190E 2.6 käyntivaivaa
190E 2.6 käyntivaivaa
W201 190E 2.6 (eli m103) on kenkkuillut jo useamman vuoden kun bensan määrä menee tankissa alle puoleen.
Auto on vuosimallia 1990 ja ollut minulla pari vuotta. Minua ennen kaverin perheessä melkein uudesta lähtien ja kyseinen ominaisuus alkanut jo heidän aikana.
Mersu kyllä käy alle puolikkaalla tankillakin, mutta ei kovin pitkään. Toissa talvena uusin polttoainepumput+suodattimen. Viime talvena käytin tankin pohjassa olevan sihdin pois joka olikin melko puhdas.
Silloin jo ihmettelin miksi tankin tyhjennys tuntuu kestävän ikuisuuden. Nyt otin taas mersun telakalle (tankissa mittarin mukaan reilu puoli tankkia).
Ensimmäiset ~6-10litraa tuli hyvin mutta sen jälkeen 20litraa melko lorottaen. Tarkastin tankilta lähtevän letkun veden avulla eikä siinä ahdista mikään eli vika(?) täytyy olla tankin sisällä vai onko se ominaisuus
Silloin kun bensan saanti alkaa olla heikkoa niin tankista kuuluu pulputus/porina kun auto sammuu.
Auto on vuosimallia 1990 ja ollut minulla pari vuotta. Minua ennen kaverin perheessä melkein uudesta lähtien ja kyseinen ominaisuus alkanut jo heidän aikana.
Mersu kyllä käy alle puolikkaalla tankillakin, mutta ei kovin pitkään. Toissa talvena uusin polttoainepumput+suodattimen. Viime talvena käytin tankin pohjassa olevan sihdin pois joka olikin melko puhdas.
Silloin jo ihmettelin miksi tankin tyhjennys tuntuu kestävän ikuisuuden. Nyt otin taas mersun telakalle (tankissa mittarin mukaan reilu puoli tankkia).
Ensimmäiset ~6-10litraa tuli hyvin mutta sen jälkeen 20litraa melko lorottaen. Tarkastin tankilta lähtevän letkun veden avulla eikä siinä ahdista mikään eli vika(?) täytyy olla tankin sisällä vai onko se ominaisuus
Silloin kun bensan saanti alkaa olla heikkoa niin tankista kuuluu pulputus/porina kun auto sammuu.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Olisko huohotus tukossa, eli lokarin sisällä oleva aktiivihiilisuodatin ummessa ja tankki ei saa ilmaa. Oletko kokeillut käyntiä tankin korkki auki? Omassa cossussahan oli originaalitankki vetänyt kasaan, kun siellä oli ollut niin kova alipaine.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Hyvä huomio, mutta tuo tankin korvausilman saantikin tuli kokeiltua ensimmäisenä lähinnä aukasemalla korkki kun oireilu alkoi.
Tuossa käyntin tankin päältä anturin pois ja yritin tiirailla näkyykö mitään ihmeellistä. Imusiivilän kohdalla näkyy olevan n. litran kokoinen muovikuuppa mihin tulee reunalle ilmeisesti paluulinja? Muovitötterö näyttää muuten umpinaiselta (sen mitä toista laitaa pystyy näkemään) mutta päällä on 2e kolikon kokonen reikä.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Mersu on ollut nyt ajossa vuoden vaihteesta lähtien ja kiireellisten liikahtelujen takia olen pyrkinyt pitämään tankin mahdollisimman täynnä. No pari päivää sitten olin lähdössä töistä ja tankki oli hieman alle puolet ja heti käyntiin laitettuani alkoi vanhat oireet muistutteleen olemassa olostaan.
Bensapumpun ääni kävi hieman voimakkaampana ja samalla joutkäynti kävi välillä korkeammalla sekä lievästi seilasi normaali 600-700 ja 1200 välillä. Tähän mennessä uusittua on bensapumput (en muista merkkiä muttei olleet kalleimmat eli niiden viallisuutta ei uskalla pois sulkea?) sekä kaikki 6polttoainesuutinta.
Se ei tietenkään olisi pahitteeksi mitata polttoainelinjan paine
Bensapumpun ääni kävi hieman voimakkaampana ja samalla joutkäynti kävi välillä korkeammalla sekä lievästi seilasi normaali 600-700 ja 1200 välillä. Tähän mennessä uusittua on bensapumput (en muista merkkiä muttei olleet kalleimmat eli niiden viallisuutta ei uskalla pois sulkea?) sekä kaikki 6polttoainesuutinta.
Se ei tietenkään olisi pahitteeksi mitata polttoainelinjan paine

190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Kasikoneissa on määräjakajassakin suodatin, varmaan myös M103? Siinä määräjakajan kyljessä johon polttoaineen tuloputki kiinnittyy. Siinä on sellainen "nippa", joka onkin oikeasti hienonhieno sihti.
Omiin kokemuksiin pohjautuen - mittaa myös latausjännite tyhjäkäynnillä ja miten kuorman kytkentä ja kierrokset vaikuttaa siihen. Jos on laturin hiilet iltapuolella, kaikki voi vaikuttaa pelaavan pääasiallisesti hyvin mutta yhtäkkiä tulee ihmeellisiä käyntiongelmia. Jos OK niin sitten polttoainelinjan painemittaus.
Omiin kokemuksiin pohjautuen - mittaa myös latausjännite tyhjäkäynnillä ja miten kuorman kytkentä ja kierrokset vaikuttaa siihen. Jos on laturin hiilet iltapuolella, kaikki voi vaikuttaa pelaavan pääasiallisesti hyvin mutta yhtäkkiä tulee ihmeellisiä käyntiongelmia. Jos OK niin sitten polttoainelinjan painemittaus.
1991 420 SE
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Muistaakseni tuon sihdin jo kerran putsasin mutta täytyy tsekata uudelleen
Latausta en oo tainnu ikinä tarkistaa kun ei ole siihen viittaavaa vaivaa esiintynyt. Ei Wikke sulla sattuisi olemaan KE-jetin bensanpaine mittaukseen sopivaa viritelmää?

190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Mulla ois KDJE-K 100 paineenmittaussarja, jos innostut ostamaan. Alkuperäinen Bosch mittaussarja jossa on mittari, letkuja, erilaisia nippeleitä ja työkaluja.
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Ei mulla ole, on edelleen siellä erikoistyökalujen hankintalistalla...
Mulla kun oli Ässässä sitä humpaus/nykimisongelmaa. Ja jätti kerran välillekin. Syttäboksin uusimisella se korjaantui, mutta se saattoi olla vain oireenmukainen hoito eikä juurisyy. Laturissa toinen hiili oli kulunut melkein loppuun. Latausjännitteen mittauksella se selvisi. Voi olla että vanha syttäboksi ei jaksanut aina toimia sen takia. En tiedä mutta voisiko täysi tankki olla helpompi pumpuille jos jännite ei ole riittävä... Kuitenkin helppo tarkistaa ekana että pumput varmasti saa tasaisesti sähköä.
Mulla sitä latausvikaa ei huomannut mistää muusta kuin uudella laturilla pyyhkijöiden maksiminopeus on oikeasti nopea. Ja vika ei tullut yhtäkkiä, niin kauan kuin auto mulla oli ollut eli sen nelisen vuotta ihmettelin aavistuksen rauhallista maksiminopeutta... Oli jo tarkoitus ottaa pyyhinkoneisto pöydälle ja putsata kunnolla kun ei normaali voitelu auttanut. Pistin hitauden iän piikkiin mutta eipä ollukkaan...
1991 420 SE
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Muistin aikana mittailin latausjännitteen ja sehän oli 14.3-14.6V kuormituksen mukaan eli ok. Paljonkohan Jürgen olisi mittaussarjasta vailla? Laittele vaikka YV:tä. Yks mahdollinen vikakohta tuli jo viime vuonna mieleen eli bensatankin ja pumppujen välinen letku. Mietin että olisko se voinu sisältä pettää/turvota niin ettei alle puolen tankin jaksa saada soppas tarpeeksi
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Vianetsintä jatkuu
Viimeisimpänä uusin bensanpaineensäätimen koska sen hönkäpuoli oli bensasta kostea. Nyt vastaa kaasuun paremmin ja käy jopa alle puolella tankillisella bensaa, mutta bensamäärän mentyä alle puolen tankin kuuluu selkeemmin pumppujen surina ja tankissa pulputtaa. (Ennen tässä vaiheessa loppui myös moottorin käynti pikkuhiljaa booaten vaikka kuinka painoit kaasua)
Tästä aloin päätteleen että pumppujen vieressä oleva paineakun kalvo olisi puhki ja testasin asiaa laittamalla pihdit siitä lähtevään letkuun. Auto käyntiin ja hetken aikaa pumpun mourus ja tankissa pulputti mutta pikkuhiljaa oireet katosi. Otin pihdit pois ja siirtelin autoa pihalla vielä alkuillasta ja ei mitään ylimääräisiä ääniä
Eli seuraillaan vielä tilannetta

Tästä aloin päätteleen että pumppujen vieressä oleva paineakun kalvo olisi puhki ja testasin asiaa laittamalla pihdit siitä lähtevään letkuun. Auto käyntiin ja hetken aikaa pumpun mourus ja tankissa pulputti mutta pikkuhiljaa oireet katosi. Otin pihdit pois ja siirtelin autoa pihalla vielä alkuillasta ja ei mitään ylimääräisiä ääniä

Eli seuraillaan vielä tilannetta

Viimeksi muokannut kerosiini, La 01.06.2024 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
No eihän se sillä paineakullakaan vielä eheytynyt. Bensaa on nyt tankissa varttitankin ja puolikkaan välillä.
Nyt ei jää ekalla startilla välttämättä käyntiin ja saattaa sitten käydä kohtuu ok siihen asti kunnes kone lämpeää 40-60asteeseen. Sen jälkeen saa pysymään käynnissä ainoastaan painamalla kaasua. Heti kun päästää putoaan joutokäynnille niin sammuu tai yrittää pysyä käynnissä hetken ennen sitä.
Lisäksi bensatankista kuuluu korinaa/pulputusta. Joskus se kuuluu tälleen vajaalla tankilla ja auto sopivasti kallellaan (niin että bensaa vähiten imuputkiston tienoilla). Korina ja pulputus kuuluu myös silloin kun auto sammuu käynnistä ja silloin se kuuluu pitempään.
Nyt ei jää ekalla startilla välttämättä käyntiin ja saattaa sitten käydä kohtuu ok siihen asti kunnes kone lämpeää 40-60asteeseen. Sen jälkeen saa pysymään käynnissä ainoastaan painamalla kaasua. Heti kun päästää putoaan joutokäynnille niin sammuu tai yrittää pysyä käynnissä hetken ennen sitä.
Lisäksi bensatankista kuuluu korinaa/pulputusta. Joskus se kuuluu tälleen vajaalla tankilla ja auto sopivasti kallellaan (niin että bensaa vähiten imuputkiston tienoilla). Korina ja pulputus kuuluu myös silloin kun auto sammuu käynnistä ja silloin se kuuluu pitempään.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Tämäkin problm edelleen selvittämättä. Mersu sai lepäillä heinäkuu-joulukuu välisen ajan ja oli muutaman viikon vuoden vaiheessa käytössä. Vika oli ja on edelleen läsnä. Koitin etsiä jälleen vastaavia tapauksia ulkomaisilta foorumeilta ja yksi vastaava löytyi. Tankkiin kertynyt sakka tukki imulinjan ja tottakai tarkistin taas miltä se minun yksilössä näyttää.
No aivan puhdashan se. Ainoa mitä nyt edelleen pohdin niin voiko vika olla se tankin pohjassa oleva ämpäri. Mistä sen sisään bensa kulkeutuu kun pinta laskee alle kuupan ylärajan?
No aivan puhdashan se. Ainoa mitä nyt edelleen pohdin niin voiko vika olla se tankin pohjassa oleva ämpäri. Mistä sen sisään bensa kulkeutuu kun pinta laskee alle kuupan ylärajan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Tankkia tuli tässä ajeltua vajaammaksi ja heti kun ominaisuuden sain päälle niin anturi irti ja tankin sisälle kurkkimaan kun auto käynnissä. Tuo kupoli on reilusti vajaampi kuin mitä ympärillä on bensaa eli jostain syystä sinne ei kulkeudu bensaa niin paljon kuin pitäisi ja pumput alkaa horimaan ilmaa
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Sitähän se pulputus on alun alkaen kertonut; imee ilmaa. Tuo tosin menee kategoriaan ”mahdottomat” viat, koska bensa menee vapaalla pudotuksella alapuolella olevaan pumppuun.
Ainut, mikä tulee mieleen: tankki on joskus syystä taikka toisesta saanut tällin alapuolelle, tai imeytynyt pohjastaan kuopalle viallisen huohotuksen takia.
Ainut, mikä tulee mieleen: tankki on joskus syystä taikka toisesta saanut tällin alapuolelle, tai imeytynyt pohjastaan kuopalle viallisen huohotuksen takia.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Jos jollain sattuu olemaan 201:n tankki irtaallaan niin ois kiva saada kuva miten tuo potta kuulus istua tuossa. Onko alapuolella selkeä rako josta bensa pääsee sinne vai miten.
Ja tuota pari viestiä sitten laittamaani kuvaa kun katsoo tarkalleen niin tankin pohja on montulla muovipotan kohdilla. Tarkoituksella vai alipaineen aiheuttamana?
EDIT: montulla (pokkaus) sen kuuluu tuolta kohdin ollakkin kun löysin googlaamalla kuvia irto tankeista
Ja tuota pari viestiä sitten laittamaani kuvaa kun katsoo tarkalleen niin tankin pohja on montulla muovipotan kohdilla. Tarkoituksella vai alipaineen aiheuttamana?
EDIT: montulla (pokkaus) sen kuuluu tuolta kohdin ollakkin kun löysin googlaamalla kuvia irto tankeista
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: 190E 2.6 käyntivaivaa
Näin keskikesän juhlan kunniaksi tutkin taas hieman asiaa ja kyllä se vain on niin että auto käy sen aikaa kunnes se vetää tuon kupolin tyhjäksi.
Jostain kolosta se täyttyy hiljakseen uudestaan, mutta sinne tällä hetkellä kulkeutuva bensamäärä ei riitä auton toimimiseen. Liekkö siellä joku rööri mikä on nyt tukkeutunut?
Jostain kolosta se täyttyy hiljakseen uudestaan, mutta sinne tällä hetkellä kulkeutuva bensamäärä ei riitä auton toimimiseen. Liekkö siellä joku rööri mikä on nyt tukkeutunut?
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82