S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Tänään kävi tällainen homma.
Noin kahden kilometrin ajon jälkeen alkoi ensin erikoinen "naps-naps" ääni (napsunnan taajuus riippui ajonopeudesta, noin kerran/pyörän pyörähdys) joka tuntui myös kuljettajan jalkatilassa. Päätin sitten ajaa läheiselle parkkipaikalle ihmettelemään että mikä juttu. Nopea tarkastus ei selvittänyt mitään. No takaisin autoon, pakki päälle, 3 metriä ajoa taakepäin ja PAM. Uudestaan ulos ja taas kaikki "ok". Uudestaan liikkeelle, ei mitään ongelmaa. Seisontajarrun varotusvalo, no vapautetaan se. Seuraavaksi päätin kokeilla pitääkö seisontajarru? No ei, poljin meni pohjaan. Kaikki muu toimii normaalisti.
Kysymys kuuluu: mitä hajosi? Poljin? Vaijeri? Ja miksi se hajosi ajossa?
Auto on seissyt n. Viikon jonka aikana loskapaskakeli on muuttunut pakkaseksi.
Noin kahden kilometrin ajon jälkeen alkoi ensin erikoinen "naps-naps" ääni (napsunnan taajuus riippui ajonopeudesta, noin kerran/pyörän pyörähdys) joka tuntui myös kuljettajan jalkatilassa. Päätin sitten ajaa läheiselle parkkipaikalle ihmettelemään että mikä juttu. Nopea tarkastus ei selvittänyt mitään. No takaisin autoon, pakki päälle, 3 metriä ajoa taakepäin ja PAM. Uudestaan ulos ja taas kaikki "ok". Uudestaan liikkeelle, ei mitään ongelmaa. Seisontajarrun varotusvalo, no vapautetaan se. Seuraavaksi päätin kokeilla pitääkö seisontajarru? No ei, poljin meni pohjaan. Kaikki muu toimii normaalisti.
Kysymys kuuluu: mitä hajosi? Poljin? Vaijeri? Ja miksi se hajosi ajossa?
Auto on seissyt n. Viikon jonka aikana loskapaskakeli on muuttunut pakkaseksi.
9/2006 S211 320CDI
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Liian pitkät pultithan ottaa seisontajarruun kiinni, mutta ei ne auton seistessä pitene.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Update
Poljin nopeasti vilkastuna vaikuttaa ehjältä ja vaijeri on siinä ainakin kiinni
Poljin nopeasti vilkastuna vaikuttaa ehjältä ja vaijeri on siinä ainakin kiinni
9/2006 S211 320CDI
Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Olisiko käsijarrun liinaa pitävä jousi tullut jarrukilvestä läpi?
Käsijarrusta vika varmaan löytynee kun ottaa jarrulevyt irti
Käsijarrusta vika varmaan löytynee kun ottaa jarrulevyt irti
Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Noniin nyt on selvitelty ja ei voi muuta sanoa kuin mitä v****a. Koko käsijarrumekanismi oli päässyt pyörimään levyn sisällä joka tietenkin hajottanut vaijerin ja sen olka-akselissa olevan "nypykän". Kengistä oli pinnat kokonaan irti ja kiinnitysjouset aivan solmussa.
9/2006 S211 320CDI
Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Ja pultit on kuitenkin sopivat?
Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Juu samoilla pulteilla toista talvea. Ei kait ne yhtäkkiä pitäs pituutta kasvaa 
Tän hetkinen teoria on et kengät ruostunut kiinni rumpuu seisonnan aikana ja chinesium liima pettän niistä.

Tän hetkinen teoria on et kengät ruostunut kiinni rumpuu seisonnan aikana ja chinesium liima pettän niistä.
9/2006 S211 320CDI
Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Nuo käsijarruhilut on kyllä ainakin itselläni ko. mallissa ollut melko alttiita korroosiolle siellä rummun sisässä. Melkein aina kun syystä tai toisesta joutuu takajarruja remppaamaan, niin kannattaa varata samaan remonttiin uudet kengät ja muut hilut rummun sisään. Pääsee vähemmällä vaivalla kun remppaa ne samalla.
Re: S211 Erikoinen pamaus ja "käsi"jarru veltoksi
Näin mäki aina sanon. Tosin ei oo tohon viel käyttöjarruja tarvin taakse tehä kertaakaan. Käsijarrua tosin nyt toista kertaa muistaakseni.
edit. Eli tällä hetkellä menee uusiksi: kengät, asennusjouset, vaijeri(paikallaan jo), olka-akseli sekä pyöränlaakeri (purkuosa olka-akseli ja uusi laakeri odottan 10kk asennusta
). Levitin, säädin ja levy käytännössä ainoat mitä säilyi tuolta puolelta ehjänä liittyen käsijarruun.
edit. Eli tällä hetkellä menee uusiksi: kengät, asennusjouset, vaijeri(paikallaan jo), olka-akseli sekä pyöränlaakeri (purkuosa olka-akseli ja uusi laakeri odottan 10kk asennusta

9/2006 S211 320CDI