W124 kansi/kansipahvi menossa?
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
W124 kansi/kansipahvi menossa?
Joku aika sitten auto alkoi käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä, ajossa ei tunnu yhtään. Jos auto käy tyhjäkäyntiä paikallaan vartin jää maahan pakoputken kohdalle kostea läiskä. Pakokaasut on ruvennut haisemaan, mun mielestä ei aikasemmin haissut. Tsekkasin paisuntasäiliön, en löytänyt öljyä mutta pinenpieniä kuplia oli, pienempiä kun shampanjassa. Sillon tällön putkahti vähän isompi kupla ylös, sekään ei kovin suuri, suunnilleen kuivan herneen kokoinen. Olen huomannut lkämmön seilaavan jonoissa 80°:n ja seuraavan viivan väliä ilmastointi päällä. Niin se varmaan on tehnyt aiemminkin mutta en ole sitä kummemmin seurannut. Ajossa auto toimii moitteitta. Olenko luulotautinen vai tilaanko jo korjaamolta ajan?
Viimeksi muokannut Sami J. E., Ke 19.09.2007 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Eilen tuli tehtyä lopullinen diagnoosi omaan kulkineeseen. Oireet alkoi jo keväällä, mutta periaatteena on, että korjataan vasta sitten kun vika on varmasti paikallistettu.
Kansipahvi tosiaan saattaa oireilla pitkään nakuttavana käyntiäänenä. Kylmänä käyntiääni on kuin terveessä koneessa. Kuumaksi kun ajaa alkaa se täk.täk.täk ääntely, pienillä kierroksilla tulee paisariin pientä vaahtokuplaa, mutta kun nostaa kierrokset korkeammalle pullauttaa isommat ilmakuplat. Autolla näyttää pystyvän liikennöimään aivan normaalisti vielä tässä vaiheessa.
Pientä öljyvuotoa kannen etukulmasta jatkunut ainakin sen 5 viimeistä vuotta, mutta nyt öjy lainehtii jo vesipumpun ripojen päällä.
Niin minulla on dieseli 124 ja tuo samin pirssi taitaa olla bensa.
Kuudes kansiremppa jo tälle vuodelle, mutta tietenkin eri autoihin. Harjoitus tekee mestarin.
Kansipahvi tosiaan saattaa oireilla pitkään nakuttavana käyntiäänenä. Kylmänä käyntiääni on kuin terveessä koneessa. Kuumaksi kun ajaa alkaa se täk.täk.täk ääntely, pienillä kierroksilla tulee paisariin pientä vaahtokuplaa, mutta kun nostaa kierrokset korkeammalle pullauttaa isommat ilmakuplat. Autolla näyttää pystyvän liikennöimään aivan normaalisti vielä tässä vaiheessa.
Pientä öljyvuotoa kannen etukulmasta jatkunut ainakin sen 5 viimeistä vuotta, mutta nyt öjy lainehtii jo vesipumpun ripojen päällä.
Niin minulla on dieseli 124 ja tuo samin pirssi taitaa olla bensa.
Kuudes kansiremppa jo tälle vuodelle, mutta tietenkin eri autoihin. Harjoitus tekee mestarin.
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Juu, bensahan toi on. Tänään tuli ajeltua semmonen 400km eikä mittari värähdäkään sieltä 82-asteesta. Ei ylimääräsiä ääniä. Ainoa mistä voi valittaa on hieman epätasainen tyhjäkäynti. Auto ei ole mun aikana keittänyt, runsas 4v ja 70tkm on auto ollut mulla. Viikonloppuna tuli 150tkm lasiin. Vois tietysti vaihtaa virranjakajan kannen, taitaa olla sen aika jo 

"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
kansi remppa?
Tuli tuota lukiessani mieleen oma keväällä tehty kansiremppa.
Alkoi vähän samalla tavalla noin 8 kk aikaisemmin,pientä lämpömittarin vaeltelua,outo tuoksu pakoputkesta voimistui pikkuhiljaa etenkin lämpimillä ilmoilla.Talvi meni ihan ok,mutta keväällä ilmojen lämmettyä
alkoi tyhjäkäynti vaellella ja pakoputkesta kuuluu silloin tällöin outo puputus,eikä siltä löytynyt pitkäkorvaa.
No hetken päästä alkoi jäähdytysnesettä hiljaleen häviämään ei paljoa,mutta havaittavasti kuitenkin.Samalla kone alkoi nakutella tyhjäkäynnillä.
Ei muuta kuin kansi irti ja syy selvisi heti,kansipahvi oli kaput!
En sano että sinun 124 olisi sama vika,mutta seuraile tilannetta!
Ai niin oma on 124,230e 89vm,245.000km
T.Jaakko.P
Alkoi vähän samalla tavalla noin 8 kk aikaisemmin,pientä lämpömittarin vaeltelua,outo tuoksu pakoputkesta voimistui pikkuhiljaa etenkin lämpimillä ilmoilla.Talvi meni ihan ok,mutta keväällä ilmojen lämmettyä
alkoi tyhjäkäynti vaellella ja pakoputkesta kuuluu silloin tällöin outo puputus,eikä siltä löytynyt pitkäkorvaa.

No hetken päästä alkoi jäähdytysnesettä hiljaleen häviämään ei paljoa,mutta havaittavasti kuitenkin.Samalla kone alkoi nakutella tyhjäkäynnillä.
Ei muuta kuin kansi irti ja syy selvisi heti,kansipahvi oli kaput!
En sano että sinun 124 olisi sama vika,mutta seuraile tilannetta!
Ai niin oma on 124,230e 89vm,245.000km
T.Jaakko.P
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tee vaan oikaisu+ventiili hionnat ja ohjureiden ja muidenkin tiivisteiden vaihto,siinähän ne samalla menee.Muistelisin että kansihomma
oli GeeTee Motorssissa Pitskussa jotakiunkin 300€ ja se sisälsi jo koe ponnistuksen jonka hinta oli muistaakseni jotain 40-50€.Koko remppa oli
n.500€ uudella yläpään tiivistesarjalla+muuta vaihdettua piste osaa.
Purun ja kasuksen tein itse.
T.J.P
oli GeeTee Motorssissa Pitskussa jotakiunkin 300€ ja se sisälsi jo koe ponnistuksen jonka hinta oli muistaakseni jotain 40-50€.Koko remppa oli
n.500€ uudella yläpään tiivistesarjalla+muuta vaihdettua piste osaa.
Purun ja kasuksen tein itse.
T.J.P
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Mutta; eikö kaupunki/jonoajelussa lämmöt aina vähän nouse kun ilmastointi on päällä? Ekassa viestissä mainitsin sen pakokaasujen hajun, nyt en sitä ole huomannut. Olinkohan liian kipsissä sillon? 
Edit: ylimääräisiä ääniä ei ole vieläkään, kylmänä tai lämpimänä.

Edit: ylimääräisiä ääniä ei ole vieläkään, kylmänä tai lämpimänä.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Vanhojen autojen kanssa ei pienestä kannata kipsaantua.
Olis pari videonpätkää kannentiivisteen oireista. En saa vain linkitettyä mistään katsottavaksi. Jos joku pystyy, niin voin sähköpostilla laittaa tulemaan linkitettäväksi. Purkuhommat parhaillaan menossa. Lienekkö tiivisteessä vai kannessa vika. Ilta näyttää...
Olis pari videonpätkää kannentiivisteen oireista. En saa vain linkitettyä mistään katsottavaksi. Jos joku pystyy, niin voin sähköpostilla laittaa tulemaan linkitettäväksi. Purkuhommat parhaillaan menossa. Lienekkö tiivisteessä vai kannessa vika. Ilta näyttää...
Meni yksinpuheluksi...jatketaan stooria
Tänään sain valmiiksi venttiilityöt ja ohjurikumit vaihdettua. Tasopinnat puhdistettu huolella. Venttiilien ohjurit eivät näytä paljosta ajosta säikähtävän. Kansi suora, joten kokeillaan ilman tasohiontaa, ihan testimielessä. Lohkossa ei minkaanlaisia syöpymiä.
Mersun kannessa on varaa korkeintaan pariin höyläykseen, koska venttiilien istutuksessa on hyvin pienet varat, joten jätetään kannen höylääminen vielä myöhemmäksi. Katotaan sitten lähempänä miljoonaa kilometriä.
Huomenna kansi paikoilleen...
Tänään sain valmiiksi venttiilityöt ja ohjurikumit vaihdettua. Tasopinnat puhdistettu huolella. Venttiilien ohjurit eivät näytä paljosta ajosta säikähtävän. Kansi suora, joten kokeillaan ilman tasohiontaa, ihan testimielessä. Lohkossa ei minkaanlaisia syöpymiä.
Mersun kannessa on varaa korkeintaan pariin höyläykseen, koska venttiilien istutuksessa on hyvin pienet varat, joten jätetään kannen höylääminen vielä myöhemmäksi. Katotaan sitten lähempänä miljoonaa kilometriä.
Huomenna kansi paikoilleen...
no hyvä .että joku pääsee noinkin vähällä
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: W124 kansi/kansipahvi menossa?
Pikkuisen on aikaa tästä edellisestä postista mutta kokeillaan kuitenkin: Olisiko vinkkejä kansipahvin vaihtoon? Mitä pitäisi huomioida tai kannattaisi vaihtaa samalla? Yläkerran tiivisteet ja venavarren kumit kai ainakin.
Museoprojekti 200D:n paisarissa näyttää kuplivan iloisesti kun syöttöä painaa: https://drive.google.com/file/d/10N09gW ... sp=sharing
Jäähdytinnestettä vähenee pikkuhiljaa, ei kuitenkaan puske valkoista savua ja öljyn seassa tai öljykorkissa ei ole "kermaa".
Museoprojekti 200D:n paisarissa näyttää kuplivan iloisesti kun syöttöä painaa: https://drive.google.com/file/d/10N09gW ... sp=sharing
Jäähdytinnestettä vähenee pikkuhiljaa, ei kuitenkaan puske valkoista savua ja öljyn seassa tai öljykorkissa ei ole "kermaa".
____________________________________
MB 200D W124 museoautoprojekti
MB 200D W124 museoautoprojekti
Re: W124 kansi/kansipahvi menossa?
Kannen oikaisu ja koeponnistus, kun ei ole kerrottu kilometrejä niin paha sanoa mitä samalla tehdä mutta tietyillä lukemilla pakopuolen ohjarit on jo väljät. Se ei aiheuta mitään katastrofia mutta silti vaihdattaisin, jos on välystä paljon.
Uudet venttiilinnostimet menee samalla.
Yläpään tiivistesarja, venttiilikopan tiiviste, öljyt ja suodatin, suutinputkien kiinnikkeitä, pakosarjan pinnapultit ja -mutterit. Samalla on paremmin tilaa säätää pumppua jos haluja sellaiseen, tai vaikka irrottaa ja käyttää säädettävänä.
Ketjun liu`un tapin irrotukseen tarvitsee joko erityisesti siihen tehdyn työkalun (ulosvetäjä) tai pienen liukuvasaran.
Merkit kohdalleen ennen ketjun irrotusta, ja EI kannata mitään värkkäyksiä tehdä ketjun suhteen, sen saa pudottaa alas remontin ajaksi, jako ei voi hypätä pumpulla / kampiakselilla. Joskus näkee että on laitettu nippusiteellä nokkapyörää ketjuun kiinni ja se sitten on haitolla koko remontin ajan, ei näin...
Uudet venttiilinnostimet menee samalla.
Yläpään tiivistesarja, venttiilikopan tiiviste, öljyt ja suodatin, suutinputkien kiinnikkeitä, pakosarjan pinnapultit ja -mutterit. Samalla on paremmin tilaa säätää pumppua jos haluja sellaiseen, tai vaikka irrottaa ja käyttää säädettävänä.
Ketjun liu`un tapin irrotukseen tarvitsee joko erityisesti siihen tehdyn työkalun (ulosvetäjä) tai pienen liukuvasaran.
Merkit kohdalleen ennen ketjun irrotusta, ja EI kannata mitään värkkäyksiä tehdä ketjun suhteen, sen saa pudottaa alas remontin ajaksi, jako ei voi hypätä pumpulla / kampiakselilla. Joskus näkee että on laitettu nippusiteellä nokkapyörää ketjuun kiinni ja se sitten on haitolla koko remontin ajan, ei näin...
wiimax.fi
Re: W124 kansi/kansipahvi menossa?
Kiitos vinkeistä
Kannen plaananus oli suunnitelmissa. Muuten on sattumoisin väriä myöten hyvin samannäköinen auto kuin sinulla avatarissa.
Autolla on ajettu 138 tkm joten oletan ohjurien (ja venojen) olevan vielä ok kunnossa. Sittenhän sen näkee kun avaa.
Oliko tähän hommaan joku hyvä ohjelinkki? Forumilta löysin joku vanhan linkin, mutta se sivu oli poistunut. Mielellään tekisi ensi kerralla oikein
Muuten on tullut kulkuvälineitä ropailtua mutta kannentiivistettä ei ole vielä tarvinnut vaihtaa mihinkään.

Autolla on ajettu 138 tkm joten oletan ohjurien (ja venojen) olevan vielä ok kunnossa. Sittenhän sen näkee kun avaa.
Oliko tähän hommaan joku hyvä ohjelinkki? Forumilta löysin joku vanhan linkin, mutta se sivu oli poistunut. Mielellään tekisi ensi kerralla oikein

dealer kirjoitti: ↑Su 13.07.2025 07:41 Kannen oikaisu ja koeponnistus, kun ei ole kerrottu kilometrejä niin paha sanoa mitä samalla tehdä mutta tietyillä lukemilla pakopuolen ohjarit on jo väljät. Se ei aiheuta mitään katastrofia mutta silti vaihdattaisin, jos on välystä paljon.
Uudet venttiilinnostimet menee samalla.
Yläpään tiivistesarja, venttiilikopan tiiviste, öljyt ja suodatin, suutinputkien kiinnikkeitä, pakosarjan pinnapultit ja -mutterit. Samalla on paremmin tilaa säätää pumppua jos haluja sellaiseen, tai vaikka irrottaa ja käyttää säädettävänä.
Ketjun liu`un tapin irrotukseen tarvitsee joko erityisesti siihen tehdyn työkalun (ulosvetäjä) tai pienen liukuvasaran.
Merkit kohdalleen ennen ketjun irrotusta, ja EI kannata mitään värkkäyksiä tehdä ketjun suhteen, sen saa pudottaa alas remontin ajaksi, jako ei voi hypätä pumpulla / kampiakselilla. Joskus näkee että on laitettu nippusiteellä nokkapyörää ketjuun kiinni ja se sitten on haitolla koko remontin ajan, ei näin...
____________________________________
MB 200D W124 museoautoprojekti
MB 200D W124 museoautoprojekti
Re: W124 kansi/kansipahvi menossa?
Noilla kilometreillä ei tarvitse mitään varsinaista remonttia kannelle tehdä.
En tiedä löytyykö jostain ohjetta. Muutamaan vuoteen en ole itsekään kansitiivistettä vaihtanut mihinkään 124:ään.
Joskus otin aikaa kauanko menee kun OM602 vaihtaa kansitiivisteen, 4 tuntia 5 minuuttia kului moottorin sammutuksesta siihen että se taas kävi ja oli kaikki osat kasattu paikoilleen (tauot vähennetty). Tuossa oli hidasteena EGR liittyvät osat.
- pakosarjaa on turha irrottaa pakoputkesta, ottaa vaan kannesta irti ja kääntää syrjään
- muista että nokka-akseli on irrotettava että saa kaikki kansipultit irti
En tiedä löytyykö jostain ohjetta. Muutamaan vuoteen en ole itsekään kansitiivistettä vaihtanut mihinkään 124:ään.
Joskus otin aikaa kauanko menee kun OM602 vaihtaa kansitiivisteen, 4 tuntia 5 minuuttia kului moottorin sammutuksesta siihen että se taas kävi ja oli kaikki osat kasattu paikoilleen (tauot vähennetty). Tuossa oli hidasteena EGR liittyvät osat.
- pakosarjaa on turha irrottaa pakoputkesta, ottaa vaan kannesta irti ja kääntää syrjään
- muista että nokka-akseli on irrotettava että saa kaikki kansipultit irti
wiimax.fi
Re: W124 kansi/kansipahvi menossa?
Alfamerin W124 korjausoppaassa on selostettu kannen sekä nokka-akselin irrotus eri moottoreille. Samoin tarvittavat kiristysmomentit, kiristysjärjestykset yms. Voisi olla ihan hyvä apu, jos ei ole hommaa ennen tehnyt.
Re: W124 kansi/kansipahvi menossa?
Hyviä vinkkejä
Täytyypä hommata tuo Haynesin/Alfamerin manuska saataville.
@dealer: 4:05 koko revohkaan kuulostaa siltä että siinä ei paljon oo turhia liikkeitä tehty
Huomenna lähtee osat tilaukseen Merteililta. Kysellään täältä sitten apuja jos tulee tarvetta.

@dealer: 4:05 koko revohkaan kuulostaa siltä että siinä ei paljon oo turhia liikkeitä tehty

Huomenna lähtee osat tilaukseen Merteililta. Kysellään täältä sitten apuja jos tulee tarvetta.
Viimeksi muokannut TuomoT, Su 13.07.2025 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
____________________________________
MB 200D W124 museoautoprojekti
MB 200D W124 museoautoprojekti
Re: W124 kansi/kansipahvi menossa?
Kokemusta oli jo tuolloin reipas kymmenen vuotta sitten sen verran kyseisestä hommasta, että ei tarvinnut yhtään miettiä mitä milloinkin tekee tai sovitella avainta että mikä koko olisi sopiva. Tuon kerran kun kellosta katsoin aikaa tein työn omaan autoon ja korjaamolla (silloisella työpaikallani) eli työkalut oli viimeisen päälle hyvät.
Toisaalta, tekisi nopeamminkin jos olisi tarkoitus kokeilla miten lyhyessä ajassa saa tehtyä, tuolloin ei ollut sellaisesta kyse.
Toisaalta, tekisi nopeamminkin jos olisi tarkoitus kokeilla miten lyhyessä ajassa saa tehtyä, tuolloin ei ollut sellaisesta kyse.
wiimax.fi