Tuli ostettua mb ce 300. Vm 1989 automaatti
Oireena on perästä kuuluva jurina vedätettäessä.
Häviää heti kun kaasun löysää. On aika ärsyttävää
Autossa on ASD lukkoperä
Auttaako peräöljyn vaihto, vai onko jotain vakavampaa
Mersun perä
Re: Mersun perä
Voi olla, että perä jurisee mutta onhan siellä muutakin osaa joka voi vaikuttaa...Kardaanin rättinivelet, kardaaninkannatin/laakeri, vetarit, perän helat jne....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: Mersun perä
Ohessa kuva MB 300 CEA -89 kardaanin laakerin tukikumista, joka oli ihan reilusti hajalla, minkä näki sitten, kun otti sen lämpösuojapellin kardaanin yläpuolelta veks. Laakeri tukikuminsa kera tuli vaihdettua kesällä. Oli varmaan suurin syy ns. kolahduksiin. Mutta samalla tuli vaihdettua perän takakiinnityshelat ja yläkiinnityskorvan kumilätkät sekä etummainen rättinivel ja moottorin takatuki, jotta se koko "voimalinja" toimii mahdollisimman oikeassa asennossa. MUTTA samalla tulee mieleeni mainita peräöljyn laatu ASD-perälle, joka vaatii oman öljynsä! Mitä ikinä "jurina" varsinaisesti tarkoittaakaan? Voiko olla väärää öljyä sisuksissa... Itselläni oli ongelmana kolahdukset kaasua antaessa tai päästäessä sekä lievänä ongelmana ujellus/ulina noin 80-90 km/h nopeudessa, mikä myös nyt pääosin poistui. Kyseiseen perään on tosin taannoin jo vaihdettu joitakin laakereita, jolloin (Vänttisen Markun toimesta Treella) silloinen ujellus poistui.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: Mersun perä
Mielenkiintoista oli myös todeta laatuerot osissa. MB:n kyseinen orkkiseturätti (w124) painaa noin 1020 grammaa, kun uusi MEYLE HD rätti painaa noin 760 grammaa...tiedä sitten, että onko sillä suurempaa merkitystä. Jätin kuitenkin MEYLE HD:n vielä odottamaan...on myös selvästi pehmeämpi...onko sillä positiivista vaiko negatiivista merkitystä, en osaa sanoa. Valitettavasti orkkisrättejä ei enää oikein helpolla löydä... Moottorin/laatikon takatuki on myös mielenkiintoinen. Lemfördeläinen uusi oli enempi orkkiksen näköinen rakenteeltaan ja selvästi jäykempää "kumia" kuin FEBIn ns. vastaava versio. Ja tässä casessa oli kardaanin keskimutteri väännetty pirukseen kireälle...jostakin syystä. Sitä piti isolla jakarilla avata, kun koko kardaani oli tiputettuna alas maahan. Sillä voi olla ollut vaikutusta eturätin metallisten kiinnitysholkkien irtonaisuuteen rätin kumilätkästä, kun ei kardaani ole päässyt kunnolla elämään pituussuunnassaan. Ehkä. Ohessa lisäksi kuva peräheloista, joista kumit olivat myös osittain murtuneita, sitä ei nyt kunnolla kuvasta näe. Valitettavan usein näitä heloja vissiin vaihdetaan ja "tungetaan" paikoilleen välittämättä niiden oikeasta "häränsilmä"-asennosta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: Mersun perä
Tuli vielä toiseen kertaan otettua kardaani alas, kun sain auton nosturille, kun ensin muut peräkuviot tuli tehtyä pihamaalla. Jälkimmäinen oli ihan vain sellaista "hienosteluhieromista", kun satasen nopeudessa reilusti kaasua antaessa tuntui mukamas sellaista lievää värinää. Tuli sitten vaihdettua vielä kardaanin päihin keskitysholkit sekä laitettua/keskitettyä/kiristettyä ne etu- ja takarätit pultteineen oikein huolella paikoilleen. Uusista MEYLEn keskitysholkeista puuttuivat pölypaskasuojat sisuksista, erikoista säästöä? Ne tuli otettua/vaihdettua niihin vanhoista. Ja toinen holkeista oli oikeasti tiukasti kiinni, vaikka oli vain vähän syvemmällä kardaanissa kuin toisen pään holkki, kun siis ovat eri syvyyksissä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: Mersun perä
Alkuperäiseen Boss49:n "jurina"-teemaan heittäisin kuitenkin sen öljyn laadun tsekkaamisen/vaihtamisen. Ihan ensimmäiseksi. Ja kardaanilaakerin kiinnityksen tsekkaamisen.
Re: Mersun perä
Tietääkö kukaan, löytyykö Pohjois-Savon alueella "gurua", joka osaisi tutkia ja korjata vikaa? En tarkoita merkkihuoltoa, mutta tuota turha tarjota tavishuoltamolle, vaatii ymmärrystä. Mielestäni se ei ole laakerin ääni, jollotus alkaa heti kun vedättää, pahinta tuossa 60 - 70 km/h. Heti kun löysää kaasua, ääni häviää täysin, mutta vedättäessä alkaa heti.