W124 ratin irrotus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

W124 ratin irrotus

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Lähteekö vain voimalla :evil: vai onko jotain jekkuja ?
Ei meinaa kuusiokolo aueta millään..Kai liimattu ?
CLA 250e
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kyllä sen pitäisi lähteä lievää väkivaltaa käyttämällä.
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Ja kierteet on kai normaali-kätiset ?
CLA 250e
Avatar
KK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 11.06.2004 00:36
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja KK »

Eipä se muulla pitäis olla kiinni kuin sillä isolla kuusiokoloruuvilla. Ainakin mulla se oli tosi tiukassa, mutta lähti kun aikani sen kanssa riehuin.

EDIT: Heh, melko hyvin ajoitettu nämä vastaukset :D
Viimeksi muokannut KK, Ke 19.01.2005 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva043.jpg]Nissan 200sx -93[/url]
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_0178.jpg]VW Golf Cabriolet -80[/url]
Fiat 127 -78
Perheessä lisäksi [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva006.jpg]MB C 200 CDI -00[/url]

Ex [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_2306.jpg]MB 260EA -87[/url]
steelman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 27.06.2004 09:22

Irroitus

Viesti Kirjoittaja steelman »

Tykillä tehtaalla vedetty kiinni,välissä lukite.Kunnon avain ja vääntöä kehiin niin kyllä lähtee.Itse kylläkin irroitin pulttipyssyllä,lähti kun kuppa tönöstä.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Jep, kyllä se mullakin oli pirun tiukassa, en aluksi yksin uskaltanut vääntää rattilukkoa vastaan. Sitten irtosi, kun kaveri piti ratista ja mä väänsin metrin vesijohtoputki jatkona.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ottaa ja aukasee kuusiokolopultin.. :shock: Ei tarvi mitään jippoja..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mutteritorrakka on siitä hyvä ettei tarvi vääntää väkisin.
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Ainakin oman 124:n ratti on helppo irroitettava ,kun ainakin omassa pultin (normaali jenga)irroituksen jälkeen itse ratti lähtee irti helposti akselilta ilman ärräpäitä ja ihmettelyjä.KUNNON vääntövarsi vain niin kyllä se pultti lähtee. Rattilukkoa en kyllä itse pitäisi sitten vääntäessä topparina...
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ristikkoavaimeen hylsy kiinni ja sillä vääntää.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Airbag

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Lisätään vähän vaikeusastetta :lol: Miten Airbag irroitetaan? Olen nähnyt ohjeen täällä joskus, mutta muistin virkistämiseksi linkki tähän topicciin ei olisi pahitteeksi.

nimim. tahtoo nahkaratin
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Oli kyllä aivan jumalattoman tiukassa kun joskus irrotin kanssa ruoria, vähän vartta avaimeen ja karatea niin kyllä se siitä irtoaa :wink:
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ja ääni sille, että tiukassa se on, joskus on rattia vaihdettu.

Pitkällä jatkovarrella, ja rattilukkoa vastaan aukeaa, voi sitä toisella kädellä yrittää pitää vastaan jos pelkää rattilukon puolesta ja yksin joutuu tekemään, mutta rattilukko on Mersuissa ihan muuta kun joissakin muissa joissa se hajoaa tempasemalla, on siellä aika julma taaki.
Avatar
Kari Erik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 14.10.2004 14:29
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Airbag

Viesti Kirjoittaja Kari Erik »

dieselflosse kirjoitti:Terve!

Lisätään vähän vaikeusastetta :lol: Miten Airbag irroitetaan? Olen nähnyt ohjeen täällä joskus, mutta muistin virkistämiseksi linkki tähän topicciin ei olisi pahitteeksi.

nimim. tahtoo nahkaratin
Airbagin irroittaminen kannattaa aloittaa akun irtikytkennällä :shock: (= miinuskenkä irti). Ratin alapuolelta käsin irroitetaan kaksi torxin kannalla olevaa ruuvia, joilla ratin keskiosan kotelo on kiinni. Tarvitset melko pitkät ja ohuet torxit. Kun ruuvit on irti, on mahdolliset varauksetkin jo purkautuneet ja airbagin voi irroitella irtisaadun ratin keskiön alta. Bagiin tulee yksi johto, jonka liittimen voi nyt rauhassa vetää irti. 8)
Ratin kiinnitysruuvi on tosiaan lujassa ja on syytä myöskin kiristää takaisin kunnolla. Enpä uskaltaisi vääntää rattilukkoa vasten, mutta esim kaverin avulla onnistuu kyllä. :D
Toka MB, mukavampiakin varmaan on, mutta se on kyllä ihan turhaa...
rp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 24.11.2004 12:19

Viesti Kirjoittaja rp »

Ratin iroitus onnistui ilman voimankäyttöä lämmittämällä kiinnitysruuvin kuusiokoloa kynämallisella "kaasu tohottimella" jonkin aikaa.
Sininen lukiteliima pehmenee ja aukeaa helposti.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

En kehoita minäkään, omalla vastuulla jokainen tekee jos tekee.

Mutta runnomalla ei Mersun rattilukko helpolla hajoa, on tullut vittuunnuksissaan aikoinaan kokeiltua, ei antanut periksi, kun virtalukko teki tenän ja jäi vielä rattilukko päälle :wink:
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Mersussa käytetään ruuvilukitetta aika monessa paikassa ja kuumentamalla sen tosiaan saa irottamaan. Muistaakseni tarvittava lämpötila on jossain 300C paikkeilla.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

vyrtin lukite homehtuu +160 selssius povorissa. On se kyllä muutamassa ollu tuo ratti niin tiukassa että on tarvittu liikennemerkkiputkea ja äkästä judopotkua pultin avaamiseen. Pulttipyssystä ei tietystikään haittaa ole.
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Airbag

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

dieselflosse kirjoitti:Terve!

Lisätään vähän vaikeusastetta :lol: Miten Airbag irroitetaan? Olen nähnyt ohjeen täällä joskus, mutta muistin virkistämiseksi linkki tähän topicciin ei olisi pahitteeksi.

nimim. tahtoo nahkaratin
Airpäkki on kiinni kahdella torx t30 ruuvilla, jotka on hel... siis oikeesti kiinni.. :shock: sitten vaan tötseli irti ja se on siinä.. :lol:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ota flosse yhteyttä, jos tarviit sen torxin..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Pirun tiukassa tosiaan on.Rattilukkoa vastenhan se piti tarvikeliikkeenpihassa aukaista kun kaverit oli nimenomaan sitä mieltä ettei rattilukko kestä."Ei tää mikään japanilainen ole" ja auki! 8) :oops:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

AM kirjoitti:Pirun tiukassa tosiaan on.Rattilukkoa vastenhan se piti tarvikeliikkeenpihassa aukaista kun kaverit oli nimenomaan sitä mieltä ettei rattilukko kestä."Ei tää mikään japanilainen ole" ja auki! 8) :oops:
Kuinka noloo olis ollu, jos olis paukahtanut siihen! :lol:
Lähteekö se keskiosa(mistä töötti pelaa) ratista ihan vaan repimällä? Uteliaisuuttani kyselen, en oo rattia irrottamassa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ilman airbaggia olevasta vakioratista tarttee ottaa vain se keskiömerkki pois. Lähtee pienellä meisselillä avittamalla. Lähtee se keskiö kokonaankin pois kun repii vaan ja menee kyllä takaisinkin vielä.. :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

jarski kirjoitti:Ilman airbaggia olevasta vakioratista tarttee ottaa vain se keskiömerkki pois. Lähtee pienellä meisselillä avittamalla. Lähtee se keskiö kokonaankin pois kun repii vaan ja menee kyllä takaisinkin vielä.. :roll:
Kiitokset. Hyvä tietää, jos sitä joskus täytyy irti käyttää.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Uusista autoista voi joskus tuo airbagin irrottaminen olla aika hermoja raastavaa puuhaa... mk3 golffissa se vielä oli järkevästi kahdella kuusiokoloruuvilla, mutta näissä uudemmissa ei oo mitään ruuveja täytyy arpapelilla pikkumeisselin kanssa ratin takapuolelta sohia jos vaikka osuis niihin lukitusrautoihin. Joskus onnistuu heti, joskus ei lainkaan. Yks T5 Transportterin airbag on täytyny repiä väkisin irti kun ei lähtenyt ei sitten millään.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kuusiokolo

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Vesqju kirjoitti:Ota flosse yhteyttä, jos tarviit sen torxin..
Kiitoksia tarjouksesta! Ensin pitää löytää se nahkainen sompa, johon vaihtaa nykyinen... Toinen vaihtoehto on se, että ryhdyn suutariksi ja ompelen nahan nykyiseen ruoriin ihan omin käsin.

Muistanko väärin vai onko 123:ssa kuusiokolopultti? Olen joskus sovittanut työkalua 123:n ratin keskiöön... En tuolloin avannut pulttia, mutta sopiva työkalu löytyi ulottuviltani.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin