Invent Jetronic

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Invent Jetronic

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Terve,

Hieman yllättäen tästä ukranailaisten valmistamasta KE-jetronicin korvaavasta ECU:sta en foorumilta löytänyt juttua. https://invent-labs.com/en
Hommasin oman laitteen jo yli vuosi sitten ja nyt viimein sain aikaiseksi sovittaa sen M102 koneen kaveriksi. Asennus on tehty melko yksinkertaiseksi ja se toimii vanhan KE-jetin rinnalla hyödyntäen joitakin sen toimintoja mutta tarjoaa kuitenkin täysin säädettävät polttoainekartat ja mahdollisuuden tyhjäkäyntimoottorin ja sytytyksen ohjaukseen. Laite sisältää oman map-anturin ja suutinten johtosarjan mutta muilta osin se käyttää moottorin olemassa olevaa anturointia ja johtosarjaa. M102:een sopii varsin oivallisesti Saab 9000 Trionic 5 -moottorin suutintukki, jollaisen laitoin omaan autooni. Ohjelmisto on hieman sekava ja heikosti dokumentoitu enkä ole sen kaikkia hienouksia vielä sisäistänyt mutta kyllä tällä vaikuttaisi vanhan oikuttelevan mekaanisen ruiskun pulmat selättävän aika hyvin. Onko muilla kokemuksia?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Invent Jetronic

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mielenkiintoinen systeemi. Minulla ei ole kokemuksia mutta kiinnostaisi tietää miten museotarkastajat suhtautuvat tällaisiin laitteisiin? Saako polttoainejärjestelmää parannella ja auto olisi edelleen museokelpoinen.
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Invent Jetronic

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Tämän pystyy ilmeisesti asentamaan ohjaamaan pelkkää ruiskutusta alkuperäisen sytytyksen rinnalle ja tarvittaessa ohjaamaan myös kipinää? Aavistuksen ehkä pintapuolinen tuo netissä oleva ohje.
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Invent Jetronic

Viesti Kirjoittaja Karel »

Minulle suurin kysymys tämän tyyppisten viri-virien kanssa on tämä: Miksi haluaisin autoni toiminnan oleva riippuvainen bitteihin perustuvasta järjestelmästä, jonka tekninen tuki on täysi kysymysmerkki? Koko kioskihan voi olla parin vuoden päästä kadonnut kuin tuhka tuuleen.

KE-Jetronic on nyt ja vielä kymmenen vuoden päästä korjattavissa ja osia löytyy maailman joka kolkasta. Jos ei oma osaaminen riitä, eikä tahtoa löytää oikeaa osaajaa jostakin ole, niin tuntuu oudolta hakea ratkaisua jonkun marginaaliryhmän sovelluksista.

KE on vaikea järjestelmä, kyllä, mutta jos haluaa varmasti laitteen, joka toimii kuin junan vessa, lähestyisin hanketta ihan toisesta suunnasta. Revitään ihan kaikki sähköt pois ja sovitetaan kiinni laadukas täysin mekaaninen kaasutin. Sen säätämiseen riittää pelkkä ruuvimeisseli.

TZL ja EZL sytytykset toimivat täysin itsenäisiä järjestelminä, eivätkä ole missään keskinäisissä riippuvuus-suhteissa KE:n kanssa.

Tällä videolla heppu puhuu täyttä asiaa: https://www.youtube.com/watch?v=VP627rHmn0k

Invent-Labsin tapaisen systeemin kommentointi alkaa kohdasta 2:35 Koko video kannattaa kuunnella ihan ajatuksen kanssa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
hezekiel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 05.01.2005 13:58
Paikkakunta: Häijää

Re: Invent Jetronic

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Haluan tulkita Karelin kirjoituksen hyvällä, eli että ei asenneta tarpeettoman monimutkaisia systeemeitä poistamaan oireita jotka saattaisivat olla korjattavissa alkuperäisen järjestelmän kunnostuksella. Ymmärrän kyllä tavallaan tämänkin pointin, mutta nyt on kyse päivityksestä joka avaa myös mahdollisuuksia jotka eivät KE-jetronicin kanssa ainakaan helpolla toteudu. Mitä videoon tulee, niin jenkkimaasuriin nojailevan American Joen mielipide ei onneksi toki tarkoita että kaikkien muidenkin pitäisi olla harrastuksensa suhteen samalla kannalla. Sitäpaitsi, ajatuksen kanssa kuunnellessa huomasin että 3:15 kohdalla kaverilta heruu myös ymmärrystä aftermarket-systeemeille silloin kun auton käyttötarkoitus on joku muu kuin äärimmäinen yksinkertaisuus ja luotettavuus. Jotkut haluavat rakennella, säätää ja testata. Minulla on myös useita kaasutinmoottorilla varustettuja autoja eikä se elo niidenkään kanssa nyt ole ihan pelkkää amerikkaa.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Invent Jetronic

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tulkitsit ihan oikein, hezekiel.

Myönnän saavani enemmän kiksejä messinkiruuveista kuin USB-pistokkeista. Kukin tavallaan. Mutta äärimmäinen toimintavarmuus varmaan ilahduttaa lähes kaikkia riippumatta siitä kuinka ja millaisella kalustolla harrastaa.

Täällä seisoo pihalla erittäin hieno ja vähän ajettu lähes 100% ruosteeton ilmastoitu musta A190 Avantgarde. Ikää neljännes vuosisata. Alkaa olla harvinaisuus. Siinä on vain yksi vika. Se toimii vain vikatilassa ja korjaaminen ilmeisesti maksaisi enemmän kuin koko auton arvo on. Oma ymmärrys ja osaaminen ei riitä selvittämään, mistä siinä oikeasti on kysymys. Jos jostakin voisi ostaa siihen viidellä sadalla eurolla muutossarjan kaasuttimelle ja analogiselle sytytykselle, en empisi hetkeäkään. Saksisin helvettiin kaikki miljoonat eriväriset piuhat töpseleineen, ja lähtisin lopultakin ajelulle sen kanssa.

Jos joku täällä osaa auttaa asiassa, otan vihjeet kiitollisuudella vastaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin