Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Elikkäs kun on tuollainen enemmän ajettu w205 C43 AMG joka alkaa lähestymään nyt pelottavankin nopeasti sitä 200tkm rajaa, alkaa väistämättä kuumottamaan että miten noista enää hyvitetään vaihdossa sen jälkeen. Onko porukalla suoraa kokemusta aiheesta näiden erikoisempien mersujen kanssa, että on tullut massiivisesti takkiin myydessä, tai jopa ihan automyyjän näkökulmaa?
Nythän kyseisen mersun poisvaihtoa useaankin kertaan miettineenä on tullut huomattua, että autokaupat tykkää repiä noista vaihdossa extrakatteen, koska kyseessä on "riskialtis tehoauto". Totuushan v6 m276 koneesta lienee että on yksi mersun kestävämpiä myllyjä, mutta toki teho ja sen käyttö aina kuluttaa osia ja noista osa voi ollakin rääkättyjä pommeja.
Eli ollaan ehkäpä tilanteessa, jossa suurella todennäköisyydellä lähivuosina saa tunkea tonneja autoon erinäisten pikkukorjausten muodossa (vaikka toistaiseksi on ollutkin ihan toimiva ja oireeton auto, mutta usein 200k jälkeen alkaa tapahtua), ja sitten lopulta poisvaihtaessa saa työntää kauppaan puoli ilmaiseksi. Massiivista häviötä siis.
Vai olenko aivan vainoharhainen? Miten noiden AMG mallien hinta tyypillisesti kehittyy kun kilsoja tulee? Jos itse mietin, en koskaan ostaisi tällaista yli 200k rullattuna, ehkä tämä oma ajatus lähtee siitä.
Mutta tavallaan tota peliä upeampaa käyttöautoa moottori-ihmisen on vaikea löytää tuohon hintaan, eikä se kovin paljoa matka-ajossa kulutakaan verrattuna c300 tms. perus kaksilitraiseen.
Ja tässähän ei ole nox antureita hajoamassa!
Nythän kyseisen mersun poisvaihtoa useaankin kertaan miettineenä on tullut huomattua, että autokaupat tykkää repiä noista vaihdossa extrakatteen, koska kyseessä on "riskialtis tehoauto". Totuushan v6 m276 koneesta lienee että on yksi mersun kestävämpiä myllyjä, mutta toki teho ja sen käyttö aina kuluttaa osia ja noista osa voi ollakin rääkättyjä pommeja.
Eli ollaan ehkäpä tilanteessa, jossa suurella todennäköisyydellä lähivuosina saa tunkea tonneja autoon erinäisten pikkukorjausten muodossa (vaikka toistaiseksi on ollutkin ihan toimiva ja oireeton auto, mutta usein 200k jälkeen alkaa tapahtua), ja sitten lopulta poisvaihtaessa saa työntää kauppaan puoli ilmaiseksi. Massiivista häviötä siis.
Vai olenko aivan vainoharhainen? Miten noiden AMG mallien hinta tyypillisesti kehittyy kun kilsoja tulee? Jos itse mietin, en koskaan ostaisi tällaista yli 200k rullattuna, ehkä tämä oma ajatus lähtee siitä.
Mutta tavallaan tota peliä upeampaa käyttöautoa moottori-ihmisen on vaikea löytää tuohon hintaan, eikä se kovin paljoa matka-ajossa kulutakaan verrattuna c300 tms. perus kaksilitraiseen.
Ja tässähän ei ole nox antureita hajoamassa!
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Re: Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
No malli on lähtenyt sieltä aallonharjalta jyrkkään alamäkeen ja lähestyy sitä aallonpohjaa vääjäämättä, kuten muutkin siinä 10 ikävuoden jälkeen.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Noinhan se tietty menee mutta millä voimakkuudella. Lähinnä ajan takaa että onkohan näissä AMG:ssä joku selkeä ero normaalikoneisiin, että jossain kohti haluttavuus putoaa täysin eikä auto mene enää millään kaupaksi. Kuitenkin saman korin om651 dieseleitä tuntuu olevan ihan taksilukemissa myynnissä vielä melko korkeaan hintaan, ei ainakaan sellaista selkeää notkahdusta havaittavissa (no en ole tarkemmin seurannut). Toki se ei kerro mitään hinnasta jolla auto on ostettu sisään.
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Re: Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Aika hyvän käsityksen saa kun katsoo mitä noita on myynnissä, halvimmat on jossain 35k€ nurkilla ja kalleimmat vähiten ajetut sitten 50k€ kulmilla.
(Piti tarkistaa vielä, eka musta farkku mikä itselläkin on 39,900€ saman ajettu kun oma ostettaessa. Hinta ei ole muuttunut mihinkään)
Parissa vuodessa hinnat ei oikeastaan ole muuttunut juuri mihinkään.
Ja se mikä tossa eniten ehkä voi kilometrien kertyessä epäilyttää on sylintereiden kunto, se nanoslide pinnoite kun kuluu niin lohko on "pilalla"
Jostain syystä sitä pelätään kauheasti, kun mitään ei voi tehdä.
En kyllä ole vielä sellaista lohkoa nähnyt mitä ei voi putkittaa kuivilla tai märillä putkilla. Jompikumpi on yleensä vaihtoehtona ollut.
Mutta joo myyjät sanoo mitä sanoo, voihan sen suoraan myydä jos liike ei mitään hyvitä kun "erikoisauto"
Jokainen automyyjä koittaa kusta sua silmään ja saada sen mahdollisimman halvalla, niille voi heti sanoa että asiaan ja jättää sen paskan jauhamisen siitä pois miksi se just sun auto on niin hankala jaadijaadi.
Paljonko maksaa seuraava, mitä maksat väliin, kuinka paljon siihen kannattaa laittaa?
Sitten pääsee siihen mitä jos se nykyinen sanoo poks, paljonko viitsii siihen satsata? Onko se paljonkin vähemmän kuin vaihtaa uudempaan eikä välttämättä niin kivaan autoon?
Sellainen 5-8k€ on vielä näissä tehtävissä olevia remontteja, sen jälkeen sitten alkaa miettimään onko kannattavaa.
Itse kun ostan auton alkaa se osien haaliminen maailmalta, jos sattuu tarvitsemaan.
Mulla on se paha tapa alkaa ponnistamaan noista enemmän voimaa ulos, ja joskus käy se totalschaden.
Mikä on se oma hintalappu missä tulee itku ja avioero, kaikki alle sen on vain elämää ja rahaa, ja siksi käydään töissä.
Kaikki kiva maksaa, autot veneet, moottoripyörät, aseet, naiset. Jälkimmäiset etenkin, pitää talot ym hommata.
(Piti tarkistaa vielä, eka musta farkku mikä itselläkin on 39,900€ saman ajettu kun oma ostettaessa. Hinta ei ole muuttunut mihinkään)
Parissa vuodessa hinnat ei oikeastaan ole muuttunut juuri mihinkään.
Ja se mikä tossa eniten ehkä voi kilometrien kertyessä epäilyttää on sylintereiden kunto, se nanoslide pinnoite kun kuluu niin lohko on "pilalla"
Jostain syystä sitä pelätään kauheasti, kun mitään ei voi tehdä.
En kyllä ole vielä sellaista lohkoa nähnyt mitä ei voi putkittaa kuivilla tai märillä putkilla. Jompikumpi on yleensä vaihtoehtona ollut.
Mutta joo myyjät sanoo mitä sanoo, voihan sen suoraan myydä jos liike ei mitään hyvitä kun "erikoisauto"
Jokainen automyyjä koittaa kusta sua silmään ja saada sen mahdollisimman halvalla, niille voi heti sanoa että asiaan ja jättää sen paskan jauhamisen siitä pois miksi se just sun auto on niin hankala jaadijaadi.
Paljonko maksaa seuraava, mitä maksat väliin, kuinka paljon siihen kannattaa laittaa?
Sitten pääsee siihen mitä jos se nykyinen sanoo poks, paljonko viitsii siihen satsata? Onko se paljonkin vähemmän kuin vaihtaa uudempaan eikä välttämättä niin kivaan autoon?
Sellainen 5-8k€ on vielä näissä tehtävissä olevia remontteja, sen jälkeen sitten alkaa miettimään onko kannattavaa.
Itse kun ostan auton alkaa se osien haaliminen maailmalta, jos sattuu tarvitsemaan.
Mulla on se paha tapa alkaa ponnistamaan noista enemmän voimaa ulos, ja joskus käy se totalschaden.
Mikä on se oma hintalappu missä tulee itku ja avioero, kaikki alle sen on vain elämää ja rahaa, ja siksi käydään töissä.
Kaikki kiva maksaa, autot veneet, moottoripyörät, aseet, naiset. Jälkimmäiset etenkin, pitää talot ym hommata.
-
- Mersumies
- Viestit: 3136
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Jos korjaus- ja pääoma kustannuksia pitää kovasti jännittää, niin onko autovalinta osunut ihan kohdalleen?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Hyvä sitä on jälkiviisastella muiden valinnoille..tahtoomersun kirjoitti: ↑Ke 16.07.2025 11:07 Jos korjaus- ja pääoma kustannuksia pitää kovasti jännittää, niin onko autovalinta osunut ihan kohdalleen?

Modernin C43:n kohdallahan ei voida puhua edes AMG:stä (sillä tasolla kuin C63 on), vaan kyseessä on enemmänkin piristetty tavallinen mersu. Eli siltä osin kustannukset ei ole sen kummempia kuin normi w205:ssä. Itse asiassa dieseleihin saa varmasti menemään kusilaitteisiin paljon enemmän tonneja vuosien aikana mitä nyt näitä juttuja lukee. Uskallan väittää että vähän ajettuna C43 on tekniikaltaan edullisempi auto pitää kuin moni perusmersu. Siinä mielessä siis aika huoleton olo oli ostaa tuollainen enemmänkin ajettuna.
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Re: Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Joo, tässä onkin se hankaluus, että vaikka tiedät kyllä että myyjä kikkailee niin yritäpä vängätä vastaan. Yleensä se hinta on se mitä sanotaan ja siihen sitten keksitään vaan kivat lässytykset päälle, hinta ei siitä muutu oli ne mitkä tahansa. Omakohtainen kokemus on että n. tonnin tinkaamisen jälkeen niillä loppuu kärsivällisyys ja kaupat jää vaan silloin tekemättä jos ei itse jousta. Joku muu hakee sen auton ens viikolla mukisematta, aika montakin mennyt ohi nenän tällä tavalla. Tietysti tässä on ollut aina kyse varusteellisesti aika helmiyksilöistä, että niistä on ehkä ollut huono neuvotella. Hyvin firmakohtaista ehdottomasti, varmaan heijastuu pian perseelleen menevillä firmoilla erityisesti toi tinkimättömyys. Ja ennen tätä maailman tilannetta en edes tämän luokan autoja ollut ostelemassa, vaikea sanoa oliko asiat ehkä ennen rennommin.MJPfin kirjoitti: ↑Ke 16.07.2025 07:26 Mutta joo myyjät sanoo mitä sanoo, voihan sen suoraan myydä jos liike ei mitään hyvitä kun "erikoisauto"
Jokainen automyyjä koittaa kusta sua silmään ja saada sen mahdollisimman halvalla, niille voi heti sanoa että asiaan ja jättää sen paskan jauhamisen siitä pois miksi se just sun auto on niin hankala jaadijaadi.
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Ex: C43 AMG, C200, C250...
-
- Mersumies
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Hyvä kirjoitus.MJPfin kirjoitti: ↑Ke 16.07.2025 07:26 Aika hyvän käsityksen saa kun katsoo mitä noita on myynnissä, halvimmat on jossain 35k€ nurkilla ja kalleimmat vähiten ajetut sitten 50k€ kulmilla.
(Piti tarkistaa vielä, eka musta farkku mikä itselläkin on 39,900€ saman ajettu kun oma ostettaessa. Hinta ei ole muuttunut mihinkään)
Parissa vuodessa hinnat ei oikeastaan ole muuttunut juuri mihinkään.
Ja se mikä tossa eniten ehkä voi kilometrien kertyessä epäilyttää on sylintereiden kunto, se nanoslide pinnoite kun kuluu niin lohko on "pilalla"
Jostain syystä sitä pelätään kauheasti, kun mitään ei voi tehdä.
En kyllä ole vielä sellaista lohkoa nähnyt mitä ei voi putkittaa kuivilla tai märillä putkilla. Jompikumpi on yleensä vaihtoehtona ollut.
Mutta joo myyjät sanoo mitä sanoo, voihan sen suoraan myydä jos liike ei mitään hyvitä kun "erikoisauto"
Jokainen automyyjä koittaa kusta sua silmään ja saada sen mahdollisimman halvalla, niille voi heti sanoa että asiaan ja jättää sen paskan jauhamisen siitä pois miksi se just sun auto on niin hankala jaadijaadi.
Paljonko maksaa seuraava, mitä maksat väliin, kuinka paljon siihen kannattaa laittaa?
Sitten pääsee siihen mitä jos se nykyinen sanoo poks, paljonko viitsii siihen satsata? Onko se paljonkin vähemmän kuin vaihtaa uudempaan eikä välttämättä niin kivaan autoon?
Sellainen 5-8k€ on vielä näissä tehtävissä olevia remontteja, sen jälkeen sitten alkaa miettimään onko kannattavaa.
Itse kun ostan auton alkaa se osien haaliminen maailmalta, jos sattuu tarvitsemaan.
Mulla on se paha tapa alkaa ponnistamaan noista enemmän voimaa ulos, ja joskus käy se totalschaden.
Mikä on se oma hintalappu missä tulee itku ja avioero, kaikki alle sen on vain elämää ja rahaa, ja siksi käydään töissä.
Kaikki kiva maksaa, autot veneet, moottoripyörät, aseet, naiset. Jälkimmäiset etenkin, pitää talot ym hommata.
Keräilijä-/metsästäjägeenejä on täälläkin kun käyttöauton oston jälkeen hankin täysin ehjään autoon lähes uuden automaattivaihteiston varalle. Mersuun on tehdasuusi täydellinen ajamaton bensakone varalla ja juniorin autoon tehty varakone jo vuosia sitten, laatikon kanssa tietenkin plus startti+laturi luonnollisesti.
Vuosien kokemuksen jälkeen varmin tapa saada laitteet kestämään on ostaa varaosa etukäteen. Kun se varaosa on olemassa niin käytännössä koskaan ei ole enää mennyt siitä kohtaa rikki.
Re: Paljon ajettujen AMG-mallien arvon säilyminen
Vastatakseni omaan aiheeseeni nyt hiukan viisastuneena, nämähän vaikuttaa pitävän arvonsa oikeastaan parhaimpien joukossa (yleisesti tehokkaat saksalaiset kunnon moottoreilla). Katsoo vaikkapa jo todella vanhojen bemarin V8 M3 hintoja paljonkin ajettuna.
Ainakin teoriassa vielä vettä myllyyn Mersun kohdalla lisää toi neloskoneellisen C43 w206:n floppaus mikä pitää varmasti vanhemmat mallit suosiossa vielä pitkään, ja gappi mihinkään yhtään uudempaan vähintään 6 pyttyiseen AMG:iin on aika jäätävä Suomen verotuksilla. Ainakin minä kutsun sitä puhtaasti flopiksi (C63 vielä sitäkin enemmän). Vähänkö olisi uusi 43 ollut hieno auto vaikka suoralla kutosella.
Ainakin erään automyyjän näkökulma oli, että heille kyllä kelpaa nämä vaihdossa paljonkin ajettuna, mutta tietysti yksityisostajia voi pudota huomattavasti pois siinä 200k jälkeen. Hyvin ymmärrettävää. Muistaakseni eniten ajettu C43 taisi olla jossain melkein 260tkm kohdalla mitä viimevuonna Kamux kauppasi, eikä se kauaa ollut myynnissä. Silläkin hinta taisi olla ihan lineaarisesti yhteydessä kilsoihin.
Sittenhän on ne muuttujat, tuleeko EU:sta joku hässäkkä joka kieltää näillä isommilla päästöarvoilla ajelun kaupungeissa, tai nouseeko bensan hinta aivan pilviin, jne. Saa nähdä.
Ainakin teoriassa vielä vettä myllyyn Mersun kohdalla lisää toi neloskoneellisen C43 w206:n floppaus mikä pitää varmasti vanhemmat mallit suosiossa vielä pitkään, ja gappi mihinkään yhtään uudempaan vähintään 6 pyttyiseen AMG:iin on aika jäätävä Suomen verotuksilla. Ainakin minä kutsun sitä puhtaasti flopiksi (C63 vielä sitäkin enemmän). Vähänkö olisi uusi 43 ollut hieno auto vaikka suoralla kutosella.
Ainakin erään automyyjän näkökulma oli, että heille kyllä kelpaa nämä vaihdossa paljonkin ajettuna, mutta tietysti yksityisostajia voi pudota huomattavasti pois siinä 200k jälkeen. Hyvin ymmärrettävää. Muistaakseni eniten ajettu C43 taisi olla jossain melkein 260tkm kohdalla mitä viimevuonna Kamux kauppasi, eikä se kauaa ollut myynnissä. Silläkin hinta taisi olla ihan lineaarisesti yhteydessä kilsoihin.
Sittenhän on ne muuttujat, tuleeko EU:sta joku hässäkkä joka kieltää näillä isommilla päästöarvoilla ajelun kaupungeissa, tai nouseeko bensan hinta aivan pilviin, jne. Saa nähdä.
E300 coupe C238
Ex: C43 AMG, C200, C250...
Ex: C43 AMG, C200, C250...