Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Avataan nyt keskustelu näillä:
Viimeksi olen omistanut W123:n reilun 30v sitten. Nyt on alkanut mieltä vaivaamaan, että pitäisikö vielä kerran hankkia W123:nen.
Olen pohdiskellut, että kumpi, bensa vai diesel? Aikoinaan oli OM617.912 (300D) manuaalina sekä M102.980 (230E) automaattina. Tähän topicciin voisi kirjoitella mielipiteitä puolesta ja vastaan eri moottori/vaihteisto vaihtoehdoista. Bensan kohdalla vain automaatti kelpaa, mutta diesel voi olla myös manuaalikin.
Bensa vaihtoehdoista kiinnostaa kokemukset kaasutin vs ruisku.
Viimeksi olen omistanut W123:n reilun 30v sitten. Nyt on alkanut mieltä vaivaamaan, että pitäisikö vielä kerran hankkia W123:nen.
Olen pohdiskellut, että kumpi, bensa vai diesel? Aikoinaan oli OM617.912 (300D) manuaalina sekä M102.980 (230E) automaattina. Tähän topicciin voisi kirjoitella mielipiteitä puolesta ja vastaan eri moottori/vaihteisto vaihtoehdoista. Bensan kohdalla vain automaatti kelpaa, mutta diesel voi olla myös manuaalikin.
Bensa vaihtoehdoista kiinnostaa kokemukset kaasutin vs ruisku.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Re: Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Oliko budjetilla mitään väliä? Jos ei, niin sit TwinCam
Muista moottoreista pitää kehua sitä, mistä siullaki o kokemusta, samoin kuin itelläni, eli m102:a ruiskuna. Silloin ku olin omaani hankkimassa, 20 vuotta sitten, kävin koeajaa muutaman, joista osa oli m115 ja joku m102 kaasari (eli 200), mut sit ku ekaa kertaa pääsin 230E:n puikkoihi, valinta oli selvä
Muista moottoreista pitää kehua sitä, mistä siullaki o kokemusta, samoin kuin itelläni, eli m102:a ruiskuna. Silloin ku olin omaani hankkimassa, 20 vuotta sitten, kävin koeajaa muutaman, joista osa oli m115 ja joku m102 kaasari (eli 200), mut sit ku ekaa kertaa pääsin 230E:n puikkoihi, valinta oli selvä
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Aikoinaan oli SLC:n keulalla 110.982 (280SLC). Olihan se makea laite ajella, mutta nykyään, kun ei ole kiire mihinkään, niin suorituskyvyllä ei ole enää kovinkaan suurta merkitystä. Mukavaahan se tietysti olisi, että pysyisi vielä nykyliikenteessä mukana.
Lähinnä kiinnostaa ko. laitteiden tekninen huollettavuus ja moottoreiden sekä polttoainejärjestelmien varaosien tarjonta. K-jetit lienee kaikkein vaikeimmin huollettavia. Kaasarit taas isoruokaisia suorituskykyynsä nähden. Dieselit lienevät noiden asioiden osalta huomattavasti helpompia ylläpidettäviä.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Re: Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Nuo kaasarivehkeet ei itseä oikein kiinosta käyttöautossa ja M110:ssä taas kalliit varaosat. 230E on mielestäni bensakoneista paras vaihtoehto; tarpeeksi hevosvoimia ja kuitenkin ruiskukone, mutta ei kuitenkaan ole KE malli. Käsittääkseni KE-mallit on nimenomaan niitä hankalia korjata jos ei ole 30 vuoden kokemusta taustalla ja omaa 4000 neliön hallia missä korjata 
Tekniikkaan mielestäni löytyy osia vielä hyvin.
Mietin pitkään kumpaan suuntaan kallistun W123 hankinnan suhteen; 230E vaiko diesel. Allekirjoituksesta voi päätellä mihin ratkaisuun päädyin. Dieselissä kiinosti eniten Mersun kestävin esikammiokone ja alhaisempi kulutus verrattuna mihinkään saman aikakauden bensakoneeseen. Suorituskyvyllä ei ollut niinkään väliä.
Ja onhan siinä karkeassa turbodieselin kalkatuksessa aina oma viehätyksensä
Eräässä alanlehdessä oli jokin aika sitten Vehon vanha 70-luvun mainos uudistuneesta W115 220D:stä jonka konetta kuvailtiin "Vähään tyytyvänä", mielestäni hyvin muotoiltu
Tekniikkaan mielestäni löytyy osia vielä hyvin.
Mietin pitkään kumpaan suuntaan kallistun W123 hankinnan suhteen; 230E vaiko diesel. Allekirjoituksesta voi päätellä mihin ratkaisuun päädyin. Dieselissä kiinosti eniten Mersun kestävin esikammiokone ja alhaisempi kulutus verrattuna mihinkään saman aikakauden bensakoneeseen. Suorituskyvyllä ei ollut niinkään väliä.
Ja onhan siinä karkeassa turbodieselin kalkatuksessa aina oma viehätyksensä
Eräässä alanlehdessä oli jokin aika sitten Vehon vanha 70-luvun mainos uudistuneesta W115 220D:stä jonka konetta kuvailtiin "Vähään tyytyvänä", mielestäni hyvin muotoiltu
Viimeksi muokannut Hage, Ti 04.11.2025 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Kerro lisää, t. nimim. kaikkiin enemmän ajettuihin diesel 123:iin mitä omassa pihassa on käynyt oli vaihdettu tai täysin peruskorjattu moottoria 500-600tkm paikkeilla ja 124 dieseleillä ajelee kannentiivisteen vaihdolla miljoonaan jolloin alkaa loppua kori, ei moottoriMersun kestävin esikammiokone
wiimax.fi
Re: Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Mainitsiko joku 230E:n M102.980?
Jos etsit Bensa versiota niin ehdottomasti 230E. Osia löytyy hyvin M102 moottoriin. Ajoin tuolla omalla W123 230E:llä 6,5 vuottta kaikki arkiajot. Nyt tämä on entisöinnissä niin hirveästi ei ole tarvinnut varaosa tiskillä kuulla lausetta: ei oo, eikä tule.
Ja kulutus on yllättävän hyvä noin 8,5-10 litraa satasella.
Jos etsit Bensa versiota niin ehdottomasti 230E. Osia löytyy hyvin M102 moottoriin. Ajoin tuolla omalla W123 230E:llä 6,5 vuottta kaikki arkiajot. Nyt tämä on entisöinnissä niin hirveästi ei ole tarvinnut varaosa tiskillä kuulla lausetta: ei oo, eikä tule.
Ja kulutus on yllättävän hyvä noin 8,5-10 litraa satasella.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Itsellä ollut pari W123 Dieseliä ja itse en tykkää tämän mallin automaattilaatikosta. Jos saisi turbodieselin manuaalilaatikolla niin olisi hyvä auto ajella. Toinen auto oli 300D manuaalilla ja se tuntui hyvältä ajolleen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Pelkkä kannentiivisteen vaihtovälin ei pitäisi määrittellä koneen kokonaiskestävyyttä ja taisi suomalainen huoltokulttuuri silloin +50 vuotta sitten olla erilaista kuin mitä W124 aikana. Se on täysin totta että 615-617 moottorit vaativat enemmän huomiota kuin mitä uudempi sukupolvi, mutta nuo varhaiset US603 oli aikamoinen floppi. Ongelmahan tosin poistettiin myöhemmin eli ei siitä sen enempää.dealer kirjoitti: ↑Ti 04.11.2025 16:35Kerro lisää, t. nimim. kaikkiin enemmän ajettuihin diesel 123:iin mitä omassa pihassa on käynyt oli vaihdettu tai täysin peruskorjattu moottoria 500-600tkm paikkeilla ja 124 dieseleillä ajelee kannentiivisteen vaihdolla miljoonaan jolloin alkaa loppua kori, ei moottoriMersun kestävin esikammiokone![]()
Kun kuuntelee ja katsoo sivusta yleisiä mielipiteitä siitä mikä on ollut Mersun paras kone (silloin aikoinaan) niin tulos on vahvasti kallistunut W123:n suuntaan. Esimerkiksi en tiedä yhtäkään pitkän linjan taksaria joka pitäisi 124:ää parempana. Tosin aika taitaa kullata muistot tässä(kin) tapauksessa.
Oma mielipide perustuu näihin sekä tekniikan yksinkertaisuuteen verrattuna esim. 603:een vaikkei sekään vaadi ydinfysiikkaa. Itselle tekniikan yksinkertaisuus on parasta mitä voi nykypäivänä toivoa. Nyt muutamia tuttavapiirin 602 ja 603 koneellisia ollut lainaamassa tallia ja olen välillä ollut eräänlaisena apumiehenä mukana niin ei ne moottorit huonoilta vaikuta vaikka yhdelläkin on jo 800tkm mittarissa ja kone vaikuttaa olevan ok. Siinä on vain liikaa tilpehööriä omaan makuun
On vaikeaa verrata kahta erinomaista konetta moottoria keskenään ja saada muokkaamatonta faktatietoa siitä kumpi muka on oikeasti parempi. Joillakin ei mootori kestänyt yli 100tkm enempää ennen kuin posahti syystä X ja toinen taas ajelee jo kolmatta kertaa mittaria ympäri eikä ole edes öljyjä kertetty vaihtamaan.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Harkinnassa W123, bensa vs diesel?
Omat käytännön kokemukset 123-korimallista: 230(M115), 230TE(M102), 280E(M110) sekä 300D(OM617). 123-korimalliin ei oikeastaan mitään huonoja moottoreita koskaan laitettu. Tänään M115 kiinnostaisi vähiten. Ikääntynyt moottori, jonka kanssa ehkä haastavaa varaosien kanssa. Dieselit ovat kaikki käypää kamaa. Bensiinimoottoreista M102 on luultavasti helpoin ja mukavin käytössä. Yleinen, helpohko huollettava ja hiljainen moottori.
Sitten subjektiivinen näkemys kaasarit vs. ruiskut: Jos aikoo olla ulkopuolisten korjaus- ja huoltopalvelujen varassa, tuntuu Jetronic olevan koko ajan yhä suurempi murheenkryyni. Ei tarvitse kuin tätä foorumia lukea, niin asia on harvinaisen selvä. Muuttujia ja potentiaalisia vikakohteita on paljon, eivätkä korjaamot tunnu joko osaavan tai haluavan niihin enää koskea. Ehjä ja huollettu kaasutin on pyyteetön ja kiitollinen työntekijä ja mielestäni aliarvostettu. Varsinkin jos ja kun kyse on harrasteautosta, jolloin vaakakupissa luultavasti painavat muut tekijät kuin joskus 80-luvulla käyttöautoa ostettaessa. Tässä mielessä M123, eli 250 on myös ihan käypä laite. Se on oikein säädettynä hienosti käyvä kuutonen. Se jäi aikoinaan pois, koska siinä oli ikään kuin "280:n kulutus ja 230:n suorituskyky."
Eritoten M110 moottorin kanssa hyväkuntoinen Solex 4A1 tekee autosta miellyttävämmän käyttää. K-Jetronic käyttää siinä moottorissa mekaanista lisäilmaluistia, jonka ansiosta muutenkin tavallista äänekkäämpi moottori pauhaa kovilla tyhjäkäyntikierroksilla aina tuonne melkein täyteen käyntilämpötilaan saakka. Talvella kylmillä ilmoilla piirre korostuu kun ilma on muutenkin happirikkaampaa ja se tekee ajamisesta kömpelöä. Itse ruuvaan omasta, muuten erinomaisesta 280 SE:stä kierroksia alaspäin ilmojen kylmetessä. Solexiin (280 S) ei koskaan tarvinnut koskea vuodenaikojen mukaan.
Sitten subjektiivinen näkemys kaasarit vs. ruiskut: Jos aikoo olla ulkopuolisten korjaus- ja huoltopalvelujen varassa, tuntuu Jetronic olevan koko ajan yhä suurempi murheenkryyni. Ei tarvitse kuin tätä foorumia lukea, niin asia on harvinaisen selvä. Muuttujia ja potentiaalisia vikakohteita on paljon, eivätkä korjaamot tunnu joko osaavan tai haluavan niihin enää koskea. Ehjä ja huollettu kaasutin on pyyteetön ja kiitollinen työntekijä ja mielestäni aliarvostettu. Varsinkin jos ja kun kyse on harrasteautosta, jolloin vaakakupissa luultavasti painavat muut tekijät kuin joskus 80-luvulla käyttöautoa ostettaessa. Tässä mielessä M123, eli 250 on myös ihan käypä laite. Se on oikein säädettynä hienosti käyvä kuutonen. Se jäi aikoinaan pois, koska siinä oli ikään kuin "280:n kulutus ja 230:n suorituskyky."
Eritoten M110 moottorin kanssa hyväkuntoinen Solex 4A1 tekee autosta miellyttävämmän käyttää. K-Jetronic käyttää siinä moottorissa mekaanista lisäilmaluistia, jonka ansiosta muutenkin tavallista äänekkäämpi moottori pauhaa kovilla tyhjäkäyntikierroksilla aina tuonne melkein täyteen käyntilämpötilaan saakka. Talvella kylmillä ilmoilla piirre korostuu kun ilma on muutenkin happirikkaampaa ja se tekee ajamisesta kömpelöä. Itse ruuvaan omasta, muuten erinomaisesta 280 SE:stä kierroksia alaspäin ilmojen kylmetessä. Solexiin (280 S) ei koskaan tarvinnut koskea vuodenaikojen mukaan.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85



