Shatterin W108 250S -67

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja JPM »

Shatter kirjoitti: Ti 25.11.2025 15:33 Kaasareista tein sellaisen havainnon kun oli virrat pitempään päällä että takakaasuttimen ryyppyläppä aukeaa ihan verkkaisesti, mutta etukaasari ottaa melkein tuplat aikaa täysin auki asentoon.

Kuva otettu noin 1h virtojen katkaisusta joten pitäisi olla ns. kiinni asennossa. Takakaasarin läppä jää vähän reilusti auki, mutta käsin heiluttamalla menee takaisin kiinni asentoon kuten etummaisessa. Läppiä kun liikuttelee käsin niin toisessa kaasarissa on ihan eri tuntuinen.

Kaasarit tuli vajaa pari vuotta sitten heti auton oston jälkeen kunnostettua täysin ja säädin kyllä kaikki ohjearvoihin niin hieman oudoksuttaa kun pelaavat niin erilailla..

Olettaisin että läppien pitäisi toimia synkassa? Voikohan olla että bimetalli liuska ryypyllä ois sen verran 60v aikana laiskistunut että vaatii vain kansien hienosäätöä? Molemmissa kannet on säädetty nyt rungon merkkeihin joka on oletus.
Kylmäkäyntiläppien varmaan pitäisi toimia synkassa, ainakin suurinpiirtein. Tuollainen kylmäkäyntisysteemi ei välttämättä on kovin tarkasti toimiva ja noilla vuosilla voi bimetalli liuskoissa tosiaan olla vähän heittoa. En tiedä onko mahdollista, että takakaasari joka ainakin periaatteessa on kuumemmassa paikassa olisi asetettu kylmäkäynnin osalta eri tavalla(?) Tai läppä voi olla asetettu noin ns höyrylukon välttämiseksi kuumaa konetta käynnistettäessä. Itse kokeilisin käyntiä ihan noilla säädöillä, kerran ne on tehty ohjeen mukaan.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Venetmäeltä ostin joku aika sitten oikealle ruosteettoman takaoven, sain sen vihdoin purettua ja asennettua paikalleen niin jotain outoa tuossa on kun pelkkä yläreunan pokkaus pykältää korilinjan kanssa aika huolella, muuten istuu ihan OK. Yläsaranaa jos kallistaa lisää sisäänpäin niin karmi ottaa katon reunaan kiinni ovea sulkiessa. Pintapeltiä viivaimella peilatessa on kuitenkin suora ettei ole tuo reuna taittunut ja koristelistojen kohdatkin on kohdallaan..

Tuossa samaisessa aukossa on sellainenkin että kaikki ovet mitä on käytetty paikallaan paikoittuu liian eteen, vaatii shimmiä saranoiden väliin että saa raot kohdalleen. Kuvissa nyt ilman shimmejä niin takaposken ja oven välissä 6mm rako, etuoveen vain 3.5mm. Muiden ovien kanssa kyllä linjat passaa suoraan kohdalleen eikä pykältele kuten tämä.

Tämä ovi oli hieman erilainen alkuperäiseen verrattuna kun oli sähköikkunalla ja ovenkahvan yläpään kiinnitykseen piti siirtää vanhasta yksi peltilipare mutta kait näissä pitäisi olla korilinjat samat kaikissa :shifty:

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 444
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Shatter kirjoitti: Pe 28.11.2025 11:42 Venetmäeltä ostin joku aika sitten oikealle ruosteettoman takaoven, sain sen vihdoin purettua ja asennettua paikalleen niin jotain outoa tuossa on kun pelkkä yläreunan pokkaus pykältää korilinjan kanssa aika huolella, muuten istuu ihan OK. Yläsaranaa jos kallistaa lisää sisäänpäin niin karmi ottaa katon reunaan kiinni ovea sulkiessa. Pintapeltiä viivaimella peilatessa on kuitenkin suora ettei ole tuo reuna taittunut ja koristelistojen kohdatkin on kohdallaan..]
Ettei ole sitten karmi vääntynyt tai väännetty täsmäämään edelliseen autoon? En tiedä miten/mistä w108 ovessa on karmi kiinnitetty oveen, mutta ainaki 123:ssa mm. Takapää on hitsattu tuosta karmin alhaalta takareunasta.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja JPM »

Mitä tekee, jos tuo takaoven etureunaa ulos B-pilarista, ja samalla etuoven takareunaa myös ulos?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

kerosiini kirjoitti: Pe 28.11.2025 18:11
Shatter kirjoitti: Pe 28.11.2025 11:42 Venetmäeltä ostin joku aika sitten oikealle ruosteettoman takaoven, sain sen vihdoin purettua ja asennettua paikalleen niin jotain outoa tuossa on kun pelkkä yläreunan pokkaus pykältää korilinjan kanssa aika huolella, muuten istuu ihan OK. Yläsaranaa jos kallistaa lisää sisäänpäin niin karmi ottaa katon reunaan kiinni ovea sulkiessa. Pintapeltiä viivaimella peilatessa on kuitenkin suora ettei ole tuo reuna taittunut ja koristelistojen kohdatkin on kohdallaan..]
Ettei ole sitten karmi vääntynyt tai väännetty täsmäämään edelliseen autoon? En tiedä miten/mistä w108 ovessa on karmi kiinnitetty oveen, mutta ainaki 123:ssa mm. Takapää on hitsattu tuosta karmin alhaalta takareunasta.
Tuohan voisi ollakin ihan järkevä vaihtoehto, ei nämä varmaan 60v sitten ole ihan yhtä tarkkaa liukuhihnatuotantoa ollut kuin nykyään mutta silti hieman oudoksun jos pitää alkaa karmeja vääntelemään enemmälti. Otetaan huomioon että ovi on jenkkilästä tullut purkuosana vuonna X niin sitähän ei tiedä miten on pakattu/säilytetty jos oisi päässyt vääntymään tai sitten ollut sovitettuna jossain rusinaksi ajetussa pakkeliveneessä.

Tuosta karmin juuresta ne on tässäkin juotettu kiinni oveen.
JPM kirjoitti: Pe 28.11.2025 20:56 Mitä tekee, jos tuo takaoven etureunaa ulos B-pilarista, ja samalla etuoven takareunaa myös ulos?
Tälläkin saisi varmaan hieman peitettyä ongelmaa, mutta etuoven takapäätä ulospäin tuomalla sekin alkaisi pykältämään helman kanssa kun se on jo säädetty karkeasti kohdalleen.

Täytyy ottaa tuo karmi syyniin alkajaisiksi ja pyöritellä lisää säätövarojen puitteissa, asentaessa vain ajattelin että pidetäämpä tuumaustauko ennen isompia liikkuja kun ei muiden ovien kanssa ole moista ongelmaa ollut sopimattomuuden kanssa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5621
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikö ovea saa säädettyä taaksepäin kun vääntää/lyö niitä saranoita, varmaan tehtaallakin hienosäädetty lekan kanssa. Ne heitothan näyttää puolet suuremmilta kuin ovat, kun rakoa pienentää niin toinen suurenee.
S124 300TE
W124 300D
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 680
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Eikö tässä ollut tuo oikea etuovi melkoinen kittikakku, voisko olla että tuohon kylkeen olisi kolaroitu ja tuota b-pilaria olisi jouduttu oikomaan tms?
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Takaovea käpistelin pienen tovin ja sain jo hieman paremmaksi mutta vaatii lisää pajottamista, eiköhän siitä irvistelyt saada pois jollain lääkkeellä.


Otin pienen hiontarykäsyn kontin ja konepellin kanssa niin nekin on nyt pellillä. Takaluukusta löytyi yksi pitempi painauma, konepellissä vain pieni joka oiottu ihan kohtuudella jo aiemmin, parista kohtaa löytyi alkavaa ruostetta kitin alta kun oli lohkeillut.
Takapuolella jonkin verran puhallushommia molemmissa ennen epoksia.

Takaluukun osalta ei ollut pelkoa alkuperäisen maalin pilaamisesta kun oli jo viisi eri kerrosta pohja+pinta. :D

Takaluukkua pyöritellessä kuului vaimeaa kolahtelua ja lopulta sieltä pullahti pihalle jonkin sortin jäykisterauta, en vain kyllä keksinyt yhtään että mihin/miten se kuuluisi tulla. Vinkkejä?


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ruosteet häädetty ja samalla reseptillä kuin korikin eli epoksi pohjalle ja päälle puolikiiltävää Normadur 65HS, värinä RAL9005 Jet Black.

Eipä ne nyt mitään näyttelylaatua ole kun lähinnä vain matattu ja ruosteet poistettu, kelpaa mulle kun ei ole ruosteessa ja yksi väriset. Suurin pinta-ala peittyy muutenkin äänieristysmatolla.

Kontin voipi jo pulttailla hollille mutta pelti saa odottaa siihen asti että saa etulokareiden alareunat tehtyä loppuun, huomattavasti mukavampi sovitella lokaria kun ei ole pelti ja saranat edessä.

Kontista irronneelle vahvikeraudalle pitää vielä keksiä oikea paikka.

Edit: löytyi netistä kuva missä vahvikkeet paikallaan, multa siis puuttuu toinen kokonaan.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Koitin ujuttaa tuota vahvikerautaa takakontin sisään ja ei kyllä ole toivoakaan saada sitä oikealle paikalle, on niin mahdottoman tiukka väli kun raudassa on vielä liimattuna pehmuste molemmin puolin, pitää kokoajan väännättää vinotukea ja pintapeltiä erilleen että edes voimalla saa vähän liukumaan rautaa välissä. Purkuosana myytäviä takaluukkuja katsellessa suurimmasta osasta puuttuu pystytuet kokonaan, pintapeltiä koitin painella keskeltä ja on kyllä sen verran tukevaa tekoa ettei jousta ellei koko painolla makaa päällä. Ehkä tuosta ei menetä yöunia jos jättää tuen pois ja vetää vaikka vaimennusmattoa tuonne vinotuen ja pintapellin väliin.

Mahdoton saada jälkikäteen paikalleen, mutta omiaan aikojaan vissiin irtoilevat kun suurimmasta osasta puuttuu. :think: :D

Edit: tällainen kuva löytyi eBaysta ja tuli ajatus että ehkä sen voisi saada leivottua paikalleen kahteen mieheen uittamalla sen ensin viistosti väliin jonka jälkeen toinen vetää peltejä erilleen saadakseen tilaa ja toinen kääntää tukiraudan paikalleen molemmista päistä samanaikaisesti.

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

vänkärin puolella linjoja ja rakoja hierottu taas, tuli tuon takaoven kanssa uudenlainen ongelma kun sen sai vihdoin räknättyä niin ettei pykällä. Ei riitä korin puoleisessa lukon vastakappaleessa säätövara, pitäisi saada enemmän alas ja sisään.

Ilman lukkoa menee nätisti kohdalleen, mutta vastakappale asennettuna ääriasentoon taas on pykälä yläreunassa sillä nostattaa ovea. :x

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja JPM »

No, mut hyvä, että sait korilinjat kohdalleen. Vähän uudelleen asemointia vastakappaleelle ja/tai lukolle niin hyvä siitä tulee.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1119
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ilo seurata kun peltitöitä tehdään pieteetillä...

Tuollainen irtorauta voi olla aika kinkkinen saada tosiaan takaisin - ja sitten se pitäisi varmaan onnistua vielä heppaamaan jotenkin kiinnikin, ettei seuraava "auringonpaiste + kuoppatie" kombo saa sitä taas lähtemään liikenteeseen... Mutta periaatteessa, koska se tuli sieltä poiskin - täytyy sillä olla tapa mennä takaisinkin :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Zac kirjoitti: Ke 17.12.2025 09:01 Ilo seurata kun peltitöitä tehdään pieteetillä...

Tuollainen irtorauta voi olla aika kinkkinen saada tosiaan takaisin - ja sitten se pitäisi varmaan onnistua vielä heppaamaan jotenkin kiinnikin, ettei seuraava "auringonpaiste + kuoppatie" kombo saa sitä taas lähtemään liikenteeseen... Mutta periaatteessa, koska se tuli sieltä poiskin - täytyy sillä olla tapa mennä takaisinkin :)
:thumbup:

Juu taitaa noissa olla hieman vajaa suunnittelu siltä osin että tärinästä todennäköisesti suurimmasta osasta tippuneet matkan varrelle kun ei ole mitenkään lukittu.


Peltihommia koitin tehdä eteenpäin vaihteeksi, onhan niissä oma hommansa mutta mukava kun syntyy heti jälkeä eikä ole mitään joutavaa nysväämistä hapettuneiden johtosarjojen kanssa yleismittari piipittäen. :D

Kuskin etulokarin alareuna ei alkanut millään yhteistyöhön vaan yritti aina mennä limittäin oven kanssa kun sen pulttasi paikalleen niin päädyin sitten vaihtamaan koko korjauspalan ylempää, sai korjattua asentoa oikeanlaiseksi. Sellainen pieni eroavaisuus tuossa Niemölleriltä ostetussa repro helmassa että ura johon lokarin alareuna kiristetään on paljon syvempi kuin alkuperäisessä, piti koesovituksessa jo laittaa 3mm prikkoja helman ja lokarin väliin ettei vedä alareunaa liian syvälle korilinjasta.

Kuva


Kuskin "ruosteeton" ovi vaati pientä rakkautta hiekkapuhalluksen jälkeen, aikamoista pitsiä tuli tiivisteurasta. Onneksi tuli ovisarjaa ostaessa mukaan tiivisteuran korjauspala niin säästyi hieman aikaa, vaikka eipä se tuokaan tarvike ollut kuin sinnepäin niin vaati pientä suostuttelua että sen sai jotenkin istumaan. Piti vaihteeksi kokeilla TIGillä päästellä saumaa, tuleehan sillä nätimpää jälkeä mutta silti sanoisin että hyvin säädetty mig 0.6 langalla on mukavempi näissä hommissa. :shh: Alareunan teko jäljellä johon tulee vuotoreiät.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Näppäsin pohjalistan valmiiksi, pieni pokkaus ja vuotoreiät tietenkin alkuperäistä mukaillen. :thumbup:

Pyhkäsen vielä koritinan korvaajaa ohuelti saumoihin niin saa siistin ennen maalia. Teroson EP5010 käytössä.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5621
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja S202 »

Wurthillä tuo koritinan korvaaja on puolet halvempaa, mutta pitää olla yritystili että sieltä saa ostettua. Mukavan näköistä jälkeähän sielä syntyy, sitten kun auto on valmis maalarille niin sovita ovet niin että varmasti istuu ja kiinnitä saranat etuoviin lopullisesti ja täsmennät maalarille ettei irrota niitä. Se oven säätö on muuten todella työläs ja jälkiä tulee.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12876
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja epk »

wurth myy yksityiselle (on jo vuosikausia näin tehnyt) kunhan kortilla maksaa.
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

S202 kirjoitti: To 18.12.2025 18:57 Wurthillä tuo koritinan korvaaja on puolet halvempaa, mutta pitää olla yritystili että sieltä saa ostettua. Mukavan näköistä jälkeähän sielä syntyy, sitten kun auto on valmis maalarille niin sovita ovet niin että varmasti istuu ja kiinnitä saranat etuoviin lopullisesti ja täsmennät maalarille ettei irrota niitä. Se oven säätö on muuten todella työläs ja jälkiä tulee.
Aika työläitä on säätää juu, etuovet menee kohtuudella kun alasaranassa on tappi kierteellä niin saa irroitettu vain sen löysäämällä mutta takaovet on ihan pulttaamalla.

Sellainen ajatus tässä on ollut muhimassa jos vetää jo pintavärin ovien sisäpuolelle niin saa tiivisteet paikalleen, ne varmasti muuttaa oven säätöjä jonkin verran. Toinen ongelma on sitten että ovien jättö maaluun ajaksi vaatisi myös oviaukkojen maalauksen etukäteen.

Ihan mielenkiinnosta, minkä hintaista Wurthilla on kun ei hintoja näy kirjautumatta? Omani sain alennuksesta n. 40e/tuubi. Y-tunnus kyllä löytyy niin ei siihen kaadu.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12876
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja epk »

tämä ? : https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/2K-ta ... fi/FI/EUR/

37,5e alvilla, eikös teroson ole sen 25e tuubi ?
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

epk kirjoitti: Pe 19.12.2025 07:19 tämä ? : https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/2K-ta ... fi/FI/EUR/

37,5e alvilla, eikös teroson ole sen 25e tuubi ?
Eihän tuo sitten mahdoton ole, melkein hakea testiin jos tarvii vielä lisää. teroson ainakin tavan liikkeissä pyörii 60e tuntumassa ja sitäkin on saatavissa kahdenlaisessa tuubissa, toiseen tarvii omanlaisen puristimen kun on kahdella säiliöllä.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5621
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja S202 »

Olisko ollut 28,5e kolmella suuttimella? Suuttimet ne myy erikseen ja pelkkä purkki oli vaan vähän yli 20e. Samoin jos saumakittiä laitat esim. oviin niin se wurthin punainen peltipurkki on tosi jämäkkää tavaraa ja epäilen että samaa kuin maalareiden suosima 3M, hinta vaan on kolmasosan. Tuo vaan on jännä kun sitä ei ainakaan paikallisessa wurth centerissä ole hyllyssä vaan sitä on esim puuilossa ja muissa vastaavissa, ja se pitää olla se kokopunainen peltipurkki jossa ruorin kuva takana, sitäkin on kahta lajia joista toinen on samaa kuin sikaflex 221 eli huonompaa.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Hiekkapuhalsin tiivisteurat vielä viimesen kerran ja ajattelin levittää koritinat tarpeellisiin kohtiin vaan eipä tullut siitä hommasta mitään kun oli jämähtänyt avattu tuubi verkonpainoksi. Saimpas silti aamun tuhlattua eri merkeissä, aiemmin pintapeltejä putsatessa ihmettelin kun parissa ovessa maali enemmänkin levisi kuin muuttui pölyksi maalinpoistolaikalla ajaessa.. pyhkäsin tinnerillä sisäpuolelta niin alkoi heti sulamaan, tainnut joku seppä joskus maalata jollain keinohartsilla johon ei tule kovettajaa.. :crazy: 3h ja 5L tinneriä sai kulumaan kaikki puhtaaksi hinkatessa, alta löytyi hyvä alkuperäinen valkoinen pinta minkä voi matata ennen maalausta.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1119
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Zac »

Shatter kirjoitti: Pe 19.12.2025 07:09 Aika työläitä on säätää juu, etuovet menee kohtuudella kun alasaranassa on tappi kierteellä niin saa irroitettu vain sen löysäämällä mutta takaovet on ihan pulttaamalla.

Sellainen ajatus tässä on ollut muhimassa jos vetää jo pintavärin ovien sisäpuolelle niin saa tiivisteet paikalleen, ne varmasti muuttaa oven säätöjä jonkin verran. Toinen ongelma on sitten että ovien jättö maaluun ajaksi vaatisi myös oviaukkojen maalauksen etukäteen.

Ihan mielenkiinnosta, minkä hintaista Wurthilla on kun ei hintoja näy kirjautumatta? Omani sain alennuksesta n. 40e/tuubi. Y-tunnus kyllä löytyy niin ei siihen kaadu.
Verrokkina oman siipiprojektin kanssa:
- maalasin nuo ovenaukkojen "sisäkarmit" ja ovien sisäpuolet / reunat ensin ovien ollessa irrallaan (kun taisi olla 3 värisiä ovia..)
- sitten ylimaalauksessa ovet olivat kiinni, niissä oli siis vain saranat ja lukkorungot paikallaan (ikkunat ym. tietenkin vielä poissa)

Mikä olisi voinut mennä paremmin:
- "uusien" ovien sovitukseen peltityövaiheessa ei käytetty tarpeeksi pieteettiä... nyt mulla on takaoven alakulmassa kohta joka "kinnaa". :(
Sen korjaaminen kunnolla vaatisi pienen avauksen helmaan ja uudelleen hitsauksen ym. Auts!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Kyllä noihin sovituksiin vaan iso aika menee, lisätöitä vielä teettää paljon kun kaikki ovet vaihtunut ja etulokareita hitsattu niin saa kovastikin naputella. Melkein joka kerta kun istuskelee auton vieressä ja peilailee peltejä niin huomaa jotain parannettavaa. :) Loputon suo jos alkaa oikein tarkasti hieromaan.

Tässä roikkui alkuperäisetkin takaovet siinä määrin että oli sisälokarin päältä pyyhkinyt maalit pois, nyt kun tuli uusi takaovi kuskille niin alasaranaan piti laittaa jopa parin millin säätölevy että on suorassa korilinjoihin nähden.

Ovet on nyt hiottu epäkeskolla kauttaaltaan, pienempien kolojen mattaus käsipelillä jäljellä ja voisi vetää epoksiin, sitten voisi mallailla jo tiivisteitäkin paikalleen koesovitus mielessä. Etuoviin täytyy vielä porata sivupeilien kiinnitysreiät, täytyisi saada mitat jostain. :problem:

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
Skoda Superb 2.0TDI DSG '11​
MZ RT 125/3 '62
Vastaa Viestiin