W124 sedan sisemmän alatukivarren puslan vaihto taakse

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W124 sedan sisemmän alatukivarren puslan vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja Arska55 »

Iltaa!

Pistin aikaisemman topicin tänne koskien sitkeää kolinaa W124:sen takapäästä. Tänään kerkesi käyttämään autoa nosturilla, ja koluttua alustaa läpi. Väljää ei kirjaimellisesti löytynyt mistään taka-apurungon varsista 8) Sinällään positiivinen juttu, onhan autolla toki kilsoja alla jo 592 tkm.

Mutta itse asiaan. Eli huomio kiinnittyi taakse, kuskin puolen alatukivarren sisempään puslaan, joka uinut vetokoukkua päin, jolloin alatukivarsi on kiinni apurungossa ja tästä aiheutuu kolinaa.

Tarkoitus olisi vaihtaa tuo pusla mahdollisimman pian. Onnistuuko vaihto samantapaisella työkalulla, millä painetaan narinahela paikoilleen? Sen olen kerran vaihtanut, ja aikaa ei mennyt kuin alle tunti. Toki liotin helaa ja hakkasin sen sopivalla putkella irti :lol:

Muutoin ei ole mitään epäselvää, takaronkka vetokoukusta ylös, ja alatukivarren alle toinen tunkki ettei jousi pääse karkaamaan.

Minkä merkkinen pusla kannattaa hommata? Mielellään myös uusi pultti?

Kiitän vastauksista!
-W124 300DT -91
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: W124 sedan sisemmän alatukivarren puslan vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Jousi karkaamaan" ???
Tukivarsi irti ja irrallaan vaihtaa sen puslan sitten, ja ON tiukassa ja voi olla haastetta uuden asentamisessakin. Tai no jos se siellä on irronnut omia aikojaan - ennenkuulumatonta - niin eipä se tiukassa ole irrottaa.
wiimax.fi
JanneW124
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sanoisin, että otat suosiolla koko tukivarren irti. Auton alla et saa temuttua puslan vaihtoa, ainakaan yhtään nopeammin kuin ottamalla koko tukivarren irti.
Sisemmän helan ulkokuori on ohut, eikä sitä saa oikein painettua pihalle. Tuossa minun 320CE topikissa sivulla 4 noin puolessa välissä on kuvia ja sepostus miten se lähtee.
Uusi menee kyllä paikalleen kuten narinahelakin.

Lemförderiä tilalle.

viewtopic.php?t=213206&start=90
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Selvä homma, hyvä tietää että vaihto suoritettava alatukivarsi irtaallaan. Siinä tapauksessahan se on sama laittaa sitten narinahelakin uusiksi, niin on molemmin puolin tuoreet helat.

Kiitoksia, pitänee lueskella topiccia :thumbup:
-W124 300DT -91
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sen vaihdossa pitää vähän olla ajatusta, itse sain sen varren pilattua prässin kanssa kun pusla lähti vähän tulemaan mutta sen jälkeen jämähti ja se sisäosa pullisti sen holkin kananmunan muotoiseksi. Tuon varrenhan saa tarvikkeena kohtuuhintaan https://aeromotors.fi/tuote/10447052/016-050-0137-meyle tuskin on huonompi kuin vanha ruosteinen?
S124 300TE
W124 300D
AK47
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja AK47 »

600tkm ja ei muka löydy väljää? Ne tukivarret on kyllä jo pitänyt vaihtaa jokapuolelta vähintään sen kerran ellei ole ajettu nardo ringiä pelkästään hitaalla väylällä.

Toinen ääni tuolle uudelle tukivarrelle. Alkuperäisellä toki hintaa: https://iparts.fi/parts/search/A2023500206 168eur. Numeron katsoin tuolta meylen vastaavuus listasta. Mutta varmasti sillä meylelläkin saa sen miljoonan mittariin kun tuntuu osat kestävän isoja kilometrilukuja.

Itse aina väljän osan vaihdan kummallekkin puolelle samalla vaivalla/osatilauksella vaikka vain toinen olisi vaihtokunnossa. Jotkut vaihtaa kaikki kerralla - kieltämättä sellaisella koeajo tuntuu mukavan erilaiselta ja tietääpähän paljonko on osilla kilometrejä takana.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

S202 kirjoitti: Su 07.06.2026 10:40 Sen vaihdossa pitää vähän olla ajatusta, itse sain sen varren pilattua prässin kanssa kun pusla lähti vähän tulemaan mutta sen jälkeen jämähti ja se sisäosa pullisti sen holkin kananmunan muotoiseksi. Tuon varrenhan saa tarvikkeena kohtuuhintaan https://aeromotors.fi/tuote/10447052/016-050-0137-meyle tuskin on huonompi kuin vanha ruosteinen?
Alatukivarret on sen verran hyvässä kunnossa, että taidan mennä nykyisillä. Nuokin varastomaalilla vedetyt varret olisi hyvä käsitellä kunnon aineilla, ennen kuin ruuvaa autoon paikalleen. Lähtee äkkiä homma lapasesta.

Helpottaisiko irtiottoa sisäkoolin halkaisu? Jossakin Youtube videossa nuita muistaakseni painettiin prässillä paikalleen. Asennuksessa meni minusta jotain pieleen, kun alatukivarsi oli käyttökelvoton sen jälkeen :crazy:
-W124 300DT -91
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

AK47 kirjoitti: Su 07.06.2026 13:49 600tkm ja ei muka löydy väljää? Ne tukivarret on kyllä jo pitänyt vaihtaa jokapuolelta vähintään sen kerran ellei ole ajettu nardo ringiä pelkästään hitaalla väylällä.

Toinen ääni tuolle uudelle tukivarrelle. Alkuperäisellä toki hintaa: https://iparts.fi/parts/search/A2023500206 168eur. Numeron katsoin tuolta meylen vastaavuus listasta. Mutta varmasti sillä meylelläkin saa sen miljoonan mittariin kun tuntuu osat kestävän isoja kilometrilukuja.

Itse aina väljän osan vaihdan kummallekkin puolelle samalla vaivalla/osatilauksella vaikka vain toinen olisi vaihtokunnossa. Jotkut vaihtaa kaikki kerralla - kieltämättä sellaisella koeajo tuntuu mukavan erilaiselta ja tietääpähän paljonko on osilla kilometrejä takana.
Todennäköisesti vaihdan molemmille puolille, niin menee taas pitkän aikaa. Tuontiauto kyseessä, ei ole suolapaskassa uitettu kymmeniä vuosia.

Käytin autoa tutulla autopajalla nosturilla. Väljää ei takapään puslista / varsista löytynyt. Toki tällä vehkeellä olen ajellut ajatuksen kanssa jo 18 v. lähtien. Sitten on niitä, että päästetään joka monttuun kahva edellä, ja ihmetellään kun meinaa paikat lonksua. Minusta ajotyylillä on paljonkin vaikutusta siihen, miten alustan osat kestää.
-W124 300DT -91
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Laitampa omankin lusikan soppaan. Itsehän suosin kunnostamista vaihtamisen sijaan jos tukivarsien ruosteetkin on vain pintaruosteen tasolla eikä lahot (nämä samat on ainakin W210 ja ehkä w202? Niissä kuulemma nuo lahoaa.).
Pusla on ulkomailla 5e ja ei suomessakaan hinnankiroissa.
Kuten edellä mainittiin niin prässäämällä irroitus ei ole helpointa koska puslan reunoissa on viisteet asennusta helpottamaan, tämä sitten taas vaikeuttaa irti prässäystä.
Kolme oon noita vaihtanut ja helpointa on reikäsahalla porata tuo kumiosa pois. Sitten puukkosahalla viiste tai pari puslan ulkoholkin läpi ja paineilmataltalla irti paukuttaminen.
Pistän pari kuvaa tee-se-itse työkalusta jos se inspiroi väsäämään itse moisen 8)
Piilotettu sisältö
Sinun tulee olla rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään nähdäksesi tämän sisällön.
Arska55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

sawyer kirjoitti: Su 07.06.2026 18:50 Laitampa omankin lusikan soppaan. Itsehän suosin kunnostamista vaihtamisen sijaan jos tukivarsien ruosteetkin on vain pintaruosteen tasolla eikä lahot (nämä samat on ainakin W210 ja ehkä w202? Niissä kuulemma nuo lahoaa.).
Pusla on ulkomailla 5e ja ei suomessakaan hinnankiroissa.
Kuten edellä mainittiin niin prässäämällä irroitus ei ole helpointa koska puslan reunoissa on viisteet asennusta helpottamaan, tämä sitten taas vaikeuttaa irti prässäystä.
Kolme oon noita vaihtanut ja helpointa on reikäsahalla porata tuo kumiosa pois. Sitten puukkosahalla viiste tai pari puslan ulkoholkin läpi ja paineilmataltalla irti paukuttaminen.
Pistän pari kuvaa tee-se-itse työkalusta jos se inspiroi väsäämään itse moisen 8)
Piilotettu sisältö
Sinun tulee olla rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään nähdäksesi tämän sisällön.
Kiitos :thumbup: Tuohan vaikuttaa fiksulta ratkaisulta. Jotakin tämmöistä pitänee askarrella :)
-W124 300DT -91
Vastaa Viestiin