PTC-vastuksen korjaus
PTC-vastuksen korjaus
Auto GLE350 de 2021 ei käynnistynyt enää myrskyn jälkeen. Joten hinausauto piti tilata paikalle ja he toimittivat sen lähimmälle merkkikorjaamolle. Korjaamon mukaan korkeajännitepuolen PTC -vastus olisi hajalla. Ilmeisesti sen sisällä olevalle piirilevylle on vuotanut vettä. Onko joku onnistunut korjaamaan näitä PTC -vastuksia? Vastus +vaihtotyö 2400 € tuntuu aika hurjalta summalta. Onko mahdollista tehdä vaihto muualla kuin merkkikorjaamolla?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5890
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: PTC-vastuksen korjaus
Kannatta laitta kuva miten pahastia on vesi tehnnyt tuhoja,GLE350de kirjoitti: ↑La 05.07.2025 13:30 Auto GLE350 de 2021 ei käynnistynyt enää myrskyn jälkeen. Joten hinausauto piti tilata paikalle ja he toimittivat sen lähimmälle merkkikorjaamolle. Korjaamon mukaan korkeajännitepuolen PTC -vastus olisi hajalla. Ilmeisesti sen sisällä olevalle piirilevylle on vuotanut vettä. Onko joku onnistunut korjaamaan näitä PTC -vastuksia? Vastus +vaihtotyö 2400 € tuntuu aika hurjalta summalta. Onko mahdollista tehdä vaihto muualla kuin merkkikorjaamolla?
Korjaus ja sen mahdolisuus riippuu miten pahastia
se on vaurioitunt,
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 7-9999.pdf
vessi mennyt vaikkapa liitimestä/tiivisteen välistä sisään ja miten pitkälle levinnyt,
onko piiri levy palaneen paahtoleivän näköinen vaiko vain joku kikkare kärvähtänyt
Mökkillä
'
'
Re: PTC-vastuksen korjaus
Meillä oli sama ongelma E 300 de autossa muutama vuotta sitten. Autosähköihin erikoistunut firma korjasi piirilevyä pari kertaa. Sama vika esiintyi uudestaan ensimmäisen kerran jo viikko korjauksen jälkeen. Toisella kerralla sain poistettua vian Starilla, mutta ilman sitä ja vikakoodin poistoa auto ei olisi käynnistynyt. Lopulta autoon asennettiin uusi PTC -vastus lisälämmittimen asennuksen yhteydessä Ylivieskassa. Silloin hinta tuolle vastukselle asennettuna oli noin 500 €. Asennuksen yhteydessä vaihdettiin vastuksen moninapaliitin ja siihen lisättiin vielä joku suoja estämään veden pääsyä liittimelle.
Re: PTC-vastuksen korjaus
Siis miten vika korjattiin star'illa? Et ilmeisesti tarkoita pelkkää vikakoodin nollausta ja sitä kautta vikatilan poistamista kun mainitset "sen" ja vikakoodin poiston.MSGLC kirjoitti: ↑Su 06.07.2025 10:49 Meillä oli sama ongelma E 300 de autossa muutama vuotta sitten. Autosähköihin erikoistunut firma korjasi piirilevyä pari kertaa. Sama vika esiintyi uudestaan ensimmäisen kerran jo viikko korjauksen jälkeen. Toisella kerralla sain poistettua vian Starilla, mutta ilman sitä ja vikakoodin poistoa auto ei olisi käynnistynyt. Lopulta autoon asennettiin uusi PTC -vastus lisälämmittimen asennuksen yhteydessä Ylivieskassa. Silloin hinta tuolle vastukselle asennettuna oli noin 500 €. Asennuksen yhteydessä vaihdettiin vastuksen moninapaliitin ja siihen lisättiin vielä joku suoja estämään veden pääsyä liittimelle.
Kuulostaa asialliselta tuo Ylivieskassa tehty korjaus (hinnaltaan ja lisätöineen).
Kuvat olisi kiinnostavia. Olen kuullut että (matalajännite)liittimen seutuvilta vuotaisi ja uudemmat osat olisi parempia mutta koskeeko vain uusia automalleja vai uudistettuja vanhempiin sopivia osia.
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 222
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: PTC-vastuksen korjaus
Valitettavasti vesi ja kosteus ovat usein ne suurimmat syylliset näissä sähkö- ja polttoainkäyttöisten lisälämmittimin ohjainkorttien rikkoutumisissa. Mikäli auto on ollut jossain vaiheessa tulva-alueilla, silloin on kyseiset viat ovat hyvin yleisiä. Sama asia koske autoja joiden kattoluukulta tai tuulilasilta tulevat vedenpoistokanavat tai reiät ovat tukossa lehdistä ym. roskasta.
Usein akkukotelon alta saa poistaa kilokaupalla lehtiä, jotka tukkivat edellä mainitut vedenpoistokanavat. Mikäli autolla ajetaan usein sora- tai hiekkateillä, silloin eturenkaan takana sijaitsevat lämmittimet ovat monesti täynnä hiekkkaa ja kuraa. Joten esim. renkaiden vaihdon yhteydessä olisi helppo tarkistaa ja tarvittaessa tyhjentää sisälokasuojan sisälle päässeet ylimääräiset hiekat ja roskat pois.
Tuo DBFI:n mainitsema matalajännitepuolen ohjausliitin on se yleisin paikka, josta vesi pääsee vuotamaan ohjainkortille näissä sähkötoimisissa lisälämmittimissä. Vesi voi tulla liittimen sisälle viallisesta liittimen silikonitiivisteen tai ohjausjohtojen silikonitiivisteiden kautta.
Ohjausliittimen vaihdon yhteydessä kannattaa monesti uusia myös johtojen silikonitiivisteet sekä liitinnastat. Mikäli liitinnastat eivät ole hapettuneet, silloin voi silikonitiivisteet irrottaa liittimistä ja liimata ne johtoihin kiinni. Tämän jälkeen ne puristetaan vielä takaisin paikalleen liitinnastoihin. Usein olemme asentaneet ohjausjohtojen ja liittimen päälle vielä ohuen liimapinnalla olevan esim. 4:1 kutistesukan. Se estää satavarmasti veden pääsyn liittimen sisälle ja on silti helppo poistaa tarvittaessa.
Me olemme aina käyttäneet OE -lisälämmittimien asennuksessa erikoisjohtosarjoja, joissa Webaston tai Eberin ohjaus- ja virtajohtojen silikonitiivisteet ovat kiinnitetty johtoihin liima- sekä puristusliitoksilla. Ainakaan vielä ei ole tullut vastaan yhtään meidän asentamaa lisälämmitintä, jossa vesi olisi päässyt liittimien sisälle.
Näiden lisälämmittimien ohjainkorttien korjaus ei yleensä onnistu, mikäli se on edes lievästi hapettunut tai palanut. Tiettyjä sähkötoimisia M-B lisälämmittimiä alkaa olla jo saatavilla niin edulliseti, että korjaus ei ole välttämättä ole edes taloudelliseti järkevää. Esim. kyseiseen W167 malliin löytyy uusia lämmittimiä jo muutamalla satasella. Vaihtotyö kestää yleensä noin tunnin, kun samalla vaihdetaan ja tiivistetään myös ohjausliitin.
Usein akkukotelon alta saa poistaa kilokaupalla lehtiä, jotka tukkivat edellä mainitut vedenpoistokanavat. Mikäli autolla ajetaan usein sora- tai hiekkateillä, silloin eturenkaan takana sijaitsevat lämmittimet ovat monesti täynnä hiekkkaa ja kuraa. Joten esim. renkaiden vaihdon yhteydessä olisi helppo tarkistaa ja tarvittaessa tyhjentää sisälokasuojan sisälle päässeet ylimääräiset hiekat ja roskat pois.
Tuo DBFI:n mainitsema matalajännitepuolen ohjausliitin on se yleisin paikka, josta vesi pääsee vuotamaan ohjainkortille näissä sähkötoimisissa lisälämmittimissä. Vesi voi tulla liittimen sisälle viallisesta liittimen silikonitiivisteen tai ohjausjohtojen silikonitiivisteiden kautta.
Ohjausliittimen vaihdon yhteydessä kannattaa monesti uusia myös johtojen silikonitiivisteet sekä liitinnastat. Mikäli liitinnastat eivät ole hapettuneet, silloin voi silikonitiivisteet irrottaa liittimistä ja liimata ne johtoihin kiinni. Tämän jälkeen ne puristetaan vielä takaisin paikalleen liitinnastoihin. Usein olemme asentaneet ohjausjohtojen ja liittimen päälle vielä ohuen liimapinnalla olevan esim. 4:1 kutistesukan. Se estää satavarmasti veden pääsyn liittimen sisälle ja on silti helppo poistaa tarvittaessa.
Me olemme aina käyttäneet OE -lisälämmittimien asennuksessa erikoisjohtosarjoja, joissa Webaston tai Eberin ohjaus- ja virtajohtojen silikonitiivisteet ovat kiinnitetty johtoihin liima- sekä puristusliitoksilla. Ainakaan vielä ei ole tullut vastaan yhtään meidän asentamaa lisälämmitintä, jossa vesi olisi päässyt liittimien sisälle.
Näiden lisälämmittimien ohjainkorttien korjaus ei yleensä onnistu, mikäli se on edes lievästi hapettunut tai palanut. Tiettyjä sähkötoimisia M-B lisälämmittimiä alkaa olla jo saatavilla niin edulliseti, että korjaus ei ole välttämättä ole edes taloudelliseti järkevää. Esim. kyseiseen W167 malliin löytyy uusia lämmittimiä jo muutamalla satasella. Vaihtotyö kestää yleensä noin tunnin, kun samalla vaihdetaan ja tiivistetään myös ohjausliitin.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J