Väsynyt Mies kirjoitti: ↑La 20.09.2025 12:44
Alkuun päästönormit varmasti olivatkin ilmansuojelun takia laadittu. Kyllähän 80-luvulla ja 90-luvulla kaupungeissa, jopa Suomessa hengitysilman laatu oli monesti huono. Väitän kuitenkin, että Euro5 normin voimaantulon jälkeen päästörajatiukennuksia ajaa enemmän liikenteen sähköistämiseen pakottaminen kuin hengitysilman suojelu. Tiukemmat päästönormit polttomoottoriautoille on vain yksi työkalu, jolla polttomoottoritekniikasta saadaan tehtyä kalliimpaa kehittää ja ylläpitää. Näin saadaan vähitellen pakotettua ihmiset siirtymään epäluotettavampaan ja lyhytikäisempään sähkötekniikkaan tai julkisiin kulkuneuvoihin.
Ei tarve hengitysilman suojeluun päättynyt vuosituhannen vaihteeseen, vaan on ajankohtaista yhä edelleen. Lisäksi fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen ja lopulta niistä luopuminen on tärkeää, jottei tueta öljystä ja maakaasusta voimansa saavia roistovaltioita.
Tuollaisten kliseisten salaliittoteorioiden toistaminen on turhaa, eikä edistä minkäänlaista kehitystä. Toki kaikessa uudessa tekniikassa on haasteensa, mutta juuttumalla vanhaan ja totuttuun oltaisiin yhä kivikaudella,
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Väsynyt Mies kirjoitti: ↑La 20.09.2025 12:44
Alkuun päästönormit varmasti olivatkin ilmansuojelun takia laadittu. Kyllähän 80-luvulla ja 90-luvulla kaupungeissa, jopa Suomessa hengitysilman laatu oli monesti huono. Väitän kuitenkin, että Euro5 normin voimaantulon jälkeen päästörajatiukennuksia ajaa enemmän liikenteen sähköistämiseen pakottaminen kuin hengitysilman suojelu. Tiukemmat päästönormit polttomoottoriautoille on vain yksi työkalu, jolla polttomoottoritekniikasta saadaan tehtyä kalliimpaa kehittää ja ylläpitää. Näin saadaan vähitellen pakotettua ihmiset siirtymään epäluotettavampaan ja lyhytikäisempään sähkötekniikkaan tai julkisiin kulkuneuvoihin.
Näinhän se juurikin on. Nämä uusimmat päästölaitteet ovat heikentäneet erityisesti uusien dieselien luotettavuutta ja aiheuttavat erittäin kalliita korjauksia suhteellisen matalillakin ajosuoritteilla. Luotettavimmat ja suhteessa pisimmpään taloudelliseen käyttöikään yltävät dieselin löytyvät reilun parinkymmenen vuoden takaa. Patteriautojen luotettavuus ei ikävä kyllä ole keskimäärin kovinkaan kummoinen, vaikka itse sähkömoottori onkin polttomoottoria luotettavampi ja tarvitsee huoltoa vähemmän. Jos sähköautoon tulee vika, niin se on lähes aina kalliimpi korjata kuin perinteinen polttomoottori. Kannattaa katsoa esimerkkejä esimerkiksi Kokkolan Autohuollon tubesta.
Sähköauto on varmasti helppo ja vaivaton uutena, mutta sen keskimäärin oletettu käyttöikä ei yllä lähellekään perinteisen dieselin ikää. Tämä sähköhypetys on mennyt jo aikaa sitten liian pitkälle.
Jos ”päästöjä” oikeasti haluttaisiin tehokkaasti laskea, niin tehtäisiin paljon pienehköjä kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja pieni akkuisia versioita joita käytettäisiin suurkaupunkien keskustoissa. Näin luonnonvarat käytettäisiin mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi ja ilmanlaatu paranisi juuri siellä missä se on kaikkein huonointa. Meillä Suomessa on niin harvaan asuttu maa, että suhteellisesti autokannan sähköistyminen ei vaikuta ilmanlaatuun lukuunottamatta Helsingin ydinkeskustaa,