Onko kukaan turbottanut 8 venttilistä bensakonetta?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Mäntyharjulla on pulju mikä tekee kannentiivisteitä, nimeä en muista, laita kupariset liekkirenkaat, kestäääääääää :wink:
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

JuhaE kirjoitti:Mäntyharjulla on pulju mikä tekee kannentiivisteitä, nimeä en muista, laita kupariset liekkirenkaat, kestäääääääää :wink:
Joo, tiedetään että on mahdollista kaivertaa ne liekkirenkaat ja et ne toimii kyllä. Mut se 2.0l kone kestää ilman renkaita, ainakin toivon niin. Vielä viitaten niihin turbo Volvon mäntiin niin eix ne oo 96mm ja männäntappi on 24mm eli kyllä niitä joutuu soveltamaan MB:n 2.3l koneeseen, ainakin mulla (vm 89 )männäntappi on 22mm. Siihen mun 2.0l koneeseen on tulossa Kuplan takomännät käy suoraan ja on matalemmat kun Mesen omat, puristukset laskee sopivasti 8.0 tasan. Ja ennenkaikkea Kuplan männät on halapoja ei tuu konkurssi ainakaan niistä ja niitä on paljon käytetty föönikoneissa ja yleensä ovat myös kestäneet ihan hyvin.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

tuovmar kirjoitti:
JuhaE kirjoitti:Mäntyharjulla on pulju mikä tekee kannentiivisteitä, nimeä en muista, laita kupariset liekkirenkaat, kestäääääääää :wink:
Joo, tiedetään että on mahdollista kaivertaa ne liekkirenkaat ja et ne toimii kyllä. Mut se 2.0l kone kestää ilman renkaita, ainakin toivon niin. Vielä viitaten niihin turbo Volvon mäntiin niin eix ne oo 96mm ja männäntappi on 24mm eli kyllä niitä joutuu soveltamaan MB:n 2.3l koneeseen, ainakin mulla (vm 89 )männäntappi on 22mm. Siihen mun 2.0l koneeseen on tulossa Kuplan takomännät käy suoraan ja on matalemmat kun Mesen omat, puristukset laskee sopivasti 8.0 tasan. Ja ennenkaikkea Kuplan männät on halapoja ei tuu konkurssi ainakaan niistä ja niitä on paljon käytetty föönikoneissa ja yleensä ovat myös kestäneet ihan hyvin.
noista kuplan männistä on kokemusta, kaverilla ajoi sprinttejä pemulla jossa oli m10 koneessa kuplan takomännät, reilu 400hv/yli500nm, kerran vuoteen piti vaihtaa männät, halkesivat helmoista, sitten laitettiin JE takomukit ja kesti,taitaa olla uuella omistajalla vieläkin samat männät käytössä.
katukäytössä tietysti hieman eri asia :wink:

joitain vuosia takaperin volvon mäntiä sai alle350€/sarja, ennemmin ne kuin kuplan, tuo kiertokankeen sovitus helppo homma koneistamolla.
muista laittaa kuplan männät oikein päin, muuten kolistaa :wink:

ford pinton takomukia saa myös alle 300€
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jos kone on auki ni eiköhän sitä samal kannata vähän porata?eli kyllä joutuu poraamaan volvon männille vähäsen...ja uudet helat sorvasin vaan kankiin ni avot...hyvät tuli vaikka itte sanonki...miten se kakkosen pahvi kestää paremmin ahtoja ku 2.3??mutta samaahan toyota miehet on puhunu niitten koneitten pahveista mitkä on ollu vapareita ja on jälki ahdettu että ei kestä mutta kun 2-3 kertaa jälki kiristää ni kuulemma ruvennu pitämään....tiä sitte...
tuovmar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 21.09.2004 11:03

Viesti Kirjoittaja tuovmar »

laineracing kirjoitti:jos kone on auki ni eiköhän sitä samal kannata vähän porata?eli kyllä joutuu poraamaan volvon männille vähäsen...ja uudet helat sorvasin vaan kankiin ni avot...hyvät tuli vaikka itte sanonki...miten se kakkosen pahvi kestää paremmin ahtoja ku 2.3??mutta samaahan toyota miehet on puhunu niitten koneitten pahveista mitkä on ollu vapareita ja on jälki ahdettu että ei kestä mutta kun 2-3 kertaa jälki kiristää ni kuulemma ruvennu pitämään....tiä sitte...
Kyllähän niitä porata voi, mut siinä ohenee lisää se pyttyjen väli , ei pysty jyrsimään liekkirenkaita ym. Se kakkosen pahvi kestää paremmin kun siinä on enemmän tavaraa just siinä sylinterien välissä, eli lohkon eläminen on vähäisempää. Monessa tehtaan tekemässä turbokoneessa männän halkaisijaa on pienennetty verrattuna vapariin em syystä esim. Volvo, Audi. En näillä väitteillä halua missäään nimessä tuomita 2.3 kyllä niistä molemmista turbokoneen pystyy muklaamaan, pitää välillä kokeilla tuota kaks litraista.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

laineracing kirjoitti:jos kone on auki ni eiköhän sitä samal kannata vähän porata?eli kyllä joutuu poraamaan volvon männille vähäsen...ja uudet helat sorvasin vaan kankiin ni avot...hyvät tuli vaikka itte sanonki...miten se kakkosen pahvi kestää paremmin ahtoja ku 2.3??mutta samaahan toyota miehet on puhunu niitten koneitten pahveista mitkä on ollu vapareita ja on jälki ahdettu että ei kestä mutta kun 2-3 kertaa jälki kiristää ni kuulemma ruvennu pitämään....tiä sitte...
mä en kyllä rupeis leikkii vakiopahvilla bensaturbossa ,kisapahvin hinnalla saa 3 sarjaa liekkirenkaita ja urat lohkon päälle ja sit kannen tiivistys kestää yli 500 hummaa . Kuplan männistä puheenollen mulla oli 15 vuottasitte toyotan 8 v twincam vw mahleilla kesti lyhyitä vetoja yli 2 kg ahtoja ( 400 m ) ja joskus motarilla vähän pidempiäkin
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Vastaa Viestiin