Öljyvalo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38
Öljyvalo
Missähän mahtaa olla vika kun öljyvalo saattaa syttyä kesken ajon, hetken palaa ja sitten sammuu? Öljyä on koneessa. Auto MB 300 TDT.
Re: öljyvalo
Veikkaisin, että johto tai itse anturi.


Onko öljymäärä ihan yläviivalla? Ainakin W124:ssä nuo varoitusvalot ovat suhteellisen hyvin ennakkoon varoittavia. Eli esim. pesunestettä saattaa olla vielä vähän vajaa puolet jäljellä, ja valo jo vilkahtaa.
Mitenkäs paineet?
Mitenkäs paineet?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: öljyvalo
Tiedäthän tietysti, että kysymyksessä on öljyn pinnankorkeuden merkkivalo, ei paineen. Paineelle ei ole valoa, ainoastaan painemittari.turbo diesel kirjoitti:misshän mahtaa olla vika kun öljyvalo saattaa syttyä kesken ajon, hetken palaa ja sitten sammuu? öljyä on koneessa. auto mb300 tdt.
Minun kärryssäni valo syttyy silloin, kun tikulla mitattuna pinta on puolessa välissä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: öljyvalo
Jos kyseessä on E -sarjan 300 TDT, niin eipä ole painemittaria (ainakaan meidän yksilössä).spede10 kirjoitti:Paineelle ei ole valoa, ainoastaan painemittari.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kuulostaa kovin tutulta...
Omassa 126:ssa anturinjohto on hiertynyt pikku hiljaa irti poikki kokonaan. Ensin valo vilkkui satunnaisesti ja nyt palaa koko ajan. Kädellä kun vähän nykäisin, niin koko piuha irtosi öljynsuodattimen tyvestä.
126:ssa tasoanturin iso mötikkä sijaitsee aivan öljypohjan keskellä, eikä siitä tule ulospäin mitään näkyviä osia. Anturilta on ujutettu jostain sisäkautta piuha öljynsuodattimen jalustaan, jossa on liitostöpseli mittaristolle menevälle piuhalle. Omassa piuha on poikki mittaristolle menevän johdon liittimen takaa.
Omassa 126:ssa anturinjohto on hiertynyt pikku hiljaa irti poikki kokonaan. Ensin valo vilkkui satunnaisesti ja nyt palaa koko ajan. Kädellä kun vähän nykäisin, niin koko piuha irtosi öljynsuodattimen tyvestä.
126:ssa tasoanturin iso mötikkä sijaitsee aivan öljypohjan keskellä, eikä siitä tule ulospäin mitään näkyviä osia. Anturilta on ujutettu jostain sisäkautta piuha öljynsuodattimen jalustaan, jossa on liitostöpseli mittaristolle menevälle piuhalle. Omassa piuha on poikki mittaristolle menevän johdon liittimen takaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Nostetaanpa vanhaa topicia, kun ongelma sivuaa aihetta. Eli miloinkahan tuon öljymäärän merkkivalon pitäisi syttyä, kun öljynpinta on laskenut TDT:ssä jo alle puolivälin, eikä valo ole syttynyt? Vai lieneekö anturi minullakin risa? Voiko anturin toimintaa tarkastaa /mitata mitenkään?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kiitoksia vastauksista. Hermo ei enää pidemmälle kestänyt, kuin n. 2 mm päähän minimimerkistä
. Sitten piti ostaa lisää.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Valon malli
Jäi tämä asia vaivaamaan, kysyn kun en nyt ehdi penkomaan huoltokirjaa... eli öljynpinnan merkkivalo on "tankin kuva jossa nestepinta aaltoilee alhaalla" ja sitten taas öljynpaineen varoitusvalo on "tippakannun kuva aaltoilevan öljynpinnan päällä"; eikös ne loogisesti näin päin mahda mennä...?
Samoin meikäläisellä vilkuttelee valoa, 10 s - 60 sek satunnaisesti päällä. Öljyt vaihdettu eilen täyteen (Mobil S 0W-40) ja uus suodatin. Anturin johto oli kiinni, kontaktispray ei auttanut öljypohjassa olevaan liittimeen suihkutettuna.

Samoin meikäläisellä vilkuttelee valoa, 10 s - 60 sek satunnaisesti päällä. Öljyt vaihdettu eilen täyteen (Mobil S 0W-40) ja uus suodatin. Anturin johto oli kiinni, kontaktispray ei auttanut öljypohjassa olevaan liittimeen suihkutettuna.
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Re: Valon malli
Ei ei ei... Tuo tankin kuva missä aaltoileva pinta, on jäähdytysnesteen määrän varoitusvalo! ...se missä tippakannu, niin se on öljynpinnan varoitusvalo...afttmi kirjoitti:eli öljynpinnan merkkivalo on "tankin kuva jossa nestepinta aaltoilee alhaalla" ja sitten taas öljynpaineen varoitusvalo on "tippakannun kuva aaltoilevan öljynpinnan päällä"; eikös ne loogisesti näin päin mahda mennä...?![]()

...eiks jeh?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Re: Valon malli
Juri näin. Tämän ikäisissä Mersuissa ei ole öljynpaineen varoitusvaloa, sitä varten on mittari. Mitenkä olikaan W202:ssa, sitä en muista.FosgateT kirjoitti:Ei ei ei... Tuo tankin kuva missä aaltoileva pinta, on jäähdytysnesteen määrän varoitusvalo! ...se missä tippakannu, niin se on öljynpinnan varoitusvalo...afttmi kirjoitti:eli öljynpinnan merkkivalo on "tankin kuva jossa nestepinta aaltoilee alhaalla" ja sitten taas öljynpaineen varoitusvalo on "tippakannun kuva aaltoilevan öljynpinnan päällä"; eikös ne loogisesti näin päin mahda mennä...?![]()
![]()
...eiks jeh?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kiitos tiedoista!
Anturi/liitinvikaa saa siis epäillä, kun öljynpinnan varoitusvalo vilkuttelee täydellä määrällä uutta öljyä. Pitää katsoa sitä liitintä vielä; öljypohjassa, kiinni kolmella ruuvilla ja liittimestä kolme johtoa lähti ylös.

Anturi/liitinvikaa saa siis epäillä, kun öljynpinnan varoitusvalo vilkuttelee täydellä määrällä uutta öljyä. Pitää katsoa sitä liitintä vielä; öljypohjassa, kiinni kolmella ruuvilla ja liittimestä kolme johtoa lähti ylös.
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Tuota vikaa on setämiehen C:ssäkin (200 CDI -99). Silloin tällöin öljyn tason merkkivalo palaa, vaikka öljyä on normaalisti. Anturia se on irrotellut ja puhdistellut ilman sen kummempaa tulosta. Uusi anturi on hankittuna muttei ole nuukana miehenä tainnut raskia laittaa paikoilleen, kun on tuossa mallissa vielä se mekaaninen mittatikku.afttmi kirjoitti:Anturi/liitinvikaa saa siis epäillä, kun öljynpinnan varoitusvalo vilkuttelee täydellä määrällä uutta öljyä. Pitää katsoa sitä liitintä vielä; öljypohjassa, kiinni kolmella ruuvilla ja liittimestä kolme johtoa lähti ylös.

Kannattaahan toki ensin katsoa halvimmat viat kuten liittimet, josko vika sillä paranisi. Voi tieten kyllä olla anturivikakin...
t.
Risto
E500 – 211.070
Eikö anturit yleensä kytke maata merkkilaitteille, eli ei kai vika voi olla liittimissä ( ellei paska kytke maihin )? Ennemminkin hakisin vikaa kuluneista johdoista joissa voisi olla maavuotoja.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Niijjoo. Mersussa taisi olla noin päin.mjo33400 kirjoitti:Eikö anturit yleensä kytke maata merkkilaitteille, eli ei kai vika voi olla liittimissä ( ellei paska kytke maihin )? Ennemminkin hakisin vikaa kuluneista johdoista joissa voisi olla maavuotoja.

Eli, jos vika on ollut uudesta asti eli johdot tuolloin tuskin kuluneet, vika voisi olla anturissa. Pirkele, kun ei ollut silloin mittaria mukana, kun setä irrotti sen anturin ja uitti sitä bensassa.


Sanoiko afttmi liittimelle tulevan kolme johtoa? 124:n anturiin tulee vain kaksi ja anturi yksinkertaisesti maadoittaa lampulta tulevan johdon. Mitähän ne tuohon uuteen ovat keksineet (potentiometrin)? Oisiko tuon yhteydessä se öljyn laadun tarkasteluelin (vai oliko tämänikäisissä vielä niitä)?
t.
Risto
E500 – 211.070
Onko se anturi tollanen kuin tuolla ylempänä kuvassa? Jos on niin siellä on selvä vikapaikka oikeanpuoleisessa kuvassa se juotoskohta. Jos sinne pääsee kuraa ja paskaa niin maavuoto on varma asia. Tukee myös selitystä, että on putsattu ( ylempänä ) ja rupes toimimaan. Hyvä putsaus ja kunnolla lakkaa tai korikittiä jolla täyttää sen syvennyksen. Kannattaa tarkistaa. 
PS. Kannattaa katsoa tosi tarkkaan, saattaa olla metalliroiske siinä eristeosan lähettyvillä. Neulan kanssa puhdistaa hyvin tai jokin muu piikki. Ohmimittarilla mittaa onko maissa.

PS. Kannattaa katsoa tosi tarkkaan, saattaa olla metalliroiske siinä eristeosan lähettyvillä. Neulan kanssa puhdistaa hyvin tai jokin muu piikki. Ohmimittarilla mittaa onko maissa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
tuo kuvan juotos on öljypohjan sisäpuolella...mjo33400 kirjoitti:Onko se anturi tollanen kuin tuolla ylempänä kuvassa? Jos on niin siellä on selvä vikapaikka oikeanpuoleisessa kuvassa se juotoskohta. Jos sinne pääsee kuraa ja paskaa niin maavuoto on varma asia. Tukee myös selitystä, että on putsattu ( ylempänä ) ja rupes toimimaan. Hyvä putsaus ja kunnolla lakkaa tai korikittiä jolla täyttää sen syvennyksen. Kannattaa tarkistaa.
PS. Kannattaa katsoa tosi tarkkaan, saattaa olla metalliroiske siinä eristeosan lähettyvillä. Neulan kanssa puhdistaa hyvin tai jokin muu piikki. Ohmimittarilla mittaa onko maissa.
Tuo on se vanhemman mallinen anturi, jonka tyyppisiä on esim 124:ssa. Se uudempi on semmoinen musta muovinen n. 10 cm pitkä 2 cm halkaisijaltaan oleva pötkylä. Laippa on halkaisijaltaan about 6 cm.mjo33400 kirjoitti:Onko se anturi tollanen kuin tuolla ylempänä kuvassa?
Himputti, kun noilla sivuilla on kuvia lähinnä isojen bensakoneiden osista.
t.
Risto
E500 – 211.070
Näitä on varmasti moneen junaan. Omassa lotjassa käytös menee siten, että valo alkaa palaa tuikutella, kun yksi kolmannes tikusta on vajentunut. Tätä ei tapahdu kylmällä koneella / öljyillä, vaan valo ilmoittaa itsestään 40-50 km ajon jälkeen - ilmeisesti öljyn ohennuttua riittävästiVänkäri kirjoitti:Ei siinä mitään vikaa ole, minullakin tuppaa palamaan varsinkin kylmänä vaikka öljyä on 3/4 tikussa, on vähän ylivarovainen se valo. Parempi tietysti niin päin.

Pysyvästi valo alkaa palaa puolessa tikussa, oli sitten kylmä tai kuuma.
Ohjekirja kertoo valon syttyvän, kun tikun pinta on minimissä tai aavistuksen yli sen. Lisäys suositellaan tuossakin tapauksessa tehtävän vähän tyyliin "sitten kun seuraavan kerran ehdit"

Paljon on ollut tarinaa näistä eri nestemäärien suurista varotoleransseista, bensavalo -> reilusti yli 10 l, öljyt kuten on tullut ilmi, pesunesteet jo lähes puolessa välissä nestepintaa, jäähdytysneste puolessa välissä paisarin tilavuutta.... ilmeisesti tehtaan tarkoituksena on, että Mersuja ei nähdä tienposkissa varoituskolmio persiissä ainakaan em. syistä

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Siinä ohjekirjassa tosiaan sanotaan että lisää öljyä seuraavan tankkauksen yhteydessä. Lisäksi ohjekirjassa sanotaan että litran öljynkulutus per 1000km on normaalia. No jos on juuri tankannut tankin täyteen ja öljyvalo syttyy tosiaan vasta minimin tienoilla, ajelee sitten sen ohjekirjan salliman tankillisen loppuun (eli noin 1000km), niin tällöinhän saattaa pahimmassa tapauksessa moottorin öljyvajaus olla peräti 3 litraa, jos kerran öljytikun mittaväli on 2 litraa?Kaapo kirjoitti:Ohjekirja kertoo valon syttyvän, kun tikun pinta on minimissä tai aavistuksen yli sen. Lisäys suositellaan tuossakin tapauksessa tehtävän vähän tyyliin "sitten kun seuraavan kerran ehdit"eli jonkinlainen reservi tuohon MIN-merkintäänkin vielä sisältyy.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]