M113 huolto
M113 huolto
Tuli vaihdettua kyseiseen moottoriin tulpat ja ilmeisesti johdot meni väärinpäin. Otin kuvan puolan johdoista ja laitoin samalla tavalla kiinni mutta jälkikäteen googlesta katsoin että johdot olisivat toisinpäi. Onko tällä mitään väliä kun moottori toimii moitteettomasti vai pitääkö koittaa vaihtaa johdot toisinpäin.
Re: M113 huolto
Ei sillä varmaan mitään merkitystä ole kumpi tulppa sytyttää ensiksi. Pääasia että ovat oikeissa mukeissa sentään molemmat johdot.
Re: M113 huolto
Toimii hyvin vaikka yhdellä tulpalla, en tiedä mitä on haettu tuolla 2 tulpan systeemillä? Täysin idiootti systeemi
Olisko se vvt systeemi,mikä oli niissä joskus aikoinaan?
Ei minun.ajatuksenjuoksulla tule muuta mieleen
Ja jätetty silleen hamaan loppuun asti? Jossain Malesiassa taidettiin nuo moottorit koota/valmistaa lopulta
Olisko se vvt systeemi,mikä oli niissä joskus aikoinaan?
Ei minun.ajatuksenjuoksulla tule muuta mieleen
Ja jätetty silleen hamaan loppuun asti? Jossain Malesiassa taidettiin nuo moottorit koota/valmistaa lopulta
Re: M113 huolto
Eikös tuolla kahden tulpan systeemillä saatu päästöjä alemmas
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 134
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: M113 huolto
Siinä on niillä tupla tulpilla haettu parempaa palotapahtuman hallintaa ja suorituskykyä. Varmaan se yhdelläkin kynttilällä per muki toimii, mutta ei niin kuin on suunniteltu.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: M113 huolto
Höpsis, se on moottori siinä missä muutkin. Se on vain ohjelmallisesti ollut joku tekijä jossain vaiheessa.
Eikä ole jaksettu/pistää rahaa yhden tulpan ratkaisuun,kun olis pitänyt valumuotit vaihtaa
Ei tule mieleen yhtään moottori ohjausta missä olisi tupla tulppien ohjaus, sensijaan on kyllä venttiilien ohjausta isolla kädellä tarjolla
Voin luetella useita m113 koneita, jossa yhden tulpan ohjauksella saadaan 600+ hv ,tietty ahdettuja ja ei ole tarjolla ohjainta, joka tukisi 2 tulpan ohjausta
Eikä ole jaksettu/pistää rahaa yhden tulpan ratkaisuun,kun olis pitänyt valumuotit vaihtaa
Ei tule mieleen yhtään moottori ohjausta missä olisi tupla tulppien ohjaus, sensijaan on kyllä venttiilien ohjausta isolla kädellä tarjolla
Voin luetella useita m113 koneita, jossa yhden tulpan ohjauksella saadaan 600+ hv ,tietty ahdettuja ja ei ole tarjolla ohjainta, joka tukisi 2 tulpan ohjausta
Viimeksi muokannut Orlov, Su 19.10.2025 08:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: M113 huolto
Moottori kun on kolmella venttiilillä per sylinteri niin tulppa mahtuu ainoastaan palotilan reunaan jolloin yhdellä tulpalla palotapahtuma olis varmaan aika huono. Aika erikoinen ratkaisu kun edellisen polven moottoreissa oli jo 4 venttiiliä per sylinteri ja muuttuva imuventtiilien ajoitus joka nyt on käytössä varmaan kaikissä bensakoneissa tänä päivänä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: M113 huolto
Hyvin sanottu!
Mutta ei se ole rajoittava tekijä tämän koneen suhteen, ainoa rajoitus on tuo moottorinohjain
Joka on sekin jo opittu muuttamaan kaikilla tasoilla, ja hintakin on saatu alas
Omasta mielestä siltikin yksi parhaimmista moottoreista ja ansaitsee kyllä moisen tarkennuksen
Mutta ei se ole rajoittava tekijä tämän koneen suhteen, ainoa rajoitus on tuo moottorinohjain
Joka on sekin jo opittu muuttamaan kaikilla tasoilla, ja hintakin on saatu alas
Omasta mielestä siltikin yksi parhaimmista moottoreista ja ansaitsee kyllä moisen tarkennuksen
Viimeksi muokannut Orlov, Su 19.10.2025 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: M113 huolto
Niin, näkyy vanha corollan 12 valve moottorikin olevan yhdellä sivussa olevalla tulpalla. Onhan se 2 venttiilin systeemissäkin vähän sivussa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: M113 huolto
Lähinnä ajattelin riippumattomia ohjauksia, ja melko varma että m113 oli vvt ohjauksen ohella vaiheistettu sytytys,josta melko nopeasti luovuttiin
Liikaa ongelmia? Johdotuksesta sen varmaan näkisi,jos jollakulla olisi moinen autossaan?
Re: M113 huolto
Kuriositeetti kahden tulpan käytöstä: Kaksi tulppaa per muki täysin toisistaan riippumattomista ohjainpiireistä on varsin yleistä ainakin vanhoissa lentokonemoottoreissa.
En ole koskaan tullut ajatelleeksi onko niissä kenties mitään vaiheistusta ajoituksessa.
Ennen jokaista lentoonlähtöä tehtävään tarkastukseen kuuluu kummankin sytytyspiirin pois kytkentä vuoron perään, jolloin kierrosluvun täytyy tippua molemmilla yhtä paljon. Toisin sanoen tehot tippuu niissä muutaman kaakin verran kun käytetään vain yhtä tulppaa. Systeemin tarkoitus on turvallisuus. Jos yksi sytkä menee syystä taikka toisesta pimeäksi, moottori ei sammu siihen.
En ole koskaan tullut ajatelleeksi onko niissä kenties mitään vaiheistusta ajoituksessa.
Ennen jokaista lentoonlähtöä tehtävään tarkastukseen kuuluu kummankin sytytyspiirin pois kytkentä vuoron perään, jolloin kierrosluvun täytyy tippua molemmilla yhtä paljon. Toisin sanoen tehot tippuu niissä muutaman kaakin verran kun käytetään vain yhtä tulppaa. Systeemin tarkoitus on turvallisuus. Jos yksi sytkä menee syystä taikka toisesta pimeäksi, moottori ei sammu siihen.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: M113 huolto
Puola on kaksi kelainen ja tulpat kipinöi vakiona hiukan eri aikaan. MegaSquirt projekti moottorissani laitoin tulpat sytyttämään samaan aikaan. Toimii noinkin ihan ok.
Re: M113 huolto
Mitä tarkoitat VVT ohjauksella M113 moottorissa. Tässähän ei ole säätyvä nokkia toisin kuin seuraajassa M273 moottorissa on?
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa

- Viestit: 134
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: M113 huolto
Nii no tuota venttiilien sijoittelusta johtuvaa palotapahtuman hallinnan ongelmaa siinä on varmaan tupla tulpilla koitettu ratkoa, olikoonkin sitten outo ratkaisu. Toki voihan siinä olla jokin järkisyy sillekin, miksi näissä M112 ja M113 moottoreissa on kolme venttiiliä per muki.S202 kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 08:49 Moottori kun on kolmella venttiilillä per sylinteri niin tulppa mahtuu ainoastaan palotilan reunaan jolloin yhdellä tulpalla palotapahtuma olis varmaan aika huono. Aika erikoinen ratkaisu kun edellisen polven moottoreissa oli jo 4 venttiiliä per sylinteri ja muuttuva imuventtiilien ajoitus joka nyt on käytössä varmaan kaikissä bensakoneissa tänä päivänä.
Toki ORLOV on varmasti parempi asiantuntija, että turhahan tänne on muiden mitään kirjoitella.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: M113 huolto
Onko muka M119 muuttuva imuventtiilien ajoitus?S202 kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 08:49 Moottori kun on kolmella venttiilillä per sylinteri niin tulppa mahtuu ainoastaan palotilan reunaan jolloin yhdellä tulpalla palotapahtuma olis varmaan aika huono. Aika erikoinen ratkaisu kun edellisen polven moottoreissa oli jo 4 venttiiliä per sylinteri ja muuttuva imuventtiilien ajoitus joka nyt on käytössä varmaan kaikissä bensakoneissa tänä päivänä.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M113 huolto
En ole asiassa minkäänlainen tuntijaVäsynyt Mies kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 11:21Nii no tuota venttiilien sijoittelusta johtuvaa palotapahtuman hallinnan ongelmaa siinä on varmaan tupla tulpilla koitettu ratkoa, olikoonkin sitten outo ratkaisu. Toki voihan siinä olla jokin järkisyy sillekin, miksi näissä M112 ja M113 moottoreissa on kolme venttiiliä per muki.S202 kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 08:49 Moottori kun on kolmella venttiilillä per sylinteri niin tulppa mahtuu ainoastaan palotilan reunaan jolloin yhdellä tulpalla palotapahtuma olis varmaan aika huono. Aika erikoinen ratkaisu kun edellisen polven moottoreissa oli jo 4 venttiiliä per sylinteri ja muuttuva imuventtiilien ajoitus joka nyt on käytössä varmaan kaikissä bensakoneissa tänä päivänä.
Toki ORLOV on varmasti parempi asiantuntija, että turhahan tänne on muiden mitään kirjoitella.
Re: M113 huolto
Jos palotilaa pitää hallita ,kaikki huomioon ottaen, niin kyllä imho ollaan todella metsässäVäsynyt Mies kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 11:21Nii no tuota venttiilien sijoittelusta johtuvaa palotapahtuman hallinnan ongelmaa siinä on varmaan tupla tulpilla koitettu ratkoa, olikoonkin sitten outo ratkaisu. Toki voihan siinä olla jokin järkisyy sillekin, miksi näissä M112 ja M113 moottoreissa on kolme venttiiliä per muki.S202 kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 08:49 Moottori kun on kolmella venttiilillä per sylinteri niin tulppa mahtuu ainoastaan palotilan reunaan jolloin yhdellä tulpalla palotapahtuma olis varmaan aika huono. Aika erikoinen ratkaisu kun edellisen polven moottoreissa oli jo 4 venttiiliä per sylinteri ja muuttuva imuventtiilien ajoitus joka nyt on käytössä varmaan kaikissä bensakoneissa tänä päivänä.
Toki ORLOV on varmasti parempi asiantuntija, että turhahan tänne on muiden mitään kirjoitella.
joku testi lienee ollut?
Re: M113 huolto
On, vaikka mielessäni vertasin m112 ja m104 moottoreita.karra kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 12:08Onko muka M119 muuttuva imuventtiilien ajoitus?S202 kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 08:49 Moottori kun on kolmella venttiilillä per sylinteri niin tulppa mahtuu ainoastaan palotilan reunaan jolloin yhdellä tulpalla palotapahtuma olis varmaan aika huono. Aika erikoinen ratkaisu kun edellisen polven moottoreissa oli jo 4 venttiiliä per sylinteri ja muuttuva imuventtiilien ajoitus joka nyt on käytössä varmaan kaikissä bensakoneissa tänä päivänä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: M113 huolto
Okei, aina oppii uuttaS202 kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 13:52On, vaikka mielessäni vertasin m112 ja m104 moottoreita.karra kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 12:08Onko muka M119 muuttuva imuventtiilien ajoitus?S202 kirjoitti: ↑Su 19.10.2025 08:49 Moottori kun on kolmella venttiilillä per sylinteri niin tulppa mahtuu ainoastaan palotilan reunaan jolloin yhdellä tulpalla palotapahtuma olis varmaan aika huono. Aika erikoinen ratkaisu kun edellisen polven moottoreissa oli jo 4 venttiiliä per sylinteri ja muuttuva imuventtiilien ajoitus joka nyt on käytössä varmaan kaikissä bensakoneissa tänä päivänä.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224





