SL vm. 1991 M119 KE-Jetronicillä kehitti talviseisonnassa vian, jossa käy hyvin kylmäkäynnistyksen jälkeen siihen saakka, kunnes pudottaa alimmalle tyhjäkäyntinopeudelle. SIlloin alkaa pätkimään ja HC päästöt on yli 400 ppm. Vetää ajossa hyvin ja isoilla kierroksilla HC 47 ppm.
Voisiko raati suositella pk seudulta ja ympäristöstä osaavaa diagnosoijaa/korjaajaa? Löytämäni korjaamovinkit olivat isolta osin jo aika vanhoja.
M119 käynti ja päästöt
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 604
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: M119 käynti ja päästöt
Avaa virranjakajien kannet ja putsaa vihreä moska pois.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: M119 käynti ja päästöt
Kuvaus viittaa pikemminkin tyhjäkäyntiventtiiliin (ICV). Sen puhdistamista voisi kokeilla. Toinen varsin tavallinen tyhjäkäyntiongelmien lähde on vuosikymmenten myötä kovettuvat lukuisat kumiletkut, joihin kehkeytyy alipainevuotoja. KE-Jetronic on M119 polttoainesysteemeistä ehkä haastavin diagnosoida ja osaajia on enää harvassa.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 604
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: M119 käynti ja päästöt
Niin juu mulla onkin jo lh-jetronic, en muistanutkaan.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: M119 käynti ja päästöt
ICV vaihdettu.pazo kirjoitti: ↑Ti 08.07.2025 19:40 Kuvaus viittaa pikemminkin tyhjäkäyntiventtiiliin (ICV). Sen puhdistamista voisi kokeilla. Toinen varsin tavallinen tyhjäkäyntiongelmien lähde on vuosikymmenten myötä kovettuvat lukuisat kumiletkut, joihin kehkeytyy alipainevuotoja. KE-Jetronic on M119 polttoainesysteemeistä ehkä haastavin diagnosoida ja osaajia on enää harvassa.
Alipainevuotoja ei näkyvissä letkuissa löytynyt. Onko M119:ssä KE-Jetronicilla määränjakajan alla kumikaukalo, joka myös voisi vuotaa?
Muistaako joku Tähdellisissä olleen jutun turkulaiseen vanhoihin ruiskuihin erikoistuneen pajan nimen?
Re: M119 käynti ja päästöt
Miten täällä veikkaillaan tyhjäkäyntiventtiiliä ja alipainevuotoja, jos diagnoosi on liian korkea HC? HC on hiilivetyä, eli palamatonta bensaa. Sitä ei tule alipainevuodoista, eikä viallisesta tyhjäkäyntiventtiilistä, joka säätelee ilmavirtaa ilmamassamittarin ohi.
Palamatta jääneen bensan selitys on yleensä huono kipinä/sytytys tai huonot suutikuviot/ vuotava suutin.
Kumpikin tyypillisiä KE-vikoja seisottamisen jälkeen. Säännöllinen käyttö olisi parasta huoltoa, mutta kun ei hienoilla autoilla raaskita ajaa.
Palamatta jääneen bensan selitys on yleensä huono kipinä/sytytys tai huonot suutikuviot/ vuotava suutin.
Kumpikin tyypillisiä KE-vikoja seisottamisen jälkeen. Säännöllinen käyttö olisi parasta huoltoa, mutta kun ei hienoilla autoilla raaskita ajaa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85