Öljypumpun solenoidista..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Öljypumpun solenoidista..

Viesti Kirjoittaja Accord »

Tässä tuon kuuluisan öljypumpun solenoidin poiskytkentää suunnitelleena M274 koneeseen, tuli kahlattua aiheesta netti lävitse, ja nyt ihan sattumalta tuli yhdeltä (virityspajalta?) instagramissa tuore postaus kuinka M157 oli syönyt uuteen ketjunohjuriin aika reippaat urat jo 12000 mailin sisällä, kun solenoidi oli ollut poissa käytöstä uudesta asti. Tämä kaveri näitä koneita sanojensa mukaan availlut useita, tuntee ne kuin omat taskunsa ja ohjurit ilmeisesti ei missään nimessä kuuluisi näyttää siltä tuolla mailimäärällä. Hän oli 100% vakuuttunut että solenoidia ei kannata siksi poistaa käytöstä, paitsi ehkä ratakäyttöön tms. jossa hyödyt on tietenkin huomattavat.

Kasvanut löjynpainehan pitää ketjun luonnollisesti kireämmällä ja ohjurit on kovilla nyt pidemmän aikaa kuin ennen (myös tyhjäkäynnillä ja pienillä kierrosluvuilla). Tai näinhän se menee teoriassa. Löysin kuitenkin ainakin yhden maininnan jostain MBworldin loputtomasta keskustelusta, jonka mukaan ohjurissa pitäisi olla jonkin sortin mekanismi mikä pitää kireyden jollain tasolla X vaikka öljynpaine kasvaisikin huippuunsa. Mitään tarkempaa tietoa tästä? Tämähän kumoaisi ainakin osittain tuon ylläolevan M157 tapauksen syyt (eli jos ketjun kireys muuttuisikin vaan marginaalisesti) ja voisi alkaa miettimään johtuuko ne urat ohjureissa jostain aivan muusta tämän kyseisen pannun kohdalla, mitä ei ehkä haluta kertoa. Mikä esim. oli koneen viritystaso, käyttötavat jne.

Jotenkin perstuntuma sanoisi (mulla ei ole näistä käytännön kokemusta, jonkin verran ymmärrystä vaan), että solenoidin unplugaamisesta kasvaneet hyödyt ja parempi voitelu kompensoisi tota ketjun teoriassa määrän x kasvanutta kireyttä, ketju ja ohjurithan on silloin paremmassa voitelussa.

Sitten on se kuuluisa mersun technical service bulletin LI07.70-P-070763 jossa sanotaan että koodista P06DA00 (katkos solenoidin piirissä) voi olla välittämättä jos se ei aiheuta moottorin vikavaloa, ja jotakuinkin että "moottori jatkaa normaalia toimintaansa tästä riippumatta". Tähän liittyviä vikoja ei korjata takuuseen jne. Tietysti tässä voisi kuvitella, että valmistaja viis veisaa kuluuko ohjurit hiukan nopeampaa. Saa pestyä kätensä noista solenoidin johtojen korjauskuluista joita esiintyy melkein kaikissa M274 moottoreissa (itselläkin aiemmin vasta 50tkm ajetussa C200:ssa oli tuo koodi).

Täällä on kyseistä aihetta hyvin tuntevaa porukkaa, mitä olette mieltä, onko syytä olla huolissaan ohjurien kulumisesta jos tuon modin tekee? Tietenkin jos sitä ei tee, on syytä olla huolissaan melkein ihan kaiken muun kulumisesta heikolla voitelulla. Erityisesti omalla kohdalla kun autossa ei ole minkäänlaista moottorinlämmitintä, luulisi tuon modauksen olevan iso hyöty talvi tai pätkäajossa.
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Öljypumpun solenoidista..

Viesti Kirjoittaja Accord »

Tuossa liitteenä kuva. Näyttäisi olevan öljypumpun ketjun ohjuri kyseessä. M274:ssä tuo on varsin erilainen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Öljypumpun solenoidista..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä se kuluminen tossa kohtaa on jostain muusta. Se kiristäjä on suunniteltu toimimaan täydellä paineella. Onhan se paine ylhäällä maantieajossa jos yhtään enemmän kuormaa.

Itsellä on ollut kaikista moiset viherpesu kikkareet pois käytöstä eikä koskaan ole mitään ongelmaa siitä tullut.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: Öljypumpun solenoidista..

Viesti Kirjoittaja Accord »

Tosiaan pisti miettimään, että silloinhan tolla vehkeellä ei ole käyty sen 12k mailin aikana tehoalueella oikeastaan koskaan jos kerran nimenomaan ne alakierrokset on aiheuttaneet noin paljon kuluneemman ohjurin vs ne mitä hän yleensä on nähnyt. Vielä kun miettii mikä auto kyseessä niin.. :D
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Öljypumpun solenoidista..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Solenoidi jumissa matalapaine asentoon ja siitä niitä ongelmia syntyy.
Liian myöhään poistettu käytöstä.
Vastaa Viestiin