S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Tänään kävi tällainen homma.

Noin kahden kilometrin ajon jälkeen alkoi ensin erikoinen "naps-naps" ääni (napsunnan taajuus riippui ajonopeudesta, noin kerran/pyörän pyörähdys) joka tuntui myös kuljettajan jalkatilassa. Päätin sitten ajaa läheiselle parkkipaikalle ihmettelemään että mikä juttu. Nopea tarkastus ei selvittänyt mitään. No takaisin autoon, pakki päälle, 3 metriä ajoa taakepäin ja PAM. Uudestaan ulos ja taas kaikki "ok". Uudestaan liikkeelle, ei mitään ongelmaa. Seisontajarrun varotusvalo, no vapautetaan se. Seuraavaksi päätin kokeilla pitääkö seisontajarru? No ei, poljin meni pohjaan. Kaikki muu toimii normaalisti.

Kysymys kuuluu: mitä hajosi? Poljin? Vaijeri? Ja miksi se hajosi ajossa?

Auto on seissyt n. Viikon jonka aikana loskapaskakeli on muuttunut pakkaseksi.
9/2006 S211 320CDI
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Liian pitkät pultithan ottaa seisontajarruun kiinni, mutta ei ne auton seistessä pitene.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Update

Poljin nopeasti vilkastuna vaikuttaa ehjältä ja vaijeri on siinä ainakin kiinni
9/2006 S211 320CDI
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 820
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja zukka »

Olisiko käsijarrun liinaa pitävä jousi tullut jarrukilvestä läpi?
Käsijarrusta vika varmaan löytynee kun ottaa jarrulevyt irti
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Noniin nyt on selvitelty ja ei voi muuta sanoa kuin mitä v****a. Koko käsijarrumekanismi oli päässyt pyörimään levyn sisällä joka tietenkin hajottanut vaijerin ja sen olka-akselissa olevan "nypykän". Kengistä oli pinnat kokonaan irti ja kiinnitysjouset aivan solmussa.
9/2006 S211 320CDI
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ja pultit on kuitenkin sopivat?
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Juu samoilla pulteilla toista talvea. Ei kait ne yhtäkkiä pitäs pituutta kasvaa :D

Tän hetkinen teoria on et kengät ruostunut kiinni rumpuu seisonnan aikana ja chinesium liima pettän niistä.
9/2006 S211 320CDI
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Nuo käsijarruhilut on kyllä ainakin itselläni ko. mallissa ollut melko alttiita korroosiolle siellä rummun sisässä. Melkein aina kun syystä tai toisesta joutuu takajarruja remppaamaan, niin kannattaa varata samaan remonttiin uudet kengät ja muut hilut rummun sisään. Pääsee vähemmällä vaivalla kun remppaa ne samalla.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Näin mäki aina sanon. Tosin ei oo tohon viel käyttöjarruja tarvin taakse tehä kertaakaan. Käsijarrua tosin nyt toista kertaa muistaakseni.

edit. Eli tällä hetkellä menee uusiksi: kengät, asennusjouset, vaijeri(paikallaan jo), olka-akseli sekä pyöränlaakeri (purkuosa olka-akseli ja uusi laakeri odottan 10kk asennusta :D ). Levitin, säädin ja levy käytännössä ainoat mitä säilyi tuolta puolelta ehjänä liittyen käsijarruun.
9/2006 S211 320CDI
Vastaa Viestiin