
mersujen vaihteistosta
mersujen vaihteistosta
eli,nyt kun on ollut puhetta mersujen laatikoista,niin onko 6sylinterisissä eri loota kuin nelos-tai kasikoneellisissa?tiedän,että on 4 tai 5 vaihteisia automaatteja,ja "joku"on väittänyt neljävaihteisen olevan vahvempi?mene ja tiedä..ps,mistähän kohdasta kantakorttia löytyy lootan koodi? 

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Lähes jokaisessa W124-mallissa on erityyppinen vaihdeloota, ainakin koodin mukaan. Vaikka kone olisi sama, mutta koppa eri (esim. 300E/TE/CE), on maatti jollain tavalla erilainen. Se että mitä eroa niissä sitten on... annetaan puheenvuoro ammattilaisille.
Tämän mukaan esim. 300CE:ssä pitäisi olla 722.350-maatti, mutta Datenbankin mukaan se on tyyppiä 722.320:
http://www.europeantransmissions.com/Tr ... rcedes.htm

Tämän mukaan esim. 300CE:ssä pitäisi olla 722.350-maatti, mutta Datenbankin mukaan se on tyyppiä 722.320:

http://www.europeantransmissions.com/Tr ... rcedes.htm
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Eikös niissä ole semmonen karkea jakoki isoihin ja pieniin automaatteihin.
Isossa ja pienessä on erinlaiset öljypohjat, siitä ne erottaa. Ja onhan niissä vähän eri lelut sisäläki. Asettaahan 200D Vs. 300E vähän eri rasituksia voiman siirolle. Periähän on kans isoja ja pieniä. Pienessä on muistaakseni 96mm ja isossa 110mm laipat.
Ilmeisesti laatikoissa on eri "ohjelmat" sisälä, esim. 300D ja 300E laatikko on sama, mutta eivät suoraa vaihtokelpoiset. Jotain paine eroja niissä on, pystyy varmaan säätään.
Mun cupeen laatikkoon kelpaa pakat myös 123 300DT:stä Ja eikös kaseissa ole ihan oma voimansiirto, johtuen väännöstä.
Eikös 5v laatikko tullu tähän 24v myllyyn. (bensa)
Joku voi taas korjailla jos menee ihan metsään
Isossa ja pienessä on erinlaiset öljypohjat, siitä ne erottaa. Ja onhan niissä vähän eri lelut sisäläki. Asettaahan 200D Vs. 300E vähän eri rasituksia voiman siirolle. Periähän on kans isoja ja pieniä. Pienessä on muistaakseni 96mm ja isossa 110mm laipat.
Ilmeisesti laatikoissa on eri "ohjelmat" sisälä, esim. 300D ja 300E laatikko on sama, mutta eivät suoraa vaihtokelpoiset. Jotain paine eroja niissä on, pystyy varmaan säätään.
Mun cupeen laatikkoon kelpaa pakat myös 123 300DT:stä Ja eikös kaseissa ole ihan oma voimansiirto, johtuen väännöstä.
Eikös 5v laatikko tullu tähän 24v myllyyn. (bensa)
Joku voi taas korjailla jos menee ihan metsään

Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
joopa,ainakin ton linkin mukaan joka mallissa on eri numero!!oudolta kyllä tuntuu,että joka mallissa olisi erilainen loota,huh.kyllä sen olen tiennyt,että mersu on suuri autonvalmistaja,mutta että joka mallissa olisi eroavaisuuksia laatikossa..?!
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Oiskohan vaihtoväleissä ne erot.make kirjoitti:joopa,ainakin ton linkin mukaan joka mallissa on eri numero!!oudolta kyllä tuntuu,että joka mallissa olisi erilainen loota,huh.kyllä sen olen tiennyt,että mersu on suuri autonvalmistaja,mutta että joka mallissa olisi eroavaisuuksia laatikossa..?!
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Nehän voi olla ihan pieniä eroja, minkä mukaan numero vaihtuu. Suurin osa osista voi silti olla vaihtokelpoisia.make kirjoitti:joopa,ainakin ton linkin mukaan joka mallissa on eri numero!!oudolta kyllä tuntuu,että joka mallissa olisi erilainen loota,huh.kyllä sen olen tiennyt,että mersu on suuri autonvalmistaja,mutta että joka mallissa olisi eroavaisuuksia laatikossa..?!
Käytännön esimerkkinä mainittakoon oma 4Maticini laatikko. Sisuskalut ovat muuten samat kuin takavetomalleissa, mutta 4Maticin laatikossa on jostain syystä omanlaisensa öljynsuodatin.... Mikä taas on ymmärtääkseni ihan sama suodatin kuin automaatti-Vitossa

Eiksmaar se viisivaihteinen automaagi tullut samalla kertaa kun 24V-koneetkin, pyöreät 11 vuotta sitten.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
En tiedä, mutta minusta tuo jenkkien Mersutietous on välillä vähän sitä sun tätä, joten luottaisin tässä tapauksessa huomattavasti enemmän Datenbankiin. Ja vielä kun läheskään kaikkia meidän tuntemiamme malleja ei sinne ole viety. Tuosta listastakin se käy ilmi.Pasi M. kirjoitti: Tämän mukaan esim. 300CE:ssä pitäisi olla 722.350-maatti, mutta Datenbankin mukaan se on tyyppiä 722.320:
http://www.europeantransmissions.com/Tr ... rcedes.htm
5-v. automaatti tuli ensimäisen kerran 24-venttiilisten mallien yhteydessä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Automaateista
On hyvin mahdollista, että monessa kohtaa kyseessä on precis sama laatikko mutta siihen on tehty juurikin kyseistä mallia varten omansäätöisensä venttiilipöytä.
Näin esim 250D->300D->300D Turbo erilaiset vääntöalueet tulisi mahdollisimman hyvin huomioitua. (Turbossa on kyllä varmaan vahvempi pakkakin kuin vaikka 200D automaagissa).
Lisäksi bensakoneisista löytyy näitä S/E -katkaisimisia. Vaikka väittävät sen vaikuttavan vain vaihteiston vaijerin kireyteen niin kyllä laatikko on varmasti rakennettu sitä katkaisimen käyttöä silmälläpitäen tavalla tai toisella.
Lisäksi voipi olla että vaihteiston numerossa on huomoitu mikä turbiini siihen tulee, eri moottoreilla eri stall speed voi olla hyvinkin perusteltua.
Nämä siis vain omia päätelmiä eikä mitään faktatietoa. Siekkinen voi varmaan kertoa lisää.
H
Näin esim 250D->300D->300D Turbo erilaiset vääntöalueet tulisi mahdollisimman hyvin huomioitua. (Turbossa on kyllä varmaan vahvempi pakkakin kuin vaikka 200D automaagissa).
Lisäksi bensakoneisista löytyy näitä S/E -katkaisimisia. Vaikka väittävät sen vaikuttavan vain vaihteiston vaijerin kireyteen niin kyllä laatikko on varmasti rakennettu sitä katkaisimen käyttöä silmälläpitäen tavalla tai toisella.
Lisäksi voipi olla että vaihteiston numerossa on huomoitu mikä turbiini siihen tulee, eri moottoreilla eri stall speed voi olla hyvinkin perusteltua.
Nämä siis vain omia päätelmiä eikä mitään faktatietoa. Siekkinen voi varmaan kertoa lisää.
H
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Onko tietoa..??
sovitettua 5 vaihteisen automaatin 4 vaihteisen tilalle?? Olisi mukava ajella.. kun koneesta löytisi vääntöä ja voimaa... tai siis vielä mukavampi..
Jos vaikka joku asiantuntija tietäisi kuinka tuskaisesta hommasta mahtaisi olla kyse.. sillä ei se varmaan mahdoton tehtävä olisi.. mutta kohtuus kaikessa

Jos vaikka joku asiantuntija tietäisi kuinka tuskaisesta hommasta mahtaisi olla kyse.. sillä ei se varmaan mahdoton tehtävä olisi.. mutta kohtuus kaikessa
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Re: Onko tietoa..??
Pistä sähköpostia tuolle "Jarkko S" -käyttäjälle, kyseessä on Mersun laatikoita työkseen korjaava ja palstalaisten laajasti luottama kaveri.JS kirjoitti:sovitettua 5 vaihteisen automaatin 4 vaihteisen tilalle?? Olisi mukava ajella.. kun koneesta löytisi vääntöä ja voimaa... tai siis vielä mukavampi..![]()
Jos vaikka joku asiantuntija tietäisi kuinka tuskaisesta hommasta mahtaisi olla kyse.. sillä ei se varmaan mahdoton tehtävä olisi.. mutta kohtuus kaikessa
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Nasautinkin JS:lle privaattia asiasta.
Ja 4-v lootien tyypit menee karkeasti näin:
722.4 on pienemmät diesel ja bensakoneet.
722.3 isommat bensakoneet (300-600) ja 300 turbodiesel
Erot löytyy sisuskaluista lähinnä.
Se 5-vaihteinen on 722.5 ja uudempi sähköohjattu on 722.6
Tyyppi löytyy öljypohjan päältä laatikon rungosta pelkääjän puolelta keskeltä numerosarjaa, joka alkaa 722.....
Siinä alkuun faktaa
edit: Oho! Tuo titteli näyttää oikein hyvälle, kiitos
Ja 4-v lootien tyypit menee karkeasti näin:
722.4 on pienemmät diesel ja bensakoneet.
722.3 isommat bensakoneet (300-600) ja 300 turbodiesel
Erot löytyy sisuskaluista lähinnä.
Se 5-vaihteinen on 722.5 ja uudempi sähköohjattu on 722.6
Tyyppi löytyy öljypohjan päältä laatikon rungosta pelkääjän puolelta keskeltä numerosarjaa, joka alkaa 722.....
Siinä alkuun faktaa

edit: Oho! Tuo titteli näyttää oikein hyvälle, kiitos
