...nii...eiköhän tuohon 16-venaseen piisais järkikäyttöön ihan joku pienempikin tbo...esim Garretin t03...? Olis vaan tos yhel tutul tarpeetonna... Eiköhän tuon koneen sisuskalut muutenki oo jo sen verra vahvempaa et kestää jotai 0.5-0.7 ahtoi kivutta ku vain saa lisää ruokaa...? Ku kansi lähtee kuitenki kevään aikan pajalle nii muokkaa siitä sit vaikka turbotukseen sopivan ja laskee sillä vähä puristuksia...
Itse olen juuri rakentamassa 2.0 e turboksi ja kerrottakoon että 2.0 on huomattavasti järeämpää tekoa mitä 2.3 ja aloitus paineiksi on kaavailtu 0.8-1.0
Mutta suurempi huolen aiheeni on mikäs perä ja mistä sellaiseen saisi
Eiköhän tuon 16-v koneen sisuskalut nyt kuitenkin ole hiukan eri luokkaa ku 2.0 koneen...
Niin ja iso Getrakki kestää kait huoleti n.450hv. Mitenkäs muuten nuo pohojalaasten superturbot...loota oli mustas ainaki Demopätkän perusteel juurikin toi getrakki mutta entäs perä?? Eiköhän vakiostakin kestoa melko hyvin löydy?
Mulla on molemmat koneet tuossa auki joten tiedän mistä puhun....
Veivit ja kampi on sama mutta sylinteri putkien väliseinä on 2.3:ssa paaaaaljon!!!!!! ohkaisempi ja se on kaivettu se väli vielä auki mitä 2.0:ssa ei oo tehty .....
sama pätee myös kanteen joten
Ja ihan tosi asia on se että se 2.3 16v on lohkon paksuudeltaan kaikista ohkaisin on nimittäin semmoinenkin auki tuossa....
Perästä edelleen kyse kestääkö esim. 2.3 16v vakioperä ja onko sitä markkinoilla lukollista ja ilman
Dohc kirjoitti:Mulla on molemmat koneet tuossa auki joten tiedän mistä puhun....
Veivit ja kampi on sama mutta sylinteri putkien väliseinä on 2.3:ssa paaaaaljon!!!!!! ohkaisempi ja se on kaivettu se väli vielä auki mitä 2.0:ssa ei oo tehty .....
sama pätee myös kanteen joten
Perästä edelleen kyse kestääkö esim. 2.3 16v vakioperä ja onko sitä markkinoilla lukollista ja ilman
SS
johan se nyt on päivänselvää että sylinterien väliset seinämät on ohuemmat.. ja se rako sylinterien välissä ehkäsee just sitä lämpölaajenemista jonka takia moottorit yleensä leikkaa kiinni. siellä on vesi välissä.. ei se heikennä lohkoa käytön kannalta ollenkaan...
Dohc kirjoitti:Mulla on molemmat koneet tuossa auki joten tiedän mistä puhun....
Veivit ja kampi on sama mutta sylinteri putkien väliseinä on 2.3:ssa paaaaaljon!!!!!! ohkaisempi ja se on kaivettu se väli vielä auki mitä 2.0:ssa ei oo tehty .....
sama pätee myös kanteen joten
SS
no kannen kanavien seinämät minullakin olivat haljenneet, eli uskon kyllä että tuo väite pitää paikkansa.
no tuota pakko kommentoida mut olen kyllä kerrattain katellut 2l ja 2.3 konetta atomeina ja minullakin olis sellainen tuntuma että toi pienempi olis parempi turbokäyttöön ja kerrattain kuulin että tuossa lähimmällä koneistamolla kerrattain vuosia sitten yhteen 2.0 moottoriin laitettiin turbo volvon männät kun passasivat lakikorkeuden ansiosta mukavasti ja puristukset putos sopiviksi... ja auto oli sittemmin jossain kokkolan suunnalla liikenteessä....
...mutta vielä kun palataan tohon "lohkon seinämät tms" asiaan...mulla on ainaki pitkälti sellainen käsitys et yleensä se lohko hajoaa, kun sieltä on jotai muuta pyrkimässä ulos. Joten onko silloin merkitystä näillä seinämillä kun kiertokanki haluaa lähtee tangetin suuntaan äänen nopeudella... Eli eikä ne seinämät taida nois kireemmis koneis sen paksumpia tai erikoisempia olla?? Perusasiat eli ruokailu, sisuskalut, voitelu sun muut kunnollisix niin kyllä ne koneet kestää sen mitä viritetyt kestää - joko tunnin tai vuosia.
Nois 16v peris on aina jonninmoinen kitkalukko ja uudemmis viel toi asd, jota paineistaa tasonsäädön pumppu...kyllä uskois että ne aikas paljon kestää kun autossa kuitenkin vakion toi 185hv/235nm. Sen 250 saa varmasti ottaa aika turvallisin mielin tuolla perällä. Eiköhän niitä jostai kivien alta löydy...
MINÄ en puhu MUTU pohjalta Kysykää sellaisilta jotka niitä bensa turboja on tehny
Niitä on jokunen tuossa harjoiteltu ja puhun lohkon kestosta kun paineet on reippaasti yli 1.0......
Ja kyllä se 2.0:ssa on kanssa ne välit auki mut eri lailla ja helppo se on vastaan väittää kun kaverit ei oo ees nähny sitä mistä on puhe... tulee tänne niin katotaan
ei mulla kyllä mitään putkien välejä oo kaivettu auki...pienet vesireijät on samoin kannessa...pistä ny sit niitä kuvia mistä kohtaa on lohkot ja kannet revenny auki jos kerta ootte harjootellu ja isoilla paineilla!!ois kiva nähä sen joni.p:een kannenki kuva ku kuulemma mersun kannet heikkoja ja taas se kuka mun kannen avarsi ni sano että ihan kestävän olonen on ja pystyy tavaraa ottaan kanavista...mut tiä sittte...sithän sen näkee että mistä repee ku mulla tulee minimipaine oleen siin 1-1.1 bar...hukkis aukee vasta siinä...ei voi sit mitään jos tosiaan mersun kone on noin paska....jos ei kestä ni toytota ompi seuraava kohe...
Tätä meidän projektia kun aloiteltiin mittailtiin ja katsottiin että mistä aletaan tekemään tultiin siihen tulokseen että 2.0:sta teemme.
Puhe ei ollut siitä että nää koneet ois susia tai ei kestäis!. Nää mersun koneet on tukevimpia mitä olen nähnyt... Esimerkiksi kiertokankia ei olisi mikään pakko vaihtaa koska vakiot on todella tukevat...
Mutta 2.0 on vaan RASKAIMMIN TEHTY....
SS
P.s. olen tietotekniikan ihmelapsi en osaa laittaa kuvia tänne
Dohc kirjoitti:Tätä meidän projektia kun aloiteltiin mittailtiin ja katsottiin että mistä aletaan tekemään tultiin siihen tulokseen että 2.0:sta teemme.
Puhe ei ollut siitä että nää koneet ois susia tai ei kestäis!. Nää mersun koneet on tukevimpia mitä olen nähnyt... Esimerkiksi kiertokankia ei olisi mikään pakko vaihtaa koska vakiot on todella tukevat...
Mutta 2.0 on vaan RASKAIMMIN TEHTY....
SS
P.s. olen tietotekniikan ihmelapsi en osaa laittaa kuvia tänne
Minäkin olen kyllä sitä mieltä, että 2.0 on järkevämpi turbottaa kun 2.3 kone, suurin ero on kannentiivisteen kestossa, 2.3 on niin pienet sylintereiden välit, että kannentiiviste pettää herkästi. Olen rakentanut viime kesänä kaksi mersun 2.3 turbokonetta ja toisesta petti kansipahvi juuri pyttyjen välistä. Nyt olen rakentamassa itselleni turbokonetta 2.0 koneesta ja toivotaan et pahvi kestää. Myös vahvempia mäntiä on 2.0 89mm poraukselle helpommin saatavisssa kun 2.3:sen 95.5mm.
tuovmar jos kerta vasta ootte tekemässä konetta ni tehkää se ihmeessä irrallisilla liekkirenkailla ni ei oo pelkoo että pahvi pettää...itekkin niin oisin tehny jos ois ollu tiedossa että kansipahvi on noin heikko...no seuraavaan lohkoon ne sit tuleekin aivan varmasti...ja miten niin on paremmin saatavissa 2 litraseen tukevampia mäntiä? seuraavaan koneeseen mulle tulee ross:in mittatilaus männät ja hintaa kun kyselin ni 500-600e oli hinta...tällä hetkellä on turbo volvon männät mulla ja nekin oikeestaan suoraa käy tohon...edelleenki ihmetyttää se kannen kesto...
Olisiko hajonnut nakuttamalla.... Minullekkin kerrattain yksi heppu tuumaili että tuosta bensiini mersun kannesta olis jonkun verran vara ottaa ja samalta kuulin että ne volvon männät passaa aikalailla suoraan...
mites se 2.3 16v oli lohkoltaan ohkaisin?ku kerta sama lohko pitäs olla ku toi 2.3 8v...samalla porauksella ja iskulla...ja 2.5 16v samalla porauksella mut pitemmällä iskulla...
No joo mää taidan tiputtautua tästä keskustelusta. Kone ko kone kestää kyl kun PERUSASIAT on kunnos(vitaten näihi kansipahvi yms juttuihi...Voipi olla että 2.0 sisältää jonniverran enempi rautaa mut ite lähtisin tuosta 2.3 litusest tekee...plussia esim vääntö. Oon aika läherltä päässy seuraan kun eräältä paikkakuntamme SRC miehistä Toojotan konet haukkas happee kun seokset ei ole kohillansa.... ...niin ja jos oikee viisas olisin nii turbottaisin ton oman 16-tappisen, kun kerta vahvemmat hilut sisäl ja öljysuihkut yms...
onkos siin 16 tappises sellaset irralliset ne suihkut vai onko kangissa? mä meinasin viel jos löytäs ittelle seuraavaan koneeseen sen 2.5 litrasen kampuran,porais lohkon niin isoks ku voi ja jos se aines menee syväl huonoks ni putkittas sen...jos siitä sais jonkun 2.7 tai jotain sellasta=)
juu enmä männistä huolta kannakka...kans kuullu että noi volvon eli siis mahlen männät kestä aikas hyvin...mutta kun ei kerta ne rossin tako mittatilaus männät ton kalliimmat ollu ne kyllä seuraavaan koneeseen tulee...aikas paljo kevyemmätkin olivat...
mistähän niitä elringin kynsitiivisteitä kannattas kysellä?elringin luettelosta ei löytyny mut professional motorist sanottiin että niitä on ollu jossain vaiheessa mersuihinkin saatavissa...oiskohan johonki jääny vanhoja eriä?
laineracing kirjoitti:mistähän niitä elringin kynsitiivisteitä kannattas kysellä?elringin luettelosta ei löytyny mut professional motorist sanottiin että niitä on ollu jossain vaiheessa mersuihinkin saatavissa...oiskohan johonki jääny vanhoja eriä?
http://parts.mbz.org/ täältä löyty elringin kannen tiivisteitä mutta onkohan ne mallia kynsitiiviste??viittiskö joku kattoa taikka muuten selvittää kuka osaa kieliä hiukan paremmin ku meikä kitos!
prkl! mitäs isot pojat on mieltä kupari"pahvista"? onko kenelläkään kokemusta? etolassa kyllä onnistus vesileikkauttaminen...oon semmost huhua että kestäs varmaanki paremmin ku vaki pahvi...edelleen jatkuu paremman tiivisteen metsästys=)
laineracing kirjoitti:prkl! mitäs isot pojat on mieltä kupari"pahvista"? onko kenelläkään kokemusta? etolassa kyllä onnistus vesileikkauttaminen...oon semmost huhua että kestäs varmaanki paremmin ku vaki pahvi...edelleen jatkuu paremman tiivisteen metsästys=)
Kyllähän kuparipahvikin vaatii liekkirenkaat mielellään kovia tehoja haettaessa. Lisäksi ongelmana on vesi- ja öljykanavien heikko tiivistys, tahtovat sekottua keskenään.
Leikkauttaminen onnistuu myös halvalla ammattikouluissa tai aikuiskoulutuskeskuksissa. Ainakin täällä Oulussa on leikattu laserilla kuparitiivisteitä paikallisessa aikuiskoulutuskeskuksessa. Tiivisteestä pitää tosin olla mielellään AutoCad-malli.
http://www.flatoutgroup.com/gaskets/AM.asp
Näillä tuntuu olevan fiksun oloisia nuo kuparipahvit kun niissä on erikoiskumipäällyste molemmin puolin estämässä nesteiden sekottumisen.
no ei mitään kovia tehoja ollakka tosta koneesta hakemassa,jos nyt sais sellasen 350hp sillein et ei pahvi ois heikoin kohta ja heto morjenstas...ens talvena sit väkästää ajalla uus pannu...etolas vesileikkaus onnistuu valokuvan perusteella...ja on halpaa