Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Auton mallista riippumatta onko bensakoneen polttoaineensuodattimen vaihto ennakoivasti oikeasti tarpeellista? Dieselimalleista en osaa sanoa mutta aika usein bensa-autoissa suodattimen vaihto maksaa 200-700eur, joten siinä kohtaa pakosti mietii, että onko se nyt niin pakko vaihtaa
			
			
									
						
										
						Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Ei se ole mitenkään tarpeellista jos on varaa vaihtaa pumppuja ja suuttimia. 
Se suodatin on halpa verrattuna muihin polttoainejärjestelmän osiin.
			
			
									
						
										
						Se suodatin on halpa verrattuna muihin polttoainejärjestelmän osiin.
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Huolto-osa se on siinä missä esim. öljynsuodatinkin. Mutta jos hinta ahistaa niin voihan kaikki huollot laiminlyödä ja korjailee sitten tarpeen mukaan, ei ainakaan tule törsättyä rahaa niihin tarpeettomiin huolto-osiin.
			
			
									
						
							W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti  )
 )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
			
						 )
 )W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa 
- Viestit: 137
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Kun on nähnyt auki leikattuja käytettyjä suodattimia, niin sanoisin, että enemmän kun tarpeellista. Niissä tankkauspaikkojen pumpuissa on kyllä suodattimet, mutta ne on sen verran karkeita, että ne pysäyttää lähinnä kävyt ja risut. Se auton oma suodatin on sitten se, joka puhdistaa sen bensan siihen kuntoon, että se menee sieltä pumpuista ja suuttimista läpi.
			
			
									
						
							Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
			
						Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
- 
				E200kompressor
- Mersumies 
- Viestit: 2685
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Ei ole pakollista. Mikään laki tai säädös ei pakota siihen.mitr74 kirjoitti: ↑To 16.10.2025 07:31 Auton mallista riippumatta onko bensakoneen polttoaineensuodattimen vaihto ennakoivasti oikeasti tarpeellista? Dieselimalleista en osaa sanoa mutta aika usein bensa-autoissa suodattimen vaihto maksaa 200-700eur, joten siinä kohtaa pakosti mietii, että onko se nyt niin pakko vaihtaa
Moottoriöljynkään vaihto ei ole pakollinen. Alkuperäinen täyttö-öljy kestää koko moottorin käyttöiän.
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Kannattaa vaihtaa ajoissa. Minulla meni kerran bensa-auton suodatin tukkoon tai jäätyi. Oli takana paljon tankkauksia Rättijärvellä, en tiedä oliko tällä vaikutusta mutta suodattimen vaihdolla ongelmat loppui ja sen jälkeen vaihdoin tankkausturistiaseman toiseen.
			
			
									
						
							W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W221 350 CDI Lang -10, W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
			
						ex: W221 350 CDI Lang -10, W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa 
- Viestit: 137
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Siellä Rättijärvellä ei ole edes sitä käpysuodatinta siellä pumpussa, siellä asiakas täyttä tavaraajusi kirjoitti: ↑To 16.10.2025 12:50 Kannattaa vaihtaa ajoissa. Minulla meni kerran bensa-auton suodatin tukkoon tai jäätyi. Oli takana paljon tankkauksia Rättijärvellä, en tiedä oliko tällä vaikutusta mutta suodattimen vaihdolla ongelmat loppui ja sen jälkeen vaihdoin tankkausturistiaseman toiseen.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
			
						Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
- 
				MARKWITHUS
- Sisäänajossa 
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Voitko perustella miksi vaikuttaisi suuttimiin ja pumppuun? Bensassahan ei ole samaa riskiä kuin dieselissä vedenkertymisen kanssa kun sisältää etanolia joka vie jatkuvasti tankkiin kertyneen veden polttoon. Jos on likaista bensaa niin tukkoon voi mennä, mutta ei yleensä mene ikinä auton käyttöiän aikana. Sitten jos mietit, että likainen suodatin suodattaa huonommin niin se asia on täysin päin vastoin. Likainen suodatin on suodatuskyvyltään tehokkaampi suodatin se ei vaan virtaa riittävästi.
Ei siis ole oikeasti mitään syytä vaihtaa ellei mene tukkoon. Tukkoon mennessäkään ei hajota mitään, matka voi katketa.
Toivoisin, että nämä vastaukset olisi edes jollain lailla perusteltuja tai edes mietittyjä eikä pelotteluhokemia joita netissänpiisaa.
Yt. Mark
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies 
- Viestit: 1521
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Kannattaisi lukea tuo https://tekniikanmaailma.fi/auton-tanki ... eytyminen/ ja kirjoittaa vasta sen jälkeen.
			
			
									
						
							Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
			
						230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- 
				E200kompressor
- Mersumies 
- Viestit: 2685
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Tai sitten se suodattimen suodatinmateriaali vaan hajoaa ja päästää ne hiekanhyvät polttoaine-/korkeapainepumpulle jonka jälkeen jakotukille, antureille, suuttimille.MARKWITHUS kirjoitti: ↑To 16.10.2025 13:12
Ei siis ole oikeasti mitään syytä vaihtaa ellei mene tukkoon. Tukkoon mennessäkään ei hajota mitään, matka voi katketa.
Toivoisin, että nämä vastaukset olisi edes jollain lailla perusteltuja tai edes mietittyjä eikä pelotteluhokemia joita netissänpiisaa.
Yt. Mark
Jos dieselin korkeapainepumppu vikaantuu ja päästää metallihiukkasia kiertoon niin valmistajasta riippumatta pääsääntöinen korjaus on vaihtaa polttoainelinjasto, polttoainetankki, korkeapainepumppu, anturit ja suuttimet.
Sulla ei taida olla oikein paljoa kokemusta tekniikasta...?
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Tuskin tuossa mitään uutta ja ihmeellistä kenellekään oli.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑To 16.10.2025 13:16 Kannattaisi lukea tuo https://tekniikanmaailma.fi/auton-tanki ... eytyminen/ ja kirjoittaa vasta sen jälkeen.
Ensin todennäköisesti alkaa nykimiset ja sytytyskatkokset ennen kun hyytyy kokonaan. Siinähän on jo suht selvät ensioireet joihin kannattaisi reagoida.
Joskus tullut vaihdettua auton bensansuodatin, mutta aika harvinaista touhua vrt dieselsuodattimien vaihtoihin.
Ei se silti huonoa tekisi, tuntunut vaan tukkeutuminen olevan paljon harvinaisempaa kun dieseleissä eikä monellakaan autolla taida olla edes vaihtoväliä ilmoitettu bensasuodattimelle, toisin kun dieselsuodattimelle, joten kai sen takia ihmiset ei niitä juurikaan vaihda.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies 
- Viestit: 1521
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Yhdestä kaasari- ja yhdestä ruiskuautosta mennyt bensafilsu itsellä tukkoon. Ei siis ylesitä, mutta ei mahdotontakaan. 
Silloin, kun ruiskujen filsut oli vielä bensalinjassa olevia peltipurkkeja kooltaan energiajuomatölkki, ilmoitettiin vielä vaihtovälejä luokkaa 100-200 tkm. Toki nykybensa on puhtaampaa kuin joskus 90-luvulla, mutta onhan jo tankkauskin prosessi, jossa tankkiin pääsee aina epäpuhtauksia. Vaikka putkessa olisi läppä, niin ei se hermeettisen tiivis ole tankatessa, plus pistoolin pää, korkin sisäpuoli, jne, plus kosteus. Joku sanoo, että ei noista mitään tankkiin pääse, mutta se onkin kumulatiivinen vaikutus. Jos nyt auto tankattaisiin vaikkapa 30 kertaa vuodessa, ja yksi tankkaus kestää kolme minuuttia, niin se tekee kymmenessä vuodessa 300 kertaa, kun korkki avataan+suljetaan ja pistooli törkätään putkeen, sekä 15 tuntia...
			
			
									
						
							Silloin, kun ruiskujen filsut oli vielä bensalinjassa olevia peltipurkkeja kooltaan energiajuomatölkki, ilmoitettiin vielä vaihtovälejä luokkaa 100-200 tkm. Toki nykybensa on puhtaampaa kuin joskus 90-luvulla, mutta onhan jo tankkauskin prosessi, jossa tankkiin pääsee aina epäpuhtauksia. Vaikka putkessa olisi läppä, niin ei se hermeettisen tiivis ole tankatessa, plus pistoolin pää, korkin sisäpuoli, jne, plus kosteus. Joku sanoo, että ei noista mitään tankkiin pääse, mutta se onkin kumulatiivinen vaikutus. Jos nyt auto tankattaisiin vaikkapa 30 kertaa vuodessa, ja yksi tankkaus kestää kolme minuuttia, niin se tekee kymmenessä vuodessa 300 kertaa, kun korkki avataan+suljetaan ja pistooli törkätään putkeen, sekä 15 tuntia...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
			
						230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- 
				MARKWITHUS
- Sisäänajossa 
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
E200kompressor kirjoitti: ↑To 16.10.2025 13:31Tai sitten se suodattimen suodatinmateriaali vaan hajoaa ja päästää ne hiekanhyvät polttoaine-/korkeapainepumpulle jonka jälkeen jakotukille, antureille, suuttimille.MARKWITHUS kirjoitti: ↑To 16.10.2025 13:12
Ei siis ole oikeasti mitään syytä vaihtaa ellei mene tukkoon. Tukkoon mennessäkään ei hajota mitään, matka voi katketa.
Toivoisin, että nämä vastaukset olisi edes jollain lailla perusteltuja tai edes mietittyjä eikä pelotteluhokemia joita netissänpiisaa.
Yt. Mark
Jos dieselin korkeapainepumppu vikaantuu ja päästää metallihiukkasia kiertoon niin valmistajasta riippumatta pääsääntöinen korjaus on vaihtaa polttoainelinjasto, polttoainetankki, korkeapainepumppu, anturit ja suuttimet.
Sulla ei taida olla oikein paljoa kokemusta tekniikasta...?
Ei se suodatinmateriaali mihinkään hajoa jos se on ollut alunperin kunnossa ja kestänyt. Tukkoon voi mennä teoriassa, mutta ei kyllä käytännössä. Tekninen sivitymättömyys paistaa omasta kirjoituksestasi kyllä läpi..sillon kun ei ymmärrä niin kannattaa ennakoivasti vaihtaa vaikka koko polttoainetankki tai venttiilikopan ruuvitkin...onhan se turvallista...mutta ei järkevää
					Viimeksi muokannut MARKWITHUS, Su 19.10.2025 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
									
			
						
										
						- 
				MARKWITHUS
- Sisäänajossa 
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Juu lueppa de nyt itse ihan rauhassa läpi ja kerro miten liittyy suodattimen vaihtoväliin bensan loppuminenJuhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑To 16.10.2025 13:16 Kannattaisi lukea tuo https://tekniikanmaailma.fi/auton-tanki ... eytyminen/ ja kirjoittaa vasta sen jälkeen.

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Uskottavuutta heikentää heti kun teksti on huolimattomasti kirjoitettu. "Kun sytytys alkavat pätkiä"???Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑To 16.10.2025 13:16 Kannattaisi lukea tuo https://tekniikanmaailma.fi/auton-tanki ... eytyminen/ ja kirjoittaa vasta sen jälkeen.
Mikä muuten selittää sen että sakka tankin pohjasta joutuu bensapumppuun/suodattimeen vasta kun tankki on tyhjä? Imuputkihan ei ole millään kellukkeella tankissa ja laske pohjaan kun bensa loppuu. Bensa ehkä lainehtii enemmän tyhjällä tankilla, saako sitten sen sakan liikkeelle? Onko merkittävää eroa puolella tankilla tai neljänneksellä ajettaessa? Jos tankkia ei saa ajaa opiskelijavaloon asti niin eikö valmistajan pitäisi tehdä jotain?
- 
				E200kompressor
- Mersumies 
- Viestit: 2685
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Kokemusperäinen tieto opiskelijavaloon ajamisesta on kahden bensapumpun hajoaminen niin, että alkoivat vuotaa bensaa kun oli ajanut tarkoituksella tankin viimeiseen pariin litraan kun oli ideana vaihtaa mahdollisimman paljon vanhaa polttoainetta pois tulevan säilytyksen aikaa ajatellen.DBFI kirjoitti: ↑To 16.10.2025 14:45Uskottavuutta heikentää heti kun teksti on huolimattomasti kirjoitettu. "Kun sytytys alkavat pätkiä"???Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑To 16.10.2025 13:16 Kannattaisi lukea tuo https://tekniikanmaailma.fi/auton-tanki ... eytyminen/ ja kirjoittaa vasta sen jälkeen.
Mikä muuten selittää sen että sakka tankin pohjasta joutuu bensapumppuun/suodattimeen vasta kun tankki on tyhjä? Imuputkihan ei ole millään kellukkeella tankissa ja laske pohjaan kun bensa loppuu. Bensa ehkä lainehtii enemmän tyhjällä tankilla, saako sitten sen sakan liikkeelle? Onko merkittävää eroa puolella tankilla tai neljänneksellä ajettaessa? Jos tankkia ei saa ajaa opiskelijavaloon asti niin eikö valmistajan pitäisi tehdä jotain?
Sähköpumput eivät tahdo kestää kuivakäyntiä jota tulee kun bensaa on pumpussa vähän ja ilmaa seassa paljon.
- 
				E200kompressor
- Mersumies 
- Viestit: 2685
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Kyse oli suodattimien toiminnasta. Eroa dieselin ja bensan välillä ei ole, sama idea eli suodattaa epäpuhtauksia pois molemmissa. Kokemuksia tilanteesta jossa polttoaineen eli bensan sekaan päätyneestä hienojakoisesta epäpuhtaudesta on peruskorjatun vaihtokoneen uudelleen peruskorjaus 30 000km:n jälkeen vaikka polttoainelinjassa oli kaksi suodatinta. Silti tuli hienojakoinen aines läpi. Toki paperisuodattimet eivät suodata ihan niin paljoa kuin efi-koneiden suodattimet.MARKWITHUS kirjoitti: ↑To 16.10.2025 14:20 [
Sulla ei taida olla paljon kokemusta lukemisesta, kun sotket dieselin polttoainejärjestelmän tähän yhteyteen. Ei se suodatinmateriaali mihinkään hajoa jos se on ollut alunperin kunnossa ja kestänyt. Tukkoon voi mennä teoriassa, mutta ei kyllä käytännössä. Tekninen sivitymättömyys paistaa omasta kirjoituksestasi kyllä läpi..sillon kun ei ymmärrä niin kannattaa ennakoivasti vaihtaa vaikka koko polttoainetankki tai venttiilikopan ruuvitkin...onhan se turvallista...mutta ei järkevää
Tuota ehdottamaasi logiikkaa voi noudattaa muissakin suodattimissa. Tai vaikka alkkareissa.
Mikään ei edelleenkän pakota omistajaa vaihtamaa tai olemaan vaihtamatta mitään huolto-osaa.
Olen muuten vastoin valmistajan ohjetta puhdistanut koko polttoainejärjestelmän suodattimessa olleiden metallihiukkasten vuoksi. Perusteellinen huuhtelu moneen kertaan irtaallaan, uudet suutinputket, uudet anturit, uudet suuttimet ja uusi polttoainepumppu. Hyvin on toiminut.
Sulla on nyt hieman vaikeuksia pysyä asiassa mutta ei sinua tosiaan mikään pakota tekemään mitään huoltoja mihinkään.
Ootko muuten kauan huoltanut autoja tms. moottoreita? Paljonko olet ajanut kaikkiaan niillä?
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Minä en edes tiedä mitä kaikkea alkaa tapahtumaan kun bensa-auton suodatin alkaa tukkeutumaan, mutta maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Kun suodatin alkaa tukkeutumaan, alkaa jokin pumppu tekemään enemmän töitä, kun jokin pumppu alkaa tehdä enemmän töitä, alkaa pumpun sekä sen sisällä olevan polttoaineen lämpötila nousemaan jne... Ei kait tuosta enempää edes tarvitse ymmärtää. About 100tkm ajetun suodattimen vaihdossa saattaa huomata, kuinka mustaa polttoainetta voi suodattimen tulopuolelta tulla, niin siinä on jo toinen hyvä syy vaihtaa suodatin säännöllisin väliajoin. Ei toki vuosittain, mutta järkevällä syklillä kuitenkin.
			
			
									
						
										
						- 
				tahtoomersun
- Mersumies 
- Viestit: 3181
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Ei tarvitse vaihtaa, jos ei halua! Ajaa vaan ja kokeilee mitä tapahtuu. Jos ei tapahdu mitään, niin ajelee tyytyväisenä kun säästi satasia. Jos taas laite hajoaa, niin sitten ostaa bussilipun, kun ei sitä  autoa ole varaa korjata, kun ei ollut varaa siihen 300€ hultoonkaan. Toki en kyllä itsekkään käyttikseen vaihtele bensan, enkä öljynsuodattimia, harraste sitten erikseen.
			
			
									
						
							Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
			
						W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Minäpä tiedän
 noin vuonna 1990 tuli korjaamolle Fiat Regata josta omistaja oli sanonut että kiihdyttäessä nykii.
   noin vuonna 1990 tuli korjaamolle Fiat Regata josta omistaja oli sanonut että kiihdyttäessä nykii. Kävin koeajolla enkä havainnut minkäänlaista nykimistä.
Kerroin pomolle ja hän totesi ykskantaan että "Tuuppas kyytiin"
Menin vänkärin paikalle istumaan ja pomo ajoi. Kun päästiin pihasta tielle ja vauhti oli ehkä 40-50 kilomeriä tunnissa hän polkaisi kaasun aivan pohjaan, ehkä kolmosvaihteella, ja alkoi aivan kauhea
 repiminen ehkä parin sekunnin syklillä, eli sekunnin ajan täyskaasukiihdytystä ja toisen sekunnin pelit seis, ja Regatan jousituksen/iskunvaimennuksen laadukkuus huomioiden auton korin tekemät liikkeet olivat samalla melko ... no, reiluja. Tämä jatkui niin pitkään kun kaasupoljin oli pohjassa. Enhän minä nuorempi asentaja ollut uskaltanut asiakkaan autolla niin voimakkaasti kiihdyttää
  repiminen ehkä parin sekunnin syklillä, eli sekunnin ajan täyskaasukiihdytystä ja toisen sekunnin pelit seis, ja Regatan jousituksen/iskunvaimennuksen laadukkuus huomioiden auton korin tekemät liikkeet olivat samalla melko ... no, reiluja. Tämä jatkui niin pitkään kun kaasupoljin oli pohjassa. Enhän minä nuorempi asentaja ollut uskaltanut asiakkaan autolla niin voimakkaasti kiihdyttää  
Mutta asiaan; polttoainesuodattimen vaihto korjasi ongelman

wiimax.fi
			
						- 
				MARKWITHUS
- Sisäänajossa 
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
En lähde sinun kanssa kilpailemaan kumpi on enemmän huoltoja tehnyt tai ajanut, koska se ei liity tähän mitenkään. Sitäpaitsi oletan kun kysyit tätä jo toistamiseen, että itselläsi on vankka kokemus, mikä on hieno juttu. Toisaalta jos se on totta niin ilmeisesti vankasta kokemuksesta huolimatta et oikeasti näytä ymmärtävän mitä selität. Ehkä jotkut oppii sitten vaan asiat hitaammin tai sitten olet enemmän käytännön miehiä etkä näin ollen halua ymmärtää teoriaa asioiden taustalla.E200kompressor kirjoitti: ↑To 16.10.2025 15:37Kyse oli suodattimien toiminnasta. Eroa dieselin ja bensan välillä ei ole, sama idea eli suodattaa epäpuhtauksia pois molemmissa. Kokemuksia tilanteesta jossa polttoaineen eli bensan sekaan päätyneestä hienojakoisesta epäpuhtaudesta on peruskorjatun vaihtokoneen uudelleen peruskorjaus 30 000km:n jälkeen vaikka polttoainelinjassa oli kaksi suodatinta. Silti tuli hienojakoinen aines läpi. Toki paperisuodattimet eivät suodata ihan niin paljoa kuin efi-koneiden suodattimet.MARKWITHUS kirjoitti: ↑To 16.10.2025 14:20 [
Sulla ei taida olla paljon kokemusta lukemisesta, kun sotket dieselin polttoainejärjestelmän tähän yhteyteen. Ei se suodatinmateriaali mihinkään hajoa jos se on ollut alunperin kunnossa ja kestänyt. Tukkoon voi mennä teoriassa, mutta ei kyllä käytännössä. Tekninen sivitymättömyys paistaa omasta kirjoituksestasi kyllä läpi..sillon kun ei ymmärrä niin kannattaa ennakoivasti vaihtaa vaikka koko polttoainetankki tai venttiilikopan ruuvitkin...onhan se turvallista...mutta ei järkevää
Tuota ehdottamaasi logiikkaa voi noudattaa muissakin suodattimissa. Tai vaikka alkkareissa.
Mikään ei edelleenkän pakota omistajaa vaihtamaa tai olemaan vaihtamatta mitään huolto-osaa.
Olen muuten vastoin valmistajan ohjetta puhdistanut koko polttoainejärjestelmän suodattimessa olleiden metallihiukkasten vuoksi. Perusteellinen huuhtelu moneen kertaan irtaallaan, uudet suutinputket, uudet anturit, uudet suuttimet ja uusi polttoainepumppu. Hyvin on toiminut.
Sulla on nyt hieman vaikeuksia pysyä asiassa mutta ei sinua tosiaan mikään pakota tekemään mitään huoltoja mihinkään.
Ootko muuten kauan huoltanut autoja tms. moottoreita? Paljonko olet ajanut kaikkiaan niillä?
Korjaan nyt kuitenkin kirjoituksessasi olevan virheen, ettei joku vielä riko dieseliään neuvojesi takia.
On aivan eri asia kun puhutaan dieselistä ja bensasta ja niiden suodattimen vaihtotarpeesta.
No miksi on eri asia molemmathan suodattaa polttonestettä joten sama asia? Ei ole usko pois vaan. Dieselissä suodatin vaihtoon joka syksy ja bensassa jos sattuu menemään tukkoon.
Dieselissä polttoainesuodatin panoksella kun muukin tehtävä kuin polttoaineen suodatus. Se kerää vettä pohjaansa. Olet varmaankin kokeneena käyyännön miehenä ihmetellyt miksi joiddain diesel suodattimissa on sellainen tulppa/ruuvi pohjassa. Se on veden poistoa varten. Joissain yläpuolessa on anturi. Se on anturi joka huomaa veden pinnan tason suotimen sisällä. Et sinä varmaan vieläkään hoksaa eroa. No ei se mitään.
Miksi bensasuotimissa näitä ei ole? No kun bensiinissä on etanolin lisäksi paljon muitakin alkoholeja jotka liukenevat veteen ja näin vesi kulkee etanoliin liuenneena polttoainejärjestelmän läpi. Tästä syystä bensasuotimen vaihto ei ole tarpeellinen huoltotoimenpide yleensä auton elinaikana. Se ei kerkeä kerätä sitä likaa niin paljon jos et nyt suurinpiirtein tahallasi lappaa sitä likaa tankkiin.
Muista suodattimista mitä autossa on sanoisin että niitä kannattaa vaihtaa useammin kuin huolto-ohjelmassa sanotaan vaikkapa niillä rahoilla joita bensasuotimen vaihdosta säästyy.
Mutta enempää en sinun kokeneen kaverin kanssa väittele tästä aiheesta.
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Ompas mennyt väittelyksi- No, menohan siinä alkaa puutua kun ei riitä virtaus suodattimen läpi. En ole kuullut että suodatin hajoaisi mutta kai sekin mahdollista on eli vaihtovälejä kannattaa noudattaa, mielellään vähän useamminkin.
			
			
									
						
							Mikä on ruiskutuspaine siis, sehän vaihtelee automerkkien ja mallien välillä? Bensakierrossa on ennen paluulinjaa kuitenkin kuristin joka takaa sen että ruiskusuuttimissa on sama paine riippumatta mikä on virtausnopeus paluulinjaan. Täyskaasulla paluulinjaan menee vähemmin koska moottori poltttaa enemmin. Eli pumppu tekee koko ajan töitä vastapainetta vastaan, samahan se on paljonko suodattimen yli se paine-ero on, tai ainakin sitä vastapainetta löytyy pumpulle vaikka olisi uusi suodatinkin. Täyskaasulla saattaa sitten kakku loppua jos suodattimen paine-ero on riittävän suuri että se rajoittaa virtausta.T-Row kirjoitti: ↑To 16.10.2025 16:14 Minä en edes tiedä mitä kaikkea alkaa tapahtumaan kun bensa-auton suodatin alkaa tukkeutumaan, mutta maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Kun suodatin alkaa tukkeutumaan, alkaa jokin pumppu tekemään enemmän töitä, kun jokin pumppu alkaa tehdä enemmän töitä, alkaa pumpun sekä sen sisällä olevan polttoaineen lämpötila nousemaan jne... Ei kait tuosta enempää edes tarvitse ymmärtää.
Kunmpaa tarkoitat tulopuolella, sisäänmenoa vaiko ulostuloa? Omissa likaista on tullut sieltä likaiselta puolelta eli sisäämenosta, mitä niitä tutkinut.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
			
						1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Tulopuoli ja lähtöpuoli, eli sisään meno ja ulos tulo. Sisään menoa, eli likaista puolta tarkoitin siis  Pointtina siis se, että kyllä itse joskus vaihtaisin muutenkin kuin tukkoon mennessä. Tuo musta värihän polttoaineessa kertoo siitä, että törkyä kerääntyy ja hankalaa ennustaa, että koska sitä on liikaa.
 Pointtina siis se, että kyllä itse joskus vaihtaisin muutenkin kuin tukkoon mennessä. Tuo musta värihän polttoaineessa kertoo siitä, että törkyä kerääntyy ja hankalaa ennustaa, että koska sitä on liikaa.
			
			
									
						
										
						 Pointtina siis se, että kyllä itse joskus vaihtaisin muutenkin kuin tukkoon mennessä. Tuo musta värihän polttoaineessa kertoo siitä, että törkyä kerääntyy ja hankalaa ennustaa, että koska sitä on liikaa.
 Pointtina siis se, että kyllä itse joskus vaihtaisin muutenkin kuin tukkoon mennessä. Tuo musta värihän polttoaineessa kertoo siitä, että törkyä kerääntyy ja hankalaa ennustaa, että koska sitä on liikaa.- 
				E200kompressor
- Mersumies 
- Viestit: 2685
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Nyt keskustellaan kategoriasta "suodattimet ja kannattaako niitä vaihtaa?".karra kirjoitti: ↑To 16.10.2025 19:39 Ompas mennyt väittelyksi- No, menohan siinä alkaa puutua kun ei riitä virtaus suodattimen läpi. En ole kuullut että suodatin hajoaisi mutta kai sekin mahdollista on eli vaihtovälejä kannattaa noudattaa, mielellään vähän useamminkin.
Mikä on ruiskutuspaine siis, sehän vaihtelee automerkkien ja mallien välillä? Bensakierrossa on ennen paluulinjaa kuitenkin kuristin joka takaa sen että ruiskusuuttimissa on sama paine riippumatta mikä on virtausnopeus paluulinjaan. Täyskaasulla paluulinjaan menee vähemmin koska moottori poltttaa enemmin. Eli pumppu tekee koko ajan töitä vastapainetta vastaan, samahan se on paljonko suodattimen yli se paine-ero on, tai ainakin sitä vastapainetta löytyy pumpulle vaikka olisi uusi suodatinkin. Täyskaasulla saattaa sitten kakku loppua jos suodattimen paine-ero on riittävän suuri että se rajoittaa virtausta.T-Row kirjoitti: ↑To 16.10.2025 16:14 Minä en edes tiedä mitä kaikkea alkaa tapahtumaan kun bensa-auton suodatin alkaa tukkeutumaan, mutta maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Kun suodatin alkaa tukkeutumaan, alkaa jokin pumppu tekemään enemmän töitä, kun jokin pumppu alkaa tehdä enemmän töitä, alkaa pumpun sekä sen sisällä olevan polttoaineen lämpötila nousemaan jne... Ei kait tuosta enempää edes tarvitse ymmärtää.
Kunmpaa tarkoitat tulopuolella, sisäänmenoa vaiko ulostuloa? Omissa likaista on tullut sieltä likaiselta puolelta eli sisäämenosta, mitä niitä tutkinut.
Samalla tavalla voidaan ilmansuodatin vaihtaa vasta kun auto hyytyy. Tai öljynsuodatin sitten kun kilinä kuuluu koneesta.
Polttoaineenpaine EFI-koneissa mitataan railitukista tai konehuoneesta ylipäätään. Pumppu sitten ohjattuna paineistaa linjaa jotta tavoitearvo siellä käyttöpisteessä saavutetaan.
Kun suodatin alkaa menettää läpäisevyyttään niin silloin suodattimesta tulee ylimääräinen vastus jonka polttoaineen tulee läpäistä likaisten suodatinelementtien läpi. Silloin paine suodattimen läpi menevälle polttoaineelle suodattimessa nousee.
Mikään ei estä esim pienten hiekanjyvien menoa suodatinmateriaalista (verkko tms) läpi kun se epäpuhtaus riittävän monta vuotta siellä suodattimessa on paineistettuna suodatinmateriaalia vasten.
Edelleen, en vastusta kenenkään päätöstä olla huoltamatta tai huoltaa autoaan tai olla vaihtamatta öljyjä mihinkään kohtaan. Kaikilla on taiteellinen vapaus tehdä omallaan mitä haluaa.
- 
				MARKWITHUS
- Sisäänajossa 
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
,
			
			
													
					Viimeksi muokannut MARKWITHUS, Su 19.10.2025 12:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
									
			
						
										
						- 
				juha.liuksiala
- Vakiokalustoa 
- Viestit: 280
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Ei kai se huono muutaman vuoden välein vaihtaa. Itellä oli tuosta C124 Suodatin rikki. Auton hankinnan jälkee tehtiin kaikkien öljyjen ja suodattimien vaihto, kun ei ollu myyjällä tietoa huolloista, no bensa filtteri käteen ja kas kummaa kolisee mallikkaasti.. Olin sen verran vähän tommosia pidellyt, ettei harmiksi tullut mielee kattoo sisälle, miten oli osat irti saati mikä oli filtterin merkki. On saattanut hyvinkin olla alkuperäinen 
			
			
									
						
							
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
			
						-97 w210 230e
- 
				MARKWITHUS
- Sisäänajossa 
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Poistettu
			
			
													
					Viimeksi muokannut MARKWITHUS, Su 19.10.2025 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
									
			
						
										
						- 
				MARKWITHUS
- Sisäänajossa 
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
Ei tosiaankaan huonoa tee vaihtaa. Joskus nähnyt sellaisenkin joka oli ruostunut puhki. Virtasi ja suodatti silti hyvin. Oli auton alla ollut parikymmentä vuotta.juha.liuksiala kirjoitti: ↑To 16.10.2025 21:31 Ei kai se huono muutaman vuoden välein vaihtaa. Itellä oli tuosta C124 Suodatin rikki. Auton hankinnan jälkee tehtiin kaikkien öljyjen ja suodattimien vaihto, kun ei ollu myyjällä tietoa huolloista, no bensa filtteri käteen ja kas kummaa kolisee mallikkaasti.. Olin sen verran vähän tommosia pidellyt, ettei harmiksi tullut mielee kattoo sisälle, miten oli osat irti saati mikä oli filtterin merkki. On saattanut hyvinkin olla alkuperäinen
- 
				E200kompressor
- Mersumies 
- Viestit: 2685
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
ks eka kommentti ni eli pysy aiheessa. Kohta sinä keskustelet jo talvirenkaistaMARKWITHUS kirjoitti: ↑To 16.10.2025 21:52 kommentoidaan nyt vielä nämä antamasi väärät tiedot pois
Nyt keskustellaan kategoriasta "suodattimet ja kannattaako niitä vaihtaa?".
keskustellaan aiheesta eli bensasuotimen vaihtotarpeesta
Samalla tavalla voidaan ilmansuodatin vaihtaa vasta kun auto hyytyy. Tai öljynsuodatin sitten kun kilinä kuuluu koneesta.
Polttoaineenpaine EFI-koneissa mitataan railitukista tai konehuoneesta ylipäätään. Pumppu sitten ohjattuna paineistaa linjaa jotta tavoitearvo siellä käyttöpisteessä saavutetaan.
efi autolla tarkoittanet epäsuoraa monipisteruiskutusta. Niissä paine säädetään paineventtiilin avulla.
Kun suodatin alkaa menettää läpäisevyyttään niin silloin suodattimesta tulee ylimääräinen vastus jonka polttoaineen tulee läpäistä likaisten suodatinelementtien läpi. Silloin paine suodattimen läpi menevälle polttoaineelle suodattimessa nousee.
Mikään ei estä esim pienten hiekanjyvien menoa suodatinmateriaalista (verkko tms) läpi kun se epäpuhtaus riittävän monta vuotta siellä suodattimessa on paineistettuna suodatinmateriaalia vasten.
mitähän 70-luvun ladoja olet oikein huoltanut kun puhut verkkosuotimesta. Kyllä länsiautoissa ihan paperinen suodatinelementti on yleensä puristettuna metallisten reikälevyelementtien väliin
Edelleen, en vastusta kenenkään päätöstä olla huoltamatta tai huoltaa autoaan tai olla vaihtamatta öljyjä mihinkään kohtaan. Kaikilla on taiteellinen vapaus tehdä omallaan mitä haluaa.
[/quote]
Taitaa olla vaikeaa nähdä asiakokonaisuutta?
Jottei menisi ihan paskanjauhamiseksi niin millaisia autoja ja kuinka paljon ajettuja sinulla on mihin kokemuksesi perustat?
Meillä on kaksi bensa-autoa joiden pa-suodattimen vaihtoväli muistaakseni 120tkm. Toisella ajettu nyt noin 160tkm, alkuperäinen suodatin, toisella yli 170tkm, alkuperäinen suodatin.
Tuo vähemmän ajettu tahtoo hieman nypyttää, toinen menee hienosti edelleen mutta molempiin se suodatin on syytä vaihtaa. Yksi uusi on jo hyllyssä mutta kun se on kartioputkikierteellä kiinni, tiukassa ja pahassa paikassa niin en ole vielä vaihtanut. Ensi viikolla tosin vaihtuu kun vaihteisto käytetään irti tiivisteenvaihtoa varten.
Mersuun (bensa) suodatin vaihdettu noin 140tkm lukemassa ja alkuperäinen maksaa noin 200€ kun paineensäädin on siinä sisäänrakennettuna. Tosin sekin hieman tasakaasulla nypytää mutta voi aivan hyvin olla puolien vaihto ajankohtainen.
Onko vaikeuksia paineensietokyvyn kanssa?
- 
				MARKWITHUS
- Sisäänajossa 
- Viestit: 27
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?
,
			
			
													
					Viimeksi muokannut MARKWITHUS, Su 19.10.2025 12:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
									
			
						
										
						







