SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Moro,
olen ymmärtänyt, että periaatteessa kaikissa mersuissa öljynvaihto onnistuu yläkautta pumpulla- mutta jostain särähti, että SLK 230 tämä ei onnistu? Miten mahtaa olla?
olen ymmärtänyt, että periaatteessa kaikissa mersuissa öljynvaihto onnistuu yläkautta pumpulla- mutta jostain särähti, että SLK 230 tämä ei onnistu? Miten mahtaa olla?
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Miksi se ei onnistuisi ? Samalla tavalla M111 on suunniteltu tämän osalta kuin muutkin tuon ikäiset mersun moottorit.
Putkea EI työnnetä mittatikun putkeen syvälle, vaan vain sen yläpään levennyksen verran.
Putkea EI työnnetä mittatikun putkeen syvälle, vaan vain sen yläpään levennyksen verran.
wiimax.fi
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Jos mittatikun putki on yläpäästän paksumpi, niin silloin pitäisi onnistua. Tikun putki on tehty öljynvaihtoa ajatellen ja sen kautta saa käytännössä kaikki öljyt imettyä pois
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: La 11.10.2025 16:40
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Tähän voin ihan kokemuksesta kertoa, että M111 Kompressori moottoria ei pysty tikun putken kautta em. tavalla imuvaihtamaan.
Syynä se että tikun putkessa on haara johon tulee venakopan oikeassa reunassa olevasta huohotinjärjestelmän öljynerottimen paluu letku/ putki. Putkeen ei siis saa imettyä alipainetta adapterilla yläpäästä. Vaan imuvaihtajan pilli pitää/ pitäisi työntää pohjaan asti.
Mainittakoon vielä että ko. huohotin tikunputkeen aihettaa näissä sen että öljytikku ruostuu poikki.

Omassakin oli loppuvaiheessa (12 vuoden minun käytön) kurjassa kunnossa , jos oli jo autonkorikin vähän rupinen.
Saku.
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Okei, tuo oli uutta tietoa minulle. Oman mekaanikkouran aikana tuli eteen yksi mersu josta ei saanut öljyjä imuvaihtajalla pois ja se on varmasti ollut tällainen - en muista enää mallia enkä moottoria mutta oli pitkään samalla omistajalla, muisti aina huoltoon tuodessa sanoa että siitä joutuu sitten laskemaan propusta öljyt pois.
Onko putki sellainen ettei edempänä letkussa voi olla venttiiliä, joka periaatteessa mahdollistaisi vaihdon, ja ollessaan rikki aiheuttaisi sen ettei imuvaihto onnistu ? Sillä mietin, kun on kai noita M111 kompressorikoneisia ollut huollossa monia SLK tai 202/210 malleja meilläkin silloin aikoinaan...
(olisin laittanut kuvan, mutta jokin liitetiedostojen raja on tullut vastaan =?)
Onko putki sellainen ettei edempänä letkussa voi olla venttiiliä, joka periaatteessa mahdollistaisi vaihdon, ja ollessaan rikki aiheuttaisi sen ettei imuvaihto onnistu ? Sillä mietin, kun on kai noita M111 kompressorikoneisia ollut huollossa monia SLK tai 202/210 malleja meilläkin silloin aikoinaan...
(olisin laittanut kuvan, mutta jokin liitetiedostojen raja on tullut vastaan =?)
wiimax.fi
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Okei, eli siis ehkä ja ehkä ei. Tää oli se alkuperäinekin kysymys et mitenhän... Täytyy trutkia tota huohotinputki-asiaa. Liekö kaikissa malleissa samalla tavalla? Kone on toki sama mutta, jo seuraavassa faceliftissä tän mun ekan version jälkeen R170 oli aika paljon muutoksia?
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi imuvaihtoa ei voisi tehdä ohuemmalla pillillä, joka menee pohjaan asti.
Ohje sanoo.. kuuluu... jne. Mitä sitten, ei se mitään vahingoita jos imee pienemmällä pohjalta asti. Saa muuten 2-3 desiä enemmän vanhaa ulos.
Ohje sanoo.. kuuluu... jne. Mitä sitten, ei se mitään vahingoita jos imee pienemmällä pohjalta asti. Saa muuten 2-3 desiä enemmän vanhaa ulos.
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Täytyypi kokeilla tää ite.
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Itselle kävi toisen merkkisen auton kanssa niin että pilli meni liian syvälle eli ihan öljypohjaan kiinni asti jolllin pillin pää sulaisi ja tarttuikin öljypohjaan kiinni. Lähti kyllä repäisemällä irti, mutta oli yllättävän tiukasti kiinni.TPLtre kirjoitti: ↑Su 12.10.2025 20:28 En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi imuvaihtoa ei voisi tehdä ohuemmalla pillillä, joka menee pohjaan asti.
Ohje sanoo.. kuuluu... jne. Mitä sitten, ei se mitään vahingoita jos imee pienemmällä pohjalta asti. Saa muuten 2-3 desiä enemmän vanhaa ulos.
Liekkö tarkoitus jäähdyttää kuumat öljyt ennen imuvaihtoa?
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1515
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Käytän itse halpaa akkuun kytkettävää pumppua, jossa on pitkä letku tikun tilalle, ja eipä sinne mitään mainittavaa määrää jää. Ja ei tosiaan liian kuumaa eikä kylmää öljyä, viimeksi käytin kylmää M111 sen verran, että termostaatti aukesi, ja hyvin virtasi öljy.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
Voi toki käyttää.TPLtre kirjoitti: ↑Su 12.10.2025 20:28 En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi imuvaihtoa ei voisi tehdä ohuemmalla pillillä, joka menee pohjaan asti.
Ohje sanoo.. kuuluu... jne. Mitä sitten, ei se mitään vahingoita jos imee pienemmällä pohjalta asti. Saa muuten 2-3 desiä enemmän vanhaa ulos.
Yhtään enempää öljyä ei sillä tavalla saa ulos niistä missä on tikun putki suunniteltu öljynvaihtoa varten.
wiimax.fi
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
No onko OM642:n putki suunniteltu imuvaihdolle? Sellaisesta itse olen sen kokeillut. Ensin paksumpi putki tikun putken päähän ja ulos kunnes horii tyhjää vähän aikaa varmuuden vuoksi, sitten pikkupilli pohjaan asti ja se 2-3dl on arvio, samaan pönttöön imin. Mutta jonkin aikaa vielä tuli.
Ei ole sulanut putki öljypohjaan ja aika kuuma se saa kyllä olla jos se imulaitteen muoviputken sulattaa. En mitenkään erityisesti ole jäähdytellyt ennen vaihtoa.
Re: SLK 230 Komp-97 öljynvaihto yläkautta?
En näe mielekkääksi kommentoida muiden kokeiluja, ja ainahan voi vaihtaa öljyt propun kautta laskienkin.
Yksi omista autoista on OM651-moottorilla ja siihen vaihtelen imuvaihtajalla työntäen ohuen pillin öljypohjaan saakka.
Yksi omista autoista on OM651-moottorilla ja siihen vaihtelen imuvaihtajalla työntäen ohuen pillin öljypohjaan saakka.
wiimax.fi