BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3097
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mistähän M108:sia pitää nostaa? Ajattelin hommata sellaisen painopisteruuvin asennukseen, mutta tutkittuani moottoria totesin sen tarpeettomaksi, sillä esim. IKL:n vempelettä ei saa millään kiinni M108:siin, joten oli tyydyttäävä kuormaliinasta tehtyyn nostoliinaan.
Koneen nosto piti paikalleen piti suorittaa kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla en saanut koneen ja lootan välistä linjaa millään kohdalleen ja ährätessä huomasin lisäksi moottorinkannakkeen olevan ylösalaisin, uusiksi..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3097
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Heräsin aamuyöstä, enkä sitten saanut enää unta, joten vedin haalarit niskaan otsalampun päähän ja kävin asentamassa koneen.

Sujui, kun hain höylättyä pattinkia ja tein vaihdelaatikon ja koneen alle tuen, jolla sain koneen perän laskettua samaan linjaan laatikon kanssa. Sitten pulteilla vedätin kiinni varovasti. Vielä pitää ennen muuhun ryhtymistä äärimmäisen veemäisessä paikassa olevat kaksi ylintä vaihdelaatikon ja moottorin välistä pulttia tuseerata paikalleen ja sitten joku pyörittämään konetta, että saan kuusi pulttia automaattilaatikosta vauhtipyörään kiinni, mikähän niissä lienee momentti..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3097
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Moottor on taas paikallaan. Kyllä meni helposti kahteen pekkaan tasapainottimen kanssa, Puuppos-Kalevin kanssa asensimme. Auton nostin 40 cm korkeudelle niin mahtui alle könyämään.

Nyt alkaa huolellinen apulaitteiden asennus. Ensi viikonloppuna ehkä nesteet sisään ja varovaisesti kokeilen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3097
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Moottoriremontin jälkeen on syytä asentaa öljynlauhdutin ENNEN koneen nostoa paikalleen!

Moottoria piti kohottaa että sai paikalleen. Öljynsuodattimessa olevan putken 27 mm. liitäntä on myös mielenkiintoinen kiristettävä..voiko tuon vieressäolevan 19 mm. nysälläolevan pultin irroittaa, vai pitääkö sitten taas purkaa koko kone?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3097
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Satakasissa on jonkin verran ratkaisuja, joiden perusteella voin olettaa Norttia kuluneen 60-70-luvuilla ei-merkkikorjaamoilla.

Käsillä eräs; miten ihmeessä tuo laturin tuki-&kiristyshimmeli kootaan! :wtf: Purin sen syksyllä paskaisena, enkä ottanut kuvia ja nyt olen ilman kasausohjetta tunnin pyöritellyt pestyjä osia ja päätäni, että miten ihm. nämä toisiinsa naitetaan!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3097
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Piti mennä moottorin luo kummastelemaan. Laturinosien mukana on selkeästi moottorin iskunvaimentimen tukirauta. Mutta jos kiristimen laittaa tukiraudan ylemmän kiinnitysraudan pultinreikään mihin sen sijainti ja pultinkoko sopii, jää tukiraudan toinen kuusiokolopultti käyttämättä. Täytynee käydä ostamassa huomenna Nortti-aski ja alkaa tupakoimaan..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3097
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Taidan selvitä ilman röökaamisen aloitusta. Tuossa Mersun vanhassa promokuvassa näkyy miten kiristin kiinnittyy moottoriniskarin tukiraudan kanssa lohkoon kiinni samalla mutterilla, niin kuin uumoilin. Kuvassa alempana tukiraudan kiinnittävä kuusiokolomutteri kiiltelee kun juutalaisen tattispala.

Mutta mihin ihm. se toinen kuusiokolomutteri tulee..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3097
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Päänahka kovilla raaps-raaps; uusi tilaamani lyhyt vesipumppu on liian lyhyt. Siinä on tuo kromattu ruuviholkki ihan ohut. Stigu-vainaan varastosta mukaan sattunut lyhyt, mutta vähemmän lyhyt vesipumppu näyttäis sopivan..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin