C63 koneremppaan apuja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
remmiahdin
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:46

C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja remmiahdin »

Moikka kaikille,

Eli autona 2008 C63 AMG (W204). Kone meni taannoin ja koko moottori remontoitiin täysin – projektiin meni iso tukku rahaa. Kaikki piti olla kunnossa, mutta nyt koneesta kuuluu selvä nakutusääni, joka nousee kierrosten mukana.Kyseessä ei ole normaali nakutuksen ääni, vaan selkeä epänormaali nakutus.

Äänen syytä on arvuuteltu vaikka kuinka monen toimesta: mahdollinen venttiili, nokka-akseli tms. Koneen yläosasta kuuluu.

Korjaamo on nostanut kädet pystyyn eikä ota vastuuta tai tarjoa takuuta. :evil: Tilanne on turhauttava, koska iso remontti on jo tehty ja auto on muuten timmissä kunnossa. Nyt pitäisi selvittää missä vika on, ennen kuin mennään tekemään taas isoa remonttia sokkona.

Etsinnässä olisi nyt kokenut AMG-guru tai moottorivelho, joka uskaltaisi ottaa projektin haltuun “projektihinnalla” – eli selvitettäisiin rauhassa äänen syy ilman että ensimmäinen tunti maksaa omaisuuksia. Mieluiten Oulusta tai lähialueilta, mutta tarvittaessa voin kuljettaa autoa vähän kauemmaksikin, jos tekijä on luotettava ja tietää mitä tekee näiden koneiden kanssa.

Kaikki vinkit, yhteystiedot ja kokemukset otetaan enemmän kuin mielellään vastaan. Tämä alkaa olla viimeinen oljenkorsi ennen kuin auto menee seisomaan talliin toistaiseksi.

Kiitos jo etukäteen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2627
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kun siinä on jo käynyt moottorivaurio niin herää epäilys mitä on tapahtunut ja miten se korjaus on tehty? Moottorivauriossa lähtee öljykiertoon metallia joka saattaa jäädä rempan jälkeenkin vielä moottoriin.
Kaikkein helpoin ja halvin vika voisi olla hydraulinostimen jumiutuminen joka osaa pitää pienilläkin kierroksilla todella rumaa kolinaa. Nuohan ovat kulutustavaraa jo ilman moottorivauriotakin.

Tuosta ääninäytteestä ei saa ainakaan studiokuulokkeilla mitään erityistä kolinaa. Hydraulinostajien rapinaa kylläkin. Ehkä hieman jakoketjun ääntä.

AMG:tä ei ole rakennettukaan kestämään samalla tavalla kuin normimoottoria vaan kehittämään suurta tehoa. Onko minkä verran rata-ajoa tms takana?
j.l
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 04.03.2009 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja j.l »

Suomesta tällaista moottorivelhoa ei löydy. Onnistuuko auton kuljetus ulkomaille?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4666
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vai ei löydy, ei se mitään rakettitiedettä ole ottaa stetoskooppia ja kuunnella mistä tikittää.
Jopa pitkä ruuvari toimii hätätilassa kuuntelun apuvälineenä, toinen pää korvan nipukkaa vasten ja nojailemaan konetta kuuntelemaan.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja karra »

MJPfin kirjoitti: Ke 02.07.2025 23:00 Vai ei löydy, ei se mitään rakettitiedettä ole ottaa stetoskooppia ja kuunnella mistä tikittää.
Jopa pitkä ruuvari toimii hätätilassa kuuntelun apuvälineenä, toinen pää korvan nipukkaa vasten ja nojailemaan konetta kuuntelemaan.
Joo tottakai perusasioista voi aloittaa ja "yleismekaanikko" jotain voi sanoa. Itsellä ei riitä tietotaito enkä ota kantaa mitä siellä voi olla.

Sen halusin kertoa vaan että VEHO aikoinaan esitteli MB Klubille pk-seudulla (oisko se Airport nykyään) olevan toimipisteen sivuosastoa joka oli varustettu laitteilla jotka oli tarkoitettu AMG moottoreiden vianetsintään ja korjaukseen, osastolla oli 2 kpl asentajia jotka oli saaneet AMG sertifioidun koulutuksen noihin laitteisiin ym. asioihin. Daimlerilla ainakin sisäisesti homma pelaa noin, eli ei anneta autoja "rasvanäpeille".

Tän vaan kuulin ja näin, ei muuta...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2627
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

karra kirjoitti: To 03.07.2025 09:18
MJPfin kirjoitti: Ke 02.07.2025 23:00 Vai ei löydy, ei se mitään rakettitiedettä ole ottaa stetoskooppia ja kuunnella mistä tikittää.
Jopa pitkä ruuvari toimii hätätilassa kuuntelun apuvälineenä, toinen pää korvan nipukkaa vasten ja nojailemaan konetta kuuntelemaan.
Joo tottakai perusasioista voi aloittaa ja "yleismekaanikko" jotain voi sanoa. Itsellä ei riitä tietotaito enkä ota kantaa mitä siellä voi olla.

Sen halusin kertoa vaan että VEHO aikoinaan esitteli MB Klubille pk-seudulla (oisko se Airport nykyään) olevan toimipisteen sivuosastoa joka oli varustettu laitteilla jotka oli tarkoitettu AMG moottoreiden vianetsintään ja korjaukseen, osastolla oli 2 kpl asentajia jotka oli saaneet AMG sertifioidun koulutuksen noihin laitteisiin ym. asioihin. Daimlerilla ainakin sisäisesti homma pelaa noin, eli ei anneta autoja "rasvanäpeille".

Tän vaan kuulin ja näin, ei muuta...
Ihan totta. Tuollaiset palvelut ovat nimenomaan suunnattu maksukykyisille asiakkaille.

AMG on toimintaperiaatteltaan ihan samanlainen kuin muutkin bensakoneet. Apulaitteissa, ajoituksissa yms. saattaa olla omia ratkaisuja mutta jos venttiilit ovat kierossa niin samalta ne näyttää kuin Daciassakin tai jos hydraulinostajat ovat jumissa niin sama juttu.

En tiedä kuuntelitko ääninäytettä mutta minusta siinä ei kolinaa kuulunut?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja karra »

E200kompressor kirjoitti: To 03.07.2025 10:42
En tiedä kuuntelitko ääninäytettä mutta minusta siinä ei kolinaa kuulunut?
Nyt kuuntelin ja tosiaan ei tuossa minusta ollut mitään outoa. Tuollainen iso puhallin toki antaa erilaista ääntä mitä oma C180 kompressori... kuten sanoin en ole espertti :| .

Ja tosiaan juuri tuon AMG:n takia sitä olisi hyvä kuunteluttaa AMG guruilla. Jos lompsa antaa myötä :mrgreen:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5906
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

remmiahdin kirjoitti: Ma 30.06.2025 21:10 Moikka kaikille,

Eli autona 2008 C63 AMG (W204). Kone meni taannoin ja koko moottori remontoitiin täysin – projektiin meni iso tukku rahaa. Kaikki piti olla kunnossa, mutta nyt koneesta kuuluu selvä nakutusääni, joka nousee kierrosten mukana.Kyseessä ei ole normaali nakutuksen ääni, vaan selkeä epänormaali nakutus.

Äänen syytä on arvuuteltu vaikka kuinka monen toimesta: mahdollinen venttiili, nokka-akseli tms. Koneen yläosasta kuuluu.

Korjaamo on nostanut kädet pystyyn eikä ota vastuuta tai tarjoa takuuta. :evil: Tilanne on turhauttava, koska iso remontti on jo tehty ja auto on muuten timmissä kunnossa. Nyt pitäisi selvittää missä vika on, ennen kuin mennään tekemään taas isoa remonttia sokkona.

Etsinnässä olisi nyt kokenut AMG-guru tai moottorivelho, joka uskaltaisi ottaa projektin haltuun “projektihinnalla” – eli selvitettäisiin rauhassa äänen syy ilman että ensimmäinen tunti maksaa omaisuuksia. Mieluiten Oulusta tai lähialueilta, mutta tarvittaessa voin kuljettaa autoa vähän kauemmaksikin, jos tekijä on luotettava ja tietää mitä tekee näiden koneiden kanssa.

Kaikki vinkit, yhteystiedot ja kokemukset otetaan enemmän kuin mielellään vastaan. Tämä alkaa olla viimeinen oljenkorsi ennen kuin auto menee seisomaan talliin toistaiseksi.

Kiitos jo etukäteen!
Mikä oli syynä tuohon jo tehtyyn isoon remontiin ?
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4666
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Täällä suhtaudutaan AMG kirjaimiin välillä vähän uskonnollisesti, ihan samoja moottoreita ne on kuin muutkin.
Samat ongelmat ja perus periaatteet.
Itse olen tehnyt erilaisia kilpamoottoreita, ahdettuja kiihdytys moottoreita, vapaasti hengittäviä formulaveneen moottoreita, eikä ne sen ihmeellisempiä ole kuin muutkaan.

Ainoa ero on materiaalit ja toleranssit, otettava huomioon tehon tuotto ja sen aiheuttamat lämpökuormat.
Mekaanisesti ne periaatteessa kaikki on samanlaisia.

Mitä tähän moottori tapaukseen tulee niin enemmän tietoja tarvitaan, mitä vaihdettu ja mitä tehty?
Laakerit, männät renkaat, venttiilit, jouset, nostajat?

Ja miksi ei paja kunnioita takuuta?
Tehty harmaana, tingitty liikaa, liian kauan mennyt aikaa?
Nämä edelliset vaan yleistä spekulointia.
Tietoa tarvitaan jos apua kysytään.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5906
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti: To 03.07.2025 11:38 Täällä suhtaudutaan AMG kirjaimiin välillä vähän uskonnollisesti, ihan samoja moottoreita ne on kuin muutkin.
Samat ongelmat ja perus periaatteet.
Itse olen tehnyt erilaisia kilpamoottoreita, ahdettuja kiihdytys moottoreita, vapaasti hengittäviä formulaveneen moottoreita, eikä ne sen ihmeellisempiä ole kuin muutkaan.

Ainoa ero on materiaalit ja toleranssit, otettava huomioon tehon tuotto ja sen aiheuttamat lämpökuormat.
Mekaanisesti ne periaatteessa kaikki on samanlaisia.

Mitä tähän moottori tapaukseen tulee niin enemmän tietoja tarvitaan, mitä vaihdettu ja mitä tehty?
Laakerit, männät renkaat, venttiilit, jouset, nostajat?

Ja miksi ei paja kunnioita takuuta?
Tehty harmaana, tingitty liikaa, liian kauan mennyt aikaa?
Nämä edelliset vaan yleistä spekulointia.
Tietoa tarvitaan jos apua kysytään.
Juuri näin,
Mökkillä
'
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 520
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Noin yleisesti, laskisin öljyt pois puhtaaseen astiaan, suodatin pois ja tarkistaisin onko öljyjen seassa paljonkin ylimääräistä partikkelia. Jos on, niin taitaa parasta ottaa kone auki tarkistukseen että mistä ne on tulleet.
remmiahdin
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:46

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja remmiahdin »

Männän yläosasta oli lähtenyt palanen jäätävän öljyn savupilven saattelemana. hydraulinostajia ja jakoketjua on monet veikannut. pitää päästä tutkimaan asiaa kun joku osaava saadaan edes koskemaan moottoriin. pari kertaa käyty varttia ajamassa, ei kummempaa. nilkka suorana tietenkin ajettu asiaan kuuluvasti koko auton elämän ajan varmasti, sehän on sanomattakin selvää.
E200kompressor kirjoitti: Ma 30.06.2025 23:25 Kun siinä on jo käynyt moottorivaurio niin herää epäilys mitä on tapahtunut ja miten se korjaus on tehty? Moottorivauriossa lähtee öljykiertoon metallia joka saattaa jäädä rempan jälkeenkin vielä moottoriin.
Kaikkein helpoin ja halvin vika voisi olla hydraulinostimen jumiutuminen joka osaa pitää pienilläkin kierroksilla todella rumaa kolinaa. Nuohan ovat kulutustavaraa jo ilman moottorivauriotakin.

Tuosta ääninäytteestä ei saa ainakaan studiokuulokkeilla mitään erityistä kolinaa. Hydraulinostajien rapinaa kylläkin. Ehkä hieman jakoketjun ääntä.

AMG:tä ei ole rakennettukaan kestämään samalla tavalla kuin normimoottoria vaan kehittämään suurta tehoa. Onko minkä verran rata-ajoa tms takana?
remmiahdin
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:46

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja remmiahdin »

Vastasin viestiketjun alapuolella.
FinlandMerceds kirjoitti: To 03.07.2025 11:12
remmiahdin kirjoitti: Ma 30.06.2025 21:10 Moikka kaikille,

Eli autona 2008 C63 AMG (W204). Kone meni taannoin ja koko moottori remontoitiin täysin – projektiin meni iso tukku rahaa. Kaikki piti olla kunnossa, mutta nyt koneesta kuuluu selvä nakutusääni, joka nousee kierrosten mukana.Kyseessä ei ole normaali nakutuksen ääni, vaan selkeä epänormaali nakutus.

Äänen syytä on arvuuteltu vaikka kuinka monen toimesta: mahdollinen venttiili, nokka-akseli tms. Koneen yläosasta kuuluu.

Korjaamo on nostanut kädet pystyyn eikä ota vastuuta tai tarjoa takuuta. :evil: Tilanne on turhauttava, koska iso remontti on jo tehty ja auto on muuten timmissä kunnossa. Nyt pitäisi selvittää missä vika on, ennen kuin mennään tekemään taas isoa remonttia sokkona.

Etsinnässä olisi nyt kokenut AMG-guru tai moottorivelho, joka uskaltaisi ottaa projektin haltuun “projektihinnalla” – eli selvitettäisiin rauhassa äänen syy ilman että ensimmäinen tunti maksaa omaisuuksia. Mieluiten Oulusta tai lähialueilta, mutta tarvittaessa voin kuljettaa autoa vähän kauemmaksikin, jos tekijä on luotettava ja tietää mitä tekee näiden koneiden kanssa.

Kaikki vinkit, yhteystiedot ja kokemukset otetaan enemmän kuin mielellään vastaan. Tämä alkaa olla viimeinen oljenkorsi ennen kuin auto menee seisomaan talliin toistaiseksi.

Kiitos jo etukäteen!
Mikä oli syynä tuohon jo tehtyyn isoon remontiin ?
remmiahdin
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 30.07.2024 23:46

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja remmiahdin »

Moi. Täys koneremontti: lohkojen pyöreystarkistus, kansien tasohöyläys, männät, kiertokanget, alakerran kaikki laakerit, jakoketju laakereineen ja ruiskujen tarkistus/kunnostus. paja ei antanut takuuta koska auto on viritetty.
MJPfin kirjoitti: To 03.07.2025 11:38 Täällä suhtaudutaan AMG kirjaimiin välillä vähän uskonnollisesti, ihan samoja moottoreita ne on kuin muutkin.
Samat ongelmat ja perus periaatteet.
Itse olen tehnyt erilaisia kilpamoottoreita, ahdettuja kiihdytys moottoreita, vapaasti hengittäviä formulaveneen moottoreita, eikä ne sen ihmeellisempiä ole kuin muutkaan.

Ainoa ero on materiaalit ja toleranssit, otettava huomioon tehon tuotto ja sen aiheuttamat lämpökuormat.
Mekaanisesti ne periaatteessa kaikki on samanlaisia.

Mitä tähän moottori tapaukseen tulee niin enemmän tietoja tarvitaan, mitä vaihdettu ja mitä tehty?
Laakerit, männät renkaat, venttiilit, jouset, nostajat?

Ja miksi ei paja kunnioita takuuta?
Tehty harmaana, tingitty liikaa, liian kauan mennyt aikaa?
Nämä edelliset vaan yleistä spekulointia.
Tietoa tarvitaan jos apua kysytään.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tartun koukkuun... miten jo valmiiksi kireää konetta on viritetty ja kenen toimesta?

Yleensä, kun moottoria alkaa virittelemään, täytyy hyväksyä se, että jokin paikka voi pettää. Yleensä virittäjällä täytyisi olla osaaminen myös moottorin purkamiseen ja korjaamiseen, tai ainakin tukitiimissä täytyisi olla sellainen osaaminen. Jos tiimissä ei ole osaamista, silloin ei kannata alkaa virittelemään. Tai sitten täytyy olla pätäkkää ja ostaa osaaminen ulkopuolelta, tavallaan laajentaa tiimiä. Jos pätäkkää ei ole, silloin kannattaa siirtyä halvempaan kalustoon.

Nyt etsityn moottorigurun rooli on vaikea. Täytyisi löytää vika, korjata se, eikä saisi maksaa mitään, koneen täytyi kestää ikuisuuteen. Tehtävä on lähes mahdoton ja päätyy lähes varmasti lihavaan riitaan.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2627
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Sharedoc kirjoitti: Ti 15.07.2025 11:16 Tartun koukkuun... miten jo valmiiksi kireää konetta on viritetty ja kenen toimesta?

Yleensä, kun moottoria alkaa virittelemään, täytyy hyväksyä se, että jokin paikka voi pettää. Yleensä virittäjällä täytyisi olla osaaminen myös moottorin purkamiseen ja korjaamiseen, tai ainakin tukitiimissä täytyisi olla sellainen osaaminen. Jos tiimissä ei ole osaamista, silloin ei kannata alkaa virittelemään. Tai sitten täytyy olla pätäkkää ja ostaa osaaminen ulkopuolelta, tavallaan laajentaa tiimiä. Jos pätäkkää ei ole, silloin kannattaa siirtyä halvempaan kalustoon.

Nyt etsityn moottorigurun rooli on vaikea. Täytyisi löytää vika, korjata se, eikä saisi maksaa mitään, koneen täytyi kestää ikuisuuteen. Tehtävä on lähes mahdoton ja päätyy lähes varmasti lihavaan riitaan.
Vanha sanonta, "Vauhti maksaa, kuinka kovaa haluat mennä". AMG:n kohdalla tuhot ovat usein laajempia koska kuormituskin on kovempi.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5538
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eihän tuollainen moottori millään lailla ”kireä” ole, litratehot samaa luokkaa jonkun vanhan tojotan 16valven kanssa.
S124 300TE
W124 300D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4666
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Laiskoja paskoja ne on, rinnastettavissa vakio moottoreihin.
Aletaan kireistä puhumaan kun litrateho lähentelee 300hv, eikä yksikään Amg pata taida olla sitä lähellä edes.
Kuten sanoin täällä jotenkin hekumoidaan tuon kolmen kirjaimen merkitystä.

Itsellä se paras litrateho on mitattuna ollut lähellä 480hv kampuran päästä. 16krpm nurkilla formula veneessä.
Se sytytyslanka on jo aika lyhyt noilla tehoilla ja huolto tarvitsee olla sen mukainen.

Koskaan ei ole tullut lihavaa riitaa koneen räjähdettyä käytössä tai penkissä. Se on motorsporttia ja motorsport on perseestä erästä Kallea lainatakseni.

Pitää ymmärtää mitä tehon tekeminen vaatii kun moottoria lähtee tekemään tai teettämään, oli se AMG tai joku muu vauhti malli.
Materiaalit ja toleranssit maksaa rahaa, perus kama on lähes ilmaista siihen nähden.
Jos tonni koneen männistä on kallis niin kannattaa olla aloittamatta. Tai jos siitä tulee avioero ja henkilökohtainen konkurssi KUN se motti lopulta antautuu.
Jos et itse osaa pitää olla syvät taskut.
Vakio motti Amg malliin maksaa 5-10k siitä voi sitten lähteä haarukoimaan mitä se oikean kireän motin tekeminen maksaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2627
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: C63 koneremppaan apuja

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MJPfin kirjoitti: Ti 15.07.2025 17:08 Laiskoja paskoja ne on, rinnastettavissa vakio moottoreihin.
Aletaan kireistä puhumaan kun litrateho lähentelee 300hv, eikä yksikään Amg pata taida olla sitä lähellä edes.
Kuten sanoin täällä jotenkin hekumoidaan tuon kolmen kirjaimen merkitystä.

Itsellä se paras litrateho on mitattuna ollut lähellä 480hv kampuran päästä. 16krpm nurkilla formula veneessä.
Se sytytyslanka on jo aika lyhyt noilla tehoilla ja huolto tarvitsee olla sen mukainen.

Koskaan ei ole tullut lihavaa riitaa koneen räjähdettyä käytössä tai penkissä. Se on motorsporttia ja motorsport on perseestä erästä Kallea lainatakseni.

Pitää ymmärtää mitä tehon tekeminen vaatii kun moottoria lähtee tekemään tai teettämään, oli se AMG tai joku muu vauhti malli.
Materiaalit ja toleranssit maksaa rahaa, perus kama on lähes ilmaista siihen nähden.
Jos tonni koneen männistä on kallis niin kannattaa olla aloittamatta. Tai jos siitä tulee avioero ja henkilökohtainen konkurssi KUN se motti lopulta antautuu.
Jos et itse osaa pitää olla syvät taskut.
Vakio motti Amg malliin maksaa 5-10k siitä voi sitten lähteä haarukoimaan mitä se oikean kireän motin tekeminen maksaa.
Omakohtainen kokemus vuonna kivi ja keppi oli Fordin 351C peruskorjaus, poraus, tasapainotus, vahvemmat pultit kiertokankiin, kevyt siistiminen 2V -kansiin sekä CompCams hydrauli-katunokka yhdessä Offenhauser 360° imusarjan/4bbl Holleyn ja peltisarjojen kanssa.
Tuon paketin hinta R-Koneistuksen koneistamana mutta itse kasaamana oli silloin jokseenkin 10 000mk mutta silloiset palkat olivat muistaakseni 2000mk/kk. Joten neljän-viiden kuukauden nettopalkan se silloinen remppa maksoi.
Vastaa Viestiin