W164 tukilaakkerin vaihto kesken - apuaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

W164 tukilaakkerin vaihto kesken - apuaa

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Kyseessä siis 2007 ML 320 Cdi. Lähdin jurinan ääntä etsimään, ja olin jo vahvasti takapyörän laakerin (vas) kannalla, kun satuin kokeilemaan, antaako kardaani periksi. Ja tukilaakerin kumihan se oli melkein irti. No, mikäs siinä, ihmisten tekemiähän nää on, joten tilasin 38 euron paketin, jossa on kumi ja laakeri.
Kardaanin irrotus oli vielä suht helppo homma, mutta jo vakionopeusnivelen? (kardaanin puolivälissä) rasvakupin irrotus oli vähän hankalampi homma. Ja homma sitten lopahti parin tunnin hieromisen ja paperiliittimien sovittelun jälkeen, kun en saanut nivelen kuulaohjaimen? sisällä olevaa jousisokkaa sopivaan asentoon. Eli kuulaohjain on lukittu kardaanin booreille kuulaohjaimen "sisällä" olevalla jousella. Olen katsonut moneen kertaan joutube videolta, miten asentaja asentaa akselin ja kuulaohjaimen boorien väliin paperiliittimiä. Ja simsalab, kuulaohjain irtoaa akselista ja menee takaisin samalla tempulla. Vaan minulta kun puuttuu taikurin taidot. Onko kenelläkään noita niin tarpeellisia MB-taikatemppuja.
Video löytyy osoitteesta:


Taitaapi olla edessä uuden kardaanin hankinta, onkohan uudet halpisosat tavapainotettuja.
Sopiikohan W163 270 CDI kardaani W164 320 CDIn kardaanin paikalle.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1480
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W164 tukilaakkerin vaihto kesken - apuaa

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

W251 ärrään tein tuon homman muutama vuosi sitten. En ihan tarkkaan enää muista kaikkia vaiheita, mutta kyllä se voimaa vaati vaikka sitä lukitussokkaa yritti niillä "paperiklemmareilla" painaa alaspäin. Tuossakin videolla ihan tanakka ulosvedin käytössä, liekkö noista "paperiklemmareista" mitään apua.
https://www.youtube.com/watch?v=--RTnNn2Bew
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: W164 tukilaakkerin vaihto kesken - apuaa

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Kiitos Janne
viestiini unohtui laittaa videon osoite. Samaa videoo katteltiin. Takaisin laitossa paperiliittimistä voi olla vähän apua. Irrotuksessa on kyllä onnen kantamoinen, jos onnistuu. Täytyy vaihtaa prässiin 20 kg tunkki, jos sitte lähtis.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Re: W164 tukilaakkerin vaihto kesken - apuaa

Viesti Kirjoittaja jamo »

Tilasin kesällä uuden kardaanin w164 noin 300e oli saksasta ja nyt ajellut sillä noin 15tkm ja hyvin pelannut ei taristä. Vanhasta oli kans kannatin kumi entinen.
Sen huomasin uutta asentaessa et kun kiri perän rättinivelen kii ni joutui nostamaan noin 15mm kardaani kannatin laakerin kohdalta ylöspäin.
Eli jää pänninkiin ja rasittaa kannatin kumia jatkuvasti kun ei ole linjassa sama oli yhdessä w201 mihin vaihdoin kannatinlaakerin.
En kyllä keksi onko tuolla jokin tarkoitus miksi on noin
Laitoin holkit korin ja kannatinlaakerin väliin et jäi enää noin 5mm pänninkiä
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2655
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W164 tukilaakkerin vaihto kesken - apuaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jamo kirjoitti: To 04.09.2025 21:56 Tilasin kesällä uuden kardaanin w164 noin 300e oli saksasta ja nyt ajellut sillä noin 15tkm ja hyvin pelannut ei taristä. Vanhasta oli kans kannatin kumi entinen.
Sen huomasin uutta asentaessa et kun kiri perän rättinivelen kii ni joutui nostamaan noin 15mm kardaani kannatin laakerin kohdalta ylöspäin.
Eli jää pänninkiin ja rasittaa kannatin kumia jatkuvasti kun ei ole linjassa sama oli yhdessä w201 mihin vaihdoin kannatinlaakerin.
En kyllä keksi onko tuolla jokin tarkoitus miksi on noin
Laitoin holkit korin ja kannatinlaakerin väliin et jäi enää noin 5mm pänninkiä
Sellainen mutu-tuntuma on vuosien takaa ettei sen pidäkään olla suorassa. Jotenkin se liittyi kardaanin pyörimisen ja nivelten dynamiikkaan.

Joku ammattitaitoinen varmaankin osaa täsmentää onko siellä tehtaalla tehty kardaaninkiinnitys väärin.
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Re: W164 tukilaakkerin vaihto kesken - apuaa

Viesti Kirjoittaja jamo »

Saattaa olla jokin merkitys mutta lyhentää kyllä laakerin kumin kestävyyttä ja perän rätin kestoa kun on jatkuvassa väännössä
Kardaani missä molemmin päin ristikot ei saa olla suorassa linjassa mut tiedä näistä räteistä
Saa nähdä annan olla väli palikat kii vielä kun pyörii nätisti ja äänettömästi.
Vastaa Viestiin