W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Terve kaikille.Iso huoli nyt W220(-99)M112 moottorin kanssa.Tässäpä tarina:
Ajelin kylillä ja autossa alkoi esiintyä selviä sytytyskatkoksia ja mielestäni palaneen hajuakin tuntui.Ajelin muutaman kilometrin kotiini.Arvelu oli että jokin puola tälläkin kertaa temppuilee,niin on käynyt pari kertaa vuosien saatossa.Tässä kohtaa tein virheen kun en käyttänyt heti Staria,vaan katsoin iCarsoftilla vikakoodit,jotka olivat:sytytyskatkoksia sylintereissä 2 ja 3,sekä koodi toisioilmapumpusta.Idiootti kun olen,niin nollasin koodit.
Vaihdoin nuo kaksi puolaa(käytetyt kylläkin)mutta auto ei käynnistynyt ollenkaan.Sitten vielä toiset kaksi varapuolaa,ja nyt alkoikin ongelmat:käynnistysyritys päättyi melko kovaan kolahdukseen.Sitten alkuperäiset puolat takaisin,mutta sama lopputulos.
Mikä ihme voi tuollaisen lopun aiheuttaa käynnistysyritykselle?
Startti,Akku
-Irrotin starttimoottorin,mutta se pyörii hienosti irtoakulla testatessa.Käytin samaa akkua mikä oli autossa kiinni ongelmien alkaessa.Naapurin halpa akkutesteri antoi akulle arvosanan "kuin uusi",eikä kait tuollaista kolahdusta pitäisi esiintyä vaikka akkuteho olisikin huono.
Katti tukossa?
Irrotin molemmilta puolilta etukattien lambda-anturit ja puhaltelin ilmaa putkeen.Tuntui kulkevan,pakoputkien päistä tuli virtaus.
Moottori
Nyt nolo osuus:en tiedä kuinka näin pääsi käymään,mutta olin kuukausi sitten öljyt vaihtaessani laittanut ihan liikaa.Imin aikalailla pois,ja kyllä se ihan öljyltä näytti.Jäähdytinnestesäiliössä ei ollut vajausta ja oli asiallisen näköistä. Moottoria pyörittelin käsin,tulpat kiinni,ja aika kevyesti liikkui,mutta välillä tuli kohtia missä tuntui hetken vastusta.Kuulostaako normaalilta?
Ajonesto?
Lisää noloa:sattuneista syistä olin ottanut sisätilavalvonnan sulakkeen pois ja unohtanut laittaa takaisin.Star antoi tästä koodin B1057 CAN tiedonsiirrossa ohjainlaitteen DBE kanssa häiriö.Palautin sulakkeen ja koodi poistui.Onko tämä voinut aiheuttaa ajoneston aktivoitumisen?Mikään ei siihen viittaa:avain kääntyy virtalukossa,releet naksuu ja vaihdekepin kirjaimet näkyy oikein mittaristossa. Toisaalta en kuule bensapumpun surahdusta kun avainta kääntää.Testiportista tuli jonkinverran bensaa.
MAF,ECU,jokin muu?
Jos jokin komponentti tai bensapumppu on vikaantunut,niin voiko se aiheuttaa noin väkivaltaisen lopun käynnistykselle?Siis ikäänkuin jonkinlainen hätä-seis toiminto?
Kun autoa ei nyt saa käyntiin,niin mahtaako Star antaa mitään kun seuraavaksi kokeilen.Pitäisikö sen muuten ilmoittaa ajonestosta,tai voiko sillä sitä poistaa?
Tutkimatta on isot sulakkeet oikeassa jalkatilassa ja mitä nyt kontissa on.Moottorin ecua en ole myöskään irrottanut.
Nyt olisi totisesti asiaa kuusen alle,mutta kovin kaukana on.
Ajelin kylillä ja autossa alkoi esiintyä selviä sytytyskatkoksia ja mielestäni palaneen hajuakin tuntui.Ajelin muutaman kilometrin kotiini.Arvelu oli että jokin puola tälläkin kertaa temppuilee,niin on käynyt pari kertaa vuosien saatossa.Tässä kohtaa tein virheen kun en käyttänyt heti Staria,vaan katsoin iCarsoftilla vikakoodit,jotka olivat:sytytyskatkoksia sylintereissä 2 ja 3,sekä koodi toisioilmapumpusta.Idiootti kun olen,niin nollasin koodit.
Vaihdoin nuo kaksi puolaa(käytetyt kylläkin)mutta auto ei käynnistynyt ollenkaan.Sitten vielä toiset kaksi varapuolaa,ja nyt alkoikin ongelmat:käynnistysyritys päättyi melko kovaan kolahdukseen.Sitten alkuperäiset puolat takaisin,mutta sama lopputulos.
Mikä ihme voi tuollaisen lopun aiheuttaa käynnistysyritykselle?
Startti,Akku
-Irrotin starttimoottorin,mutta se pyörii hienosti irtoakulla testatessa.Käytin samaa akkua mikä oli autossa kiinni ongelmien alkaessa.Naapurin halpa akkutesteri antoi akulle arvosanan "kuin uusi",eikä kait tuollaista kolahdusta pitäisi esiintyä vaikka akkuteho olisikin huono.
Katti tukossa?
Irrotin molemmilta puolilta etukattien lambda-anturit ja puhaltelin ilmaa putkeen.Tuntui kulkevan,pakoputkien päistä tuli virtaus.
Moottori
Nyt nolo osuus:en tiedä kuinka näin pääsi käymään,mutta olin kuukausi sitten öljyt vaihtaessani laittanut ihan liikaa.Imin aikalailla pois,ja kyllä se ihan öljyltä näytti.Jäähdytinnestesäiliössä ei ollut vajausta ja oli asiallisen näköistä. Moottoria pyörittelin käsin,tulpat kiinni,ja aika kevyesti liikkui,mutta välillä tuli kohtia missä tuntui hetken vastusta.Kuulostaako normaalilta?
Ajonesto?
Lisää noloa:sattuneista syistä olin ottanut sisätilavalvonnan sulakkeen pois ja unohtanut laittaa takaisin.Star antoi tästä koodin B1057 CAN tiedonsiirrossa ohjainlaitteen DBE kanssa häiriö.Palautin sulakkeen ja koodi poistui.Onko tämä voinut aiheuttaa ajoneston aktivoitumisen?Mikään ei siihen viittaa:avain kääntyy virtalukossa,releet naksuu ja vaihdekepin kirjaimet näkyy oikein mittaristossa. Toisaalta en kuule bensapumpun surahdusta kun avainta kääntää.Testiportista tuli jonkinverran bensaa.
MAF,ECU,jokin muu?
Jos jokin komponentti tai bensapumppu on vikaantunut,niin voiko se aiheuttaa noin väkivaltaisen lopun käynnistykselle?Siis ikäänkuin jonkinlainen hätä-seis toiminto?
Kun autoa ei nyt saa käyntiin,niin mahtaako Star antaa mitään kun seuraavaksi kokeilen.Pitäisikö sen muuten ilmoittaa ajonestosta,tai voiko sillä sitä poistaa?
Tutkimatta on isot sulakkeet oikeassa jalkatilassa ja mitä nyt kontissa on.Moottorin ecua en ole myöskään irrottanut.
Nyt olisi totisesti asiaa kuusen alle,mutta kovin kaukana on.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2685
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kova kolahdus ei ole koskaan normaali ilmiö eikä mikään suojattu tila vaan mekaaninen vaurio jossa jotkut moottorin pyörivät osat kolahtavat johonkin.
Ilman minkäänlaista kokemusta W112 moottorista lähtisin selvittämään jakopään kuntoa ja ajoitusta.
Sekä olemaan käynnistämättä enää yhtään kertaan koska se käynnistys voi päättyä vielä suurempaan vaurioon.
Ilman minkäänlaista kokemusta W112 moottorista lähtisin selvittämään jakopään kuntoa ja ajoitusta.
Sekä olemaan käynnistämättä enää yhtään kertaan koska se käynnistys voi päättyä vielä suurempaan vaurioon.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 134
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Tulpat paikallaan pyörittäessä kuuluukin vastustaa aina männän puristustahdin kohdalla.Ari kirjoitti: ↑Su 26.10.2025 17:54 Moottori
Nyt nolo osuus:en tiedä kuinka näin pääsi käymään,mutta olin kuukausi sitten öljyt vaihtaessani laittanut ihan liikaa.Imin aikalailla pois,ja kyllä se ihan öljyltä näytti.Jäähdytinnestesäiliössä ei ollut vajausta ja oli asiallisen näköistä. Moottoria pyörittelin käsin,tulpat kiinni,ja aika kevyesti liikkui,mutta välillä tuli kohtia missä tuntui hetken vastusta.Kuulostaako normaalilta?
Ilman tulppia pitäisi sitten pyöriä ilman vastuksia kokoajan.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kiitos vastauksista.Koskaan ei ole moottoreitten kanssa ollut vakavia ongelmia,joten tietoa ja taitoa on kerääntynyt rajoitetusti...esim.jakopään ja ajoituksen tutkimiseen.Kysymykseni voi olla tietäjille aika lapsellisia.Eilen luin tukka pystyssä juttuja jumiutuneista männistä.Koska konetta pystyy pyörittämään,niin onko oikein olettaa ettei tuo ole todennäköistä?Sytytyksen vika alkaa tuntua yhä todennäköisemmältä.Laitan startin takaisin ja akun kiinni.Vikakoodejahan sieltä ei nyt tule,mutta mahtaako nähdä vanhoja?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
tahtoomersun
- Mersumies

- Viestit: 3179
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Niinkuin tuossa jo edellä kerrottiin, niin kolahdus kertoo todennäköisimmin mekaanisesta vauriosta. Ota kaikki tulpat irti ja pyöritä konetta varovasti KÄSIN ja jos tuntuu, että ahdistaa, niin sitten jako tarkastelun kohteeksi ja jos se on kunnossa niin sitten kone auki. Älä enään pyöritä konetta startilla, se vain pahentaa tilannetta.Ari kirjoitti: ↑Ma 27.10.2025 08:33 Kiitos vastauksista.Koskaan ei ole moottoreitten kanssa ollut vakavia ongelmia,joten tietoa ja taitoa on kerääntynyt rajoitetusti...esim.jakopään ja ajoituksen tutkimiseen.Kysymykseni voi olla tietäjille aika lapsellisia.Eilen luin tukka pystyssä juttuja jumiutuneista männistä.Koska konetta pystyy pyörittämään,niin onko oikein olettaa ettei tuo ole todennäköistä?Sytytyksen vika alkaa tuntua yhä todennäköisemmältä.Laitan startin takaisin ja akun kiinni.Vikakoodejahan sieltä ei nyt tule,mutta mahtaako nähdä vanhoja?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 134
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Jos mäntä ottaisi esim. venttiileihin kiinni, niin vastus olisi käsin moottoria pyörittäen sen verran kova, että ei siitä tohtisi enempää pyörittää. Toki, jos saat jostain sellaisen kurkistelukameran niin tulpat pois ja sillä katsoo, että näkyykö männissä jälkiä tai sylintereissä selviä naarmuja.
Yksi mahdollisuus mikä tulee mieleen, joka voisi aiheuttaa vikakoodeja sytytyskatkoista ja aiheuttaa kolauksen startissa, on viallinen suutin. Joku viisaampi voisi sanoa, voiko suutin vuotaa niin pahasti läpi, että aiheuttaisi startissa nestelukon sylinteriin? Se voisi kyllä selittää sen kolauksen.
Yksi mahdollisuus mikä tulee mieleen, joka voisi aiheuttaa vikakoodeja sytytyskatkoista ja aiheuttaa kolauksen startissa, on viallinen suutin. Joku viisaampi voisi sanoa, voiko suutin vuotaa niin pahasti läpi, että aiheuttaisi startissa nestelukon sylinteriin? Se voisi kyllä selittää sen kolauksen.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kiitti taas.Tämä nestelukko-ilmiö on myös pyörinyt mielessä,vaikka en siitäkään paljon ymmärrä.Mielessä myös ollut ettei varmaan ole huono idea vaihtaa öljyt,sen mitä sieltä kylmänä saa.Josko näkyy jotain huolestuttavaa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Nyt alkaa edistyyn ja toivokin heräileen.Päästin öljyt pihalle ja vahvasti on bensaa seassa.Sekin vähän lohduttaa että en olekaan ylitäyttänyt öljyjä vaihtaessani.Olisiko mennyt näin:Ilmamäärämittari seonnut tai jokin muu aiheuttanut kovan rikkaalla käymisen,minkä vuoksi bensa päässyt reilusti öljyn sekaan.Tai voiko tällainen johtua bensapumpusta tai suodattimesta?Tässähän on paineensäädin suodattimessa.Onko bensa aiheuttanut ns.nestelukon,ja onko asia tällä selvä vai onko siellä vielä? Tulpat kai pois ja varovaista pyörittelyä?
Foorumillakin näemmä aiheesta keskusteltu: viewtopic.php?t=100673
Foorumillakin näemmä aiheesta keskusteltu: viewtopic.php?t=100673
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
E200kompressor
- Mersumies

- Viestit: 2685
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Kyllä, tulpat pois ja varovaista pyörittelyä.Ari kirjoitti: ↑Ma 27.10.2025 18:16 Nyt alkaa edistyyn ja toivokin heräileen.Päästin öljyt pihalle ja vahvasti on bensaa seassa.Sekin vähän lohduttaa että en olekaan ylitäyttänyt öljyjä vaihtaessani.Olisiko mennyt näin:Ilmamäärämittari seonnut tai jokin muu aiheuttanut kovan rikkaalla käymisen,minkä vuoksi bensa päässyt reilusti öljyn sekaan.Tai voiko tällainen johtua bensapumpusta tai suodattimesta?Tässähän on paineensäädin suodattimessa.Onko bensa aiheuttanut ns.nestelukon,ja onko asia tällä selvä vai onko siellä vielä? Tulpat kai pois ja varovaista pyörittelyä?
Foorumillakin näemmä aiheesta keskusteltu: viewtopic.php?t=100673
Moniurahihnan voi irroittaa ja kokeilla pyöriikö rissat ja laturi vapaasti. Todennäköisesti pyörii mutta kun vaihtoehdot ovat ikäviä niin varmistaa ensin helpot ja halvat jutut.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 134
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen
Sen kurkistuskameran, jos jostain saisit käyttöösi, niin sillähän sen näkisi, että kuseeko joku suutin ihan lorona läpi, kun laittaa sytytysvirran päälle. Tulpat pois, kamera sylinteriin sisälle ja virta päälle, että bensapumppu lähtee pyöriin.
Sitä bensaa ei tarvitse olla siellä edes kaiketi kovin paljoa nesteenä, että tulee pyöriessä seinä vastaan puristuksen lopussa. Jos sä olet siinä vikakoodeja tutkiessa käännellyt virtoja päälle ja pois, niin on hyvinkin voinut ajaa pyttyyn sen verran bensaa, että startatessa tökkää
Sitä bensaa ei tarvitse olla siellä edes kaiketi kovin paljoa nesteenä, että tulee pyöriessä seinä vastaan puristuksen lopussa. Jos sä olet siinä vikakoodeja tutkiessa käännellyt virtoja päälle ja pois, niin on hyvinkin voinut ajaa pyttyyn sen verran bensaa, että startatessa tökkää
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00

