W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mietin pitkään viitsiinkö edes tehdä projektit osioon ketjua tästä kun ei kauhean isoja hommia pitäisi olla tiedossa.

Ajattelin sitten kuitenkin, että kun yli 15 vuotta sitten tälläisestä tuli itselle SE auto joka on vielä joskus saatava niin voisihan siitä nyt sitten jotain kirjoitellakin.

Innostus aikanaan lähti kaverin autoliikkeen viininpunaisesta w460 250d? mallista johon jotain pientä korjausta tai huoltoa tein.

Oli laiska kun mikä eikä edes erityisen hyvä ajaa, mutta asioista tietämättä ja asiaa tutkimalla selvisi että noitahan on käytetty ympäri maailmaa erilaisissa töissä ja offroad ajoissakin näkyi harrastepeleinä.
Kuitenkin tärkein asia oli ja on edelleen auton ulkonäkö.

Tämä kyseinen yksilö on 1987 300gd vapari manuaali diesel.
Ei ole katsastettu melkein 10 vuoteen.
Jäänyt seisomaan ruosteisen helman takia ja nyt siihen pitäisi jarrutkin tehdä.
Lukkojen kytkentä on jäykkä eikä edellinen omistaja ole sitä uskaltanut repiä väkisin, joten sillekin pitänee jotain tehdä.
Muita hitsauksia/maalauksia on ainakin kuljettajan puolen takakulmassa, tuulilasin alapuolella ja valojen kehyksissä.

Täytyy myös harkita onko auto siinä kunnossa että sitä kannattaisi yrittää museoida vaiko ei.
Jälkiturbotus voisi kiinnostaa, senhän ei pitäisi olla este museoinnille jos tekee alkuperäisesti saatavissa olleilla osilla, mutta katsotaan sitä sitten kun auto on muuten jonkinlaisessa kunnossa ja katsastettu.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1390
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Laiskahan tälläinen malmikasa on nykyautoihin verrattuna vaikka jälkiturbottaisikin ja ilmanvastus jarruttaa myös, joten kulutus on ihan hirveä. Mutta onhan se hieno peli, jos sen laittaa. Voitko laittaa kuvia niin voisi arvioida kunnostusta/entisöintiä. Itsellänikin on ollut jo useita vuosia haaveena G-meseprojekti, muttei ole sattunut sopivaa aihiota vielä kohdalle. Säie seurantaan.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Joo onhan tuo.
Varmaan lähes samaa luokkaa kulutus ja nopeus kun oli 80 luvun volvon kuorma-autossa joka oli vielä pari vuotta sitten :lol:

Kuvia minulla ei tässä ole nyt heti saatavilla enkä ole edes nähnyt koko autoa kertaakaan, useita kuvia on kyllä tullut nähtyä. Saan kuvia joku päivä varmaankin laitettua jos ne saa tänne kännykällä suoraan?
Pitäisi tässä kevään aikana hakea auto, kunhan keksisi vetoauton sitä varten.

Se takakulman pystysauma irvistää, on siis ihan reikä kuvan perusteella.
Tuulilasin alalaita kupruilee ja maali halkeilee.
Etuvalon kehyksen yläpuoli kupruilee sekin.
Runko kuulemma hitsaamaton alkuperäinen ja pohja muuten ehjä, mutta kuskin puolen helma pitää vaihtaa ja olikohan oviaukossakin sanomista.

Tällä videolla siitä on yksi kuva ja samalla pari muuta projektia jotka jotenkin päin kasataan vaan leimakuntoon ennen kun pääsee mersua tekemään:

https://youtu.be/Evg51wWAaTg?si=MSWt1onGSv7xFX94
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1390
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mielenkiintoinen video, hyvät tilat puuhata autoprojekteja.

Siirtokilvillä ajamalla G-mese lienee helpoin siirtää, mutta jonkinlaiset jarrut ja renkaat siihen tietysti tarvii. Ottaa jonkun G-miehen völjyyseen ja kyytiin siirtorenkaat, tavanonomaiset jarruosat, nesteitä ja työkalut, laittaa jarrut siirtokuntoon, ja sitten hissukseen ajelee tallille, kaveri toisella autolla perässä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Pe 31.01.2025 10:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Pitää olla hyvät tilat kun tekijät on aika keskinkertaisia😅

Myyjäkin ehdotti tuota ajamalla siirtoa ja periaatteessa se olisikin ihan ok vaihtoehto. Pitäisi vaan perään lisätä öljyt, kun se on kuiva hajonneen ja sittemmin korjatun stefan takia mutta täyttöä ei ole tehty.
Tarkistaa suodattimet, tehdä jarrut, toivoa ettei ne käy laahaamaan, toivoa että vesipumppu toimii pitkän matkan vuosien seisonnan jälkeen yms... Lopulta kuorma-autolla tai trailerilla hakemalla päästäneen lopulta samaan tai nopeampaan aikaan ja pienempiin polttoainekuluihin eikä ole niin isoa riskiä jäädä tien varteen.
Junnu88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 12.10.2017 08:41

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja Junnu88 »

Mulla on -83 GD300 om617 vapari. Ei oo laiska ja kulutus 9,5-15 L / 100 km, keskimäärin 10,5 L/100 km. Isot kulutukset vaunun vedossa ja maastoajossa. Tasasella ja ilman kuormaa sekä saksan diiselillä tuo 9,5 L.
Pumppu ja suuttimet kun laittaa säätöihin niin kulkee hyvin. Ja tietty järkevä rengaskoko, 235/85R16 kun ajaa tyhjänä ja vakiokoko vaunun vetämiseen niin riittää voima mäkiin. Ollaan ajeltu norja ristiin rastiin ja käyty belgiassa. Enää ei maistu normiauton kyyti kun on tottunut tasaisen varmaan menoon tuolla.
Kannattaa äänieristää (ellei jo ole joku tehnyt) koko kapiini jos meinaa enemmän ajella.

Todennäköisesti joudut tekemään perärempan, osat maksaa noin 4 tonnia ja kaikki kannattaa vaihtaa kerralla.
Lisäksi peräpään ruosteet tarkoittaa yleensä myös takaoven pilarien uusimista, maksavat noin tonnin.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mikä tuolta perästä yleensä hajoaa ja miten se tulee ilmi?
Käytetty vaihtoperä saattaisi olla tiedossa jos tarvetta tulee, mutta katsotaan nyt.

Tuo kuskin puolen pilari takana tarvii korjata ja olihan siinä nuo muutama muukin paikka joista jo kirjoitin.

0-100km/h on eri lähteistä katsottuna noin 25-33sek ollut uutena, joka omasta mielestä vaikuttaa hitaalta.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Katsoinko oikein että väri olisi alkuperäinen?
Paint 1 : 7728

Millaiset nuo R02 lisävaruste vanteet ovat olleet kun en netistä varmaksi löytänyt?
Noita 5 puolaisia eniten google kyllä haulla tarjoaa.
Mietin pitääkö nykyiset vai ei.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nyt oltaisiin siinä pisteessä että osia saisi tilata.
Pari eri sivua jo löysin mistä tuntuu löytyvän osia, mutta onko suosituksia mistä kannattaa tilata tai mistä saattaa jäädä tavarat saapumatta?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1390
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Riippuu paljon minkälaisia osia etsii ja mitä on valmis niistä maksamaan. Itse olen toiminut siten että katson varaosanumerot tarkkaan että tulee oikea osa vuosimallin ja varusteiden mukaan. Sitten menen saksan ebay.de ja katson varaosanumerolla mitä tarjolla ja hintatason purkuosille, uusituotanto-osille, oem ja alkuperäisosille. Itse käytän pääasiassa purkuosia, joissa mielestäni on paras laatu-hintasuhde. Ebay.de kannattaa aina ehdottaa alempaa hintaa mitä osta heti-hinta on. Järkiään saa 5-10% hinnasta pois kun kirjoittaa kommenttikentään oman auton tiedot.

Netistä voi myös hakea varaosanumerolla onko osaa saatavana liikkeistä. Yleensä hinta on niissä kovempi. Joskus joutuu ostamaan niistäkin jos ebayssä ei ole tarjontaa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Taidan etulokarit ja valokehykset edessä pitää vanhat vaikka niissä reiät onkin hitsattavana...

Uus tuotanto osia nuo varmaan ovat mitä olen katsellut.
Osanumeroilla en ole etsinyt, pelkän vuosimallin ja kuvien perusteella.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1390
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Uustuotanto-osissa ongelmana on huonompi mittatarkkuus, materiaali ja väri voi olla erilaista kuin alkuperäisissä. Mutta pakko on joskus niitäkin ostaa, jos muuta ei ole tarjolla siihen hätään. Yleensäkin osia kannattaisi ostaa pitemmän ajan kuluessa harkiten eikä välittömään hätään, mutta eihän sekään aina onnistu jos tulee haavereita. Eli tehdä listaa tarvittavista osista ja katsella vaikka viikon välein tarjontaa ebay.de ja ostaa kun löytyy edullista ja laadukasta. Auton entisöinnissä osien hankintaan kuluu enemmän aikaa kuin varsinaiseen remppaamiseen.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Joo niinhän niissä tuppaa olemaan, mutta näkyyhän se monesti hinnassakin vrt orkkis osiin.

Pelti osat tilailtu muuten paitsi etulokarit ja valokehykset jätin vielä ottamatta, koska molemmissa vaan parit pienet reiät niin ajattelin ensin koittaa hitsata niitä.
Niin ja kiinnike kohdat poikki, mutta kuitenkin.

Jos saisi helmat ja peräpään tehtyä niin samalla miettii miten etulokareiden kanssa aikoo tehdä.

Ei tästä varmaan priimaa aleta edes yrittämään, ehkä liian huono lähtökohta tämä yksilö tai sitten pitäisi olla tahtoa enemmän kun mitä itseltä taitaa löytyä😄
Mutta saahan se nyt olla ilman reikiä ja suht suora.

Katsotaan myöhemmin kumiosien kanssa mitä aion uusia ja mitkä ovat vielä tarpeeksi hyviä että kehtaa jättää paikoilleen.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5584
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Korjaa ne etulokarit, luulisin että kirjaimellisesti viivottimella piirrettyyn autoon on helppo tehdä korjauksia. Joskus omaa geetä tutkin ja totesin että monta paikkaa sais tehtyä ihan kanttikoneella.
S124 300TE
W124 300D
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Joo se tässä on ainakin aluksi ajatus yrittää niin tehdä.
Jos ei onnistu tai paljastuu huonommaksi kun miltä näyttää niin sitten tilaan uudet.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Etulokarit on tosiaan hitsailtu jotenkin kasaan.
Liian iso työmaa tehdä tästä täydellistä pelleiltään kun aikaa on rajallisesti käytettävissä.

Olisi kuitenkin kysymys:
Sopiiko w463 mallin rear air cover tähän w460 malliin?
Kiinnitys näyttäisi kuvien perusteella erilaiselta.
Kyseessä siis viimeisessä pystypilarissa oleva muovi ritilä.

Alkuperäisessä ilmeisesti 4 muovista tappia itsessään joille vastakappaleet korissa.
Parilta myyjältä katsoin w463 mallin vastaavaa osaa niin näyttäisi että on vain kahdella kiinni ja niissä ei näkynyt noita tappeja vaan sen vastakohta.
Mietin saako tuollaiset sopimaan kun w460 mallisia ei näy myynnissä kun pari kappaletta joista tapit poikki.
Taitaa olla aika yleinen vaiva kun katsoin nettiautoakin niin näyttäisi niistäkin puuttuvan nämä.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Seuraava kysymys:
Mistä näistä vivuista pitäisi tapahtua mitäkin?
Vaihdekepin saatan suunnilleen tietää kuinka se toimii😄

https://photos.app.goo.gl/DtBqrt1pvZQCdiQK9
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3552
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja jackie »

zukka kirjoitti: Su 19.10.2025 21:58 Seuraava kysymys:
Mistä näistä vivuista pitäisi tapahtua mitäkin?
Vaihdekepin saatan suunnilleen tietää kuinka se toimii😄

https://photos.app.goo.gl/DtBqrt1pvZQCdiQK9
Rustasin jo laittamaasi kuvaan selostukset, mut ei sitte...
Virhe

Pahoittelut, mutta liitetiedostojen maksimiraja on tullut vstaan.
Vejettävät nupit ylimmästä alimpaan:
Etuakselin lukko
Taka-akselin lukko

Voiman ulosotto


Pien vaihekeppi:
S = takaveto
SA = neliveto nopea
N = vapaa
GA = neliveto hidas
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

jackie kirjoitti: Ma 20.10.2025 00:52
zukka kirjoitti: Su 19.10.2025 21:58 Seuraava kysymys:
Mistä näistä vivuista pitäisi tapahtua mitäkin?
Vaihdekepin saatan suunnilleen tietää kuinka se toimii😄

https://photos.app.goo.gl/DtBqrt1pvZQCdiQK9
Rustasin jo laittamaasi kuvaan selostukset, mut ei sitte...
Virhe

Pahoittelut, mutta liitetiedostojen maksimiraja on tullut vstaan.
Vejettävät nupit ylimmästä alimpaan:
Etuakselin lukko
Taka-akselin lukko

Voiman ulosotto


Pien vaihekeppi:
S = takaveto
SA = neliveto nopea
N = vapaa
GA = neliveto hidas
Kiitos.

Voiman ulosotto tuntui olevan sen verran jumissa etten uskaltanut vetää.
Jotenkin muistikuva ettei tässä olisi ulosottoa, täytyy tarkistaa jakolaatikko uudestaan kun eikö sen siitä pitäisi lähteä?
Ja N asennossako olisi ulosoton käyttö?

Etu ja taka lukon vipu alkoi vähän liikkumaan.

Onko tämä jokin lama-ajan malli ja keskellä ei ole lukkoa vai onko se vakiona näin vanhassa?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3552
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja jackie »

zukka kirjoitti: Ma 20.10.2025 09:30 Onko tämä jokin lama-ajan malli ja keskellä ei ole lukkoa vai onko se vakiona näin vanhassa?
Se on lama-ajan malli, eli se on vakiona aina keskeltä lukossa, ku on neliveto kytketty päälle :wink:

W463:ssa on sit jatkuva neliveto ja sen myötä keskitasauspyörästö, missä on lukko.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

jackie kirjoitti: Ti 21.10.2025 00:25
zukka kirjoitti: Ma 20.10.2025 09:30 Onko tämä jokin lama-ajan malli ja keskellä ei ole lukkoa vai onko se vakiona näin vanhassa?
Se on lama-ajan malli, eli se on vakiona aina keskeltä lukossa, ku on neliveto kytketty päälle :wink:

W463:ssa on sit jatkuva neliveto ja sen myötä keskitasauspyörästö, missä on lukko.
Ok.

Katsoin vindecoderilla niin PTO pitäisi olla.
Onko sen tumppi eteenpäin jakolaatikosta?
Olisin kyllä muistellut että sellaista ei tässä ollut, mutta voin muistaa väärinkin.

Onko tässä mitään ihmeellistä/hyvää varustetta raaskittu ottaa kun uutena tullut suomeen?

FIN WDB46033317053246
Model 300GD284X4
Engine 617931 10 017136
Transmission 717422 10 005165
Order Number 6 7 529 30002
Order Location FINLAND
Paint 1 7728
Delivery Date 1987-05-11

Code Description
A70 DIFFERENTIAL LOCK, FRONT AXLE
A71 DIFFERENTIAL LOCK, REAR AXLE
C70 REAR TWO-PIECE BUMPER
C79 CHASSIS PARTS, MODEL-BOUND
F46 HEADLAMP WIPER/WASHER
F79 CAB PARTS, MODEL-RELATED
G48 TRANSMISSION 5-SPEED
G75 SPEEDOMETER ADAPTER
H20 HEAT-ABSORBING GLASS
H22 HEATED REAR WINDOW
H80 HEATER FOR NORDIC COUNTRIES
L18 REAR FOG LAMP
L30 PROTECTIVE GRILLE FOR HEADLAMPS
N03 INTERMEDIATE TRANSMISSION WITH PTO
P39 ENLARGED FENDERS FOR WIDER TIRES
P85 MUD APRONS, REAR, SPECIFIC COUNTRIES
Q58 FRONT TOWING COUPLING
R02 LIGHT ALLOY WHEELS, 6", WITH ENLARGED TRACK AND FENDERS
S18 SEAT INCLINATION ADJUSTMENT FOR DRIVER SEAT
S30 HEADREST FOR DRIVER SEAT
S32 HEADREST FOR PASSENGER SEAT
S64 SEATBENCH SAFETY BELTS
V05 INTERIOR TRIM, UPGRADED VERSION
V29 INTERIOR TRIM IN GREY
V34 GRAB HANDLE AND INSTRUMENT PANEL PADDED
W73 REAR WALL DOOR STEP
W83 REAR WINDOW WIPER/WASHER
X59 CENTRAL LOCKING SYSTEM
Y10 FIRST AID BAG
Y44 HAZARD WARNING TRIANGLE
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3552
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja jackie »

zukka kirjoitti: Ti 21.10.2025 19:28 Katsoin vindecoderilla niin PTO pitäisi olla.
Onko sen tumppi eteenpäin jakolaatikosta?
Olisin kyllä muistellut että sellaista ei tässä ollut, mutta voin muistaa väärinkin.

Onko tässä mitään ihmeellistä/hyvää varustetta raaskittu ottaa kun uutena tullut suomeen?
Tais tuo voiman ulosotto liittyy pakollisena varusteena siihen, että on saanu maasturin ilman autoveroa.

Äkkiseltään varusteluettelosta pomppaa "parempina" varusteina silmiin viislovinen laatikko, keskuslukitus, ajovalojen suojat sekä aluvanteet, levennetty raideväli ja lokarien levikkeet. Niin ja etuakselin lukko oli muistaakseni myös lisävaruste.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ai näitä on 4 vaihteisiakin tällä 3.0 moottorilla?
Kuvittelin että olisi vain pienessä moottorissa 4 vaihteista ollut tarjolla.

Keskuslukituksesta sen verran että jokaisen oven johdot jo 1-2 kertaa korjattu ja olivat taas poikki😂
Sokeripalaa ja apicoa laitettu vuorotellen peräkkäin jokaisen oven johtosarjoihin.

Onko tuo levennetty raideväli tehty pelkästään vanteilla, vai onko alustassa eri osat? Tietää sitten kun joutuu alustan osia ostamaan.

Jonkun toisen w460 g:n varusteet katsoinkin ja siitä puuttui toinen lukko, olikohan juurikin etupää.
Jos nuo akseleissa olevat lukkosylinterit huoltaisi, niin onko molemmissa päissä vastaavat ja saakohan niihin valmista sarjaa?
Vai antaako vaan olla ja kokeilee toimiiko, koska kesällä asfaltilla niitä tuskin kauheasti tarvitsen.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Sen verran hitsauksen ohessa katsoin että on siellä pto laippa.
Jäi vaan aiemmin huomaamatta jostain syystä.
Muistelisin että toyotassa pto on eteenpäin ja varmaan siitä sitä yritin katsoa.

Klapikonettako tällä pyöritetään kun on taaksepäin?
Vai potkuria jos ajaa liian syvään veteen🤣
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3552
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja jackie »

zukka kirjoitti: To 23.10.2025 11:55 Keskuslukituksesta sen verran että jokaisen oven johdot jo 1-2 kertaa korjattu ja olivat taas poikki😂
Sokeripalaa ja apicoa laitettu vuorotellen peräkkäin jokaisen oven johtosarjoihin.
Geessä on tosiaan keskuslukitus toteutettu sähköllä, toisin ku henkilöautoissa. Ja voi olla, ettei sellasen tarvetta oo mallin suunnittelun yhteydessä huomioitu, niin toteutus on sit aika paljo vikaherkempi ku sellane kunnolla tehty.
zukka kirjoitti: To 23.10.2025 11:55 Onko tuo levennetty raideväli tehty pelkästään vanteilla, vai onko alustassa eri osat? Tietää sitten kun joutuu alustan osia ostamaan.
Olikohan se nyt niin, et iha akseliputket on pidemmät. Joka tapauksessa raidetanko on ainaki eri mittanen, ja varmaan ohjausvarsikin, eli pitää huomioida varaosia ostaessa.
zukka kirjoitti: To 23.10.2025 11:55 Jos nuo akseleissa olevat lukkosylinterit huoltaisi, niin onko molemmissa päissä vastaavat ja saakohan niihin valmista sarjaa?
Vai antaako vaan olla ja kokeilee toimiiko, koska kesällä asfaltilla niitä tuskin kauheasti tarvitsen.
Ne on iha tavallisen kytkimen työsylinterin tapaset, eli saa vaihettuu tiivisteet. Nesteiden vaihto tekis varmaa gutaa, koska tonnehan tulee ajastaan vettä, niinku jarrunesteisiinki.
http://fourbyfourclub.com/W460Suspensio ... asterE.htm
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 848
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W460 G wagonin pientä korjailua ja meikkailua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Täytynee varmaan tilata tuollaiset sarjat suoraan niin ompahan sitten tehty ja samallahan nesteetkin vaihtuu.

Vetareita ja laakereita katsellut etuakselille.
Mietin nyt onko vetarit sitten eri mittaiset eri malleissa jos akselitkin on eri?

Ja mikä täyttöroppu tuolla etuakselin navassa on?
Näyttää öljyn täyttöropulta mutta myynnissä olevissa vetareissa näyttäisi olevan suojakumit, eli täytetäänkö tuota tilaa millään?
Niitä tiivisteitä en vielä löytänyt jotka tulevat kääntyvän pallon luo, ovat sen pulttikiinnitteisen pellin alla. Vaikeasti selitetty 😄
Vastaa Viestiin