ML W164 -05 EGR

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
ViljoNieminen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: To 26.10.2023 16:20

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja ViljoNieminen »

Rassasin sitä pakopaineanturin kanavaa rautalangalla. Se ei tuntunut olevan tukossa, lanka kyllä mustui mutta upposi reikään ihan hyvin.
ViljoNieminen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: To 26.10.2023 16:20

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja ViljoNieminen »

Pierburgin venttiili ei toimi oikein minun autossa (ML320CDI vm.2008 kone 642.940). Se aiheuttaa nykimistä.
Venttiilin myyntitiedoissa sanotaan ettei se sovi USA versiolle. Mistä saisin selville onko autoni USA versio, se on Saksantuonti vehje.
Tämä voisi ehkä selittää miksi venttiili ei toimi. Alkuperäisellä Wahler venttiilillä ei ole nykimistä mutta se jumittaa ajoittain ja aiheuttaa auton menon nilkutusmoodiin.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kaikki ML:t on koottu Alabamassa. Olet jenkkiauton omistaja. Saksalaistekniikalla tosin.

Tuohon, ettei Pierburg sopisi, en ota kantaa. En ole aiemmin kuullut moista.
ViljoNieminen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: To 26.10.2023 16:20

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja ViljoNieminen »

Juu, olen kanssa kuullut että ML mallit tehdään jenkkilässä. Onko kuitenkin eroa onko auto tehty amerikaanoille vai germaaneille :) Pierburgin venttiilin myyntitiedoissa tosiaan sanotaan ettei se käy USA versioon. Voi tietenkin olla uusikin venttiili viallinen, minulla siis Pierburg on uusi ja Wahler vanha autossa aikaisemmin ollut venttiili.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Onhan jenkkien päästönormit aina eronneet eurooppalaisista, että saattaa hyvinkin olla.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5850
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ViljoNieminen kirjoitti: Ti 22.10.2024 22:07 Juu, olen kanssa kuullut että ML mallit tehdään jenkkilässä. Onko kuitenkin eroa onko auto tehty amerikaanoille vai germaaneille :) Pierburgin venttiilin myyntitiedoissa tosiaan sanotaan ettei se käy USA versioon. Voi tietenkin olla uusikin venttiili viallinen, minulla siis Pierburg on uusi ja Wahler vanha autossa aikaisemmin ollut venttiili.
Kuvailn perustella ei käy
jos siis vika on varmasti alkujaan ventillisä eikä jossain muualla
vaikkapa sen johdoissa, jossain virhelissesä anturi tiedossa,
Onko joku erityinen syy miksi laitta osa minkä myyjä kertoo olevan autoon sopimaton ?
Mökkillä
'
ViljoNieminen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: To 26.10.2023 16:20

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja ViljoNieminen »

Lainaus: Onko joku erityinen syy miksi laitta osa minkä myyjä kertoo olevan autoon sopimaton ?

Myyjä ei tätä minulle kertonut, vaan luin siitä jälkeenpäin netistä. Toiseksi en tiedä onko minun auto USA vai Eurooppa versio.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Nyt selvisi kaikki EGR viat kun vein auton tähän korjaamoon https://www.autosahkokuopio.fi/

Selvisi, että imuputkissa, jotka menee turbolle oli pientä vuotoa ja roskia oli mennyt ilmamassamittareille. Nyt näyttäisi toimivan.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Edelleen antaa vikakoodin ajaessa. Nyt ei kuitenkaan ryvi kun polkaisee kaasua. Eräällä forumilla saatiin vikakoodi 2355-2 ( The airmass is too large )
poistettua kun puhdistettiin EGR:n putki yhdistelyhaaraan. Kts oheinen video. Kokeilin irrottaa EGS putkea, joka on kolmella ruuvilla kiinni haarassa ja toisen pään pitäisi olla irti. Kokeilin irroittaa ko putkea mutta toinen pää ei lähde irti.

https://www.youtube.com/watch?v=r9eZjo1BCLI

Onko joku saanut tuon irti. Voi olla, että joutuu purkmaan turbon putkia.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Turbolta tulevan imuilman ja EGR:ltä tuleva pakokaasun yhdysputkessa on myös MAP sensori, joka mittaa juuri tuota koodissa 2533-2 mainittua ilmamäärää. Jos sensori ei ole kunnossa se voi aiheuttaa vikakoodin.

Tuo sensori, jonka koodi A0061531628 näkyy partsoug räjätyskuvasssa.

https://partsouq.com/en/

Taidan ostaa tuon sensorin, hinta on noi 35 €.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tarkastin tuon MAP sensorin eikä ollut mitenkään tukossa. Jostain sain vinkin, että imusarjan läppien tulppaus aiheutttaa tuon vikakoodin. Meidän autossa on tehty tuo läppien tulppaus auki asentoon ja läppämoottorin liittimeen on kytketty 4,7 kohmin vastus kahteen keskimmäiseen pinniin.. Tuikun mukaan tuo vastus on sarjassa EGR- venttiilin sensorin kanssa ja saattaa aiheuttaa ongelmia.

Pitäisikö palauttaa läppäventtiilit alkuperäiseen kuntoon +
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

En saa oltua tässä samaa mieltä tuikun kanssa, ei ne anturit sarjassa ole. Ehkä hän tarkoitti ohjelmallista toimintaa. Vastuksella itsekin joskus kokeillakseni ajelin. Mutta noin muuten, en ole myöskään sen tulppaamisen kannalla. Olen ihan mittauksin todennut, että läppäventtiilit todella parantaa alavääntöä toiminnassa ollessaan. Eikä niitä edes tarvitse mitenkään tulpata, saa täysin pois myös kartasta.

Itse vähän lisäsin, eli avausta isommalle kierrosluvulle, kun huomasin mitä se vaikuttaa. Vakiona ne läpät kyllä aukeaa varsin nopeasti ja matalilla kierroksilla, ei ne haitaksi ole.

Poistaminen käytöstä lisää polttoaineen kulutusta, koska matka-ajo tapahtuu pääosin matalilla kierroksilla. Monet ovat sitä mieltä, että haitaksi ne on, tukkivat ilman kulkua. Virtaustekniikka nyt vaan on ihmeellistä, ei se ihan niin mene kuin luulisi.

Palauta käyttöön vaan, ei ne siellä turhaan ole.

Tulipa nyt vielä mieleen, että miten ne on "tulpattu"? Ei kai vaan jotain nippusideviritystä? Ne läpät on jousen vetäminä auki, jos moottorin liitin on irti. Jos ne on sidottu kiinni-asentoon, niin siitä varmaan jotain haittoja seuraakin.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Pitänee laittaa läpät takaisin toimintaan, jos vikakoodi ei rupa muuten selviämään. Ne läpät otettiin pois Wetterillä, en tiedä miten.
Mutta ensin pitää tutkia tuo EGR putki, että onko se karstassa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Vähän epäilen, ettei se vikakoodi sillä ratkea, mutta et tee tyhmästi palauttaessasi läpät käyttöön. Eiköhän siellä ole vain liitin irti ja vastus siinä. Sitten jos moottori on sökö, se on aika iso homma vaihtaa kyllä. Imusarjat irti jne.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Äsken käytin auton Toivalan Autossa ja luettiin vikakoodit. Huomattiin, että EGR venttiili jumittaa joskus. Siinä on musta muovikansi, jonka alta näkyy mekanismi ja linkku, joka säätää venttiiliä. Sitä linkkua kun nykäistiin, niin venttiili vapautui. Tullessa moottorin merkkivalokin hävisi itsekseen.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Imusarjan tulpatuista läpistä Toivalan Autossa kerrottiin, ettei ole tullut heille vastaan, että ne olisivat aiheuttaneet milloinkaan ongelmia.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5850
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kttopar kirjoitti: Ti 13.05.2025 10:47 Imusarjan tulpatuista läpistä Toivalan Autossa kerrottiin, ettei ole tullut heille vastaan, että ne olisivat aiheuttaneet milloinkaan ongelmia.
Kyllä niilläkin onkelmia saa aikkan kun sen tekee päin per...
Mökkillä
'
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Vein toisen ML:n Autosähkötalolle kun taka-Sim oli kastunut ja valot ei toimineet. Tuli vielä puheeksi EGR ongelmat. Kaveri sanoi, että järkiään, jos on ajettu 100 tkm, niin EGR putket tukossa karstasta. Tälläinen kokemus oli heillä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5850
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ML W164 -05 EGR

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kttopar kirjoitti: Ke 14.05.2025 20:49 Vein toisen ML:n Autosähkötalolle kun taka-Sim oli kastunut ja valot ei toimineet. Tuli vielä puheeksi EGR ongelmat. Kaveri sanoi, että järkiään, jos on ajettu 100 tkm, niin EGR putket tukossa karstasta. Tälläinen kokemus oli heillä.
Juu ryönänhän niisä usein on mutta niin tukossa että aiheutaisi mitään
siis muuten kunossa olevassa,

tai sitten usempi yli 400tkm ajettu on ollut poikeus kun ei ole mitään siitä tukkosta vaivaa ollut
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin