OM642 liiallinen huohotus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12812
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja epk »

tuollainen 2-rivinen versio, 360tkm menty, ongelmana että huohottaa liiaksi kanteen. Myös täyskaasulla pölläyttää mustaa suht runsaasti, normi ajossa ei mitään. Putken päät ei siis ole puhtaana niinkuin pitäisi tälläisessä olla. Ei tasan mitään muuta ongelmaa tässä autossa. Egr + dpf käytössä

Verrokkina om642 (2-rivinen myös) tuikun ohjelmalla 300tkm ajettu joka ei pöllläytä yhtään, putkenpäät täysin kirkkaat ja myös öljykorkki pois otettuna ei sauhuta tasan yhtään.

-sauhuttaa/viskoo öljyä öljykorkin kautta, sauhutus lakkaa kun ottaa ahtoputken irti, ei kuitenkaan nosta korkkia eli ei painetta suuremmin (ahtoletku paikallaan siis)
-huohotus putkisto kulmapaloineen uusi (uusi tiiviste nokka-akselille)
-y-haaran huohotus letkun kun ottaa irti, sieltä tulee lähinnä todella pientä höyryä
-ahtoputkistossa öljyä, ei nyt deseissä mutta kuitenkin
-myös ketju lopisee kun ottaa öljykorkin irti, tämän ei pitäisi kyllä vaikuttaa sauhutukseen? noin 10mm ulkona kiristin, ei vielä reikää näkyvissä, ei rapise kylmällä koneella
-sähköinen puristuspainemittaus ok
-turbon siivet liikkuu vapaasti
-dpf polttaa 1000km välein
-egr venttiiliin ohjauksella ei vaikutusta sauhuttamiseen
-ahtopaineanturi antaa inan yli hyväksytyn hpa eron sytkävirta päällä (kone ei käy), noin 33hpa (tässä siis 965hpa luokkaa, muissa 1000hpa) verrattuna muihin antureihin, ahtopaine anturi uusi ja koitettu myös toisen merkkisellä. Ahtopaineet tyhjäkäynnillä 1000hpa
-tuikun ohjelma, 265hp versio vesijäähyahdin, iso cooleri, normi suuttimet jossa korjausarvot ok, ei käyntiin lähtöongelma tai muuta.



Seuraavaksi täytyy ottaa y-haara irti ja eka ahto putki, niin näkee työntääkö ahdin itsessään läpi öljyä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuluttaako kone öljyä? Ahtimen mahdollisen öljyvuodon kanssa ei kannata vitkastella, koska riskinä on että kone alkaa käydä öljyllä eikä tottele.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos huohottimen kalvo vaihdettu ja muutenkin systeemi kunnossa nii menee ikäviin asioihin.
Mäntä halki tai renkaat jumissa / poikki ja ahtopaine menee alakertaan, työntää liikaa öljyä huohottimelta ahtimeen ja täydellä laukalla tulee mustaa.

Toinen skenaario on ahdin loppu ja painaa öljyä läpi koneeseen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12812
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja epk »

ei kuluta öljyä. Jos työntäis alakertaan painetta, eikö silloin huohottaisi öljytikun kautta jo ?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sekö ei sitten huohota öljytikusta yhtään?
Sit kannen huohotus kuntoon, kalvo rikko yms feelua.
Kaikki paikat öljyssä mutta ei kuluta öljyä?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12812
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja epk »

ei huohota tikusta, kalvot uudet niinkuin mainittu.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1273
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kaikissa näissä 642:ssa imuputkissa öljyä on, se ei sinänsä ole poikkeuksellista. Mutta savutus on. Öljytikusta jos huohottaa, niin se vasta on elämys, nimimerkillä kokemusta on. Koko konehuone musta. :lol:

Vaikuttaa, että ahdin sitä tunkee, eli on siis loppu.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

epk kirjoitti: Su 27.07.2025 13:40 ei kuluta öljyä. Jos työntäis alakertaan painetta, eikö silloin huohottaisi öljytikun kautta jo ?
Mietin sitä että jos öljytikun kautta voi imeä m-öljyn pois vaihdettaessa niitä niin luulisi öljytikun putken olevan öljypinnan alapuolella vaikka kone olisikin käynnissä. Ja jos ei ole pinnan alapuolella niin kait öljypumppu siinä tapauksessa hörppäis ilmaa?

Sanoisin niin et on pinnan alapuolella niin eipä sitä kautta mitään huohotuksia tule ja jos tulee ni sit tulee m-öljyjen kanssa. Tai onko näissä sit niin ettei öljytikun kautta voi imeä m-öljyjä pois?

Ahdinvika savutukseen ni luulisi silloin ahtopaine olevan liian alhainen? Jos ahtopainesensori antaa liian isoa lukemaa todelliseen ahtopaineeseen verrattuna? Silloin noin voisi käydäkin et savuttaa mustaa kun pedaalia antaa. Mittari lie on helppo laittaa niin näkee oikeasti mitä ahdot ovat ja täsmääkö siihen mitä niitten pitäisi olla.

Se että olet kattonu et antaa hieman isoa lukemaa pyydettyyn on hyvä syy mitata mittariilla ja todeta kertooko sensori oikeaa ahtopainetta ECU:lle kun autoa komentaa.

En tunne lainkaan näitten huohotusjärjestelmää joten empä sit niistä tiedä. 124:ssa huohotus ohjataan ahtimen etupuolelle ilmansuotimen ja ahtimen väliin. Siinä on aina alipaine ja jos korkin avaa ni eipä sieltä huohottele kun huoku menee ahtimenkautta takaisin moottorille. Vapareissa se on samaan tapaan ilmansuotimen ja moottorin väliin ohjattu jossa on aina alipaine. No tossa matikissa höyryt menee suoraan pihalle niin kyl korkinkautta huokuu ja paiskoo öljyäkin jos korkki ei ole paikallaan.

Voisi siis kuvitella että huohotusjärjestelmässä on uusista osista huolimatta silti jokin pielessä kun korkinkautta puskee höyryjä? Se on omituista että kun ahtoputken irroittaa niin huokuminen loppuu? Millainen yhteys ahtopuolella ja huohotuspuolella on vai onko sitä? Kun ei kait ahtoputken poisottamisella pitäisi huokumiseen olla mitään vaikutusta ,,, paitsi jos huohotusjärjestelmää ohjataan jotenkin ahtopuolen paineella? Ja jos noin on niin jokin osa ei pelaa kuten sen kuuluisi pelata. Voisiko väärää informaatiota kertova ahtopainesensori sotkea myös huohotuspuolen ohjausta jos sellaista ohjausta ylipäätään on?

Moottorit huohottaa aina oli uusi tai vanha. Se että mikä on vielä normaalia niin kait valmistajalla on sille ohjearvot ja senkin pystyy kyllä mittaamaan. Kun mosa ei syö öljyä ja jos huokuu liikaa ni sit melki jokin mikrohalkeama männässä voisi ehkä selittää jotain,, Paine tulee läpi mutta öljy ei mene palotilaan? Luulisi käyntiäänessä olevan jotain jos noin olisi? tai kannentiiviste vuotaa palotilasta suoraan öljytilaan? Tuolleen kyl voi käydä esikammiokoneissa ja on kohtuullisen yleinenkin vika niissä. Sekin kait luulisi käyntiäänessä kuuluvan jos painetta karkaisi?

Lisään vielä:
Huohotusjärjestelmä lulisi olevan suunniteltu siten että siinä on varoja ja se pystyy hoitamaan höyryt palotilan kautta kilometrien ja iän kertyessäkin. Jos painetta karkaisi männän tai mäntien päältä öljytilaan niin paljon ettei huohotusjärjestelmä enää hallitse niitä vaan huokuu öljykorkin kautta niin pitäisin varmana sitä että muitakin oireita tuossa kohtaa on ja lähinnä käynti ei olisi enää normaalia. En siis ainakaan itte alkaisi mosaa aukomaan ihan ekkana kun mosa kuitenkin käy kuten kuuluu eikä syö öljyä
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2642
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

epk kirjoitti: La 26.07.2025 10:12 tuollainen 2-rivinen versio, 360tkm menty, ongelmana että huohottaa liiaksi kanteen. Myös täyskaasulla pölläyttää mustaa suht runsaasti, normi ajossa ei mitään. Putken päät ei siis ole puhtaana niinkuin pitäisi tälläisessä olla. Ei tasan mitään muuta ongelmaa tässä autossa. Egr + dpf käytössä

Verrokkina om642 (2-rivinen myös) tuikun ohjelmalla 300tkm ajettu joka ei pöllläytä yhtään, putkenpäät täysin kirkkaat ja myös öljykorkki pois otettuna ei sauhuta tasan yhtään.

-sauhuttaa/viskoo öljyä öljykorkin kautta, sauhutus lakkaa kun ottaa ahtoputken irti, ei kuitenkaan nosta korkkia eli ei painetta suuremmin (ahtoletku paikallaan siis)
-huohotus putkisto kulmapaloineen uusi (uusi tiiviste nokka-akselille)
-y-haaran huohotus letkun kun ottaa irti, sieltä tulee lähinnä todella pientä höyryä
-ahtoputkistossa öljyä, ei nyt deseissä mutta kuitenkin
-myös ketju lopisee kun ottaa öljykorkin irti, tämän ei pitäisi kyllä vaikuttaa sauhutukseen? noin 10mm ulkona kiristin, ei vielä reikää näkyvissä, ei rapise kylmällä koneella
-sähköinen puristuspainemittaus ok
-turbon siivet liikkuu vapaasti
-dpf polttaa 1000km välein
-egr venttiiliin ohjauksella ei vaikutusta sauhuttamiseen
-ahtopaineanturi antaa inan yli hyväksytyn hpa eron sytkävirta päällä (kone ei käy), noin 33hpa (tässä siis 965hpa luokkaa, muissa 1000hpa) verrattuna muihin antureihin, ahtopaine anturi uusi ja koitettu myös toisen merkkisellä. Ahtopaineet tyhjäkäynnillä 1000hpa
-tuikun ohjelma, 265hp versio vesijäähyahdin, iso cooleri, normi suuttimet jossa korjausarvot ok, ei käyntiin lähtöongelma tai muuta.



Seuraavaksi täytyy ottaa y-haara irti ja eka ahto putki, niin näkee työntääkö ahdin itsessään läpi öljyä.
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Itelle tuli sama mieleen et huohotus systeemin kävisin vielä läpi. Tai oikeastaan tarkastaisin, mikäli siinä systeemissä on imusarjaan venttiilillä huohotus, silloin kun imusrj. alipaineinen ja taas ahdoilla tuonne turbon imu puolelle. Että tämä venttiili toimii oikeen, jos esim. mahdollisesti voi asennuksessa päätyä väärinpäin..taitavat jostakin pcv venttiileistä puhua..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2642
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM642 liiallinen huohotus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

epk kirjoitti: La 26.07.2025 10:12 tuollainen 2-rivinen versio, 360tkm menty, ongelmana että huohottaa liiaksi kanteen. Myös täyskaasulla pölläyttää mustaa suht runsaasti, normi ajossa ei mitään. Putken päät ei siis ole puhtaana niinkuin pitäisi tälläisessä olla. Ei tasan mitään muuta ongelmaa tässä autossa. Egr + dpf käytössä

Seuraavaksi täytyy ottaa y-haara irti ja eka ahto putki, niin näkee työntääkö ahdin itsessään läpi öljyä.
Mikä on liikaa? Jos se ei kuluta öljyä niin eihän siinä mitään ongelmaa kai ole?

Mustaa tulee putkesta kun ilmansuodatin on tukossa. Meillä käyttöauton ilmansuodatin pitää vaihtaa jokaisen öljynvaihdon eli 10 000km:n välein vaikka ajot ovat enemmän kuin 99% asfalttiteillä.
Vastaa Viestiin