ML käsijarru
ML käsijarru
ML ja Sprinterin käsijarrun katastuksessa tuntuu olevan ongelmia koska käsijarru on mitoitttu alakanttiin.
Käsijarrua eo tahdo saada läpi vaikka korjaamolla on vaihdettu kaikki osat. En mene kyllä takuuseen osaavatko korjaamolla kehiä kengät siitä pienestä reiästä jarrurummussa. Nyt ei mennyt käsijarru läpi vaan jäin 4,4 kN vaatimuksesta huomattavasti. Kehin itse jarrut ohjeen mukaan niin kireälle kuin pysyy. Uusintakatastuksessa meni läpi nippa nappa 1,9 kN ja 2,5 kN. Miten käy vupoden päästä ? Nytkin katastaja jauhatti vähän aikaa jaruja.
Kuopiossa käsijarruja ei osat testata muualla kuin Sorsasalon K1 asemalla. Joskus ovat vain testanneet, että pysyykö auto käsijarrulla rinteessä paikallaan.
Onko olemassa paremmasta kitkamateriaalista tehtyjä kenkiä vai onko MB alkuperäiset parhaat ?
Sitten kysymys Trafin käsijarrun katastusohjeesta:
Kokonaisjarruvoima alle
16% auton kokonaismas-
sasta, elleivät pyörät luk-
kiudu
Minuntapauksessa pyörät lukkiutuivat elikkä silloinhan ei noita mittarin arvoja ei noeerata ?
Käsijarrua eo tahdo saada läpi vaikka korjaamolla on vaihdettu kaikki osat. En mene kyllä takuuseen osaavatko korjaamolla kehiä kengät siitä pienestä reiästä jarrurummussa. Nyt ei mennyt käsijarru läpi vaan jäin 4,4 kN vaatimuksesta huomattavasti. Kehin itse jarrut ohjeen mukaan niin kireälle kuin pysyy. Uusintakatastuksessa meni läpi nippa nappa 1,9 kN ja 2,5 kN. Miten käy vupoden päästä ? Nytkin katastaja jauhatti vähän aikaa jaruja.
Kuopiossa käsijarruja ei osat testata muualla kuin Sorsasalon K1 asemalla. Joskus ovat vain testanneet, että pysyykö auto käsijarrulla rinteessä paikallaan.
Onko olemassa paremmasta kitkamateriaalista tehtyjä kenkiä vai onko MB alkuperäiset parhaat ?
Sitten kysymys Trafin käsijarrun katastusohjeesta:
Kokonaisjarruvoima alle
16% auton kokonaismas-
sasta, elleivät pyörät luk-
kiudu
Minuntapauksessa pyörät lukkiutuivat elikkä silloinhan ei noita mittarin arvoja ei noeerata ?
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: ML käsijarru
No kyllä mun ML:ssä on aina pyörät lukittuneet seisontajarrulla. En sitten tiedä mikä on kunto ja miten säädetty, jos ei lukitse pyöriä. Itse ainakin vaihtelin taakse kaikki hilut pari vuotta sitten, ei ne kalliita ole.
Re: ML käsijarru
Tossa edelläkin sanottiin että pyörät menee lukkoon. Tiedä sitten tarkoittiko Sprinteriä vai ML:ää. Erikoista vaan jos haetaan pitävämpiä jarruhihnoja vaikka nytkin menee lukkoon. Pitäisi sinne renkaaseen saada sitä pitoa.

Re: ML käsijarru
Vaikka käsijarruvoima jää alle niin pitäisi aina riittää jos renkaat menee lukkoon ja auto nousee pois rullilta.
Eli hyväksytty suoritus.
Eli hyväksytty suoritus.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: ML käsijarru
Jos jarruvoima on riittämätön vaikka pyörät lukkiutuu, auttaa usein laittaa lisäpainoa konttiin katsastuksen ajaksi. Tämä korostuu erityisesti kevytperäisissä autoissa (joista ei kuitenkaan nyt ole kyse.)
Minulla ei ole tietoa kuinka pykäliä kuuluu tulkita mutta ko. ongelma tuntuu välillä olevan melko yleinen.
Minulla ei ole tietoa kuinka pykäliä kuuluu tulkita mutta ko. ongelma tuntuu välillä olevan melko yleinen.
Re: ML käsijarru
Mikäs säätöohje se käskee kiristää niin paljon kuin pystyy?
Ainakaan tehokkain se ei silloin ole, varmaan laahaa parhaiten kyllä.
Vaijeri kääntää vivulla kenkiä, ja sen vivun kulma on huono jos kiristetty liikaa = ei voimaa.
Eli kovempaa polkemalla venyttää käytännössä vaijeria, loiva vipukulma ei saa siirrettyä voimaa jarrukengän levitykseen.
Kun jarru on löysemmällä, pääsee vipu kääntymään parempaan kulmaan.
Vähän sama kun rautakangella vääntäisi pitämällä puolivälistä kiinni, toimii se niinkin mutta tehoa saa lisää siirtymällä kauemmas.
Ainakaan tehokkain se ei silloin ole, varmaan laahaa parhaiten kyllä.
Vaijeri kääntää vivulla kenkiä, ja sen vivun kulma on huono jos kiristetty liikaa = ei voimaa.
Eli kovempaa polkemalla venyttää käytännössä vaijeria, loiva vipukulma ei saa siirrettyä voimaa jarrukengän levitykseen.
Kun jarru on löysemmällä, pääsee vipu kääntymään parempaan kulmaan.
Vähän sama kun rautakangella vääntäisi pitämällä puolivälistä kiinni, toimii se niinkin mutta tehoa saa lisää siirtymällä kauemmas.
Re: ML käsijarru
Kun pyörät lukittuu, niin sehän tarkoittaa etteivät pysty mittaamaan jarrutusvoimaa, eikä sitä ettei se riittäisi. Se on kyllä konttorin ongelma.
Re: ML käsijarru
Klassikko esimerkki vapaista käsistä katsastusmaailmasta ja trafi pesee kätensä,melkein, aina asiassa.
Tulkinta on vain mielipide tai typerä kirjaus pykälissä?
Onneksi yleisesti maalaisjärki on mukana myös katsastuksissa
Sitten on näitä joilla on jäänyt asekotelon salpa lukitsematta ja pistetään keksien omia juttuja totena
unohdetaan ne säännökset ja selitetään milloin mitäkin.
Milloin liikkuu liian monta napsua kahva etc. On siinä ihmettelyä millä kriteereillä näitä jässiköitä arvotaan näinkin ”vallankiimaiseen” ammattiin?
Ei ole kerta eikä kaksi, kun on joutunut keskustelemaan asiasta ja tehtaan dokumenttia esittämään, mikä on oikein ja mikä tulkintaa!
Minusta on osaavaa porukkaa yleisesti! Mutta sitten näitä tulkitsijoita mahtuu joukkoon se 3%, täysiä pellejä.
En tiedä muista, mutta minua jokainen kerta tuttaa iha oikeasti, kun ei osata!
Ja sitten kirjataan mitä sattuu, asiakas sitten selvittää ilman korvausta näitä aivopieruja
Onneksi kyseessä on marginaali porukka! Mutta niistä ei näköjään päästä eroon
Tulkinta on vain mielipide tai typerä kirjaus pykälissä?
Onneksi yleisesti maalaisjärki on mukana myös katsastuksissa

Sitten on näitä joilla on jäänyt asekotelon salpa lukitsematta ja pistetään keksien omia juttuja totena

Milloin liikkuu liian monta napsua kahva etc. On siinä ihmettelyä millä kriteereillä näitä jässiköitä arvotaan näinkin ”vallankiimaiseen” ammattiin?
Ei ole kerta eikä kaksi, kun on joutunut keskustelemaan asiasta ja tehtaan dokumenttia esittämään, mikä on oikein ja mikä tulkintaa!
Minusta on osaavaa porukkaa yleisesti! Mutta sitten näitä tulkitsijoita mahtuu joukkoon se 3%, täysiä pellejä.
En tiedä muista, mutta minua jokainen kerta tuttaa iha oikeasti, kun ei osata!
Ja sitten kirjataan mitä sattuu, asiakas sitten selvittää ilman korvausta näitä aivopieruja
Onneksi kyseessä on marginaali porukka! Mutta niistä ei näköjään päästä eroon
Re: ML käsijarru
Kun pyörät lukittuu niin silloinhan se jarruvoima on maksimissaan, mittari näyttää max. mitatun jarruvoiman. Jos auto pomppaa pois rullilta niin se on taas ihan eri juttu. Ainahan katsuri ei edes tee lukkojarrutusta, vaan katsoo mittareista jarruvoiman olevan riittävä ja eron olevan sallituissa rajoissa.
Re: ML käsijarru
Niin, kyllä, aivan. Mihin hittoon enempää tarvitaan? Mutta ymmärsin ainakin tämän jutun niin, että mittariin ei sitten saatu riittävää lukemaa ja tulkinta oli, ettei seisontajarru pidä riittävästi. Se taas johtaa ihan pikkasen Kafkamaisiin tunnelmiin. En ole itse törmännyt moisiin mulkkuihin, onneksi.Jürgen kirjoitti: ↑La 10.05.2025 15:54
Kun pyörät lukittuu niin silloinhan se jarruvoima on maksimissaan, mittari näyttää max. mitatun jarruvoiman. Jos auto pomppaa pois rullilta niin se on taas ihan eri juttu. Ainahan katsuri ei edes tee lukkojarrutusta, vaan katsoo mittareista jarruvoiman olevan riittävä ja eron olevan sallituissa rajoissa.
Re: ML käsijarru
Eiköhän tässä ole kysymys tästä suomen byrokratiasta, tietty hylkäysprosentti vaaditaan, ettei katsastusasemaa aleta syynätä.
Joskus W220:ä katsastaessa vasen takavilkku oli "liian himmeä", varmaan 24V polttimo laitettu. No mä tarkastin sen ja ihan ok. Menin takaisin ja kerroin että polttimon kannasta mitattuna jännite 13V, eikä sinne nyt tehokkaampaa polttimoa mistään edes saa. Jaa, no sitten se on ok ja löi lapun kouraan.
Toinen tapaus oli kun eräs tuttu kävi katsastamassa eemelin. Kysyivät meneekö mukaan eikä mennyt. Hylsy tuli vilkusta, se viiksihän on ihan vetelä. No ajatteli että kai siinä sitten joku vika on ja kokeili niin ihan normaali. Takaisin ja kertoi, että kyllä mä seuraavalla kerralla menen mukaan, jos täällä ei edes jumalauta tiedetä miten mersun vilkut toimii.
Niitä hylkäyksiä nyt vaan tarvitaan tilastoihin sopiva määrä, syytä tai ei.
Joskus W220:ä katsastaessa vasen takavilkku oli "liian himmeä", varmaan 24V polttimo laitettu. No mä tarkastin sen ja ihan ok. Menin takaisin ja kerroin että polttimon kannasta mitattuna jännite 13V, eikä sinne nyt tehokkaampaa polttimoa mistään edes saa. Jaa, no sitten se on ok ja löi lapun kouraan.
Toinen tapaus oli kun eräs tuttu kävi katsastamassa eemelin. Kysyivät meneekö mukaan eikä mennyt. Hylsy tuli vilkusta, se viiksihän on ihan vetelä. No ajatteli että kai siinä sitten joku vika on ja kokeili niin ihan normaali. Takaisin ja kertoi, että kyllä mä seuraavalla kerralla menen mukaan, jos täällä ei edes jumalauta tiedetä miten mersun vilkut toimii.
Niitä hylkäyksiä nyt vaan tarvitaan tilastoihin sopiva määrä, syytä tai ei.
Re: ML käsijarru
Juu, niinhän se on. Ennen riitti kunhan vaan pyörät lukkiutuivat ja homma ookoo, sitten tuli ne vaatimukset riittävistä kn lukemista verrattuna auton kokonaismassaan jonka jälkeen alkoikin ongelmia tulla. Itse olen käsittänyt tuon niin, että renkaan pito loppuu ennen kun riittävä jarruvoima on saavutettu. Parempaa rengasta tai enenmmän painoa konttiin on yleensä ratkaissut asian.TPLtre kirjoitti: ↑Su 11.05.2025 00:09Niin, kyllä, aivan. Mihin hittoon enempää tarvitaan? Mutta ymmärsin ainakin tämän jutun niin, että mittariin ei sitten saatu riittävää lukemaa ja tulkinta oli, ettei seisontajarru pidä riittävästi. Se taas johtaa ihan pikkasen Kafkamaisiin tunnelmiin. En ole itse törmännyt moisiin mulkkuihin, onneksi.Jürgen kirjoitti: ↑La 10.05.2025 15:54
Kun pyörät lukittuu niin silloinhan se jarruvoima on maksimissaan, mittari näyttää max. mitatun jarruvoiman. Jos auto pomppaa pois rullilta niin se on taas ihan eri juttu. Ainahan katsuri ei edes tee lukkojarrutusta, vaan katsoo mittareista jarruvoiman olevan riittävä ja eron olevan sallituissa rajoissa.
Ennen katsuri kirjoitti käsin sen lukeman paperiin, se oli ainoa dokumentti, mutta nykyään langattomat järjestelmät tekevät dokumentoinnin. Järjestelmä sitte hyväksyy tai on hyväksymättä tuloksen, katsuri ei siihen voi vaikuttaa.
Re: ML käsijarru
Kuopiossa K1 asemalla vaikeissa tapauksissa auto ajetaan alamäkeen ja kokeillaan pitääkö käsijarru. Jarrujem katastus ihan kuin ennen vanhaan.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: ML käsijarru
Johtunee siitä että siellä käy paljon mb pakuja kun vieressä Raskone. Alkuperäiset kengät, pitää varmasti uusilla levyillä, levyn merkillä ei ole väliä.