M110 venttilivälykset
-
W satakakskuus
- Sisäänajossa

- Viestit: 48
- Liittynyt: La 20.11.2004 10:46
M110 venttilivälykset
Tervehdys. Tulin äsken tallilta, avasin jo toista kertaa venttiilikopan 280SE:tä ensimmäinen venttiilien säätö yritys päättyi siihen että sain säädettyä 5 imunokkaa ja 2 pakonokkaa, säätömutterit tiukassa. Käynti muuttui aavistuksen siistimmäksi. Teetätin töissä juuri passelisti käyvän työkalun siihen 17mm mutterin kantaan ja hitsautin vielä ½" vääntövartta varten hylsyn päähän. > sain säädettyä kahta pakonokkaa lukuunottamatta kaikki, nämä kaksi oli niin tiukassa että uudesta zebran kiintolenkistä tehty avosilmukka "aukesi"
Onko normaalia että nämä säätömutterit ovat tolkuttoman tiukassa, itse en jaksanut vääntää normaalilla 17mm kiintoavaimella kuin nuo 7 mutteria ja ne loput 3 jotka yleensäkään suostuivat liikkumaan voimavarrella lujaa vääntäen, 2 jäi niille sijoilleen
Noihin kahteen säätämättä jääneeseen meni 0,25mm liuska "väljästi, mutta 0,30mm ei edes väkisin eli jossain 0,27-0,29mm oli välys kylmänä, muut pakonokat säädin 0,25mm naheaksi ja imut kaikki normaalisti 0,10mm kylmästä(n.+10astetta) koneesta mitaten. Nokat ovat M110:lle poikkeuksellisesti kulumattomat ja naarmuttomat, 220tkm ajettu ja käytetty webastoa säännöllisesti kylmänä+säännölliset öljynvaihdot. Onko normaalia että noilla tehtaan arvoilla 0,25mm kylmänä koneen lämmetessä alkaa pakopuolen nokka naputtamaan, onko joku säätänyt 0,15-0,20mm:iin venttiilejä helteellä polttamatta? Olisi hieno saada muuten nätisti ja suuremmin savuttamatta käyvä kone äänettömäksi myös pakopuolelta, kuuntelin hitsipuikolla venttiilikopan päältä kasauksen jälkeen ja nuo kaksi aavistuksen suuremmalle välykselle jääneet nokat naputtivat yhtälailla noiden 0,25mm säädettyjen kanssa koneen lämmettyä tuonne +80 mittarin mukaan. Aika suuret välykset pyydetään tuonne pakopuolelle kun äänestä päätellen välys kasvaa lämpölaajenemisen myötä, vai kuulostaako se vaan siltä moottorin lämmettyä.
Viimeksi muokannut W satakakskuus, Pe 21.01.2005 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Moi,
Itse luin joskus aikoja sitten jostain uutisryhmästä, että pakoventtiilien välykset voi turvallisesti säätää jonkin verran ohjearvoa pienemmiksi käyntiäänen parantamiseksi. Teinkin näin, eli säädin välykset muistaakseni arvoon 0.15 mm. Raksutus väheni selvästi, mutta kuuluu tosiaan lämpimällä koneella edelleen jonkin verran, mikä nyt taitaa olla pakollinen M110:n ominaisuus. Mikään ei ole viitannut siihen, että olisi jäänyt venttiili kantamaan. Säädöt olleet tuolla lailla noin vuoden / 15 tkm. Mutta vastuuta en ota, etteikö kantaminen seurauksineen olisi siltikin mahdollista
Erityisen tiukalla eivät säätömutterit omassa koneessa olleet, vaan tavallisella kiintoavaimella sai kaikki kääntymään. Tosin otin ne "jousiklipsut" pois avaimen tieltä, ja sitten säädön jälkeen tarkistin välykset jousi paikallaan.
Itse luin joskus aikoja sitten jostain uutisryhmästä, että pakoventtiilien välykset voi turvallisesti säätää jonkin verran ohjearvoa pienemmiksi käyntiäänen parantamiseksi. Teinkin näin, eli säädin välykset muistaakseni arvoon 0.15 mm. Raksutus väheni selvästi, mutta kuuluu tosiaan lämpimällä koneella edelleen jonkin verran, mikä nyt taitaa olla pakollinen M110:n ominaisuus. Mikään ei ole viitannut siihen, että olisi jäänyt venttiili kantamaan. Säädöt olleet tuolla lailla noin vuoden / 15 tkm. Mutta vastuuta en ota, etteikö kantaminen seurauksineen olisi siltikin mahdollista
Erityisen tiukalla eivät säätömutterit omassa koneessa olleet, vaan tavallisella kiintoavaimella sai kaikki kääntymään. Tosin otin ne "jousiklipsut" pois avaimen tieltä, ja sitten säädön jälkeen tarkistin välykset jousi paikallaan.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Tere
Oon noiden koneiden kanssa joutunut aikas paljon puuhastelemaan, ja ensimmäinen sääntö (lainaan mese korjaamon asiantuntijaa) on että venttiilit pitää säätää lämpösenä ja vielä tarkistaa jonkun ajan kuluttua. Nuo säätö nupikat pitääkin olla tiukat, muttei nyt ihan voimavarsi tasolla ?
Oon noiden koneiden kanssa joutunut aikas paljon puuhastelemaan, ja ensimmäinen sääntö (lainaan mese korjaamon asiantuntijaa) on että venttiilit pitää säätää lämpösenä ja vielä tarkistaa jonkun ajan kuluttua. Nuo säätö nupikat pitääkin olla tiukat, muttei nyt ihan voimavarsi tasolla ?
SEKKIMIES
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
-
W satakakskuus
- Sisäänajossa

- Viestit: 48
- Liittynyt: La 20.11.2004 10:46
Hallelujaa
Vaihdoin viimein sain kaikki pakopuolen venttiilit säädettyä, moni varmaan miettii että onpa erikoinen asentaja kun riemuitsee venttilien säädön onnistumisesta
Kaksi jumissa ollutta säätömutteria lähti viimein liikkumaan kun löin väkisin uuden kiintoavaimen jonka leuan ja säätömutterin väliin kiepautin 0,3mm välysmitan liuskan ja hion sekä mitan että kiintoavaimen sekä säätömutterin kaikki pinnat mataksi ja putsasin puhdistus-sprayllä kaikki öljyt pois > säätömutterit lähti liikkumaan arviolta 10-20 kg momentilla, eli sai vääntää LUJAA ~70cm putkenpätkällä
Ei ollut ihan lähiaikoina säädetty. Seuraava jännityksen kohde onkin että joudunko kesällä vaihtamaan pakoventtiilejä, säädin välykseksi kylmänä n. +10C ainoastaan 0,15mm, vakio arvolla 0,25mm kone käy kuin sepelimylly.
Kone kuulostaa, siis huom. kuulostaa minun korvaan sille että koneen lämmetessä myös tuolla 0,15mm arvolla pakopuolelle jää välystä koska edelleen kuuluu sellainen terve pieni naputus, olisiko tehdas aikanaan ilmoittanut suurehkon välyksen pakopuolelle siksi että keinun ja nokan väliin varmasti kulkeutuisi öljyä, kun konetyypin markkinoille tulon aikoihin oli ominaisuuksiltaan vaatimattomammat liukasteet käytössä?? Joka tapauksessa otan mieluummin riskin jopa venttiilin palamisesta kuin kuuntelen voimakasta venttiilinaputusta muuten hiljaisessa vanhassa edustusautossa. P.S. jos vanha putken päästä kuuntelu enää pitää paikkaansa niin ei ainakaan "tupsahtele" niin lämpimänä kun tallissa saa auton käytettyä, d päällä tyhjäkäyntiä käytyään seisontajarrua vasten 30min konehuone+kone oli kuin saunan kiuas
..juu en kiusaa enää laatikkoa toista kertaa moisella 
Kone kuulostaa, siis huom. kuulostaa minun korvaan sille että koneen lämmetessä myös tuolla 0,15mm arvolla pakopuolelle jää välystä koska edelleen kuuluu sellainen terve pieni naputus, olisiko tehdas aikanaan ilmoittanut suurehkon välyksen pakopuolelle siksi että keinun ja nokan väliin varmasti kulkeutuisi öljyä, kun konetyypin markkinoille tulon aikoihin oli ominaisuuksiltaan vaatimattomammat liukasteet käytössä?? Joka tapauksessa otan mieluummin riskin jopa venttiilin palamisesta kuin kuuntelen voimakasta venttiilinaputusta muuten hiljaisessa vanhassa edustusautossa. P.S. jos vanha putken päästä kuuntelu enää pitää paikkaansa niin ei ainakaan "tupsahtele" niin lämpimänä kun tallissa saa auton käytettyä, d päällä tyhjäkäyntiä käytyään seisontajarrua vasten 30min konehuone+kone oli kuin saunan kiuas
ex W124 200D
ex W126 280SE
W201 2,6l sportline
ex W126 280SE
W201 2,6l sportline
Re: M110 venttilivälykset
Äly hoi. En ihmettele yhtään että automaatti laatikot menee rikki!! Tuollainen D päällä paikallaan puolituntia!! Tuota ei tee kun täysin järjetön idiootti!!!!




