W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SpeedCrunch
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 31.10.2023 09:52

W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja SpeedCrunch »

Vaihtelin tuossa palloniveliä, ja tukivarsia mersuun eteen. Irrotin kummatkin poikittaistukivarret eteen alapuolella ja laitoin takaisin. Koeajon alussa tuntui normaalilta ja hetken päästä rattia kääntäessä ääriasentoa lähestyessä ohjaus tuntui menevän tosi jäykäksi. Koeajon lopussa ratista tuli joka kohdasta merkittävästi jäykempi kääntää kuin normaalisti. Oliko tosiaan niin huono tuuri että ohjaustehostin tai jokin semmonen petti just rempan jälkeen vai liittyykö remppaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja dealer »

No ei. Ottaen huomioon mitä muuta näissä remonteissa on ilmennyt pakko kysyä että eihän ole reaktiotangot väärillä puolilla paikallaan nyt ?
wiimax.fi
SpeedCrunch
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 31.10.2023 09:52

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja SpeedCrunch »

dealer kirjoitti: To 02.01.2025 20:27 No ei. Ottaen huomioon mitä muuta näissä remonteissa on ilmennyt pakko kysyä että eihän ole reaktiotangot väärillä puolilla paikallaan nyt ?
Kyllä meni mielestä oikein päin samanlailla kun edellinen. Ja ajon alussa tuntu toimivan normaalisti lukuun ottamatta että aurauskulmat päin kettua. Mutta vähän ajon jälkeen teki noin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5858
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

SpeedCrunch kirjoitti: To 02.01.2025 21:29
Kyllä meni mielestä oikein päin samanlailla kun edellinen. Ja ajon alussa tuntu toimivan normaalisti lukuun ottamatta että aurauskulmat päin kettua. Mutta vähän ajon jälkeen teki noin.
Jos kulmat on yhä pielessä niin ne kohdalleen
Mökkillä
'
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja illinois »

ja tukivarret kiristetty renkaiden ollessa maassa eikä ilmassa?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
2011MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 21.05.2025 22:42

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja 2011MB »

Löytyikö tähän syy? Samankaltainen homma w204 4matic om651 vm. 2013. Autoon vaihdettu vasemmalle raidetangon sisempi ja ulompi pää ja nyt ohjaus on jäykkä. Arponut nyt hammastangon ja pumpun välillä. Tehostus ei muutu koneen kierrosten mukaan. Paikallaan ohjauspyörää ei saa käännettyä. Hammastangossa ei ole solenoidi, joten se ei voi olla syynä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5858
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

2011MB kirjoitti: Su 25.05.2025 20:52 Löytyikö tähän syy? Samankaltainen homma w204 4matic om651 vm. 2013. Autoon vaihdettu vasemmalle raidetangon sisempi ja ulompi pää ja nyt ohjaus on jäykkä. Arponut nyt hammastangon ja pumpun välillä. Tehostus ei muutu koneen kierrosten mukaan. Paikallaan ohjauspyörää ei saa käännettyä. Hammastangossa ei ole solenoidi, joten se ei voi olla syynä.
Jos kulmat kohdallaan nivelet ok niin hammastanko murjottu sisääpään vaihdossa
Mökkillä
'
2011MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 21.05.2025 22:42

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja 2011MB »

En oikein jaksa uskoa tähän. Nyt ohjaus on välillä kepeämpi ja hetken päästä raskas. Vastus vaihtelee randomisti. Raskaana kuuluu "suhina" ohjaamoon. Aivan kuin joku pakotetaan auki tai imee/puhaltaa ilmaa. Pumpulla on joku sähköllä ohjattava venttiili. Joko venttiili jumii tai signaalissa on vaihtelua? Ongelmat tietysti näkyvät hitaassa ajossa. Voisiko rattiakselin ohjauskulma-anturi aiheutta ongelmia?
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Mulla tekee varsinkin talvella sillai et kylmänä ohjaus on raskaampi kunnes kääntää tarpeeksi ja yhtäkkiä kevenee kuin taikaiskusta jonka jälkeen ei ongelmia. Säätyvä mullakin. Vois ehkä nesteet vaihtaa :)
9/2006 S211 320CDI
2011MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 21.05.2025 22:42

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja 2011MB »

Ei auta kääntelyt ääriasennossa toiseen. Olen tehnyt tätä pyörät ilmassa ja parkkiksella ajaen. C2215 vikakoodi löytyy tollasella puhelin appillä luettuna... pitää irrotella liittimet ja katsoa onko vaikutusta, ennen kuin alkaa vaihtamaan osia tai öljyjä. Semmonen homma tässä on lisäksi, että hammasvaihteella keskitysmerkit on parin poorin verran pielessä, mutta ratti on kuitenkin suorassa ja ohjauskulma-anturi ei anna hälyjä. Eli raidetankojen säädöt ovat toispuoleiset. Johtuu siitä, että rattiakseli pääsi irti öljypohjan tukilaakerin vaihdon yhteydessä ja meni parin poorin verran väärin Ratin asento korjattiin raidetankoja säätämällä. Ohjauskulma-anturin lukemat huollon mukaan ovat kunnossa ja Ohjauskulmat säädetty. En osaa sanoa voisiko tällä olla mitään vaikutusta asiaan. Hammastangolla ei ole mitään tunnistimia tms. niin tuo toispuoleisuuden vaikutus tuntuu vähän kaukaa haetulta juuyrisyyltä, varsinkin kun jäykkyys ilmenee satunnaisesti.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: W211 ohjaus jäykisty tukivarsien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Kuukkelin mukaa tuo C2215 vissiin liittynee ABS/ESP vikaan.

Itellä just tänää ABS/ESP heitti vikatilan päälle jonka takia ohjaus heitti todella raskaaksi. * Kiinni, koodit nollaukseen ja taas tehostaa normaalisti.
9/2006 S211 320CDI
Vastaa Viestiin