Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Hei,
Mulla on Mercedes-Benz GLK X204 220 CDI 4Matic (vm 2012). Olen törmännyt nyt ongelmaan, joka huolestuttaa:
Auto saattaa ajaessa (~5 km/h hidastuksessa / jarruttaessa) yhtäkkiä siirtyä P-vaihteelle, vaikka mitään hälytyksiä ei tule mittaristoon sen hetkellä.
Oire esiintyy yleensä kylmällä kelillä, mutta joskus myös kuumalla (>30 °C), ja katoaa usein, kun auto on käynyt lämpimäksi.
Tämä tapahtui viime keväänä 1-2 kertaa, jonka jälkeen toiminut noin 8kk täysin normaalisti, ja nyt tänä aamuna se teki sen taas, eli kylmällä koneella lähdin ajelemaan töihin, ja ensimmäinen risteys johon menin jarruttamaan, niin auto tyrkkäs itsensä parkki vaihteelle.
Muuten auto toimii normaalisti: starttaa yhdellä startilla jopa pakkasessa, ajaminen normaalisti, vaihteet toimivat.
Aluksi epäilin ongelman auxiliary battery-akusta, koska auton mittaristossa on myös aux battery malfunction -ilmoitus silloin tällöin.
Aux akkua en ole kuitenkaan vaihtanut, koska olen siinä uskossa että AUX battery tässä autossa ei ole muuta kuin ECO START STOP toimintoa varten, olenko oikeassa? vai onko vika tässä?
Mutta nyt aloin tietysti myös epäilemään EIS-moduulia (Electronic Ignition Switch / virtalukkomoduuli), koska oireet täsmäävät GLK/W204-omistajien kokemuksiin: hetkellinen jännitekatkos EIS:ssä voi aiheuttaa P-vaihteen “pakollisen” kytkennän alle 6 km/h nopeudessa.
Kysymys siis:
Onko kellään ollut vastaavaa kokemusta?
Voiko tämä tosiaan johtua vain aux-akusta, vai onko todennäköisempää, että EIS-moduuli on rikki?
EIS Moduuli ei kyllä millään muulla tavalla ole koskaan temppuillut - avaimen lukottamis moottori toimii täydellisesti etc.
Onko kokemuksia “väliaikaisista ratkaisuista” ennen moduulin vaihtoa?
Kaikki kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita.
Mulla on Mercedes-Benz GLK X204 220 CDI 4Matic (vm 2012). Olen törmännyt nyt ongelmaan, joka huolestuttaa:
Auto saattaa ajaessa (~5 km/h hidastuksessa / jarruttaessa) yhtäkkiä siirtyä P-vaihteelle, vaikka mitään hälytyksiä ei tule mittaristoon sen hetkellä.
Oire esiintyy yleensä kylmällä kelillä, mutta joskus myös kuumalla (>30 °C), ja katoaa usein, kun auto on käynyt lämpimäksi.
Tämä tapahtui viime keväänä 1-2 kertaa, jonka jälkeen toiminut noin 8kk täysin normaalisti, ja nyt tänä aamuna se teki sen taas, eli kylmällä koneella lähdin ajelemaan töihin, ja ensimmäinen risteys johon menin jarruttamaan, niin auto tyrkkäs itsensä parkki vaihteelle.
Muuten auto toimii normaalisti: starttaa yhdellä startilla jopa pakkasessa, ajaminen normaalisti, vaihteet toimivat.
Aluksi epäilin ongelman auxiliary battery-akusta, koska auton mittaristossa on myös aux battery malfunction -ilmoitus silloin tällöin.
Aux akkua en ole kuitenkaan vaihtanut, koska olen siinä uskossa että AUX battery tässä autossa ei ole muuta kuin ECO START STOP toimintoa varten, olenko oikeassa? vai onko vika tässä?
Mutta nyt aloin tietysti myös epäilemään EIS-moduulia (Electronic Ignition Switch / virtalukkomoduuli), koska oireet täsmäävät GLK/W204-omistajien kokemuksiin: hetkellinen jännitekatkos EIS:ssä voi aiheuttaa P-vaihteen “pakollisen” kytkennän alle 6 km/h nopeudessa.
Kysymys siis:
Onko kellään ollut vastaavaa kokemusta?
Voiko tämä tosiaan johtua vain aux-akusta, vai onko todennäköisempää, että EIS-moduuli on rikki?
EIS Moduuli ei kyllä millään muulla tavalla ole koskaan temppuillut - avaimen lukottamis moottori toimii täydellisesti etc.
Onko kokemuksia “väliaikaisista ratkaisuista” ennen moduulin vaihtoa?
Kaikki kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita.
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Tutki sen auxiliary batteryn kunto. Oma oli aivan valmis siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran herjasi. Meni samalla sitten myös akkunapojen ruuvit ja maakaapelikin vaihtoon
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Virtalukko rikki, aiheesta löytyy paljon turinaa täältä foorumiltakin.
Edit: https://mersuforum.net/forum/viewtopic ... 191529
Edit: https://mersuforum.net/forum/viewtopic ... 191529
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Tutulla vastaava auto ja samat oireet. Virtalukko oli rikki. Testerillä tietenkin ensin varmistus.
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Ymmärsinkö siis oikein että jos vika on tuossa, niin se on turvallisuusvika mistä valmistaja on vastuussa?
"Haluan huomauttaa että on aivan sama vaikka olisitte käyneet ostamassa autonne Saksasta kadulta joltain Mehmetiltä, silloin vastuullinen korvaaja on valmistaja."
Koitin tätä tekoälyn kanssa pureksia auki myös, koska tämä tapahtui pienen muistelun jälkeen myös kerran viime talvena, että vaihtoi parkin päälle.
Sitten koko kesä kun lämpimät kelit, ei tapahtunut kertaakaan, paitsi sitten kerran kun lämpötilat oli yli 30 astetta.
Eli vika ns katoaa lempeillä keleillä, ja sitten kun tulee kylmä/märkä/liian kuuma, niin sitten vika saattaa tulla takaisin.
Niin tuntuisi oudolta jos virtalukossa on vika, mutta ilmenee vain edellämainituissa keliolosuhteissa, eli jostain syystä kuvittelisin että tää on joku jänniteen tasausvika (tietenkin siksi kuvittelen kun teköäly sitä sanoi myös).
Että voisiko se vika kuitenkin kulminoitua siitä että se aux battery on paskana, tai että jos pää-akku on heikentynyt tjms.
Eli kesällä virta kulkee ihan hyvin mutta heti kun kelit luo olosuhteita vaikealle käynnille, niin sitten joku jännitepiikki laukasee tän ongelman..
Hmm.. en tiedä, ahdistava ongelma.
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
eikös tämän vian juurisyy ollut monikerroksisen PCB:n pullistelu, mikä johtui jostain liimauksesta tms.
En muista että kukaan olisi hiipuvalla aux batterylla saanut vastaavia oireita. Vaihtaahan sekin kannattaa jos se kerran siitä herjailee.
En muista että kukaan olisi hiipuvalla aux batterylla saanut vastaavia oireita. Vaihtaahan sekin kannattaa jos se kerran siitä herjailee.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Kirjotan nyt tekoälyn avustuksella, koska en ole mikään automekaanikko, mutta osaan kyllä vaihtaa ja korjata autoja jos on sellaisia helppoja perus miehen hommia, mutta tietämys autoista ei todellakaan ole kehuttavalla tasolla.
Oon nyt jaaritellu tekoälyn kanssa asiasta koska tuntuu että sen kanssa on helppo puhua tästä ilman sellaista "etkö tiiä hölmö.." kommentteja
Tekoäly on sitä mieltä ettei ole virtalukko/avain ongelma, koska mulla tosiaan vilahtaa vain ESP / ABS valot näytössä, ja radion/comandin ruutu menee sekunniks pimeeks, mutta esim radio ei sammu eikä se ns. boottaa koko systeemiä, välähtää vaan valot, ja sit tulee toi pakollinen P vaihde homma.
Tänään esim. lämmitin autoa tyhjäkäynnillä esin 5min ennen kuin lähdin ajamaan, niin mitään virheitä ei tullut, eikä P vaihde ongelmaa.
Koskaan ei ruudussa ole välähtänyt (key not detected) tai sellaisia viestejä, enkä saa esim heiluteltua avainta virtalukossa itse että saisin ongelman ruutuun, tää tulee vaan kun kylmällä koneella lähden liikkeelle, yleensä kun vaihde 1-->2 vaihdossa tapahtuu nytkähdys ja joku piikki, niin sitten tulee virhe. Jos auto lämmitetty, virhettä ei tule - koskaan, eli jos lämmitän tyhjäkäynnillä 5-10min, ei virhettä tule.
Joten voisko tää olla sit kuitenkin joku maadotus/jännitepiikki ongelma?
Tekoäly ehdotti myös jotain ABS anturin vikaa, että se kosteudessa antaa pienen signaalin häviämisen hetkeksi.
Sitten toki tuo Aux battery, ja jotain muita maadoitusongelmia.
Et oisko mitään ideoita missä tällänen vika vois yleisimmin olla - ja pystynkö sitä itse alkaa perkaamaan vai vaatiiko korjaamokeissiä.
Kiitos, ja pahoittelut kun en ole niin maestro näiden kanssa että osaisin laukoa johtopäätöksiä, joten siksi etsin apua ammattilaisilta tai ainakin enemmän heidänlaisiltaan
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Lisäys lankaan.
Vaihdoin tänään äsken tuon auxiliary batteryn.
Ei vikailmoitusta enää seuraavalla startilla, mitä osasin kyllä odottaakkin, koska kone oli kuitenkin suht lämpimänä kun suoraan ajosta.
Outoa oli kuitenkin se, että akun vaihdon jälkeen koko auto tuntui pirteämmältä, kiihtyi nopeammin ja vaihtoi vaihteita nopeammin etc. Mikä tuntui täysin käsittämättömältä, koska en olisi koskaan voinut kuvitellakkaan tuollaista vaikutusta.. liekö sitten kuvittelin, en tiedä.
Huomenna aamulla kun kylmällä koneella lähden töihin, sitten näkee vasta sen todellisuuden että oliko tosiaan vaik AUX akun tepposia koko homma, vai vieläkö samoja oireita tulee.
Raportoin kun tiedän, niin jää sitten ainakin jälki jos muille ilmenee samoja ongelmia.
Vaihdoin tänään äsken tuon auxiliary batteryn.
Ei vikailmoitusta enää seuraavalla startilla, mitä osasin kyllä odottaakkin, koska kone oli kuitenkin suht lämpimänä kun suoraan ajosta.
Outoa oli kuitenkin se, että akun vaihdon jälkeen koko auto tuntui pirteämmältä, kiihtyi nopeammin ja vaihtoi vaihteita nopeammin etc. Mikä tuntui täysin käsittämättömältä, koska en olisi koskaan voinut kuvitellakkaan tuollaista vaikutusta.. liekö sitten kuvittelin, en tiedä.
Huomenna aamulla kun kylmällä koneella lähden töihin, sitten näkee vasta sen todellisuuden että oliko tosiaan vaik AUX akun tepposia koko homma, vai vieläkö samoja oireita tulee.
Raportoin kun tiedän, niin jää sitten ainakin jälki jos muille ilmenee samoja ongelmia.
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Nyt kun mainitsit, tuliko ESP/ABS herjat aina kun heitti parkille? Viallinen pikkuakku voi aiheuttaa latausjännitteen nousun yli 15V mikä tiputtaa ESP:n pois. Ilmenee yleensä heti liikkeellelähdön jälkeen.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Moro !
ESP / ABS Herjat tuli heti kun lähti autolla kylmällä koneella liikkeelle ensimmäisen vaihdeen vaihdon yhteydessä, eli kun lähdin kotipihasta ykkösvaihteella eteenpäin, ja automaattiloota vaihtaa kakkosvaihteelle, niin siinä "nykäyksessä" tuli herjat, ja ilmeisesti tämä antaa sitten sen virheviestin ECU:lle että ens kerran kun vauhti on alle 6/kmh niin lyödään parkki päälle, eli se vika jäi sinne jemmaan siks aikaa että vauhti on alle 6/kmh, eli saattoi vasta firman pihassa lyödä sen parkkitempun päälle kun vauhti ensimmäisen kerran tippuu alle 6/kmh.
Tosiaan Aux Akun vaihdoin eilen, ja tänään ensimmäinen kylmästartti -1 kelissä, loskaa taivaalta ja kostea keli.
Ei yhtään vikailmotusta, ei yhtään ESP / ABS Herjaa, ei yhtään parkkivaihde ongelmaa.
Joten totta tosiaan saattoi olla niin että koko ongelma johtui tuosta huonosta Auxiliary Akusta joka sijaitsee takakontin muovien alla.
Luin jo vuosi takaperin tosta akusta asioita netistä, ja sain käsityksen että se ei vaikuta mihinkään auton sensoreihin ja muihin tärkeisiin instrumentteihin - mutta ilmeisesti useat ihmiset ovat tämän osalta väärässä.
Se todellakin tasaa jännitettä myös auton tärkeiden sensoreiden tarpeeseen, ja pitää ns. tärkeät vitaalit elossa..
Kuten Motonetin sivuilla ihan akkua ostaessa lukee : "Exide EK131 AGM-lisäakku ajoneuvoihin, joissa on normaalin käynnistysakun lisäksi apuakku vitaaleja toimintoja varten."
Noh oppia ikä kaikki, onneks tuli vaihdettua ja toivottavasti ongelma ratkes nyt myös tällä lopullisesti.
Auto tosiaan tuntuu myös pirteemmältä, kiihtyy nopeammin ja vaihtaa vaihteita nopeampaan tahtiin etc.
Uskomatonta mutta ilmeisesti totta.
Toivottavasti jos joku potee samaa ongelmaa niin löytää tämän ketjun ja saa tästä apuja.
Vielä kuitenkaan en uskalla iloita aivan täysin, että tarviin kyllä omaan datakeskukseen ainakin 10 kylmästarttia ilman yhtään ongelmaa, niin sitten uskon että tää ratkes tällä.
Kiitos kuitenkin kaikille jotka kantoi kortensa kekoon !
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Nyt kun katsoin tuota Motonetin hintaa akulle, saattaa vähän harmittaa, että hain omani Veholta 
Re: Auto vaihtaa parkille jarruttaessa
Päivitys tännekkin vielä viikon jälkeen.
Viikko ajettu uudella aux akulla, ei enää yhtäkään virhettä missään sähkölaitteissa, vaikka auto seiso just 3 päivää pakkasessa ja lähdin sit kylmänä ajamaan.
Eli viat korjaantui täysin pelkällä aux akun vaihdolla.
Mittasin vielä sen vanhan akun nyt kun oli ollut irtonaisena 4-5 päivää, akussa oli virtaa 11.1V - eli täysin kuollut.
Viikko ajettu uudella aux akulla, ei enää yhtäkään virhettä missään sähkölaitteissa, vaikka auto seiso just 3 päivää pakkasessa ja lähdin sit kylmänä ajamaan.
Eli viat korjaantui täysin pelkällä aux akun vaihdolla.
Mittasin vielä sen vanhan akun nyt kun oli ollut irtonaisena 4-5 päivää, akussa oli virtaa 11.1V - eli täysin kuollut.





