MB GLC 350e 4matic sylinteriongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wingimies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 22.10.2020 10:44

MB GLC 350e 4matic sylinteriongelma

Viesti Kirjoittaja wingimies »

Moikka!
Omistan MB GLC 350e 4matic hybridi/bensa auton. Vm. 2017 Autolla ajettu 185 000 km. Kaikki määräaikaishuollot tehty ajallaan. Kesken ajon syttyi keltainen moottorivalo. Vikakoodin mukaan sytytyshäiriö ykkössylinterissä. Korjaamolla korjauksena oli uusi sytytystulppa sekä uusi sytytyspuola. Vika uusiutui parin viikon päästä ja sama vikakoodi. Samalla korjaamolla uusittiin sitten suihkutusventtiili. Jälleen vika uusiutui parin viikon päästä. Tällä kertaa vein auton merkkiliikkeeseen. Siellä jälleen sama tulos vikakoodinlukijalla. Heillä epäiltiin ongelmien syyksi imuventtiiilien karstoittuminen. Ne pähkinäpuhallettiin sekä vaihdettiin uusi huohotusventtiili + öljyt. Muut sylinterit olivat kosmeettisesti ok, mutta ykkössylinteri oli öljyyntynyt. Kustannus oli n. 2000 euroa.He suosittelivat seuraavaksi toimenpiteeksi sylinterikannen vaihtoa, mikäli vika uusiutuu. Kustannusarvio kokonaista 8000 euroa!!
Parin viikon jälkeen vika uusiutui. Nyt vein auton kustannussyistä halvemmalle korjaamolle. En ole mikään autoasentaja , mutta olin ymmärtänyt kyseessä olevan mekaaninen vika, joka ei johtunut sähköviasta, vaikka auto onkin hybridimallia. Epäilin itse vian olevan männässä tai männän renkaissa. Siellä mitattiin kaikkien sylinterin puristukset. Ne olivat ok. ( 150 psi)
Eli puristuksissa ei ollut mitään vikaa. Vikakoodi oli jälleen sama, ykkössylinterin sytytyshäiriö. Asentaja mukaan tulppa oli öljyyntynyt ja hän putsasi sen. Ts. ykkösylinteriin pääsee öljyä jonkun syyn takia. Hän epäili, että syy ei olisi männänrenkaissa, koska puristukset ovat hyvät. Hän ei uskonut myöskään kannen tiivisteen vuotoon tai kannen uusimisen tuovan tulosta. Hänen teoriansa oli, että sylinterissä öljyrengas vuotaisi öljyä läpi. Mutta se on kuitenkin vain teoria, joka ei selviä kuin purkamalla moottoria. He eivät olleet halukkaita niin suureen projektiin. Suosittelivat ottamaan yhteyttä johonkin mersuihin erikoistuneeseen korjaamoon, jolle mersun koneet tuttuja.
Onko muilla ollut tällaista ongelmaa? Tai- onko jollain parempaa tietoa ongelman aiheuttajasta? Olen aina pitänyt mersun moottoreita kestävinä, mutta nyt kyllä uskoni horjuu. Muutenkin tämä oli ensimmäinen ja todellakin viimeinen kerta kun sorrun hybridiin. Seuraava malli on diesel- taas. Tällä sivustolla saattaa olla kiellettyä mainostaa jotain asiantuntevaa korjaamoa , johon voisin ottaa yhteyttä, mutta olisin kiitollinen vinkeistä kun kerta tavalliset korjaamot eivät lähde moottorin purkuhommiin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5882
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: MB GLC 350e 4matic sylinteriongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

wingimies kirjoitti: Pe 04.07.2025 09:30 Moikka!
Omistan MB GLC 350e 4matic hybridi/bensa auton. Vm. 2017 Autolla ajettu 185 000 km. Kaikki määräaikaishuollot tehty ajallaan. Kesken ajon syttyi keltainen moottorivalo. Vikakoodin mukaan sytytyshäiriö ykkössylinterissä. Korjaamolla korjauksena oli uusi sytytystulppa sekä uusi sytytyspuola. Vika uusiutui parin viikon päästä ja sama vikakoodi. Samalla korjaamolla uusittiin sitten suihkutusventtiili. Jälleen vika uusiutui parin viikon päästä. Tällä kertaa vein auton merkkiliikkeeseen. Siellä jälleen sama tulos vikakoodinlukijalla. Heillä epäiltiin ongelmien syyksi imuventtiiilien karstoittuminen. Ne pähkinäpuhallettiin sekä vaihdettiin uusi huohotusventtiili + öljyt. Muut sylinterit olivat kosmeettisesti ok, mutta ykkössylinteri oli öljyyntynyt. Kustannus oli n. 2000 euroa.He suosittelivat seuraavaksi toimenpiteeksi sylinterikannen vaihtoa, mikäli vika uusiutuu. Kustannusarvio kokonaista 8000 euroa!!
Parin viikon jälkeen vika uusiutui. Nyt vein auton kustannussyistä halvemmalle korjaamolle. En ole mikään autoasentaja , mutta olin ymmärtänyt kyseessä olevan mekaaninen vika, joka ei johtunut sähköviasta, vaikka auto onkin hybridimallia. Epäilin itse vian olevan männässä tai männän renkaissa. Siellä mitattiin kaikkien sylinterin puristukset. Ne olivat ok. ( 150 psi)
Eli puristuksissa ei ollut mitään vikaa. Vikakoodi oli jälleen sama, ykkössylinterin sytytyshäiriö. Asentaja mukaan tulppa oli öljyyntynyt ja hän putsasi sen. Ts. ykkösylinteriin pääsee öljyä jonkun syyn takia. Hän epäili, että syy ei olisi männänrenkaissa, koska puristukset ovat hyvät. Hän ei uskonut myöskään kannen tiivisteen vuotoon tai kannen uusimisen tuovan tulosta. Hänen teoriansa oli, että sylinterissä öljyrengas vuotaisi öljyä läpi. Mutta se on kuitenkin vain teoria, joka ei selviä kuin purkamalla moottoria. He eivät olleet halukkaita niin suureen projektiin. Suosittelivat ottamaan yhteyttä johonkin mersuihin erikoistuneeseen korjaamoon, jolle mersun koneet tuttuja.
Onko muilla ollut tällaista ongelmaa? Tai- onko jollain parempaa tietoa ongelman aiheuttajasta? Olen aina pitänyt mersun moottoreita kestävinä, mutta nyt kyllä uskoni horjuu. Muutenkin tämä oli ensimmäinen ja todellakin viimeinen kerta kun sorrun hybridiin. Seuraava malli on diesel- taas. Tällä sivustolla saattaa olla kiellettyä mainostaa jotain asiantuntevaa korjaamoa , johon voisin ottaa yhteyttä, mutta olisin kiitollinen vinkeistä kun kerta tavalliset korjaamot eivät lähde moottorin purkuhommiin.
Siinäpä ne syy, hybridi/bensa
ja seuraus sylinterissä öljyrengas vuotaisi öljyä läpi,
tuo varsinkin jos vaiva poistuu tulpan uusinalla/putsuksella hetkeksi
toinen mahdlisuus öljyn tulolle ko sylinterin ventilin varren tiivisteet/ventiilin ohjurit
mutta silloin vaivaan uusituminen kestää selvästi pitempään,

ikävää tuon selvitämisessä varsinkin öljyrenkaan kohdalla on että sitä ei saa 100%
varmistettua muuten kuin purkamalla
Mökkillä
'
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2620
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: MB GLC 350e 4matic sylinteriongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Hybridin toimintaperiaate hajottaa moottorin paljon aiemmin kuin Suomessa on totuttu. Esim. sähköllä paikallistietä ja sitten kovilla tehoilla kylmällä koneella heti käynnistyttyä moottoritien ramppia. Öljyn joukkoon kertyy bensaa joka heikentää voitelua ja moottorit hajoaa. Siten maailma pelastuu.

Yhä useammin kuulee kerrottavan 100tkm - 200tkm ajetuista hajonneista moottoreista. Samoin kuulee kerrottavan saksalaisten suunnittelevan autonsa kestämään 150 000km. Jonkinlaisella huollolla.
En tiedä onko tuossa perää.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4642
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB GLC 350e 4matic sylinteriongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ensin ekana hyppää silmille tuo paine mikä ilmoitettu jossain keppejä ja kiviä ikivanhassa yksikössä.
Seuraavaksi kannen vaihto kun öljyä kulkeutuu palotilaan.

Onko sylinteriä kuvattu endoskoopilla?
Taitanee olla Alusil lohko ja se hybridin kanssa on varma tue ongelmiin.
Veikkaan että sylinteri on naarmuuntunut ja ohivuotoa, puristukset voi olla hyvät kun öljy tiivistää mittauksen aikana välit.
Kuvaus ja sitten miettimään seuraavaa siirtoa.
Vastaa Viestiin