Rengasmelu
Rengasmelu
Terve,
Mulla A250 hybridi, VM 2020.
Aika kova rengasmelu, vaikka uudet kumit alla. Renkaat ovat hiljaisimmasta päästä.
Toinen asia joka jurppii on kun ajaa pieneenkin monttuun niin kolahtaa kummasti.
Onko näille tehtävissä jotain ja onko muilla vastaavia kokemuksia?
Mulla A250 hybridi, VM 2020.
Aika kova rengasmelu, vaikka uudet kumit alla. Renkaat ovat hiljaisimmasta päästä.
Toinen asia joka jurppii on kun ajaa pieneenkin monttuun niin kolahtaa kummasti.
Onko näille tehtävissä jotain ja onko muilla vastaavia kokemuksia?
Re: Rengasmelu
Eihän ole runflat?
Re: Rengasmelu
Onko hiljaisimmasta päästä päätelty valmistajan ilmoittamista arvoista vai onko kyseessä meluoptimoidut renkaat?
Rengasmelua on kahta laatua, ilmassa kulkeutuvaa ja akseliston kautta johtuvaa. Standardin mukaan ilmoitetut lukemat on mitattu ilmasta, meluoptimoiduissa renkaissa on sisällä eristekerros joka vähentää värähtelyä ja heijastuksia renkaan ilmatilassa ja sitä kautta sisään johtuvaa meteliä.
Rengasmelua on kahta laatua, ilmassa kulkeutuvaa ja akseliston kautta johtuvaa. Standardin mukaan ilmoitetut lukemat on mitattu ilmasta, meluoptimoiduissa renkaissa on sisällä eristekerros joka vähentää värähtelyä ja heijastuksia renkaan ilmatilassa ja sitä kautta sisään johtuvaa meteliä.
Re: Rengasmelu
Kolahdus monttuun ajaessa voi myös johtua jostain välyksestä pyöräntuennassa.
Re: Rengasmelu
Vielä vähän jatkoa edelliseen:
Tuota ilman kautta kulkeutuvan ja johtuvan melun hyötysuhteen eroa voisi kuvata vaikka seuraavasti: Käytä porakonetta ensin ilmassa ja paina sitten koneen runko vannetta vasten. Kumpi kuuluu selvemmin kuljettajalle?
Mekaaninen kytkentä on yleensä parempi ja tämän takia nuo meluoptimoidut on hiljaisempia. Kokemusta on, tosin renkaan ja auton yhteensopivuus on vähän tuuristakin kiinni ja esimerkiksi oma tuntuma on että nykyiset meluoptimoidut kitkarenkaat on hiljaisemmat kun toisen valmistajan meiuoptimoidut kesärenkaat.Valitettavasti laiskuus on viivästyttänyt mittaustulosten keräämistä havaintojen vahvistamiseksi.
Tuota ilman kautta kulkeutuvan ja johtuvan melun hyötysuhteen eroa voisi kuvata vaikka seuraavasti: Käytä porakonetta ensin ilmassa ja paina sitten koneen runko vannetta vasten. Kumpi kuuluu selvemmin kuljettajalle?
Mekaaninen kytkentä on yleensä parempi ja tämän takia nuo meluoptimoidut on hiljaisempia. Kokemusta on, tosin renkaan ja auton yhteensopivuus on vähän tuuristakin kiinni ja esimerkiksi oma tuntuma on että nykyiset meluoptimoidut kitkarenkaat on hiljaisemmat kun toisen valmistajan meiuoptimoidut kesärenkaat.Valitettavasti laiskuus on viivästyttänyt mittaustulosten keräämistä havaintojen vahvistamiseksi.
Re: Rengasmelu
Onko renkaassa jokin erityinen merkintä mistä selviäisi että kyseessä on meluoptimoitu rengas?jysi kirjoitti: ↑La 10.05.2025 14:05 Onko hiljaisimmasta päästä päätelty valmistajan ilmoittamista arvoista vai onko kyseessä meluoptimoidut renkaat?
Rengasmelua on kahta laatua, ilmassa kulkeutuvaa ja akseliston kautta johtuvaa. Standardin mukaan ilmoitetut lukemat on mitattu ilmasta, meluoptimoiduissa renkaissa on sisällä eristekerros joka vähentää värähtelyä ja heijastuksia renkaan ilmatilassa ja sitä kautta sisään johtuvaa meteliä.
e-class
Re: Rengasmelu
Ei erityistä merkintää, vaahto sisällä ja markkinointinimet:
Michelin: Acoustic Technology
Continental: ContiSilent
Bridgestone: B-Silent
Goodyear: Sound Comfort
Dunlop: Noise Shield
Hankook: Sound Absorber
Pirelli: PNCS (Pirelli Noise Cancelling System)
Listan lähde: TipTop paikkavalmistajan bulletiini ko. gummityypille: https://www.rematiptop.com/assets/tech/ ... hesive.pdf
Edelleenkään ei ole ihan helppo selvittää onko suurin vika puuttuva äänenvaimennus lokasuojissa, ovissa vai ikkunoissa vai renkaan rakenteessa. Sitten on vielä se kolmas osapuoli - itse tie - joka Suomessa on oman havainnon mukaan suurin ongelma ja vaikeimmin korjattavissa.
Laseriin perustuvilla pintakiihtyvyysmittareilla noita kuulemma prototyyppiautoista mittaillaan ja sen perusteella lätkitään designiin pehmusteita ja massaa oikeaan paikkaan jos on tarvetta.
Michelin: Acoustic Technology
Continental: ContiSilent
Bridgestone: B-Silent
Goodyear: Sound Comfort
Dunlop: Noise Shield
Hankook: Sound Absorber
Pirelli: PNCS (Pirelli Noise Cancelling System)
Listan lähde: TipTop paikkavalmistajan bulletiini ko. gummityypille: https://www.rematiptop.com/assets/tech/ ... hesive.pdf
Edelleenkään ei ole ihan helppo selvittää onko suurin vika puuttuva äänenvaimennus lokasuojissa, ovissa vai ikkunoissa vai renkaan rakenteessa. Sitten on vielä se kolmas osapuoli - itse tie - joka Suomessa on oman havainnon mukaan suurin ongelma ja vaikeimmin korjattavissa.
Laseriin perustuvilla pintakiihtyvyysmittareilla noita kuulemma prototyyppiautoista mittaillaan ja sen perusteella lätkitään designiin pehmusteita ja massaa oikeaan paikkaan jos on tarvetta.
Re: Rengasmelu
Kolahdus ei kuulune asiaan, mutta tuon ikäisen A:n rengasmelu on ikävää. Silloiseen työpaikkaan tuli sijaisautoksi uusi A v. 2019 ja hirveä oli mekkala muuten ihan mukavassa autossa takarenkaiden suunnalta, kun oli nastarenkaat alla. Kesärenkaatkin joutuu valitsemaan tarkkaan (milläpä niitä vertaat kunnolla ennen ostopäätöstä).
Toinen häiritsevä piirre oli tällaisella melkein parimetriselle tyypille pahoin liian matala oviaukko, omaksi käyttöautoksi ei voisi harkitakaan sen vuoksi - no se ei tähän kuulu.
Toinen häiritsevä piirre oli tällaisella melkein parimetriselle tyypille pahoin liian matala oviaukko, omaksi käyttöautoksi ei voisi harkitakaan sen vuoksi - no se ei tähän kuulu.
wiimax.fi
Re: Rengasmelu
A malli on valitettavasti se hinnat alkaen malli, ja se kuuluu äänimaailmassa.
Penkit ja verhoilut pois ja Dynamat yms eristystä lisää.
Mikään muu ei sitä paranna, tai vaihtaa seuraavaan malliin.
Vähän parannusta saa vaihtamalla pienimmät vanteet mitä mahtuu ja korkeammat ja kapeimmat renkaat mitkä on ko. malliin hyväksytty.
Penkit ja verhoilut pois ja Dynamat yms eristystä lisää.
Mikään muu ei sitä paranna, tai vaihtaa seuraavaan malliin.
Vähän parannusta saa vaihtamalla pienimmät vanteet mitä mahtuu ja korkeammat ja kapeimmat renkaat mitkä on ko. malliin hyväksytty.
- Väsynyt Mies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: Rengasmelu
Kyllä valitettavasti suuntaus tuntuu olevan siihen isommissakin malleissa, että rengasmelu kantautuu sisään selvemmin. Omakohtainen kokemus on S210 versus tuo nykyinen S212. Väykky oli hiljaisempi. Toki Väykyssä ei kojelauta ja verhoilutkaan natisseet ja pärisseet niin kuin tuossa uudemmassa E-mallissa. Jopa tuo meidän nykyinen kakkosauto vm. 2003 S203 on hiljaisempi kuin S212:nen.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Re: Rengasmelu
Itsellä on enemmän vertailua vain 211, 212, ja 205 ja kyllä se vanhin oli hiljaisin noista.
Mutta muutoin nuo uudemmat on parempia, alusta, ohjaus ym on niissä selkeästi kehittynyt.
212 ja 205 nitisee selkeästi enemmän sisustan osalta mikä on todella ärsyttävää.
Mutta muutoin nuo uudemmat on parempia, alusta, ohjaus ym on niissä selkeästi kehittynyt.
212 ja 205 nitisee selkeästi enemmän sisustan osalta mikä on todella ärsyttävää.
Re: Rengasmelu
Pidin ennen vaimon E300de:tä hiljasena. Ostin itelleni amarokin, enkä ole ennen ajanut yhtä hiljaisella autolla vaikka karkeat allterrain renkaat alla..
S213 E300de -20