

Tehtaan antamat lukemat ovat tietyllä standardoidulla testillä saavutettuja lukemia. Todellisen kulutuksen kanssa niillä on aika vähän tekemistä.Brita kirjoitti:Hei! Minkälaisia kokemuksia on kyseisen mallin kulutuksesta, sillä itse en pääse millään tehtaan antamiin lukemiin (kaupunki 8 /maantie 6/yhdistetty 7) Omat lukemat aivan jotain muuta... keskikulutus näyttää ajotietokoneen mukaan 10,7 vaikka matkaajoakin on?Tiedän kyllä kokemuksesta, että ML 320 oli varsin janoinen moottori, mutta olis kyllä ajatellut että tekniikka on kehittynyt näissä uusimmissa taloudellisemmaksi??
tj86430 kirjoitti:Tehtaan antamat lukemat ovat tietyllä standardoidulla testillä saavutettuja lukemia. Todellisen kulutuksen kanssa niillä on aika vähän tekemistä.Brita kirjoitti:Hei! Minkälaisia kokemuksia on kyseisen mallin kulutuksesta, sillä itse en pääse millään tehtaan antamiin lukemiin (kaupunki 8 /maantie 6/yhdistetty 7) Omat lukemat aivan jotain muuta... keskikulutus näyttää ajotietokoneen mukaan 10,7 vaikka matkaajoakin on?Tiedän kyllä kokemuksesta, että ML 320 oli varsin janoinen moottori, mutta olis kyllä ajatellut että tekniikka on kehittynyt näissä uusimmissa taloudellisemmaksi??
Myös tietokoneen antama lukema voi heittää paljon. Todelliset kulutukset saadaan mittaamalla tankkauksista (pitkällä aikavälillä).
Oman s212 350 CDI (Blue Efficiency) 4Maticin kulutus on maantiepainotteisessa ajossa n. 8,2 (tehtaan antama keskikulutus 7,1). Edellinen S211 320 CDI 4Matic vei samanlaisessa ajossa 8,9. Tietämättä yhtään mitä tuo "vaikka matka-ajoakin on" tarkoittaa, voisin ajatella että ehkä matka-ajoa on vähemmän kuin minulla ja ML on luultavasti mallina vähän janoisempi, joten voisin arvailla, että jonnekin 9-10 väliin pitäisi ehkä päästä.
Mutta, omakohtaisia kokemuksia ML:stä ei ole.
Eli nämä tiedot minkä pohjalta asiaa kyselen, niin löytyy automyyjien sivuilta. Harvemmin sitä mallin ja tekniikan muuttuessa kulutus nousee?noroljan kirjoitti:Mistä noi ilmoitetut lukemat on?
Itsellä tämä "varsin janoinen 320" (Tietämättä mitä mallia tarkemmin tarkoitit), niin samalla moottorilla, kun sullakin (OM642). Joten tuskin on millään ihmeellä saatu yhdistettyä kulutusta pienennettyä 7 litraan, samasta moottorista.
Ilmoitetut kulutukset oman esitteessä:
Kaupunki: 12,7 - 12,9
Maantie: 7,5 - 8
EU Yhdistetty: 9,4 - 9,8
Vaikea on päästä kyllä alle 10l. Moottoritie nopeuksissa ei edes pääse.
Aikaimmilla mersuilla pääsi/pääsee kyllä reilusti alle ilmoitettujen kulutusten. Tainnut tässä vaiheessa (2006) olla jo päästökusetukset menossa. Uudemmissa vielä korostuu.
Sillä valitsin uudestaan mersun, kun kulutus luvattiin paljon pienemmäksi, kuin aiempi - 08 ml 320 ja nykyinen on kuitenkin 5 vuotta tuoreempi 350. Eli tekniikka ei kehittynyt BMW:n tahtiin, jonka twinpowered koneella varustettu suora kuutonen menee huomattavasti vähemmällä.noroljan kirjoitti:Kysyin vähän epäselvästi, meinasin että minkä auton kulutuksia noi on W166? Näyttäs olevan vähän painavampi, kun W164 ja sama moottori, niin vaikea on kauheasti keksiä miten säädöillä tai oheislaitteilla pääsee 7 keskikulutukseen.
Ajosta toi on kyllä kiinni. Omalla päässyt 8.5l kun matka oli 600 km yhdellä lyhyellä pysähdyksellä ja keskinopeus 78 km/h.
Kyllä toi sun kulutus kohtuu kova on, mutta samallainen se on omassa, kun "päivittäinen" matka on 12km suuntaansa vaan. Pitemmässä kyllä laskee sinne kympin tuntumaan.
9.9l/100 km näyttää ajotietokone viimeisen 18tkm keskikulutukseksi.
No pointtina mulla kuitenkin kauppiaitten ilmoittamat kulutuslukemat, jotka ei näytä pitävän millään lailla paikkaansa. Täytyy ehkä joku optimointi ohjelma pistää.noroljan kirjoitti:Riippuu mitä tekniikan kehityksellä tarkoitetaan. Kori on vaihtunut, mutta Mersulla tuo OM642 on ollut kauan käytössä.
Riippuuhan se toki vetotavasta ja koristakin -01 320 rivi kutos ässällä mennään helposti alle 6 keskikulutukseen.
Paha tarkemmin arvioida tuota kulutustasi, kun ajot ei ole tiedossa ollenkaan?
Kyllä kiinnostaa, mutta enpä muuta osaa sanoa, että pitkää matkaa ajettu, ehkä puolet kilometreistä ja loput lyhyttä kaupunkia. Ja tämä talven ajoa, jos tätä talviolosuhteiksi voi sanoa. Lämpöjä en ole seurannut - meinaako nekin jotain?noroljan kirjoitti:No kauppiaiden ilmottamat luvut voi olla mitä vaan. Valmistajan ilmottamatkaan ei ikävä kyllä ole vuosiin pitänyt paikkaa normi olosuhteissa, kuten yllä jo tjxxxxx pohjustikin asiaa.
Voihan siinä olla jotain vikaakin, ilmeisesti ei kiinnosta antaa tietoja millaisissa olosuhteissa tuo kulutus on tuollainen, niin voisi joku johonkin verrata. nouseeko lämmöt normaaliin?
Katsoppa sieltä ajotietokoneelta mitä näyttää (pidemmänajan) kulutus, keskinopeus ja millä kilometrimäärällä , se jo hieman enemmän kertoo kuin pelkkä keskikulutus.Brita kirjoitti:Kyllä kiinnostaa, mutta enpä muuta osaa sanoa, että pitkää matkaa ajettu, ehkä puolet kilometreistä ja loput lyhyttä kaupunkia. Ja tämä talven ajoa, jos tätä talviolosuhteiksi voi sanoa. Lämpöjä en ole seurannut - meinaako nekin jotain?noroljan kirjoitti:No kauppiaiden ilmottamat luvut voi olla mitä vaan. Valmistajan ilmottamatkaan ei ikävä kyllä ole vuosiin pitänyt paikkaa normi olosuhteissa, kuten yllä jo tjxxxxx pohjustikin asiaa.
Voihan siinä olla jotain vikaakin, ilmeisesti ei kiinnosta antaa tietoja millaisissa olosuhteissa tuo kulutus on tuollainen, niin voisi joku johonkin verrata. nouseeko lämmöt normaaliin?
Asiallinen vastaus, keskikulutus ei todellakaan ole mikään vakioarvo. Lisäksi kannattaa muistaa, että esim. kahden litran muutos "keskikulutuksessa" tekee noin 3 snt/km, mikä on vanhallakin autolla vain noin 10% kokonaiskustannuksista ja uudella autolla vain prosentteja kokonaiskustannuksista. Toisin sanoen kannattaa hymyillä aina tankatessa ja itkeä kotona, kun pelti halpenee seistessäkin ,-)-jari- kirjoitti:Katsoppa sieltä ajotietokoneelta mitä näyttää (pidemmänajan) kulutus, keskinopeus ja millä kilometrimäärällä , se jo hieman enemmän kertoo kuin pelkkä keskikulutus.
Lyhyet ajot kylmällä moottorilla/vaihteistolla nostaa kulutusta rajusti , lyhyt ajo on mielestäni alle 15km tai 20min , tuon ajon jälkeen alkaa moottori/voimansiirto olemaan normaalilämmöissä näin kevyissä talviolosuhteissa.
Painavalla autolla pysähteleminen on myrkkyä kulutukselle, joten ennakoiva ajo on tärkeää, massan liikkeelle saaminen ei ole ilmaista.
Mielestäni ilmoittamasi lukemat kuulostavat normaalilta ison ja painavan auton kulutukselta vaihtelevassa ajossa.
Allekirjoituksen pikkukinnerillä(c-malli) ei normi työmatkaa(21km suunta, 56km/h keskinopeus) näin talvinopeuksien aikaan pääse alle 7 litran keskikulutuksen , mutta jos ajetaan vaikka 100 km matka maantietä, niin kulutus painuu lähelle 6 litraa.
Eilen tankkasin ja todellinen kulutus n.850km ajolla, josta pidempää maantie ajoa oli n.170km oli 7,54 l/100km
Jos termostaatti on rikki, niin lämmöt eivät välttämättä nouse koskaan normaaliin. Pitäisi pysyä siellä 90 asteen tienoilla. Kylmä kone imee soppaa varsin janoisesti.Brita kirjoitti:Lämpöjä en ole seurannut - meinaako nekin jotain?
Toki näin, mutta jos nyt ajaa vaikka 30000km vuodessa, niin 3 snt/km tekee kuitenkin jo lähes tonnin. Tonni on tonni, oli se sitten kuinka monta prosenttia tahansa kokonaiskuluista.tomant kirjoitti:kahden litran muutos "keskikulutuksessa" tekee noin 3 snt/km
Olet oikeassa, tonni on tonni ja on sillä merkitystä. Vertailun vuoksi tuollainen uusi ML halpenee saman tonnin ehkä kuukaudessa, ainakin kahdessa. Jos tuo 30000 km vuodessa on töihin ajamista, saa polttoainekuluista valtaosan ellei kaikki maksettua verovähennysten avulla. Omasta ajostahan maksaa mielellään täyden hinnan, eihän sitä ole tarkoituskaan laittaa muiden piikkiin.tj86430 kirjoitti:Toki näin, mutta jos nyt ajaa vaikka 30000km vuodessa, niin 3 snt/km tekee kuitenkin jo lähes tonnin. Tonni on tonni, oli se sitten kuinka monta prosenttia tahansa kokonaiskuluista.tomant kirjoitti:kahden litran muutos "keskikulutuksessa" tekee noin 3 snt/km
Menee jo pahasti ohi aiheen, mutta suurin osa palkansaajista ei saa työpaikan ja asunnon välisiä matkojaan (jos tarkoitit töihin ajamisella sitä) vähennettyä oman auton käytön mukaan (v. 2016 0,24€/km), vaan joutuu käyttämään julkisen liikenteen taksoja. Ja vaikka saisikin, niin:tomant kirjoitti:Olet oikeassa, tonni on tonni ja on sillä merkitystä. Vertailun vuoksi tuollainen uusi ML halpenee saman tonnin ehkä kuukaudessa, ainakin kahdessa. Jos tuo 30000 km vuodessa on töihin ajamista, saa polttoainekuluista valtaosan ellei kaikki maksettua verovähennysten avulla. Omasta ajostahan maksaa mielellään täyden hinnan, eihän sitä ole tarkoituskaan laittaa muiden piikkiin.tj86430 kirjoitti:Toki näin, mutta jos nyt ajaa vaikka 30000km vuodessa, niin 3 snt/km tekee kuitenkin jo lähes tonnin. Tonni on tonni, oli se sitten kuinka monta prosenttia tahansa kokonaiskuluista.tomant kirjoitti:kahden litran muutos "keskikulutuksessa" tekee noin 3 snt/km
tomant
Menee jo ohi ja takaa kuului kommentti puolisolta joka totesi hänen muumerkkisen 2.0 turbodieselin (1400kg) menevän matka-ajossa tankkauksista mitattuna 4,8L/100km.tj86430 kirjoitti: ↑Ma 20.02.2017 20:04Menee jo pahasti ohi aiheen, mutta suurin osa palkansaajista ei saa työpaikan ja asunnon välisiä matkojaan (jos tarkoitit töihin ajamisella sitä) vähennettyä oman auton käytön mukaan (v. 2016 0,24€/km), vaan joutuu käyttämään julkisen liikenteen taksoja. Ja vaikka saisikin, niin:tomant kirjoitti:Olet oikeassa, tonni on tonni ja on sillä merkitystä. Vertailun vuoksi tuollainen uusi ML halpenee saman tonnin ehkä kuukaudessa, ainakin kahdessa. Jos tuo 30000 km vuodessa on töihin ajamista, saa polttoainekuluista valtaosan ellei kaikki maksettua verovähennysten avulla. Omasta ajostahan maksaa mielellään täyden hinnan, eihän sitä ole tarkoituskaan laittaa muiden piikkiin.tj86430 kirjoitti:Toki näin, mutta jos nyt ajaa vaikka 30000km vuodessa, niin 3 snt/km tekee kuitenkin jo lähes tonnin. Tonni on tonni, oli se sitten kuinka monta prosenttia tahansa kokonaiskuluista.tomant kirjoitti:kahden litran muutos "keskikulutuksessa" tekee noin 3 snt/km
tomant
- oletetaan, että 30000km:stä 24000 on työmatkoja. 24000*0,24 = 5760,-
- vähennetään omavastuu 750,-, jää 5010,-
- oletetaan, että vero-% on 30. Verot pienenevät siis n. 1500,- eurolla. Tuolla ostaa nykyhinnoin n. 1100 litraa dieseliä, jolla ajaa ehkä ML:llä ehkä reilut 11000 kilometriä. Pienempituloinen saa vähän vähemmän, isompituloinen enemmän.