Moro.
Kyseessä on clk 270cdi (c209,316) -05. Autoon optimoitu hiukan lisää tehoja ja jossa myös ohjelmallisesti poistettu EGR ja Swirl-läppien toiminta. EGR putki myös mekaanisesti tulpattu ja imusarjoista läppien reiät tulpattu.Imusarjat putsattu samalla. Ongelmana on se, että kun halutaan nopeasti voimaa ( lämä tiskiin kerralla), niin MAP-anturi herjaa hetkellisesti liian suurta jännitettä ja läppäriltä katsottuna imusarjan paine nousee n. 3,5 bar jolloin tapahtuu tämä hetkellinen kyykkäys ja vikavalo syttyy. Ei vaikuta muutoin ajoon/kulutukseen ja voimaakin tulee, kunhan käyttää kaasupedaalia vähän ylempänä ja kiihdyttää hiukan tasaisemmin. Vikavalonkin saa kuitattua pois käsitesterillä. Käsittääkseni normi MAP:in alue loppuu 3 bar:iin ja tämän ylittyessä vikavalo siis syttyy. Ratkaisuna ajattelin sitten hommata 4 bar MAP anturin, mutta tämäpä ei käynytkään heittämällä paikalleen, vaan vaatii ylemmän tutkinnon STAR osaamista, että sen saa ohjelmoitua toimimaan.
Niinpä siis kysynkin, että onnistuuko tämä joltain täällä Kuopion lähiseuduilla ja ylipäänsä onko tämä toimiva ratkaisu ongelmaan?
MAP anturin vaihto.
Re: MAP anturin vaihto.
Ei ole toimiva ratkaisu, eikä edes starilla tehtävissä. Jos autossasi on vakio ahdin, niin ei tuollaisessa imusarjanpaineessa ole mitään järkeä, eli joko ahtimen ohjauksessa tai paineen mittauksessa on kyllä jotain pielessä.
Jos oireilu alkoi ohjelmamuutoksen jälkeen, niin toimiva ratkaisu on laittaa ohjelma ensin takaisin vakioksi ja sitten kun kaikki on varmasti kunnossa, niin teetättää se ohjelma sellaisella tekijällä joka ymmärtää mitä tekee. Jos taas oireilee vakionakin, niin vianhaku ja korjaaminen on helpompaa.
Edit. Tietysti, jos ohjelman tekijä on skaalannut kartan isommalle MAP:ille ja sellaista ei ole vaihdettu autoon, niin tuollainen tilanne jossa ahtopaine näkyy todellista suurempana, olisi mahdollinen. Kannattaa kysellä siltä ohjelman tekijältä, millaista anturia on tarkoitettu käytettäväksi.
Jos oireilu alkoi ohjelmamuutoksen jälkeen, niin toimiva ratkaisu on laittaa ohjelma ensin takaisin vakioksi ja sitten kun kaikki on varmasti kunnossa, niin teetättää se ohjelma sellaisella tekijällä joka ymmärtää mitä tekee. Jos taas oireilee vakionakin, niin vianhaku ja korjaaminen on helpompaa.
Edit. Tietysti, jos ohjelman tekijä on skaalannut kartan isommalle MAP:ille ja sellaista ei ole vaihdettu autoon, niin tuollainen tilanne jossa ahtopaine näkyy todellista suurempana, olisi mahdollinen. Kannattaa kysellä siltä ohjelman tekijältä, millaista anturia on tarkoitettu käytettäväksi.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Re: MAP anturin vaihto.
Kuten yllä jo mainittu, ei ole ohjelma tehty kunnolla. Missään vaiheessa ei vakio ahtimella lopu vakio map anturin skaala 270cdi motissa kun ohjelma tehty kunnolla.
Ahdot ei saisi piikittää noin rajusti kun polkimen länttää lattiaan, jotain on tehty kovasti pieleen.
Kuopio, eikös sieltä ole tuikulle järjellinen matka?
Ahdot ei saisi piikittää noin rajusti kun polkimen länttää lattiaan, jotain on tehty kovasti pieleen.
Kuopio, eikös sieltä ole tuikulle järjellinen matka?