w124 madalletun alustan oikein suuntaus ja missä? (tku)
w124 madalletun alustan oikein suuntaus ja missä? (tku)
netistä löysin:
Tip: The ONLY place I ever take my Mercedes is to the dealer. To align it properly, a spreader bar MUST be used to pre-load the suspension while setting toe, and there's a screw to lock the steering box on center as well. No other shop will have a clue about this. Tell the dealer you want it set to "Sportline" specs, that will compensate for the lowered suspension. Should turn out fine, and NOT pull left or right. If it does, swap tires around - tires can cause pulling even when the suspension is PERFECT! BT, DT...
mitäs siinä sanotaa oikeen jousituksesta ja ohjauksen lukituksesta? osataanko turussa tai suomessa kunnolla säätää w124 alusta kuntoon madallussatsilla?
kannattaako laittaa camberit yms. sportlinen asetuksille?
lisää aiheesta, lue varsinkin lindroosin jutut :
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Tip: The ONLY place I ever take my Mercedes is to the dealer. To align it properly, a spreader bar MUST be used to pre-load the suspension while setting toe, and there's a screw to lock the steering box on center as well. No other shop will have a clue about this. Tell the dealer you want it set to "Sportline" specs, that will compensate for the lowered suspension. Should turn out fine, and NOT pull left or right. If it does, swap tires around - tires can cause pulling even when the suspension is PERFECT! BT, DT...
mitäs siinä sanotaa oikeen jousituksesta ja ohjauksen lukituksesta? osataanko turussa tai suomessa kunnolla säätää w124 alusta kuntoon madallussatsilla?
kannattaako laittaa camberit yms. sportlinen asetuksille?
lisää aiheesta, lue varsinkin lindroosin jutut :
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
lisää :
Hi All,
I've just finished ready all the posts regarding camber correction. I had my car aligned a few months back and the FRONTS are off by 1.5 deg (NEG) camber. The REARS are too of course.
It appear a lot of people have used Delsing, RennTech, and KMACs for the rears. I like DIY things and hate to drill new holes in the under carriage... Which is best and cost effective?
The FRONTS adjustments, however, are max'd out. Are there camber kits for these too?
vastaus:
The front end can run -1.2 to -1.5deg w/o too much tire wear. Does your car have more -camber than that?? If so you might consider raising the front back up a little bit.
Of course the same goes for the rear -1.5 to -2.0deg.
The k-mac cams are the best way to correct the rear.
ja lisää:
Based on the printout from my mechanic, the minimum front camber is listed as –1.33 degrees for a "sport suspension". The rear is not specified, I suppose because it isn’t adjustable from the factory. I thought the front was already adjustable and I know that the K-MAC eccentric rear bushings will definitely fix the rear. My car was –2.7 and –2.9 in the rear before I installed the K-MAC bushings, but now it is adjusted to –1.2 and –1.3 degrees. My front camber is –1.2 and –1.1 degrees. I also asked the mechanic to use the minimum for toe of 0.08 degrees, because I always wore the outside edge of the front tires. Now with the negative camber adjusted to within specifications and the toe adjusted to 0.08, my tires seem to ware in an exactly even manner. I am pleased with my current adjustments.
I think you should get the K-MAC bushings in the rear, or raise the car a bit with thicker spring pads to get rid of that excessive negative camber. You can check the "bumps" on the pads. See if they are 1-bump at all four corners. You could add a bump in thickness, which might fix the slightly over negative front camber and then get the K-MAC bushings for the rear. Some guys go ahead with the very high negative camber, but more negative than –2.0 has to be too much camber. Is your car really low? Maybe someone cut the front springs, because the drop in the rear is often more than the front when you install aftermarket springs. Some guys cut the springs to get it really low in front. Maybe you are just too low.
In terms of $$$, yes it may cost some money to get it right, but with only 52K on that 87 W124 it would be worth it to get it just right. You have a real collector’s car with many years of enjoyment to follow. If I were you, I would do whatever it takes to get it perfect. I think you will be thrilled with the car.
Hi All,
I've just finished ready all the posts regarding camber correction. I had my car aligned a few months back and the FRONTS are off by 1.5 deg (NEG) camber. The REARS are too of course.
It appear a lot of people have used Delsing, RennTech, and KMACs for the rears. I like DIY things and hate to drill new holes in the under carriage... Which is best and cost effective?
The FRONTS adjustments, however, are max'd out. Are there camber kits for these too?
vastaus:
The front end can run -1.2 to -1.5deg w/o too much tire wear. Does your car have more -camber than that?? If so you might consider raising the front back up a little bit.
Of course the same goes for the rear -1.5 to -2.0deg.
The k-mac cams are the best way to correct the rear.
ja lisää:

I think you should get the K-MAC bushings in the rear, or raise the car a bit with thicker spring pads to get rid of that excessive negative camber. You can check the "bumps" on the pads. See if they are 1-bump at all four corners. You could add a bump in thickness, which might fix the slightly over negative front camber and then get the K-MAC bushings for the rear. Some guys go ahead with the very high negative camber, but more negative than –2.0 has to be too much camber. Is your car really low? Maybe someone cut the front springs, because the drop in the rear is often more than the front when you install aftermarket springs. Some guys cut the springs to get it really low in front. Maybe you are just too low.
In terms of $$$, yes it may cost some money to get it right, but with only 52K on that 87 W124 it would be worth it to get it just right. You have a real collector’s car with many years of enjoyment to follow. If I were you, I would do whatever it takes to get it perfect. I think you will be thrilled with the car.
vielä :
k: I just got my Sportline kit from PartsShop last week - should have it installed by the end of the month if everything goes well. My question is, what are the complete Sportline front/rear allignment specs I need to tell my tire shop when they do the tires? They say they determine specs by VIN #, which won't reflect the Sportline conversion. MB Doc said that since the car is lower than normal W124 cars then the camber is more negative, and I should have the alignment shop set the camber 0.4deg lower than normal. Also have the toe-in set to 0.2deg or 3mm. Do I need any more info, or is this enough? Thanks for any info!
v: That should be right for your application.
k: I just got my Sportline kit from PartsShop last week - should have it installed by the end of the month if everything goes well. My question is, what are the complete Sportline front/rear allignment specs I need to tell my tire shop when they do the tires? They say they determine specs by VIN #, which won't reflect the Sportline conversion. MB Doc said that since the car is lower than normal W124 cars then the camber is more negative, and I should have the alignment shop set the camber 0.4deg lower than normal. Also have the toe-in set to 0.2deg or 3mm. Do I need any more info, or is this enough? Thanks for any info!
v: That should be right for your application.
Mitä ton nyt nopeesti tässä työnlomassa kerkesin lukee niin ongelma on hyvin saman tapainen kuin minulla. En ainakaan itse ole tietoinen siitä että Sportline-mallissa olisi eri suuntausarvot mutta ilmeisesti näin kuitenkin on. Eikös Sportline ole 15-25mm matalampi verrattuna normaaliin "taksialustaan" ja näin ollen kulmissa tuskin on suurta eroa. Tietysti ajettavuutta ja mutkakäyttäytymistä voi muuttaa aika lailla eri suuntausarvoilla mutta epäilen vahvasti että näin olisi ollut.
Eturenkaiden cambber vaikuttaa yllättävän paljon auton ohjautumiseen jyrkissä kaarroksissa ja cambberia muuttamalla saadaan autosta yli- tai aliohjaava. Huomasin jopa itselläni eron kun arvoja muuteltiin ja kävin asfalti kentällä kurvailemassa. Omaan käteen ajettavuus normaali olosuhteissa on paras pienellä miinus cambberilla (n. 1.3-1.5) takapäässä pitäisi ilmeisesti pyrkiä hyvin lähelle samoja arvoja, ainakin toi lontoon kielinen teksti tukee päätelmää. Yli 50mm madalluksella on turha haaveilla takapäähän alta -2.0 cambberia mutta tälläisillä säädettävillä tukitangoilla arvo saataisiin -1.0-1.5 paikkeille, ainakin juttua lukemalla saa sen kuvan.
Taka- ja etupään auraus ja harituskulmat vaikuttavat varmasti ajettavuuteen mutta mitä arvoja niiden pitäsi olla siitä ei ole aavistustakaan. Vain omat arvot jotka suuntaaja laittoi on suuntaustodistuksessa ylhäällä. Mutta mikä vaikutus on kaarteenajokulmalla, kulkukulmalla, etupoikkeamalla tai etucasterilla? Joku autoinsinööri varmaan voisi kertoa koska itsellä insinööri tiedot eivät riitä tälle tekniikan saralle
Eturenkaiden cambber vaikuttaa yllättävän paljon auton ohjautumiseen jyrkissä kaarroksissa ja cambberia muuttamalla saadaan autosta yli- tai aliohjaava. Huomasin jopa itselläni eron kun arvoja muuteltiin ja kävin asfalti kentällä kurvailemassa. Omaan käteen ajettavuus normaali olosuhteissa on paras pienellä miinus cambberilla (n. 1.3-1.5) takapäässä pitäisi ilmeisesti pyrkiä hyvin lähelle samoja arvoja, ainakin toi lontoon kielinen teksti tukee päätelmää. Yli 50mm madalluksella on turha haaveilla takapäähän alta -2.0 cambberia mutta tälläisillä säädettävillä tukitangoilla arvo saataisiin -1.0-1.5 paikkeille, ainakin juttua lukemalla saa sen kuvan.
Taka- ja etupään auraus ja harituskulmat vaikuttavat varmasti ajettavuuteen mutta mitä arvoja niiden pitäsi olla siitä ei ole aavistustakaan. Vain omat arvot jotka suuntaaja laittoi on suuntaustodistuksessa ylhäällä. Mutta mikä vaikutus on kaarteenajokulmalla, kulkukulmalla, etupoikkeamalla tai etucasterilla? Joku autoinsinööri varmaan voisi kertoa koska itsellä insinööri tiedot eivät riitä tälle tekniikan saralle

[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
eli ihanne arvot eteen olis :
auraus 0.08
ja camber -1.2 ja -1.5 välillä
taakse taas :
auraus sama 0.08
ja camber -1.5 ja -2.0 välillä
teksteistä selviää mun mielestä takapään renkaitten kulumista voi korjata jos laittaa saman aurauksen kuin edessä (0.08 ).
Lindroos: sullahan on takana camberit jo yli ton -2.0 reippaasti ja ilmeisesti sitä ei saa pienemmäksi mitenkään, muuta kuin vaihtamalla niitä säädettäviä tukivarsia ym. Auttaisiko sulle kans renkaitten kulumiseen jos laittaisi taakse tuon 0.08 aurauksen myös? sullahan on nyt takana auraus 1.7
auraus 0.08
ja camber -1.2 ja -1.5 välillä
taakse taas :
auraus sama 0.08
ja camber -1.5 ja -2.0 välillä
teksteistä selviää mun mielestä takapään renkaitten kulumista voi korjata jos laittaa saman aurauksen kuin edessä (0.08 ).
Lindroos: sullahan on takana camberit jo yli ton -2.0 reippaasti ja ilmeisesti sitä ei saa pienemmäksi mitenkään, muuta kuin vaihtamalla niitä säädettäviä tukivarsia ym. Auttaisiko sulle kans renkaitten kulumiseen jos laittaisi taakse tuon 0.08 aurauksen myös? sullahan on nyt takana auraus 1.7
Viimeksi muokannut epk, Ma 18.08.2003 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
K-MAC
Lyhyesti:
Noitten tekstien mukaan heittämällä taakse "K-MAC" -valmistajan puslat saadaan korjattua pyöränkulmat. Kyseessä on "eccentric" pusla eri siinä lienee reikä toisella laidalla puslaa. Näin ollen tulos on sama kuin jos sinne vaihtaisi inan verta lyhyemmän tukivarren. Tarkoitettu nimenomaan madallettuihin Mersuihin.
Turussa Teboil Aaltoset keskustassa on ehdoton paikka säädättää kulmia. Kunnon tietokonevehkeet ja ammatilaisäijä ruuvaamassa ja naurettavat 45€ tunnin nysväämisestä nelipyöräsuuntauksessa.
Niiden koneesta löytyy miljoona ja yksi eri ohjelmaa 124selle eli katso jos siellä on Sportline erikseen.
Säädä ensin auraukset kotikonstein esim. mittanauhalla vähän sinne päin ja aja sitten auto "Turkku".
Noitten tekstien mukaan heittämällä taakse "K-MAC" -valmistajan puslat saadaan korjattua pyöränkulmat. Kyseessä on "eccentric" pusla eri siinä lienee reikä toisella laidalla puslaa. Näin ollen tulos on sama kuin jos sinne vaihtaisi inan verta lyhyemmän tukivarren. Tarkoitettu nimenomaan madallettuihin Mersuihin.
Turussa Teboil Aaltoset keskustassa on ehdoton paikka säädättää kulmia. Kunnon tietokonevehkeet ja ammatilaisäijä ruuvaamassa ja naurettavat 45€ tunnin nysväämisestä nelipyöräsuuntauksessa.
Niiden koneesta löytyy miljoona ja yksi eri ohjelmaa 124selle eli katso jos siellä on Sportline erikseen.
Säädä ensin auraukset kotikonstein esim. mittanauhalla vähän sinne päin ja aja sitten auto "Turkku".
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
nhon
Sama kysymys ?epk kirjoitti:mites noi säädetään sinnepäin mittanauhalla, tarkoitus olis täl viikol mennä tebbel suuntaukseen!
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Henri Junkkala kirjoitti:Minä tein näin:
1) Pompota auton etu- ja takapäätä tai vaikka aja muutama sata metriä että puslat ovat asettuneet ja auto on normaalilla korkeudellaan.
2) Säädä etupään camber/caster kumpi se nyt on niistä kolmiotukivarren säätöpulteista silmämääräisesti sinnepäin (sullahan on madallettu eli väännät vain toiseen suuntaan ihan maksimiin)
3) ota tavallinen rullamitta ja avustaja. Mittaa eturenkaiden välinen ero vanteen etureunasta ja takareunasta. Säädä niin että auraa hiukan eli ero noin 1 milli.
4) takana en tiedä miten kuuluis olla, säädä vaikka meneen suoraan eli ero sama. Säätöpultithan niitten yksien eteen viistosti tulevien tukivarsien korin päässä.-
Sitten vain Aaltosille kuuntelemaan kuinka ovat kaikki aivan päin helvettiä
T: H