Kuinka järeät etujouset käy 123 300 D:hen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Kuinka järeät etujouset käy 123 300 D:hen?

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Tervehdys

Mersuremontti meneillään ja tarkoituksena tehdä korkea ja hyvin kuormaa kantava jousitus w123 300 dieseliin.

Aikaisemmat etujouset oli 15 millin kierteellä ja niillä keula olin makuuni turhan matalalla. Kävin Venetmäen purkaamolla ja vastoin Mersupurkaamon kaverin suositusta otin mukaan kaikista järeimmät w116:sen etujouset mitä hyllyssä oli. Ne oli muuten mitoiltaan vastaavanlaiset, mutta kierre oli 16,7. Ajattelin, että kyllähän noikin käy, kun nämä toisetkin kävi ja tulos oli suorastaan hämmentävä.

Jousituksen säätökumityynyt on nyt korkeimmat mahdolliset - eli neljän nyppylän.

Tulos oli se, että kun sain 16,7 millin kierteellä olevat jouset kiinni, niin jousitus on koko ajan tapissaan siten, että iskarit on ihan ylä asennossa. Vaikka painoa olisi huomattavasti enemmän, niin nämä jouset on aivan turhan järeät. Ehkä juuri voisi mennä ambulanssimersussa matalemmilla kumityyneillä.

-------------

Onko muilla kokemuksia minkälaiset etujouset voi laittaa 300 D:hen niin, että jousituksesta tulee korkeahko ja se toimii hyvin? Saisi olla jotain 15 millisen ja 16,7:kan väliltä.

Mitkä jouset kannattaa laittaa taakse, että keula ja nokka samassa tasossa ja perä kantaa hyvin kuormaa?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Isosiskosta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eräs "alan mies" laittoi sanojensa mukaan W123 3-litraiseen nakuun taakse W126:n vahvistetut vieterit, kantakortissa numerolla 482, varsinaista varaosanumeroa ei ole nyt saanteissa. Hieman olen kyllä epäilevä, etteikö tarkoittanut W116-mallin joustimia, mutta eiköhän mikrofilmi-/romppumiehet saa tuosta tarkankin tiedon.
Mutta joka tapauksessa ei lautakärry eikä puusepän täyskalusto perää mihinkään paina. Mutta kivirekihän se tyhjillään sitten on :x Testattu viime viikolla :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

niin..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Noinhan siinä helposti käy, että jos haluaa oikein hyvin kuormaa kantavat jouset, niin autosta tulee tyhjänä kivireki.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Nykyisillä takajousilla tuli aika helposti tilanne, että jousitus menee pohjaanlyöntikumejen varaan. Tyhjänä toki suht ok.

Edessä taas ongelmana 15 millin jousilla oli, että kokoa 205/70/15" renkaat meinaa ottaa lokasuojan kaariin kiinni kun pyörät käännettynä jos autossa hiukan enemmän kuormaa.

Noilla renkailla ei oma autoni ollut maavaran puolesta silti ihan kaikista matalimmasta päästä, mutta haluan sen kantavan kuormansa kunnolla vaikka olisi peräkärry perässä ja viisi ihmistä kyydissä.

Muistaakseni purkaamolla oli myös 15,8 millin etujouset. Mahtaisiko ne olla sopivat?

En muutenkaan oikein ymmärrä mitä ideaa tehdä mahdollisimman matalia autoja, kun ainakin itselläni on liikkumistarvetta myös sellaisissa paikoissa, jossa maavaraa tarvii.
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Oletko katsellut löytyskö w123:seen ns. kuormajousia? Ainakin w124:seen näyttää löytyvän ja olipa itsellä sellaset alla kun nykyisen auton ostin. Korkeutta ja kantavuutta kyseisillä jousilla oli varmasti kaikkii tarpeisiin. Perä ei laskenut vaikka kolme isoa miestä takapenkillä ja kaikkien työkalut/tavarat perässä. Kun vaihdoin jouset vertasin niitä kaverin alkuperäisiin ja ainakaan vahvuudessa ei ollut silmällä nähtävää eroa mutta kuormajousissa oli yksi kierros enemmän. Myös jousien rakenteessa oli eroa niin että kuormajousessa kierroksien välit olivat pienempiä. Ilmeisesti tällä on haettu jäykempää jousivakiota ja näin ollen kuormankanto kyvyn pitäsi kasvaa. Jouset tuntuivat olevan kysyttyä tavaraa kun pistin ne myyntii ja niimpä ne meneivät heti. Kyseinen ostaja vaan halus mahdollisimman korkeat ja jämäkät jouset vaunun vetoon ja siihen ne varmasti olivat omiaan. Oli kuulemma mersu mihin nämä jouset tulivat pilattu madallusjousilla :roll:

Näistä madallusjousien järkevyydestä en rupea sen enenpää kommentoimaan koska niiden järkevyys riippuu aivan auton käyttötarkoituksesta ja mitä autolta halutaan. Mutta laadukkaat madallusjouset kantavat kuormaa varmasti yhtäpaljon kuin tollaset kuormajouset mutta jäähän auto matalammaksi ja tästä koituu monelle ongelmia. Itse en ole päässyt vertailemaan eroaja vakio vs madallusjousi koska itsellä oli juuri noi kuormajouset. Mutta tein kerran kokeen niin että mittasin "auto tyhjänä" korkeudet pyörännavasta kaareen ja sen jälkeen täysi lasti kyytiin (5 isoa miestä ja tavarat). Takapää oli tippunut 8mm ja edestä 2mm joten ei suurempaa vaikutusta.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hmn, mutta eikös nuo 205/70-15 -kumit ole jo ylikokoiset W123:een?

Itseänikin on mietityttänyt tuo jousien kanssa pelaaminen. Autoon vaihdettiin viime syksynä normaalit (niin KL:n mies sanoi) 14,8 mm etujouset. Vahvistetut kuulemma olivat 15 mm. No, nyt tuli aika vaihtaa takajouset. Mainitsin asiasta tilatessani, että kokeillaapa normaaleja jousia taaksekin. Jouset tulivat, mutta ne ovatkin kierteeltään kokoa 16-17 mm. Mikähän lienee sitten vahvistetun takajousen mitta, jos se edessä on 15 mm?

Samalla tilasin kakkosen kumit joka kulmaan (edessä on nyt kolmosen).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Missä mielessä ylikokoiset?

Korkeus samaa luokkaa kuin 123 ambulanssin 185R 15.
Leveys ei mikään tämän päivän mittapuun mukaan erityisen leveä.

-----------------

Minun mielestä 15 millin jouset oli aika sopivat kun autossa oli alunperin 200D kone. Nyt kaipaan siihen jämäkämpää tavaraa.

Mulla varaosaautona ambulanssi 123, mutta siinä oli jouset lässähtäneet ja eripari kamaa. Luulisi ainakin ambulanssissa olevan jämäkämpiä jousia.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pitäisi olla

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä lanssissa pitäisi olla vankimmat jouset, joita hyllystä saa. Kaveri meinaten ajeli parisen vuotta tuollaista 124-lanssia ja kertoi, että kantavuus alkaa olla rajoilla jo ilman miehistöäkin. Kun siihen tintataan kaksi heppua kabiiniin, potilas ja mahdollisesti vielä yksi lääkitsijä perään, niin jousilta kysytään paljon.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jori Ravantti kirjoitti:Missä mielessä ylikokoiset?

Korkeus samaa luokkaa kuin 123 ambulanssin 185R 15.
Leveys ei mikään tämän päivän mittapuun mukaan erityisen leveä.
Niin no juu, taisin hieman sekoitaa asioita. Jos ajatellaan, että alkuperäinen koko W123:ssa on 175 R 14 (175/80-14). 14-tuumaisena sitä vastaisi (ns. aluvannekoko) 195/70-14. 15-tuumaisena taas 195/65-15, mikäli olen oikein ymmärtänyt.. Mutta tuotapa en ole ikinä miettinytkään, että mikä oli kumin profiili silloin aikoinaan 15"-vanteella?

Ässässähän (W116) minulla oli kesäkumeina 205/70-14.
Viimeksi muokannut Timo L., Ti 19.08.2003 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mulla ei juuri nyt näpin ulottuvilla ambulanssin papereita, mutta sen vararengas on ainakin 185 r 15 kokoinen.

Otin ambulanssin vanteet sedaniini ja toiset 15 tuumaiset on 126:sesta.

Siis 123:sessa on alkuperäisenä myös 15 tuumaista vannetta kun huomioidaan ambulanssi ja ettei pitkässä mallissa olisi myös näin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jori Ravantti kirjoitti:.
Siis 123:sessa on alkuperäisenä myös 15 tuumaista vannetta kun huomioidaan ambulanssi ja ettei pitkässä mallissa olisi myös näin.
Kyllä, näin on. Kiinnostaa vaan, että onko se ollut aikoinaan 80-sarjalainen vai 70-profiilin kumi siinä 15" vanteen yhteydessä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mulla varaosa-autona ilmeisesti Tampereen kaupungin vanha ambulanssi ja siinä vararenkaana ainakin 80 sarjalainen vanha Nokian Hakkapeliitta.

Olen melko vakuuttunut, että tämä oli ambulanssin alkuperäinen rengaskoko. Korjatkaa jos olen väärässä.
Vastaa Viestiin