W126 560SEL käyntiongelmaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
JPaloniemi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 16.06.2021 01:19

W126 560SEL käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JPaloniemi »

Löytyiskö täältä kautta tietäviä kertomaan mistä lähtis etsimään vikaa. Saa vinkata jos vastaavaa ongelmaa on jo käyty jossain alotuksessa läpi, en nyt ainakaan äkkiseltään löytänyt.

Tosiaan potilaana 560SEL, vm. -91 elikkäs toista koria. Kylmänä käy, kukkuu ja vetää hienosti. Lämmetessä alkaa jossain kohtaa puutumaan ja vauhdin tasaisena pitäminen polkimella on tuskallista, onnekseni vakkari pelaa moitteetta :D Paikalta esim valoista lähtiessä lämpösenä joutuu aika varovasti pumppaillen lisäämään kaasua että alkaa menemään. Äkkiä voisi luulla että kävisi laihalla kun kylmäkäyntisuutin lopettaa ruiskuttelun, muttakun ongelma katoaa kun moottoria käyttää lämpimänä riittävän pitkään. Venttiilivarren kumit jonkunverran tuntuisi vuotavan, tätä jossain määrin itse epäilen syylliseksi.

Tekniikalle ei vielä siis mitään korjailuja ole asian suhteen lähdettu kokeilemaankaan. :roll:
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3108
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W126 560SEL käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Perusjutut ensin kuntoon. Tulpat, tulpan johdot hattuineen, virranjakajan kansi ja pyöriä, taitaa Bosh olla paras näihin ja myös puola voi aiheuttaa ko ongelmia. Myös alipainevuodot kannattaa tarkistaa Älä vaan ala vääntlemään ruiskun säätöjä, menee vain sekaisin.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 560SEL käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

Nykyään olen ottanut tavaksi järjestelmä-, ohjaus- ja jäännöspaineiden mittausten yhteydessä myös mitata alipaineet lämpötilojen mukaan. Vanhoissa K-jeteissä se on jopa kriittisempää, koska alipaine vaikutta mekaanisesti ohjauspainesäätimen toimintaan. KE:ssä rikastus menee sähköisesti, ja se mitataan eri tavalla. Määränjakajan ohivuodot pystyy usein paikantamaan moottori-stetoskoopilla.

Parhaat eväät diagnoosiin: Yllä mainittujen polttoaine- ja alipaineiden mittaukset, lämpötiloja seuraten. Pakokaasuarvot, sekä viimeiset 1000 km ajossa olleet sytytystulpat! Nämä kertovat paljon siitä, mitä moottorissa on ollut meneillään. Joten älä laita uusia tulppia, ja heitä vanhoja menemään. HC-arvot ja vanhat tulpat voivat hyvin antaa aiheen mitata syöttötasapainot ja suuttimien kunto. Itse asiassa sama pätee virranjaottimeen ja sen osiin. Ne hieman kuluneet kertovat asiantuntijalle paljon enemmän kuin uudet ja puhtaat.

Kallein ja huonoin tapa on sitten se "tein itse ja säästin", jossa uusitaan kallista palikkaa palikan perään netistä löytyvien ohjeiden mukaan kunnes auto tulee kuntoon, tai sitten se ei tule. Jonka jälkeen laitetaan myyntiin, ja luetellaan ilmoituksessa mitä kaikkea kallista on uusittu, ja lopuksi mainitaan se jokin "ihan pieni käyntihäiriö" (jonka kanssa tapeltu viimeiset kaksi vuotta).
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 560SEL käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: La 24.05.2025 01:15 Vanhoissa K-jeteissä se on jopa kriittisempää, koska alipaine vaikutta mekaanisesti ohjauspainesäätimen toimintaan. KE:ssä rikastus menee sähköisesti, ja se mitataan eri tavalla. Määränjakajan ohivuodot pystyy usein paikantamaan moottori-stetoskoopilla.
MItenhän minulla on tuokin asia jäänyt huomioimatta, no kukaan eri ole kertonut - ennenkuin nyt :lol:

Tosiaan, viime vkl tutkittiin sitä rikkaalla käyvää 1976 450 SEL:liä, se kävi rikkaalla pienillä kierroksilla mutta ajossa toimi paremmin. En muista oliko herra mitannut alipaineet mutta järjestelmä- ja ohjauspaineet, kenties jäännöspaineenkin lentäjä oli mitannut. Ja, kiitos, sen rollsroyce episodin jälkeen osasin vahvistaa että alhaiselta vaikuttava ohjauspaine onkin oikein K-Jetissä, kitos vielä neuvoista.

Alipainevuuodon merkityshän pienenee kun kun koneessa on enemmin kierroksia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 560SEL käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nyt kun on puhetta koneen alipaineletkuista, niin mistä voisin ostaa uudet koneen isot alipaine letkut? ostaisin varastoon kun tuntuis olevan hakusessa.
kiitos vastauksesta jo etukäteen.
Vastaa Viestiin