W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
Moro
Ajossa jumittu pyyhkijät lasin keskelle. Sitkun pysähdyim ja avasin oven ni toimi taas. Ja kun oven laittaa kiinni niin pyyhkijöt ei toimi. Myös sähkösäätöiset penkit lakkasi toimimasta ovi kiinni.
Löysin ohjeita jossa neuvottiin tsekkaamaan diodi sulakerasasiasta, se olikin rikki ja vaihdoin sen.
Sillä oli vaikutusta niin että nyt pyyhkijät ei toimi edes ovi auki.
Tuleeko vinkkejä mieleen mistä lähteä vikaa hakemaan?
Ajossa jumittu pyyhkijät lasin keskelle. Sitkun pysähdyim ja avasin oven ni toimi taas. Ja kun oven laittaa kiinni niin pyyhkijöt ei toimi. Myös sähkösäätöiset penkit lakkasi toimimasta ovi kiinni.
Löysin ohjeita jossa neuvottiin tsekkaamaan diodi sulakerasasiasta, se olikin rikki ja vaihdoin sen.
Sillä oli vaikutusta niin että nyt pyyhkijät ei toimi edes ovi auki.
Tuleeko vinkkejä mieleen mistä lähteä vikaa hakemaan?
Re: W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
Kuulostaa siltä, että vika voi olla maadoituksessa tai johtosarjassa oven ja korin välissä. Oven asentoon liittyvä ongelma viittaisi siihen, että johdot ovat murtuneet kumihaitarin sisältä tai liitos on hapettunut.
Re: W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
Pyyhkimillä ei ole mitään tekemistä ikkunoiden ja penkkien kanssa. Sen suojadiodin tehtävä on estää muiden sähkölaitteiden kuin istuimien ja ikkunoiden toiminta oven ollessa auki ja virta-avaimen ollessa poissa. Esimerkiksi pyyhinlaitteisto kuluttaa paljon virtaa ja voi rikkoa ns. mukavuusreleen jos diodi on joko viallinen tai väärin asennettu.
Pyyhinkoneisto on tehtaalta kestovoideltu, eikä sitä ole rakennettu purettavaksi ja uudelleen kasattavaksi. Käytännössä olen niitä joutunut purkamaan useinkin, koska tiivisteet eivät 40+ ikävuoden jälkeen pidä kosteutta poissa. Ongelmana ovat liikkuvat teräsosat alumiinirunkojen sisällä. Hapettumat tekevät ahtaumia ja hidastavat koneistoa aiheuttaen ylikuormitusta moottorille ja vivustolle. Lopulta nivelien muoviholkit pettävät ja lonksuminen alkaa pyyhkimiä käytettäessä. Pahin jumittava kohta on varsien akselit.
Jos esim. pyyhkimet eivät pysähdyttyään laskeudu nätisti pois näkyvistä kuskin paikalta katsottuna, jumi on jo aika paha. Tämä aiheuttaa ylikuormitusta myös virtapiiriin ja esimerkiksi sulake voi kuumentua liikaa, varsinkin jos se on jo hieman hapettunut. Tarkista sulakkeen kunto ja kosketuspinnat.
Suunnitelmissa on ollut tehdä tännekin ohjeistus tuon pyyhinlaitteiston perusteelliseen kunnostukseen. Ero ennen ja jälkeen remontin on valtava, niin pyyhkimien nopeudessa, liikeradassa kuin äänettömyydessä.
Pyyhinkoneisto on tehtaalta kestovoideltu, eikä sitä ole rakennettu purettavaksi ja uudelleen kasattavaksi. Käytännössä olen niitä joutunut purkamaan useinkin, koska tiivisteet eivät 40+ ikävuoden jälkeen pidä kosteutta poissa. Ongelmana ovat liikkuvat teräsosat alumiinirunkojen sisällä. Hapettumat tekevät ahtaumia ja hidastavat koneistoa aiheuttaen ylikuormitusta moottorille ja vivustolle. Lopulta nivelien muoviholkit pettävät ja lonksuminen alkaa pyyhkimiä käytettäessä. Pahin jumittava kohta on varsien akselit.
Jos esim. pyyhkimet eivät pysähdyttyään laskeudu nätisti pois näkyvistä kuskin paikalta katsottuna, jumi on jo aika paha. Tämä aiheuttaa ylikuormitusta myös virtapiiriin ja esimerkiksi sulake voi kuumentua liikaa, varsinkin jos se on jo hieman hapettunut. Tarkista sulakkeen kunto ja kosketuspinnat.
Suunnitelmissa on ollut tehdä tännekin ohjeistus tuon pyyhinlaitteiston perusteelliseen kunnostukseen. Ero ennen ja jälkeen remontin on valtava, niin pyyhkimien nopeudessa, liikeradassa kuin äänettömyydessä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
Moro
Molemmat ovet tekee saman, eli jos apukuskin oven avaa niin penkit liikkuu ja kun sulkee niin ei liiku.
Pyyhkijät toimivat ensin kun oven avasi. Sitten kun vaihdoin sen sulaketasiassa olevan diodin ehjään pyyhkijät lakkasit toimimasta myös ovi auki.
Jotenkin mielestäni liittyy tohon mukavuus toimintoon.
Tiedätkö karel missä me mukavuusrele sijaitsee?
Molemmat ovet tekee saman, eli jos apukuskin oven avaa niin penkit liikkuu ja kun sulkee niin ei liiku.
Pyyhkijät toimivat ensin kun oven avasi. Sitten kun vaihdoin sen sulaketasiassa olevan diodin ehjään pyyhkijät lakkasit toimimasta myös ovi auki.
Jotenkin mielestäni liittyy tohon mukavuus toimintoon.
Tiedätkö karel missä me mukavuusrele sijaitsee?
Re: W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
Tavallinen viisinapainen vaihtava rele sulakerasiassa. Sijainti on hiukan mallikohtainen. Löydät helpoiten käsin tunnustelemalla mikä releistä naksuu samalla kun kädellä painelet kuskin ovikytkintä päälle ja pois.
Viallinen rele voi aiheuttaa sen, että ikkunat ja penkit toimivat vain jonkun oven ollessa auki, mutta pyyhkimiin se ei varsinaisesti vaikuta mitenkään. Ellei sitten autoon ole tehty jotakin viritelmiä. Varmista nyt, että sulake, (taisi olla nro17) on ehjä. Saman sulakkeen takana on pyyhkimet, valomerkki ja se mukavuusrele. Sulake voi näyttää ehjältä, mutta liika kuormitus(jäykät pyyhkimet) voi polttaa kosketuspinnat.
Viallinen rele voi aiheuttaa sen, että ikkunat ja penkit toimivat vain jonkun oven ollessa auki, mutta pyyhkimiin se ei varsinaisesti vaikuta mitenkään. Ellei sitten autoon ole tehty jotakin viritelmiä. Varmista nyt, että sulake, (taisi olla nro17) on ehjä. Saman sulakkeen takana on pyyhkimet, valomerkki ja se mukavuusrele. Sulake voi näyttää ehjältä, mutta liika kuormitus(jäykät pyyhkimet) voi polttaa kosketuspinnat.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
Siellä sulakerasiassa sen diodin viereinen hopeinen rele tosiaan naksuu kun alempaa ovikytkintä painelee. Se myös lämpiää kuumaksi kun ovea pitää auki tai naksuttelee kytkintä.
Vaihdoin siihen toisen hopeisen releen joka näytti samanlaiselta, mutta ei vaikutusta.
Mitenhän tuon kytkentä menee, voiko olla joku johto maissa mikä saa tuon vaihtoreleen toimivaan ikäänkuin väärinpäin?
Vaihdoin siihen toisen hopeisen releen joka näytti samanlaiselta, mutta ei vaikutusta.
Mitenhän tuon kytkentä menee, voiko olla joku johto maissa mikä saa tuon vaihtoreleen toimivaan ikäänkuin väärinpäin?
Re: W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
Pitää tsekata sulake myös vielä uudestaan.
Re: W126 pyyhkijä ja penkki ongelmia
Tänään kävin sulakkeet läpi, ne on ehjiä.
Käytin sitten sulakerasiaa ylhäällä ja katselin minkä värisiä johtoja ton relen pohjaan menee että jos niitä sais seurailtua. Käytin myös kuskin oven alemman katkaisija irti, siinä oli hiukan johdon kuori raapiutunut ja vedin teippiä päälle.
Sitten ku testasin ni alkoi pyyhlijät ja penkit toimia normaalisti. Oli kyllä niin pieni nirhauma johdossa että epäilen vielä että oliko se siitå kiinni.
Se rele kuitenkin edelleen lämpiää tosi kuumaksi kun ovikytkin on auki. Voikohan releen pohjasta päästä yleismittarilla jyvälle että missä johdossa vika? Jännitteitä katoin ni yhteen tulee 12v kun ovi on auki ja kahteen 12v kun ovi on kiinni.
Käytin sitten sulakerasiaa ylhäällä ja katselin minkä värisiä johtoja ton relen pohjaan menee että jos niitä sais seurailtua. Käytin myös kuskin oven alemman katkaisija irti, siinä oli hiukan johdon kuori raapiutunut ja vedin teippiä päälle.
Sitten ku testasin ni alkoi pyyhlijät ja penkit toimia normaalisti. Oli kyllä niin pieni nirhauma johdossa että epäilen vielä että oliko se siitå kiinni.
Se rele kuitenkin edelleen lämpiää tosi kuumaksi kun ovikytkin on auki. Voikohan releen pohjasta päästä yleismittarilla jyvälle että missä johdossa vika? Jännitteitä katoin ni yhteen tulee 12v kun ovi on auki ja kahteen 12v kun ovi on kiinni.