jamo kirjoitti: ↑La 07.12.2024 16:13
Ja tulpattuna vaikuttaa myös se öljy miten paljon ajetaan enne kuin vaihdetaan, varsinkin jos öljyn sekaan on päässyt polttoainetta ja katsotaan tikusta kun ei syö yhtään öljyä vaikka öljyä on syönyt ja samalla mennyt öljyn sekaan polttoainetta ni tikku näyttää et rasvaa on
Tämä propleema ei liene öljynpaineen vika, jos kone menee rikki. Eli ei varmaan voi jokaista konerikkoa kytkeä tuohon anturiin. Jos voisi, niin olisipa helppoa. Anturin tilalle tulppa ja sen jälkeen ikiliikkuja on keksitty. Asiaan, varmasti on parempi tulpalla. Oliko nyt siis joku paikka, mistä tavallinen veronmaksaja näkisi, onko kone jo alunperin tulpattu?
Otat pohjapanssarin pois ja katsot auton alle imusarjan puoli lähellä kytkinkoppaa. Tuo varaosaohjelma on vähän huono kun se tarjoaa moneen sekä tulppaa että solenoidia. Jos tulpan luona on tyhjä sähköpistoke niin sitten on ainakin varma että siinä joskus solenoidi on ollut.
Ilcats.ru/mercedes voi vin-koodilla etsiä osaa, mutta itse en vielä ole moottoria löytänyt mihin se tarjoaisi pelkkää tulppaa. Tainneet Stuttgartissa laittaa vähän fiiliksen mukaan noita.
sallaas kirjoitti: ↑Su 06.04.2025 16:40
Eli jos w212 kiinnostelee niin kannattaa ostaa bensana? M271 koneeseen kun ketjun vaihtaa rattaineen niin taas ajetaan murheetta useampi vuosi.
no 20e "öljynpaineviritys" varmuudenvuoksi ja ketjun vaihto(tai edes venymän mittaus) vaikka 350tkm välein varmuudenvuoksi ni ajaahan näillä om651 koneillakin,ja öljynvaihdot tiheeseen..
itellä ollut monta yli 400tkm ajettua omaa ja työautoa,hyviä pelejä.
Hyvä ettei tullut täältä lueskeltua ketjuja kun ostin omani 275 000 ajettuna melkein 7 vuotta sitten. Nyt 560 000 lasissa ja suuttimen vaihdolla selvinnyt moottorin osalta. Tietty öljynsuotimen muovijalka ja dpf-pöntön anturi+liitin vaihdettu, mutta lasketaanko noita tietyn moottorin ongelmaksi vai ei on sitten asia erikseen.
Olenko ymmärtänyt oikeen että venttiili pitäis löytyä öljynsuodatinjalan vierestä? Takapuolelta? Alapuolelta?
Millä pirulla tuohon pääsee käsiksi?
Koneen takakyljessä kuskinpuolella,lähellä vaihdelaatikon laippaa ja jakoketjua, aika suoraan korkeapainepumpun alapuolella, eli alakautta näkee ja yltää kunhan ottaa pohjamuovit pois. download/file.php?id=23859&mode=view
Tänään pari tuntia etsinyt Sprinterin moottorista tuota tulppaa. Pitäisikö sen siis olla tuossa ympöröidyssä kohdassa, jos se on autossa. EPC:n mukaan 651.955 Moottorissa se olisi, mutta tollanen reikä sieltä vaan löytyy. Ei siis mitään tulppaakaan, näinkö sen kuuluu sitten olla? Jotenkin ymmärtänyt, että siinä olisi joko tulppa tai paineenalennin, mutta kumpaakaan ei löydy. Ei tuossa ole edes mitään kierteitä, kuten ei kuvassakaan.
Vai onko sittenkin tuo lämpötilaanturin vieressä oleva tulppa, sellainen kyllä löytyy?
IMG_20210201.jpg
Tälläistä näyttää Alustanumerolla:
Näyttökuva 2025-07-09 234640.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
55 tuossa varaosakuvassa on se paineenalennin venttiili. 52 on se tulppa, jolla se venttiili korvataan.Tuossa moottorikuvassa se tulppa näyttää jo olevan paikallaan, se on tuo vaalea kuuskulmakanta tuossa ympyröidyn alueen reunassa
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Kysyin Käyttöauton huollon vastaanotosta tuosta sähk. venttiilistä joka alentaa moottorin öljynpainetta tyhjäkäynnillä. Siis että onko sen kanssa ollut ongelmaa, vaihtavatko "kylmän" tulpan tilalle jos tahtoo, onko paljon vaihdettu jne. ?
Nuori kaveri muisteli että hyvin vähän on heillä niitä vaihdettu, ei nyt edes muista että milloin viimeksi mutta on kyllä joskus semmostakin tehty ? Samassa siihen tuli vanhempi huoltomies ja hänkään ei muistanut että milloin viimeksi olisi vaihdettu. Mutisi ja muisteli että hän ei taida olla vaihtanut yhtään.
Mersukaan ei ole kuulemma antanut minkäänlaista virallista suositusta tai ohjetta että pitäisi tai kannattaisi vaihtaa. Moottoririkkoja on tullut vastaan mutta eipä sitä aina pysty kuulemma sanomaan miksi motti on lauennut ???
Aikalailla ympäripyöreää sanailua.
Onkohan siinä säätyvässä systeemissä vain kaksi tasoa, normaali paine kierroksilla ja alennettu paine joutokäynnillä. Vai onko paineelle portaaton tai porrastettu "välialue" alimman ja normaalin paineen välillä ?
Moro, pahoittelut heti alkuun sillä kysymykseni menee ehkä hieman ketjun aiheen vierestä mutta en nopeasti löytänyt oikeaa ketjua. Kävi niin että w204 c220 (om651.911?) moottori sanoi sopimuksen irti ja tilalle pitäisi löytää vaihtokone, niin mietin nyt että menisikö c250 (om651.924) kone tuohon melko suoraan vai onko noissa paljonkin eroja?
C-W205 kirjoitti: ↑Ti 15.07.2025 13:43
Kysyin Käyttöauton huollon vastaanotosta tuosta sähk. venttiilistä joka alentaa moottorin öljynpainetta tyhjäkäynnillä. Siis että onko sen kanssa ollut ongelmaa, vaihtavatko "kylmän" tulpan tilalle jos tahtoo, onko paljon vaihdettu jne. ?
Nuori kaveri muisteli että hyvin vähän on heillä niitä vaihdettu, ei nyt edes muista että milloin viimeksi mutta on kyllä joskus semmostakin tehty ? Samassa siihen tuli vanhempi huoltomies ja hänkään ei muistanut että milloin viimeksi olisi vaihdettu. Mutisi ja muisteli että hän ei taida olla vaihtanut yhtään.
Mersukaan ei ole kuulemma antanut minkäänlaista virallista suositusta tai ohjetta että pitäisi tai kannattaisi vaihtaa. Moottoririkkoja on tullut vastaan mutta eipä sitä aina pysty kuulemma sanomaan miksi motti on lauennut ???
Aikalailla ympäripyöreää sanailua.
Onkohan siinä säätyvässä systeemissä vain kaksi tasoa, normaali paine kierroksilla ja alennettu paine joutokäynnillä. Vai onko paineelle portaaton tai porrastettu "välialue" alimman ja normaalin paineen välillä ?
Jostain päin foorumia löytyy suht tuore viesti muutaman kuukauden takaa, jossa joku oli ihan painemittarin kanssa tutkinut öljynpainetta solenoidilla ja ilman eri tilanteissa. Solenoidin kanssa saadut mittaustulokset olivat kohtalaisen rumaa luettavaa. Muistaakseni käynnistyksen jälkeen auto kävi useita sekunteja aivan olemattomilla öljynpaineilla. Haulla löytänee kun jaksaa vaan etsiä. Huoltomiesten ympäripyöreät mutinat voi jättää sikseen. Heittää vaan sinne sen tulpan solenoidin tilalle ja sillä selvä.
C-W205 kirjoitti: ↑Ti 15.07.2025 13:43
Kysyin Käyttöauton huollon vastaanotosta tuosta sähk. venttiilistä joka alentaa moottorin öljynpainetta tyhjäkäynnillä. Siis että onko sen kanssa ollut ongelmaa, vaihtavatko "kylmän" tulpan tilalle jos tahtoo, onko paljon vaihdettu jne. ?
Nuori kaveri muisteli että hyvin vähän on heillä niitä vaihdettu, ei nyt edes muista että milloin viimeksi mutta on kyllä joskus semmostakin tehty ? Samassa siihen tuli vanhempi huoltomies ja hänkään ei muistanut että milloin viimeksi olisi vaihdettu. Mutisi ja muisteli että hän ei taida olla vaihtanut yhtään.
Mersukaan ei ole kuulemma antanut minkäänlaista virallista suositusta tai ohjetta että pitäisi tai kannattaisi vaihtaa. Moottoririkkoja on tullut vastaan mutta eipä sitä aina pysty kuulemma sanomaan miksi motti on lauennut ???
Aikalailla ympäripyöreää sanailua.
Onkohan siinä säätyvässä systeemissä vain kaksi tasoa, normaali paine kierroksilla ja alennettu paine joutokäynnillä. Vai onko paineelle portaaton tai porrastettu "välialue" alimman ja normaalin paineen välillä ?
Kummasti kuitenkin saa ihan Mersun originelli varaosana sitä alumiinitulppaa siihen venttiilin tilalle.
Tuskimpa niitä hajonneita venttiileitä on sen enempää tilastoitu. Se jos hajoaa niin siinä menee moottori samalla ja se venttiili vaihtuu sen moottorin mukana. Mitäänhän tuo systeemi ei herjaa, jos venttiili puuttuu tai hajoaa, eli pelkkää venttiiliä vaihdetaan tuskin koskaan.
Vaikka venttiili toimisikin oikein niin alhainen öljynpaine ei tee koskaan moottorille hyvää.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.