dealer kirjoitti: ↑Su 13.04.2025 09:27
Nokian renkaista on sattunut omiin autoihin kolme sarjaa joista yksi rengas per sarja pettänyt rungoltaan, tosin kaikki olleet jo sen verran paljon ajettuja että ei voi sanoa koituneen lisäkustannuksia. Huonoja runkoja kuitenkin.
Samat kokemukset minullakin. Se on arveluttaava ominaisuus, koska pistää epäilemään, entä jos se runko pettääkin hieman etuajassa. Nokian renkaat onkin suunniteltu kertakäyttörenkaiksi, kun esim Michelin on suunniteltu pinnoitettavaksi eli rungot on tarkoitettu kahta kulutuspintaa varten. En tosin tunne ketään, joka olisi omaan henkilöautoonsa pinnoituttanut omat Michelininsä.
Myös samoja kokemuksia. Tallissa sarja 195/65/15 jossa näkyy 8 vielä kulutuspinnassa mutta sit on kämmenen kokoisia alueita jossa rengas niiin kulunut että nastat lähteny irti. Runko alkaa pullistua ja sit siitä kohtaa kuluu. Ja tämä ei ole poikkeuksellista Nokian talvikumeissa. Ukkelilla oli kans sama homma.
Näitä myös katsastuksissa laitetaan ajokieltoon alle 4v vanhoina kun rungossa on pykimiä kudoksiin asti En myöskään tu ostamaan Nokian renkaita en kesäkumeinakaan.
Otetaas kantaa kesä / all season kumit. Kukaan ei ole huomioinut kannanotoissaan sitä että keväällä ja syksyllä on kelit jolloin tuo rengas on paljon turvallisempi kuin kesäkumit. Ja se et kauanko on sitä aikaa kun kesäkumi on parempi ja kauanko sitä kun all season on parempi?
Aihe ei minusta ole lainkaan niin mustavalkoinen kun mitä siitä puhutaan. Siis että on lähes edesvastuutonta kun ajelee all season kumeilla keväästä syksyyn. Kesäkumit kuitenkin vaihdetaan heti kun tiet alkaa olla sulana ja syksyllä ajetaan niin kauan kun ensilumia on luvassa. Monikaan ei taida läpi talvien ajella näillä?
Oleellisintahan on aina että olisi sellainen rengaskoko mitä valmistaja suosittelee, mitä leveempään menee niin ainahan se näillä suomen surkeilla uraisilla teillä huonontaa ajettavuutta. Muistelen vaan omaa w221 koppasta kun siinä oli 19 renkaat ja leveätkin oli niin ei ollut kovin kiva ajella täällä Pohjanmaan pikkuteillä eikä isommillakaan mutta kun pääsi uudelle asvaltille niin silloin auton kulku oli täydellistä ja ajettavuus nautinnollista, siinäkin oli halpisrenkaat, merkkiä en muista varmasti mutta oli joku vähän oudompi olisko ollu Hifly tai joku tällänen, mutta sen muistan että pito ei ollu paras mahdollinen kuivallakaan asvaltilla.
Omat kokemukset muuten halparenkaista on ihan ok, ainkin Triangle, Nankang, ja Linglong on ihan ok ja ompahan nuo eniten myytyjä merkkejä omalta työmaaltakin ja kyllä monet haluaa samoja merkkejä uudellenkin niin ei ne ihan huonojakaan voi olla. Sen oon kallimmissa pistänyt merkille että Michelinit on aika löysiä sivusuunnassa ja Nokialaiset murtuu aika äkkiäkin, toki en nyt muista vaivaako tiettyjä malleja mutta kuitenkin. Omassa Veessä on tällä hetkellä 17" GT Radialit jotka siinä tuli mukana ja tuntuu olevan ihan ok, emännän s213:ssa on 18" Trianglet ja ihan on ok nekin, ehkä ääntää hieman liikaa omaan makuun.