Kertokaapas kuinka hyvin saa tollasen mustan maalipinnan ehostettua uuden veroiseksi.Musta kun on siitä "paha" väri että pyörrejäljet näkyy tosi selvästi.
Ja mahdollisia autofixaus firmoja Kuopion seudulla tietääkö kukaan?
Ja Tommi:Muistatko laittaa ne satakasikymppisen tm-testit...
Sopivan "karkealla" hiomaaineella myllyllä yli ja sen jälkeen kunnon vaha päälle,esim.Autoglym (punainen) myllytyksen jälkeen ja pintavaha Autoglym (kulta) viimeiseksi.Kyllä kiiltää ja kestää kiilto.
steelman kirjoitti:Sopivan "karkealla" hiomaaineella myllyllä yli ja sen jälkeen kunnon vaha päälle,esim.Autoglym (punainen) myllytyksen jälkeen ja pintavaha Autoglym (kulta) viimeiseksi.Kyllä kiiltää ja kestää kiilto.
Täytyy epätietosen kysellä mitä toi myllytys tarkoittaa ?
Konehiontaa. Kannattaa melkein jättää jonkun ammattilaisen tehtäväksi. Kokemattomalta menee koneella hioessa helposti maalipinta puhki. Mikäs sitä kieltää käsinkään hiomasta hiontavahalla, mutta on jonkun verran työlästä.
Itse olen tehnyt noita jonkin verran Auto glymin aineilla, vaatii kolmea eri ainetta, eikä tule pyöröjälkiä kun "myllyttää" käsin, päivän homma per auto, jälki on parempi kun koneella tehden.
Autoglymin tuotteita täällä myös levitellään. Huonokuntoiselle maalipinnalle tuo Paint Renovator (violetti), poistaa tehokkaasti hapettumat ja syvemmätkin naarmut. Kannattaa kokeilla ensin johonkin huomaamattomalle alueelle että ei suoraan konepeltiin. Tuo on aika vahvaa tahnaa ja vaatii avukseen levityskonetta, loppuu käsistä voimat suurempia pintoja käsitellessä.
Tuon käsittelyn jälkeen ehdottomasti kunnon vaha pintaan. Itse olen käyttänyt Super Resis Polish (punainen)- vahaa ja päälle Extra Gloss Protection (kulta). Työtä vahauksessa on mutta lopputulos on kyllä vaivan arvoinen. Jotkun moittii Autoglymin tuotteiden kestävyyttä mutta miedolla pesuaineella pestäessä riittää 2-3 vahausta vuodessa.
Tuota ensimmäistä tököttiä ei ole tarkoitettu käytettäväksi säännöllisesti vaan huono pinta käsitellään kerran ja jatkossa pintaan punainen+kulta.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Lindroos kirjoitti:Autoglymin tuotteita täällä myös levitellään. Huonokuntoiselle maalipinnalle tuo Paint Renovator (violetti), poistaa tehokkaasti hapettumat ja syvemmätkin naarmut. Kannattaa kokeilla ensin johonkin huomaamattomalle alueelle että ei suoraan konepeltiin. Tuo on aika vahvaa tahnaa ja vaatii avukseen levityskonetta, loppuu käsistä voimat suurempia pintoja käsitellessä.
Tuon käsittelyn jälkeen ehdottomasti kunnon vaha pintaan. Itse olen käyttänyt Super Resis Polish (punainen)- vahaa ja päälle Extra Gloss Protection (kulta). Työtä vahauksessa on mutta lopputulos on kyllä vaivan arvoinen. Jotkun moittii Autoglymin tuotteiden kestävyyttä mutta miedolla pesuaineella pestäessä riittää 2-3 vahausta vuodessa.
Tuota ensimmäistä tököttiä ei ole tarkoitettu käytettäväksi säännöllisesti vaan huono pinta käsitellään kerran ja jatkossa pinnaan normaali vaha.
Samoja aineita,, olen käsin tehnyt molemmat omat autotkin, ja tulos on
Paint renovatorilla olen käynyt auton kahteen kertaan läpi, kun tuntuu käsistä voimat loppuvan ekalla kerralla, toisella kerralla hiukan kevyemmin, ja tulee tasaista, mutta päivä siinä menee, ja ruumis riutuu. Samoin Super Resin Polish 2x , ja kullan värinen päälle, mutta tuossa Polish aineessa kyllä riittää yksikin kerros, noilla saa yhtä vahvan pinnan kuin niillä käsittelyillä jotka maksaa liikkeessä hunajaa, ja lupaavat jopa vuoden kestoa tuollaiselle pinnoitteelle.
Autoglymin puna+kulta yhdistelmä tosiaan on aika h-vetin arka pesuaineen laadulle. Turtlen pesuvaha pesi autoglymit pois alle kahden kuukauden, vaikkei pitäisi sisältää mitään liuotinaineita
Lämpimän vahauspaikan löytäminen pesupaikan läheltä onkin sitten seuraava probleema, varsinkin kun tuo kullanvärinen tuntui haluavan aika pitkän kuivumisajan että lähti helposti irti.
Kyllä se vaha vielä pinnassa on vaikkei helmeile samalla lailla kun tuoreeltaan, olen myös itse huomannut ettei se helmeile kauaa, eikä pinta tunnu niin liukkaalta, noita samoja aineita ne käyttää noi ammattifiksaritkin ja puleeraajat, ja siinä kulta pullossa on sikäli hyvä aine että se kerrostuu tupla suojaksi jos jaksaa vedellä sitä useamman kerran päällekkäin, glymin aineet on ensisijaisesti olleet ja kehitelty ammattikäyttöön, samassa luokassa on tänä päivänä 3M autonhoito tuotteet.
Eli, monessa autonhoito paikassa joissa tehdään maalipinnan suojakäsittelyitä, ja jotka käyttävät Auto glymin tuotteita, on käytössä juuri nuo samat aineet, mutta isommissa gallonoissa.
Auto pesuun Bodywork Shampoo Conditioner tai jotain sinnepäin. Kuitenkin saa 0,5l purkissa ja tumman vihreellä etiketillä varustettu. On laadukasta shampoota ja tarkoitettu juuri pidentämään vahauksen vaikutusta. Pitkä miinus on tuon hinta, maskaa reilut tuplat mitä Korrek tai vastaavat autoshampoot.
Useasti kuulee kehuttavan Wurth:n Pinelineä auton pesuun mutta muistaakseni liuos sisältää liuottimia tai jotain mäntyöljy-pohjasta ainetta joka ei varmasti ole hyväksi vahalle. Konehuonetta ja pyöränkoteloita olen tuolla joskus huuhtonut mutta maalipinnalle en ole kokeillut. Tuo olis ainakin edullista kun saa 1, 5 ja 10 L pöntöissä. Kokemuksia kellään?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Itse pesen sillä autoa näin talvella aika useinkin, en ole huomannut että olisi liuottimelle ominaisia piirteitä että veisi vahaa pois, sen sijaan pesee hemmetin hyvin, mutta sitä täytyy osata annostella oikein, se on tiivistettä jota laitetaan 10 litraan vettä noin 50 milli litraa, jos teet liian tujua, voi vahat kärsiä.
Entäs löytyykö keinoa paikata irtoilevan lakan jättämiä jälkiä?
Maalin päälle on siis lisätty lakka kerros joka nyt irtoilee melkein kynnellä raapimalla (tai ei nyt ihan).
Samoin konepellin etureuna on täys pieniä kiven iskeymiä.
Vahaus vain korostaa jälkiä vahan kuivuessa valkoiseksi "lakka kuoppaan".
Ei ole muuta kuin maalaamolle, autolle on tehty lakkaus jälkeenpäin ja se ei pysy maalissa kun ei ole tehty "kynsiä"
maalipinnassa pysyy lakka jos se lakataan 48 tunnin sisällä maalin vetämisestä, jos aika menee yli, ainoa vaihtoehto on karhentaa maalipinta kauttaaltaan, jotta lakka pysyy siinä, sinun tapauksessasi autoon on tehty mitä ilmeisimmin "pesulakkaus" Ei ole viitsitty karhentaa vanhaa lakkapintaa.
Se AutoGlymin kulta kiilloittuu seuraavasti, hankaa kostealla rätillä ja perään kuivalla ja avot uusi tuli. Ei sitä autoa kannata käsin ruveta kiillottamaan. Koneet on keksitty. Maalipinta ei pala puhki kun konett liikuttelee tasasen rauhallisesti ristiin rastiin ja viimeinen kiilloitus aina saman suuntaisesti.
Tässäkin harjoitus tekee mestarin.
Jos jollakin on kone millä tehdä, ok, tohon hommaan saa käypäsän koneen halvimmillaan n. 250€ . Halvoilla "Cardicin" koneilla joita saa varaosaliikkeestä ei pysty noita hommia tekemään.
Voin kiilottaa mersuja omalla ajalla...Kohtuuhinnalla tietenkin!!
Turussa kylläkin...
Mutt jos joku oikeest haluaa myllytystä ja vahausta niin rohkeasti vaan YV:tä..
On viiden vuoden kokemus ett jokunen auto on tullu myllytetttyä
T:yko
Benzo kirjoitti:Jos jollakin on kone millä tehdä, ok, tohon hommaan saa käypäsän koneen halvimmillaan n. 250€ . Halvoilla "Cardicin" koneilla joita saa varaosaliikkeestä ei pysty noita hommia tekemään.
Höh Aattelin että haen halvan koneen ja alan testailemaan, mitä saan aikaiseksi kun on kunnon aineet pelissä. Mutta eikö tuollainen kone kuitenkin ole parempi kuin ei mitään konetta? Vai siis mistä on kysymys, ettei pysty noita hommia "Cardicin" koneella tekemään? Laikan pieni halkaisija?
Ne halvat ei tahdo jaksaa pyöriä kun siinä syntyy se purenta kun käytetään
hiovia aineita...Eli ne hyytyy=ja leipoo kiinni.Eli sama homma kun haet honkkarista
10€ iskuporan ja rupeet sekoittaa muurauslaastia
Pikkuhommiin ihan käteviä mut konepelti joka on naarmunen on jo liian iso projekti...
Ainoa hyvä ja halpa jonka olen nähny myydään Motonetissa ja hinta taisi
olla 69€
Tietysti sekin on jo satsaus...eikä paljon puutu hyvästä käytetystä....
joka on jo aivan eri..monesta ammattikoneestakin hiilet on nopeasti kuluvia osia...
Joten se riippuu mitä teet...Kerro mihin tarviit "m4rcuz" niin selventää sopivan löytämistä...
T:yko
Eikös nuo paineilmalla toimivat epäkeskohiomakoneet lampaantaljalla enää oo mitään ?? (juu, jokaisella kunnon mersumiehellähän on iso kompura autotallin nurkassa )
tyko k kirjoitti:Kerro mihin tarviit "m4rcuz" niin selventää sopivan löytämistä...
Tarkoituksena olisi siis käydä ton 280E:n maalipinta läpi. Ei pahoja naarmuja, mutta auringonvalossa näkyy jonkin verran pyörteitä ja ne pitäisi saada pois. Aineina oli tarkoitus käyttää juuri noita Glymin mömmöjä mitä jo aiemmin tässä mainittiin, tosin en tiedä onko tuo violetti Glym jo liian hiovaa. Toisaalta voisi olla fiksumpaa jättää homma ammattilaiselle, etten puhkaise maalipintaa pellin kanteista... Tai sitten voisi tehdä käsin. Tosin taitaa olla aikamoinen savotta...
"Useasti kuulee kehuttavan Wurth:n Pinelineä auton pesuun mutta muistaakseni liuos sisältää liuottimia tai jotain mäntyöljy-pohjasta ainetta joka ei varmasti ole hyväksi vahalle. Konehuonetta ja pyöränkoteloita olen tuolla joskus huuhtonut mutta maalipinnalle en ole kokeillut. Tuo olis ainakin edullista kun saa 1, 5 ja 10 L pöntöissä. Kokemuksia kellään?"
Meillä korjaamolla on kaksi fiksaria töissä, Autoglymin ja Nielsenin aineet käytössä.
Wurthin Pinelinea käyttävät omien autojensakin päältäpesuun säännöllisesti, kuulemma ei tee hallaa vahaukselle.
Muuten, musta ja tummat metallihohtovärit, esim. vihreä ja viininpunainen ovat vaikeita sikäli että myllyttämällä saa toki tosi hyväksi mutta kun aurinko paistaa sopivasta kulmasta kylkeen niin laikan jäljet näkyvät.
Kesäisin tulee käytettyä Pinelineä nykyään. Ei tunnu vievän vahakerrosta kun on oikein annosteltu. Aiemmin käytin Korrekin pesuvahaa, joka säilyttää vahakerroksen pidempään hyvänä. Ainoana miinuksena korrekille on korkeahko hinta.
Itse vahaan keväällä ja syksyllä auton, pohjat pariin kertaan esim. Autoglymin punaisella ja pintaan (huom!) kaksi kerrosta Autoglymin kullanväristä. Ensimmäinen kerros saa kuivahtaa reilusti ja päälle toinen kerros joka täytyy antaa kuivua varmasti loppuun saakka. Vasta sitten se kiillotus.
Lisäksi kesäisin välistä käytän pesun jälkeen suihkutettavaa pikavahaa. Pikavaha toimii mielestäni hyvin, jos auto on keväällä vahattu kunnolla.
Talvella sitten pesenkin pelkästään vedellä, ettei vahakerros vahingossakaan liukea pesuaineisiin. Enkä vedä uutta vahakerrosta missään muodossa p@sk@kerroksen päälle. Vasta keväällä suoritan kunnon pesun vahan ja lian poistavalla pesuaineella ja vahaan auton uudestaan. Näin toimiessani auto kiiltelee ainakin tällä hetkellä kun tuli pesaistua se viikko sitten.
No haluan jättää eriävän mielipiteen nuista halvoista koneista.
Mulla on itellä semmonen parinkympin (euron) kone ja sillä on menestyksekkäästi tullu jo varmuutella 10 - 15 autoa 'myllytettyä'. Nyt vasta alkaa kone näyttämään kulahtamisen merkkejä, mutta ostan samanlaisen tilalle ja taas toimii. Niitä rättejähän saa uusia kans, tuppaavat kulumaan muutaman hionnan / vahauksen jälkeen.
Eli eihän se tuo myllytys ole ymmärtääkseni mikään voimalaji, että siinä koneen päällä pitäs istua, vaan antaa koneen tehä työt. Kyllä se halpa kone jaksaa oma painonsa alla toimia ja tuleepahan hiottua siten vähän varovaisemmin.
Aineina siis myös glymit ja onkohan se hionta-aine joku ultrafine renovaattori tai jottain sinne päin (semmonen kermanvärinen puteli). Niillä on saanu mielestäni todella hyvää jälkeä aikaan.
Siis ensin pesen auton liuottimella (ja jollain autoshamppoolla) ja sitten osittain märkään pintaan tuota hionta-ainetta ja koneella hiontaa. Jos kuivuu, niin lisään vettä tarvittaessa. Siis toisinsanoen märkähionta. Ja kun on saanut koko auton hiottua, pesu painepesurilla ja miedolla pesuaineella. Annetaan kuivua ja sitten punainen glymi päälle (koneella tietty) ja kiillotus taas koneella.
Aikaisemmin tein tuota käsipelin, mutta kun tuolla halpiskoneella pääsee paljon parempaan tulokseen ja vähemmillä kivuilla ja säryillä, niin miksei sitä käyttäisi.
Ite olen kyllä aika surutta käyttänyt tuota tekniikkaa, eikä vielä ole yhdestäkään autosta tullut pohjamaali näkyviin.. Mustiakin autoja on ollut pari ja noilla on saanut pyörrejäljet pois, ainakin vähäksi aikaa.
Talvi paska on niin uskomattoman kovassa ettei ainakaan itseltäni autosta lähde ilman joka viikkoista Pineline pesua, ja joutuu käyttämään hieman voimakkaampaa seosta Vaikka maalipinnassa on hyvä vaha, noi muovihelmat on muuten sellaisia joihin jumiintuu totaalisen tiukkaan tiellä vellova paska. Etelässä, ja varsinkin tällaisina talvina on erittäin suuri työ pitää autoa / autoja siistissä kunnossa Huh.
Ja mistä tulee ne rasvat jotka lentävät helmoihin pitkinä sitkeinä klimppeinä? Aivan samalla lailla kuin etuvetoisessa autossa pamahtaa vetari hajalle ja se sylkee kaikki rasvat pitkin kylkeä.
Joo on töis huomattu...Se suola on jotenkin muuttunut se o jotai kaliumformiattia joka kuullemma on muurahaishapon johdannainen...
Ja se mössö on aivan hirveetä ja kuulemma maksaa 15 kertaa enempi mutta silti pitää levittää...
Käy wurthiltä ostamassa acryl cleaneria (5€) ja pehmosta rättiä ja pyyhkii kyljet siitä suolapaskasta ja senjälkeen vielä vähä vahailet ku toi cleaner vie pintavahat siitä...
Autoilu suomessa ....syvältä.....
T:yko
No ennen minullakin oli työmatkana 180 km päivässä rekkojen seassa. Auto oli hurjan näköinen ilmestys, ainoastaan lamput ja tuulilasi olivat pyyhkijöiden alalta puhtaat. Muualta auto näyttikin, että sillä oli ajeltu mutaprunnissa kattoa myöten. Silloin ei liioin pelkkä vesi auttanut, mutta nyt kun tuota likaa tulee vähän vähemmän, olen pärjännyt pelkällä lämpimällä vedellä. Ihan puhdashan autosta tuolla tavalla ei tule vaan jää harmaa kalvo vahan päälle, mutta eipä sitä kukaan pimeällä huomaa.
Asterix kirjoitti:Kertokaapas kuinka hyvin saa tollasen mustan maalipinnan ehostettua uuden veroiseksi.Musta kun on siitä "paha" väri että pyörrejäljet näkyy tosi selvästi.
Mä oon käyttäny prestan täysin silikonimattomia tuotteita ja mitään pyörrejälkiä ei sen jälkeen näy parhaat aineet mitä oon koskaan käyttäny.
Joo on töis huomattu...Se suola on jotenkin muuttunut se o jotai kaliumformiattia joka kuullemma on muurahaishapon johdannainen...
Ja se mössö on aivan hirveetä