä omanlaisensa öljynsuodatin.... Mikä taas on ymmärtääkseni ihan sama suodatin kuin automaatti-Vitossa :shock:

Eiksmaar se viisivaihteinen automaagi tullut samalla kertaa kun 24V-koneetkin, pyöreät 11 vuotta sitten.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pasi M. kirjoitti: Tämän mukaan esim. 300CE:ssä pitäisi olla 722.350-maatti, mutta Datenbankin mukaan se on tyyppiä 722.320: :roll:

http://www.europeantransmissions.com/Tr ... rcedes.htm
En tiedä, mutta minusta tuo jenkkien Mersutietous on välillä vähän sitä sun tätä, joten luottaisin tässä tapauksessa huomattavasti enemmän Datenbankiin. Ja vielä kun läheskään kaikkia meidän tuntemiamme malleja ei sinne ole viety. Tuosta listastakin se käy ilmi.

5-v. automaatti tuli ensimäisen kerran 24-venttiilisten mallien yhteydessä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Automaateista

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

On hyvin mahdollista, että monessa kohtaa kyseessä on precis sama laatikko mutta siihen on tehty juurikin kyseistä mallia varten omansäätöisensä venttiilipöytä.

Näin esim 250D->300D->300D Turbo erilaiset vääntöalueet tulisi mahdollisimman hyvin huomioitua. (Turbossa on kyllä varmaan vahvempi pakkakin kuin vaikka 200D automaagissa).

Lisäksi bensakoneisista löytyy näitä S/E -katkaisimisia. Vaikka väittävät sen vaikuttavan vain vaihteiston vaijerin kireyteen niin kyllä laatikko on varmasti rakennettu sitä katkaisimen käyttöä silmälläpitäen tavalla tai toisella.

Lisäksi voipi olla että vaihteiston numerossa on huomoitu mikä turbiini siihen tulee, eri moottoreilla eri stall speed voi olla hyvinkin perusteltua.

Nämä siis vain omia päätelmiä eikä mitään faktatietoa. Siekkinen voi varmaan kertoa lisää.

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Onko tietoa..??

Viesti Kirjoittaja JS »

sovitettua 5 vaihteisen automaatin 4 vaihteisen tilalle?? Olisi mukava ajella.. kun koneesta löytisi vääntöä ja voimaa... tai siis vielä mukavampi.. :wink:

Jos vaikka joku asiantuntija tietäisi kuinka tuskaisesta hommasta mahtaisi olla kyse.. sillä ei se varmaan mahdoton tehtävä olisi.. mutta kohtuus kaikessa
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Onko tietoa..??

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

JS kirjoitti:sovitettua 5 vaihteisen automaatin 4 vaihteisen tilalle?? Olisi mukava ajella.. kun koneesta löytisi vääntöä ja voimaa... tai siis vielä mukavampi.. :wink:

Jos vaikka joku asiantuntija tietäisi kuinka tuskaisesta hommasta mahtaisi olla kyse.. sillä ei se varmaan mahdoton tehtävä olisi.. mutta kohtuus kaikessa
Pistä sähköpostia tuolle "Jarkko S" -käyttäjälle, kyseessä on Mersun laatikoita työkseen korjaava ja palstalaisten laajasti luottama kaveri.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Nasautinkin JS:lle privaattia asiasta.

Ja 4-v lootien tyypit menee karkeasti näin:

722.4 on pienemmät diesel ja bensakoneet.

722.3 isommat bensakoneet (300-600) ja 300 turbodiesel

Erot löytyy sisuskaluista lähinnä.

Se 5-vaihteinen on 722.5 ja uudempi sähköohjattu on 722.6

Tyyppi löytyy öljypohjan päältä laatikon rungosta pelkääjän puolelta keskeltä numerosarjaa, joka alkaa 722.....

Siinä alkuun faktaa 8)

edit: Oho! Tuo titteli näyttää oikein hyvälle, kiitos :D
Vastaa Viestiin