Öljyvalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
turbo diesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 16.07.2004 23:38

Öljyvalo

Viesti Kirjoittaja turbo diesel »

Missähän mahtaa olla vika kun öljyvalo saattaa syttyä kesken ajon, hetken palaa ja sitten sammuu? Öljyä on koneessa. Auto MB 300 TDT.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: öljyvalo

Viesti Kirjoittaja M.K »

Veikkaisin, että johto tai itse anturi. :roll:

Kuva
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko öljymäärä ihan yläviivalla? Ainakin W124:ssä nuo varoitusvalot ovat suhteellisen hyvin ennakkoon varoittavia. Eli esim. pesunestettä saattaa olla vielä vähän vajaa puolet jäljellä, ja valo jo vilkahtaa.

Mitenkäs paineet?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ei siinä mitään vikaa ole, minullakin tuppaa palamaan varsinkin kylmänä vaikka öljyä on 3/4 tikussa, on vähän ylivarovainen se valo. Parempi tietysti niin päin.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: öljyvalo

Viesti Kirjoittaja spede10 »

turbo diesel kirjoitti:misshän mahtaa olla vika kun öljyvalo saattaa syttyä kesken ajon, hetken palaa ja sitten sammuu? öljyä on koneessa. auto mb300 tdt.
Tiedäthän tietysti, että kysymyksessä on öljyn pinnankorkeuden merkkivalo, ei paineen. Paineelle ei ole valoa, ainoastaan painemittari.
Minun kärryssäni valo syttyy silloin, kun tikulla mitattuna pinta on puolessa välissä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla entisessä 200d:ssä samainen valo syttyi kun ajoi urku auki kymmenisen kilometriä ja sitten löysäs vauhdista vapaalle... valo paloi noin 10-15sek vaikka öljynpinta olikin ihan ylärajassa... nykyisessä 300d:ssä valo "kuuleman" syttyy vasta kun pinta hipoo alarajaa...
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

spede10 kirjoitti:Paineelle ei ole valoa, ainoastaan painemittari.
Jos kyseessä on E -sarjan 300 TDT, niin eipä ole painemittaria (ainakaan meidän yksilössä).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Mulla saattaa syttyä oljyvalo kovan kiihdytyksen tai tiukemman kurvin jälkeen.
Ilmeisesti öljyn pinta vaan "loiskuu" pitkässä moottorissa niin paljon.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Kuulostaa kovin tutulta...

Omassa 126:ssa anturinjohto on hiertynyt pikku hiljaa irti poikki kokonaan. Ensin valo vilkkui satunnaisesti ja nyt palaa koko ajan. Kädellä kun vähän nykäisin, niin koko piuha irtosi öljynsuodattimen tyvestä.

126:ssa tasoanturin iso mötikkä sijaitsee aivan öljypohjan keskellä, eikä siitä tule ulospäin mitään näkyviä osia. Anturilta on ujutettu jostain sisäkautta piuha öljynsuodattimen jalustaan, jossa on liitostöpseli mittaristolle menevälle piuhalle. Omassa piuha on poikki mittaristolle menevän johdon liittimen takaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nostetaanpa vanhaa topicia, kun ongelma sivuaa aihetta. Eli miloinkahan tuon öljymäärän merkkivalon pitäisi syttyä, kun öljynpinta on laskenut TDT:ssä jo alle puolivälin, eikä valo ole syttynyt? Vai lieneekö anturi minullakin risa? Voiko anturin toimintaa tarkastaa /mitata mitenkään?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Alarajassa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Melkein alarajassa tuo alkaa omassa vilkahdella...
Terveisin
Tero
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Timo L. kirjoitti:Voiko anturin toimintaa tarkastaa /mitata mitenkään?
Öljynvaihdon yhteydessä voisi mittarilla testata, onko kontaktia.

t.
Risto
E500 – 211.070
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

omani ainakin alkaa palaa kun öljynpinta laskeen tikun MIN. kohtaan
W124 200 -85
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

Min. kohasa syttyy tääläki. Eikä muuten syö öljyä vaikka tuon tiiänki :lol:
W124 230 E
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitoksia vastauksista. Hermo ei enää pidemmälle kestänyt, kuin n. 2 mm päähän minimimerkistä ;-). Sitten piti ostaa lisää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Valon malli

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Jäi tämä asia vaivaamaan, kysyn kun en nyt ehdi penkomaan huoltokirjaa... eli öljynpinnan merkkivalo on "tankin kuva jossa nestepinta aaltoilee alhaalla" ja sitten taas öljynpaineen varoitusvalo on "tippakannun kuva aaltoilevan öljynpinnan päällä"; eikös ne loogisesti näin päin mahda mennä...? :oops:

Samoin meikäläisellä vilkuttelee valoa, 10 s - 60 sek satunnaisesti päällä. Öljyt vaihdettu eilen täyteen (Mobil S 0W-40) ja uus suodatin. Anturin johto oli kiinni, kontaktispray ei auttanut öljypohjassa olevaan liittimeen suihkutettuna.
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Valon malli

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

afttmi kirjoitti:eli öljynpinnan merkkivalo on "tankin kuva jossa nestepinta aaltoilee alhaalla" ja sitten taas öljynpaineen varoitusvalo on "tippakannun kuva aaltoilevan öljynpinnan päällä"; eikös ne loogisesti näin päin mahda mennä...? :oops:
Ei ei ei... Tuo tankin kuva missä aaltoileva pinta, on jäähdytysnesteen määrän varoitusvalo! ...se missä tippakannu, niin se on öljynpinnan varoitusvalo... :wink:

...eiks jeh?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Valon malli

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

FosgateT kirjoitti:
afttmi kirjoitti:eli öljynpinnan merkkivalo on "tankin kuva jossa nestepinta aaltoilee alhaalla" ja sitten taas öljynpaineen varoitusvalo on "tippakannun kuva aaltoilevan öljynpinnan päällä"; eikös ne loogisesti näin päin mahda mennä...? :oops:
Ei ei ei... Tuo tankin kuva missä aaltoileva pinta, on jäähdytysnesteen määrän varoitusvalo! ...se missä tippakannu, niin se on öljynpinnan varoitusvalo... :wink:

...eiks jeh?
Juri näin. Tämän ikäisissä Mersuissa ei ole öljynpaineen varoitusvaloa, sitä varten on mittari. Mitenkä olikaan W202:ssa, sitä en muista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Kiitos tiedoista! :P
Anturi/liitinvikaa saa siis epäillä, kun öljynpinnan varoitusvalo vilkuttelee täydellä määrällä uutta öljyä. Pitää katsoa sitä liitintä vielä; öljypohjassa, kiinni kolmella ruuvilla ja liittimestä kolme johtoa lähti ylös.
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

afttmi kirjoitti:Anturi/liitinvikaa saa siis epäillä, kun öljynpinnan varoitusvalo vilkuttelee täydellä määrällä uutta öljyä. Pitää katsoa sitä liitintä vielä; öljypohjassa, kiinni kolmella ruuvilla ja liittimestä kolme johtoa lähti ylös.
Tuota vikaa on setämiehen C:ssäkin (200 CDI -99). Silloin tällöin öljyn tason merkkivalo palaa, vaikka öljyä on normaalisti. Anturia se on irrotellut ja puhdistellut ilman sen kummempaa tulosta. Uusi anturi on hankittuna muttei ole nuukana miehenä tainnut raskia laittaa paikoilleen, kun on tuossa mallissa vielä se mekaaninen mittatikku. :D

Kannattaahan toki ensin katsoa halvimmat viat kuten liittimet, josko vika sillä paranisi. Voi tieten kyllä olla anturivikakin...

t.
Risto
E500 – 211.070
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Eikö anturit yleensä kytke maata merkkilaitteille, eli ei kai vika voi olla liittimissä ( ellei paska kytke maihin )? Ennemminkin hakisin vikaa kuluneista johdoista joissa voisi olla maavuotoja.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Eikö anturit yleensä kytke maata merkkilaitteille, eli ei kai vika voi olla liittimissä ( ellei paska kytke maihin )? Ennemminkin hakisin vikaa kuluneista johdoista joissa voisi olla maavuotoja.
Niijjoo. Mersussa taisi olla noin päin. :oops: Roplasin tuossa isämiehen Volskua ja siinä oli taas moni osa toisin päin.

Eli, jos vika on ollut uudesta asti eli johdot tuolloin tuskin kuluneet, vika voisi olla anturissa. Pirkele, kun ei ollut silloin mittaria mukana, kun setä irrotti sen anturin ja uitti sitä bensassa. :shock: :D

Sanoiko afttmi liittimelle tulevan kolme johtoa? 124:n anturiin tulee vain kaksi ja anturi yksinkertaisesti maadoittaa lampulta tulevan johdon. Mitähän ne tuohon uuteen ovat keksineet (potentiometrin)? Oisiko tuon yhteydessä se öljyn laadun tarkasteluelin (vai oliko tämänikäisissä vielä niitä)?

t.
Risto
E500 – 211.070
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko se anturi tollanen kuin tuolla ylempänä kuvassa? Jos on niin siellä on selvä vikapaikka oikeanpuoleisessa kuvassa se juotoskohta. Jos sinne pääsee kuraa ja paskaa niin maavuoto on varma asia. Tukee myös selitystä, että on putsattu ( ylempänä ) ja rupes toimimaan. Hyvä putsaus ja kunnolla lakkaa tai korikittiä jolla täyttää sen syvennyksen. Kannattaa tarkistaa. :lol:

PS. Kannattaa katsoa tosi tarkkaan, saattaa olla metalliroiske siinä eristeosan lähettyvillä. Neulan kanssa puhdistaa hyvin tai jokin muu piikki. Ohmimittarilla mittaa onko maissa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mjo33400 kirjoitti:Onko se anturi tollanen kuin tuolla ylempänä kuvassa? Jos on niin siellä on selvä vikapaikka oikeanpuoleisessa kuvassa se juotoskohta. Jos sinne pääsee kuraa ja paskaa niin maavuoto on varma asia. Tukee myös selitystä, että on putsattu ( ylempänä ) ja rupes toimimaan. Hyvä putsaus ja kunnolla lakkaa tai korikittiä jolla täyttää sen syvennyksen. Kannattaa tarkistaa. :lol:

PS. Kannattaa katsoa tosi tarkkaan, saattaa olla metalliroiske siinä eristeosan lähettyvillä. Neulan kanssa puhdistaa hyvin tai jokin muu piikki. Ohmimittarilla mittaa onko maissa.
tuo kuvan juotos on öljypohjan sisäpuolella...
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Siinä tapauksessa vaihtaisin koko härpäkkeen tai ottaisin irti ja tutkisin mahdollisen maavuodon. Siis juotokset öljypuolella? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Onko se anturi tollanen kuin tuolla ylempänä kuvassa?
Tuo on se vanhemman mallinen anturi, jonka tyyppisiä on esim 124:ssa. Se uudempi on semmoinen musta muovinen n. 10 cm pitkä 2 cm halkaisijaltaan oleva pötkylä. Laippa on halkaisijaltaan about 6 cm.

Himputti, kun noilla sivuilla on kuvia lähinnä isojen bensakoneiden osista.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ainakin 124 dieseleissä palaa valo jatkuvasti, jos johto on irti/poikki anturilta...
Eli anturi katkaisee maadoituksen.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jarski on oikeassa, se tosiaan katkaisee maan ( katsoin sähkökuvista ), mutta mittaristossa on vähän elektroniikkaa, jossa vois myös olla häikkää.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vänkäri kirjoitti:Ei siinä mitään vikaa ole, minullakin tuppaa palamaan varsinkin kylmänä vaikka öljyä on 3/4 tikussa, on vähän ylivarovainen se valo. Parempi tietysti niin päin.
Näitä on varmasti moneen junaan. Omassa lotjassa käytös menee siten, että valo alkaa palaa tuikutella, kun yksi kolmannes tikusta on vajentunut. Tätä ei tapahdu kylmällä koneella / öljyillä, vaan valo ilmoittaa itsestään 40-50 km ajon jälkeen - ilmeisesti öljyn ohennuttua riittävästi :shock:
Pysyvästi valo alkaa palaa puolessa tikussa, oli sitten kylmä tai kuuma.

Ohjekirja kertoo valon syttyvän, kun tikun pinta on minimissä tai aavistuksen yli sen. Lisäys suositellaan tuossakin tapauksessa tehtävän vähän tyyliin "sitten kun seuraavan kerran ehdit" :lol: eli jonkinlainen reservi tuohon MIN-merkintäänkin vielä sisältyy.

Paljon on ollut tarinaa näistä eri nestemäärien suurista varotoleransseista, bensavalo -> reilusti yli 10 l, öljyt kuten on tullut ilmi, pesunesteet jo lähes puolessa välissä nestepintaa, jäähdytysneste puolessa välissä paisarin tilavuutta.... ilmeisesti tehtaan tarkoituksena on, että Mersuja ei nähdä tienposkissa varoituskolmio persiissä ainakaan em. syistä :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Ohjekirja kertoo valon syttyvän, kun tikun pinta on minimissä tai aavistuksen yli sen. Lisäys suositellaan tuossakin tapauksessa tehtävän vähän tyyliin "sitten kun seuraavan kerran ehdit" :lol: eli jonkinlainen reservi tuohon MIN-merkintäänkin vielä sisältyy.
Siinä ohjekirjassa tosiaan sanotaan että lisää öljyä seuraavan tankkauksen yhteydessä. Lisäksi ohjekirjassa sanotaan että litran öljynkulutus per 1000km on normaalia. No jos on juuri tankannut tankin täyteen ja öljyvalo syttyy tosiaan vasta minimin tienoilla, ajelee sitten sen ohjekirjan salliman tankillisen loppuun (eli noin 1000km), niin tällöinhän saattaa pahimmassa tapauksessa moottorin öljyvajaus olla peräti 3 litraa, jos kerran öljytikun mittaväli on 2 litraa? :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin