Shatterin W108 250S -67

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Kuskin helmakotelon pääty ja lattia valmistui, ei auta kuin siirtyä hankalimpien pariin eli rintapellin paikkaus konehuoneen puolelta ja ilmanottokotelon päädyt kojelaudan alta. Dremelille hommia kun on niin mahdottoman ahdasta.

Kokeilin vähän mallata noita kurasuojia pyöränkaareen ja ei kyllä passaa kiinnitykset sinnepäinkään ilman muokkaamista, täytyy olla tarvikkeet.

Ruosteettoman vasemman takaovenkin ostin Saksasta, nähtäväksi jää mitä saapuu.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Pari paikkaa taas vähempänä. Jarrutehostimen alla oleva kouru tehty uusiksi kun vanha oli muhinut pitsiksi, isonsin aavistuksen tuota tyhjennysreikää tuossa runkoaisan kupeessa niin ei mene niin helposti tukkoon. Vanha saanut hyvän voitelun kun jarrunestevuodot ensin vienyt maalin kourusta ja sitten siihen päälle märkä neulaskeko muhimaan..

Kuskin takapyöräkotelosta löytyi vielä sanomista ja kuskin puolelta on nyt aukaistu tuo puhallinkanavan pääty. Ruosteenpysäyttäjää lotrasin koteloihin/saumoihin ja paineilmaa perään kun ei sinne oikein muullakaan pääse, pitäisi aukoa turhan paljon. Vielä maali perään ja sitten paikkalaput kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Joko alkaa hitsaus hommat olee valmiina? Milloin pääsee maalaamaan ja siihen ressaavimpaan vaiheeseen eli kasaamaan maalattuja osia ja niitä varomaan???
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
tyhtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ti 03.07.2012 17:21

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tätä pitää ihailla nuukemmin jos ei haittaa kun ehtii sen moottorin noutamaan......
W211 200cdi ex (738thkm)
W126 280S 1982 ex
W111 220S 1965
W124 200d ja 300td ex
S211 220cdi ex
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

tyhtis kirjoitti: Ma 31.03.2025 07:22 Joko alkaa hitsaus hommat olee valmiina? Milloin pääsee maalaamaan ja siihen ressaavimpaan vaiheeseen eli kasaamaan maalattuja osia ja niitä varomaan???
tyhtis kirjoitti: Ma 31.03.2025 07:23 Tätä pitää ihailla nuukemmin jos ei haittaa kun ehtii sen moottorin noutamaan......
Kovin matelevasti mennään, ei tahdo olla oikein aikaa mutta edennyt kuitenkin. Koko korin maalaus taitaa olla pelkkä haave vielä tässä vaiheessa, sellaista olen tuossa takaraivossa pyöritellyt jos saisi tälle kesälle pohjan ja sisustan epoksiin, tiivistettyä, maalattua ja akselit kunnostettua niin olisi taas rullaava. Sittenhän tuossa on vielä ovien kanssa taikinointia ja konepelti/kontinluukku edelleen putsaamatta.

Saa tulla kahtomaan tai vaikka vähän hitsaamaan. Kone edelleen pressun alla. :mrgreen:
Viimeksi muokannut Shatter, Ma 31.03.2025 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Konehuoneen nurkkaa raavittu auki vänkärin puolelta, tetristä tiedossa kun muotoa joka suuntaan ja peltejä limittäin, tuo konepellin saranan kiinnityskolo tuulilasin juuressa tulee aiheuttamaan harmaita hiuksia.

Pitää nuo ylimääräiset reiätkin hitsata umpeen tulipellistä, varaosa-autossa oli samanlainen iso kun oli vedetty nesteletkut lisälämmittimelle. Tässä niistä ei mennyt mitään, ruosteiset pellin palat vain lätkästy silikoonilla päälle. Oisko joskus kenties ollut lisälämmitin vai miksi porattu noin isot läpiviennit.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Shatter, Ti 01.04.2025 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Asiallista seppimistä täällä :thumbup: . Itsellä menossa vastaavan oloinen savotta w111 kanssa josta saanut melkolailla samoja paikkoja korjailla :lol: .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

meseucco kirjoitti: Ti 01.04.2025 17:48 Asiallista seppimistä täällä :thumbup: . Itsellä menossa vastaavan oloinen savotta w111 kanssa josta saanut melkolailla samoja paikkoja korjailla :lol: .
Kylläpä ne taitaa aika vakiopaikat tosiaan olla näissä jollain lailla säilyneissä jos on vielä peltiä vähän jäljellä. :D

Mitäs hyviä konsteja muilla on ollut liima/massajäämien poistoon? Puhalluksen jäljiltä siellä täällä jäi massaa sellaisia pikku kökköjä mitkä ei lähde kuin mekaanisesti rappaamalla ja sitten kun äänieristysmatot irroitti niin niiden liimaa on joka pinnalla kuin tauti ja kerännyt itseensä hyvin puhallushiekat.

Hiomalla vain leviää ja ainut järkevä konsti taitaa olla joku rälläkän metallisuti, mutta sekin aikamoinen savotta käydä koko kori läpi ennen maalausta.
Sellaista vaihtoehtoa mietin että lähtisköhän nuo jämät miten kuivajääpuhalluksella, kallistahan se on ~170e/h kun tulee kotipihalle tekemään mutta saattaisi selvitä muutamalla tunnilla vs rälläkällä hinkkaamalla monta päivää + vielä ne paikat mihin ei sutilla pääse.. :problem:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Pala kerrallaan muotoa takaisin.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Vänkärin nurkka synnytetty, ei se nyt ihan orkkis ole mutta close enough.

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ilmanottokotelon päädyt/konepellin saranan poterot valmiina. Penkkiä käytin paikallaan niin sai uuden kiinnikkeen hitsata loppuun, pari milliä joutui siirtämään ulospäin kun ei reiät aivan sattunut.

Jäljellä enää peräkontin tiivisteuran alanurkat niin korin hitsaushommat olisi valmiina, ovet oma lukunsa sitten. :thumbup: :thumbup:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Piiloon jäävät pinnat käsitelty ja odottelee kuivumista ennen loppuun hitsailua.
Toisella puolella likimain sama homma.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Tiivisteuran nurkat valmiina ja täten korin hitsaukset tehty! :angel: Täytyy juhlistaa syömällä pari suklaamunaa.
Ostin koritinan korvaajaakin yhden tuubin niin saa tasoitella parit paikat ennen epoksia.

Nyt se olisi sitten armotonta korin putsausta että pääsee maalaamaan, muutama tusina puhdistuslaikkoja tulossa ulkomailta.
Seuraavana ohjelmassa polttoainetankki ja akselistojen purku. Ovet/luukut saa odotella tovin vuoroaan, onhan tässä jo peltiä taiteltu niin tehdään välillä muutakin mielen virkistämiseksi. Vornhagenilta tilattu takaovi edelleen omilla teillään, onhan tuosta kuukausi tilauksesta..

Tankkiin en ole sisälle kurkannut vaatiiko sen isompaa käsittelyä sekä akselistot pitäisi purkaa jotta saisi osatarpeet ylös ja sitten osien puhallus/maalaus.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Etuakselin purkua laitettu alulleen, pientä väljyyttä on joka paikassa. Pitää ruuvailla loputkin muttereiksi niin näkee paremmin.

Jousien irroitus pitäisi vissiin tehdä autossa paikallaan laittamalla tunkki alatukivarren alle, aukaisemalla pultit ja laskemalla hallitusti alas jolloin jousen saa pois välistä. Itsellä ei moinen enää onnistunut niin olin luovalla päällä ja löysäsin tukivarren sisemmät päät kierretankojen avulla, hyvin toimi.

Kuva

Kuva

Olkatapin alapäässä ja pystysuunnassa selvä välys molemmin puolin, kuskilla pahempi. Näihin näkyi olevan korjaussarja 79e/puoli.
Sitten nuo tukivarsien sisemmät laakeritapit, nopeasti ruuvipenkissä heiluttelin kaikki läpi niin yksi neljästä oli sellainen ettei ole selvää välystä.
Rupesi hieman korventamaan kun erehdyin katsomaan uusille hinnan, alempi 700e/kpl ja ylempi 470e/kpl. :crazy: :sick:
Pitääköhän tuo laittaa varaosa-auton akselistokin lihoiksi jos sieltä löytyisi paremmat..

Edit: Jos alla olevaa manuaalia tulkitsin oikein niin laakeritapeista mainitaan että vaikka olisi normaalia väljempi, sillä ei ole käytännön merkitystä sillä välys ei tule esiin kun akselisto on ajoasennossa ja paino päällä, toki normaalivälyskin on aika iso että rasva pääsee kulkemaan väliin.
Laakeritapit on nyt purettu ja kierteet kaikissa silmämääräisesti ehjät, sisällä aika niukasti tosi vanhaa juoksettunutta rasva/öljymömmöä joten uskaltaisiko sanoa että selvisi säikähdyksellä ja pääsee ihan vain rasvaamalla uudelleen niin jämäköityy.

olka-akselit puhdistettu ja sekoiteltu osia hieman keskenään niin lopputuloksena on radiaalivälykset alapäässä 0.20mm ja 0.25mm, sallittu max 0.3mm
Päittäisvälys kummassakin 0.35mm, sallittu max 0.5mm, tämän voisi säätää lähemmäs nollaa jos sattuu jostain löytymään sopivat shimmiprikat, nyt paikallaan 1.90mm

Uusilla osilla välykset olisi tietenkin vain muutamia satasia ja saisi paikat timmiksi, mutta taidan jättää vanhat osat ja rasvata kunnolla niin menee vielä. Kilometrejä tuskin tulee paljoa tulevaisuudessa ja kaikki arvot kuitenkin sallittujen sisässä.

Etuakselin reseptinä toistaiseksi:
osien puhallus/maalaus
pyöränlaakerit
satuloiden kunnostus (tiivisteet + männät)
Moottorin kumityynyt
Kiinnitys kumityynyt
Raidentangot, tukitanko, ohjausiskari
Muutamat tiivisteet
Jarruletkut


Etuakseliston infoa muistiin

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Kirahvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 08.12.2019 18:15

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Kirahvi »

Shatter kirjoitti: To 03.04.2025 10:16
Mitäs hyviä konsteja muilla on ollut liima/massajäämien poistoon? Puhalluksen jäljiltä siellä täällä jäi massaa sellaisia pikku kökköjä mitkä ei lähde kuin mekaanisesti rappaamalla ja sitten kun äänieristysmatot irroitti niin niiden liimaa on joka pinnalla kuin tauti ja kerännyt itseensä hyvin puhallushiekat.

Hiomalla vain leviää ja ainut järkevä konsti taitaa olla joku rälläkän metallisuti, mutta sekin aikamoinen savotta käydä koko kori läpi ennen maalausta.
Sellaista vaihtoehtoa mietin että lähtisköhän nuo jämät miten kuivajääpuhalluksella, kallistahan se on ~170e/h kun tulee kotipihalle tekemään mutta saattaisi selvitä muutamalla tunnilla vs rälläkällä hinkkaamalla monta päivää + vielä ne paikat mihin ei sutilla pääse.. :problem:
Minä sain vinkin tämmöisestä laitteesta ja on toiminut todella hyvin, ideana, on että ei saa yhtään painaa, vaan antaa laitteen tehdä työ, pinnan jälki riippuu valitusta nauhasta, mutta massat, kitit ja liimat irrotttaa todella asiallisesti.

https://montipower.com/mp_product/mbx-e ... ariomatic/

Laitetta saatavissa myös paineilmakäyttöisenä mm. Wurthilta. Sähkökäyttöisen tilasin itse netistä, kun Wurth ei sitä tarjonnut enään.

Edittinä:

Vuokrasin kuivajääpuhalluslaitteen ja ison kompuran alustan puhdistamiseen, se puhdistaa siis alustan, liasta ja rasvasta, mutta ei vie esim. tehtaanmassoja tai maaleja, joten en usko sen olevan sopiva vaihtoehto tuohon ja kyseessä oli siis ns. iso kone, kuivajäätä meni noin 500 kiloa. Konehuone olisi toki kannattanut minun tapauksessa samalla vehkeellä puhdistaa, mutta siihen riittäisi pienempikin kone, jos jostain läytää sellaisen vuokralle ja silloin oma kompurakin voisi riittää 1,5 kuution tuotolla.
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021

Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Ferrari 296 GTB 2024, Rosso Magma
Fiat 500 1970
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Kirahvi kirjoitti: To 24.04.2025 15:59
Shatter kirjoitti: To 03.04.2025 10:16
Mitäs hyviä konsteja muilla on ollut liima/massajäämien poistoon? Puhalluksen jäljiltä siellä täällä jäi massaa sellaisia pikku kökköjä mitkä ei lähde kuin mekaanisesti rappaamalla ja sitten kun äänieristysmatot irroitti niin niiden liimaa on joka pinnalla kuin tauti ja kerännyt itseensä hyvin puhallushiekat.

Hiomalla vain leviää ja ainut järkevä konsti taitaa olla joku rälläkän metallisuti, mutta sekin aikamoinen savotta käydä koko kori läpi ennen maalausta.
Sellaista vaihtoehtoa mietin että lähtisköhän nuo jämät miten kuivajääpuhalluksella, kallistahan se on ~170e/h kun tulee kotipihalle tekemään mutta saattaisi selvitä muutamalla tunnilla vs rälläkällä hinkkaamalla monta päivää + vielä ne paikat mihin ei sutilla pääse.. :problem:
Minä sain vinkin tämmöisestä laitteesta ja on toiminut todella hyvin, ideana, on että ei saa yhtään painaa, vaan antaa laitteen tehdä työ, pinnan jälki riippuu valitusta nauhasta, mutta massat, kitit ja liimat irrotttaa todella asiallisesti.

https://montipower.com/mp_product/mbx-e ... ariomatic/

Laitetta saatavissa myös paineilmakäyttöisenä mm. Wurthilta. Sähkökäyttöisen tilasin itse netistä, kun Wurth ei sitä tarjonnut enään.

Edittinä:

Vuokrasin kuivajääpuhalluslaitteen ja ison kompuran alustan puhdistamiseen, se puhdistaa siis alustan, liasta ja rasvasta, mutta ei vie esim. tehtaanmassoja tai maaleja, joten en usko sen olevan sopiva vaihtoehto tuohon ja kyseessä oli siis ns. iso kone, kuivajäätä meni noin 500 kiloa. Konehuone olisi toki kannattanut minun tapauksessa samalla vehkeellä puhdistaa, mutta siihen riittäisi pienempikin kone, jos jostain läytää sellaisen vuokralle ja silloin oma kompurakin voisi riittää 1,5 kuution tuotolla.
Tuommonen se olisi varmasti paras, koneen arvo ilmeisesti tiedetään kun on jälleenmyyntihinta keksitty. Pitäisi jo työkseen putsata jos hommaisi. :D

Tulin siihen tulokseen että vedän puhdistuslaikoilla korin läpi ja lopuksi kevyt puhallus ennen maalausta, pohjan osalta jo alkaakin olla kohtuu pitkällä putsailu. Muutamat ahtaat kolot jää käsin rassattaviksi.

Puhallusletkun renkinä meni yhden työpäivän verran aikaa niin etuakselisto on maalausta vaille, osien tilaus ja kaikki nippuun.

Jarrusatuloista ei tullut kuvaa kun oli niin touhu päällä, nekin puhdistettu valmiiksi uusille osille ja maalattu kiiltävän mustaksi.
Toisen satulan ilmausruuvissa oli patenttia, M8 nippa katkennut niin oli porattu keskelle M6 kierre ja siihen vedetty normaali pultti.. Olihan tuo ihme kyllä pitänyt kun jarrut pelasi autoa hakiessa, sai onneksi pelastettua poraamalla jämät pois ja avaamalla alkuperäisen kierteen.
Yksi mäntä on kaput, korjaussarjaan kuului uudet männät joten 3 alkuperäistä joutanee varastoon varalle.


Edit: Niemöller myy olka-akselin säätölevyjä irtona, mutta juuri se ainoa koko mitä tarvisi on NLA. Täytyy kokeilla onnea paikallisen laakerikauppiaan kautta.

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3500
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kirahvi kirjoitti: To 24.04.2025 15:59
Shatter kirjoitti: To 03.04.2025 10:16
Mitäs hyviä konsteja muilla on ollut liima/massajäämien poistoon? Puhalluksen jäljiltä siellä täällä jäi massaa sellaisia pikku kökköjä mitkä ei lähde kuin mekaanisesti rappaamalla ja sitten kun äänieristysmatot irroitti niin niiden liimaa on joka pinnalla kuin tauti ja kerännyt itseensä hyvin puhallushiekat.

Hiomalla vain leviää ja ainut järkevä konsti taitaa olla joku rälläkän metallisuti, mutta sekin aikamoinen savotta käydä koko kori läpi ennen maalausta.
Minä sain vinkin tämmöisestä laitteesta ja on toiminut todella hyvin, ideana, on että ei saa yhtään painaa, vaan antaa laitteen tehdä työ, pinnan jälki riippuu valitusta nauhasta, mutta massat, kitit ja liimat irrotttaa todella asiallisesti.

https://montipower.com/mp_product/mbx-e ... ariomatic/

Laitetta saatavissa myös paineilmakäyttöisenä mm. Wurthilta. Sähkökäyttöisen tilasin itse netistä, kun Wurth ei sitä tarjonnut enään.
Eli kavereiden kesken Piikkisika :lol: Löytyy myös esimeskiks Koivusen valikoimasta Pneutrend merkkisenä:
https://toolpacknet.fi/fi/pinnanpuhdist ... 3267-70203
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Shatter kirjoitti: Ke 23.04.2025 19:14 Etuakselin purkua laitettu alulleen, pientä väljyyttä on joka paikassa. Pitää ruuvailla loputkin muttereiksi niin näkee paremmin.

Jousien irroitus pitäisi vissiin tehdä autossa paikallaan laittamalla tunkki alatukivarren alle, aukaisemalla pultit ja laskemalla hallitusti alas jolloin jousen saa pois välistä. Itsellä ei moinen enää onnistunut niin olin luovalla päällä ja löysäsin tukivarren sisemmät päät kierretankojen avulla, hyvin toimi.

Kuva

Kuva

Olkatapin alapäässä ja pystysuunnassa selvä välys molemmin puolin, kuskilla pahempi. Näihin näkyi olevan korjaussarja 79e/puoli.
Sitten nuo tukivarsien sisemmät laakeritapit, nopeasti ruuvipenkissä heiluttelin kaikki läpi niin yksi neljästä oli sellainen ettei ole selvää välystä.
Rupesi hieman korventamaan kun erehdyin katsomaan uusille hinnan, alempi 700e/kpl ja ylempi 470e/kpl. :crazy: :sick:
Pitääköhän tuo laittaa varaosa-auton akselistokin lihoiksi jos sieltä löytyisi paremmat..

Edit: Jos alla olevaa manuaalia tulkitsin oikein niin laakeritapeista mainitaan että vaikka olisi normaalia väljempi, sillä ei ole käytännön merkitystä sillä välys ei tule esiin kun akselisto on ajoasennossa ja paino päällä, toki normaalivälyskin on aika iso että rasva pääsee kulkemaan väliin.
Laakeritapit on nyt purettu ja kierteet kaikissa silmämääräisesti ehjät, sisällä aika niukasti tosi vanhaa juoksettunutta rasva/öljymömmöä joten uskaltaisiko sanoa että selvisi säikähdyksellä ja pääsee ihan vain rasvaamalla uudelleen niin jämäköityy.

olka-akselit puhdistettu ja sekoiteltu osia hieman keskenään niin lopputuloksena on radiaalivälykset alapäässä 0.20mm ja 0.25mm, sallittu max 0.3mm
Päittäisvälys kummassakin 0.35mm, sallittu max 0.5mm, tämän voisi säätää lähemmäs nollaa jos sattuu jostain löytymään sopivat shimmiprikat, nyt paikallaan 1.90mm

Uusilla osilla välykset olisi tietenkin vain muutamia satasia ja saisi paikat timmiksi, mutta taidan jättää vanhat osat ja rasvata kunnolla niin menee vielä. Kilometrejä tuskin tulee paljoa tulevaisuudessa ja kaikki arvot kuitenkin sallittujen sisässä.

Etuakselin reseptinä toistaiseksi:
osien puhallus/maalaus
pyöränlaakerit
satuloiden kunnostus (tiivisteet + männät)
Moottorin kumityynyt
Kiinnitys kumityynyt
Raidentangot, tukitanko, ohjausiskari
Muutamat tiivisteet
Jarruletkut
Minulla oli erikoisesti sellainen, että etuakselisto ollut entisen omistajan toimesta irti ja maalattu komeaksi, mutta esimerkiksi kumityynyt runkoon olivat aivan palasina. Ne on nyt vaihdettu, samoin kuin moottorin kumityynyt..Tulin siihen tulokseen, että iskarit vaihdan kun ne on tilattu ja takakontissa, mutta noihin olkatappeihin pitää palata, jos tarvetta ilmenee..

Jos nyt jostain pitää ilahtua, niin tarvike-tukitanko ja ohjausiskari olivat suorastaan halvat MB Classicilla, eli 55,35€ + 39,27€, ihan en ymmärrä noita sentilleen hintoja, mutta saksalaiset ne on sellasii..Tukitanko on näköjään tanskalaista valmistetta, joten eiköhn tuon uskalla tilata:

https://www.mbclassics.de/drag-link-W108-W113-repro
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Tohtii, just tuollaisen vaihdoin omaan 108:iin ja napsahti paikoilleen ihan komeasti :thumbup:
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Peräkin purettu kokonaan, oli kyllä sisältä niin hyväkuntoinen ikään nähden pl. likaiset öljyt että olisi mennyt vielä mutta eipä näistä tiedä ennen avaamista. Pinionin ulkokoolit oli turhankin kovalla krympillä, piti hitsata tavaraa kooliin ja lisäksi lämmittää kuorta että sai liikkeelle.

Perämurikan sivuttaissäädön runko ja säätötanko on banaanilla joka suuntaan, onkohan joskus ajettu offroadia. Hyvä käytetty jo löytyikin kanssaharrastajalta. :mrgreen:

Itselle muistiin, pinionilla 1.50mm shimmi ja poskilaakerissa 1.90mm

Toisessa pyöränlaakerissa oli kuulien pidin kokonaan poikki, mitä lie tapahtunut. Ei nuo kyllä ilman ulkoisia tekijöitä mene rikki, varsinkaan metallipitimet.

Pinionin mutteriin ja linkun akseliin piti tehdä omat työkalut.

Linkun akselille tulevat kulutusholkit on hieman kuluneet ja toinen on liukusovitteella, olettaisin että pitäisi olla tiukat jotta linkun liike tapahtuu nimenomaan akseliputkessa olevien helojen ja kulutusholkkien välissä, eikä akselin ja kulutusholkin.

Pitkälti uusilla laakereilla ja puslilla/tiivisteillä selviää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Shatter kirjoitti: Ke 30.04.2025 19:00 Peräkin purettu kokonaan, oli kyllä sisältä niin hyväkuntoinen ikään nähden pl. likaiset öljyt että olisi mennyt vielä mutta eipä näistä tiedä ennen avaamista. Pinionin ulkokoolit oli turhankin kovalla krympillä, piti hitsata tavaraa kooliin ja lisäksi lämmittää kuorta että sai liikkeelle.

Perämurikan sivuttaissäädön runko ja säätötanko on banaanilla joka suuntaan, onkohan joskus ajettu offroadia. Hyvä käytetty jo löytyikin kanssaharrastajalta. :mrgreen:
Onkos tuolle yhdystangon säädölle muuten joku ohjearvo, vai pannaanko yhdystanko vaan paikalleen ja kireälle siihen niin miten sattuu menemään?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Pevkeve, kun tommosta povnoo näyttävät, niin onhan tuo irtoakseli purettava samalla tavalla kun sinäkin: :wtf:

https://www.youtube.com/watch?v=gdQNB3-YrQU
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Petteri Kivimäki kirjoitti: To 01.05.2025 10:34
Shatter kirjoitti: Ke 30.04.2025 19:00 Peräkin purettu kokonaan, oli kyllä sisältä niin hyväkuntoinen ikään nähden pl. likaiset öljyt että olisi mennyt vielä mutta eipä näistä tiedä ennen avaamista. Pinionin ulkokoolit oli turhankin kovalla krympillä, piti hitsata tavaraa kooliin ja lisäksi lämmittää kuorta että sai liikkeelle.

Perämurikan sivuttaissäädön runko ja säätötanko on banaanilla joka suuntaan, onkohan joskus ajettu offroadia. Hyvä käytetty jo löytyikin kanssaharrastajalta. :mrgreen:
Onkos tuolle yhdystangon säädölle muuten joku ohjearvo, vai pannaanko yhdystanko vaan paikalleen ja kireälle siihen niin miten sattuu menemään?


Taka-akselin keskitykselle annetaan Job 40-3 mutta en äkkiseltään sitä manuaalista löytänyt. Sellainen oli eri kohdassa tarkastettava että peräkonttiin menevä kannatinvarsi on 90ast kulmassa jäykkään akseliputkeen nähden. Sehän muuttuu kun sivusäädöllä liikutellaan, eikai tuo mitään salaista tiedettä pitäisi olla, mittailee että on renkaat suurinpiirtein samoilla kohdilla niin se on hyvä. :eh:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Akselistot puhallettu loppuun ja ovat nyt valmiina maalaukseen, isot osat käy pulverissa ja pienemmät hilut vedän ruiskulla.

Taka-akselilla oli uudehkot eripari satulat ja mäntä 38mm kun kuuluisi olla 42mm, pienen tutkimisen tuloksena epäilys että ovat w115 satulat kun käyvät ristiin ja ovat murto-osan isompien hinnasta. 42mm 199e/kpl, 38mm ~40e/kpl.

Koriakin koitettu putsailla, hidasta rappaamista ja jynssäämistä että saa kaikki kököt irti ennen viimeistä puhallusta.

Nettikauppoja koluttu ja ynnäilty pakolliset osat molempiin akseleihin hyödyntäen mahdollisimman paljon vanhoja käyttökelpoisia niin taitaa se silti loppusumma lähemmäs 2t€ kiivetä maalauksineen.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Just pistin 491€ taas menemään pusliin laakereihin ja OEM-laatuisiin etuoven tiivisteisiin!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Epocoatia ja Normadur 65 tilasin pikkusatsin niin saa vedellä alustan osia, värinä Jet Black RAL9005. Samalla reseptillä korikin sen koittaessa.

Tankista hinkkasin kaiken moskan poi, pientä ruostetäplää nurkissa mutta muuten oikein hyvä. Esisuodatin oli puhdas eikä sisäpuolikaan näyttänyt huolestuttavalta lampulla kurkisteltuna joten maalit niskaan.

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Ensimmäinen erä osia maalattu. Suunta vihdoin oikeaan ettei ihan päättömästi vain pureta :D

Taka-akselin bogea purin mielenkiinnosta, vähän oli painetta jäljellä molemmissa taskuissa mutta öljyä tuli sisältä vain muutama ruokalusikallinen. Suojakumi ja karan stefa sökö niin tainnut lorotella sieltä kaikki ulos. Karaa pystyi painella ääriasentoihin helposti kädellä, ei siis toimintaa yhtään.

Öljyn ja typpitäytöksen erillään pitävä kumivuoraus vaikuttaa ihan hyvältä kun painettakin oli pikkusen jäljellä.. Näiden korjauksesta ei tahdo olla minkäänlaista juttua missään, joissain vanhemmissa Land Rovereissa on myös Bogen saman tyylinen tasonsäätöiskari ja joku seppä lantikkafoorumilla hieman tarinoikin korjausyrityksestä.. Siellä puhuttiin mm. taskuissa olevan 20-30bar typpitäytös.

Jos tuota lähtee joskus kokeilemaan takaisin paikalleen niin menee kyllä ihan arpomiseksi toimivuus mm. oikeasta öljymäärästä ei ole mitään tietoa ja tuo sattumalta löytynyt painetietokin pitää ottaa varmaan hieman epäilevästi vastaan kun W108 ja vanha lantikka voipi olla hieman eri painoisia.

Paineenmäärä vaikuttanee toimintaa niin että enemmän painetta = isompi max. kuorma mutta reagointi huononee ja vähemmällä paineella max kuorma pienenee ja reagointi paranee. Karkeasti oikean paineen voisi löytää siis kokeilemalla ihan että lastaa taka-akselille max. kuorman ja lisää sitä mukaa taskuihin painetta että jaksaa sen nostaa ylös. Vaatisi toki väliaikaisen rakennelman bogen kuoreen millä muutella painetta esim. schrader venttiili? Alkujaan täyttörei'issä vain pienet ristipääruuvit joissa usit-tiiviste, oisi mielenkiintoista nähdä millaisella vermeellä tehtaalla on täytetty ja saatu vielä ruuvi ruuvattua paikalleen. :mrgreen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Shatter, Ke 14.05.2025 19:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Shatter kirjoitti: Ke 30.04.2025 19:00
Kuva
Mikähän homma tuo on, että satakasien oikeanpuoleisen vetoakselin kotelossa on kahta erisorttista rasvanippaa.. :wtf:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ma 12.05.2025 22:09
Shatter kirjoitti: Ke 30.04.2025 19:00
Kuva
Mikähän homma tuo on, että satakasien oikeanpuoleisen vetoakselin kotelossa on kahta erisorttista rasvanippaa.. :wtf:
Suunniteltu juttu, suoralla nipalla ei mahdu prässi paikalleen kun tulee perän kuori eteen. :wink:

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Shatterin W108 250S -67

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Nomolta löytyi 22x30 koossa shimmilevyjä niin sai shimmattua olka-akseleista pystyvälyksen minimiin, molemmissa oli 0.35mm ja nyt 0.05 - 0.10mm

Akselistot valmistui maalauksesta niin nekin olisi nyt kasausta vaille kun saa osat hommattua. Menee melkein karkkipäivästä läjä maalattuja osia :mrgreen:

Bogen iskari saatu purettua, kaikki muu on ehjää paitsi kaikki karan tiivisteet mureni käsiin koskiessa. Nomolla pidetty palaveria osien tiimoilta ja tarjosivat lopulta ei-oota, veikkaili että ovat pitkälti teetettyjä osia kun mitat ja muodot hieman erikoisia. Täytyy paneutua joskus selaileen katalogeja jos löytyisi jotain sovellettavaa osaa.

Kuva

Kuva

Painekalvon numerosarja, 2kpl samanlaisia.

Kuva

Öljyä tuli ulos max 3 ruokalusikallista, pohjalla asennusrasvat tms mömmöä.

Kuva

Männän ohjainrengas kulunut, pinta jo alle metallin.

Kuva

Päätykannen pölyrengas 22x32x4

Kuva

Päätykannen painetiiviste poikki, oisko alkuperäinen syy miksi öljyt karanneet ulos?

Kuva

Pumpun sisempi kara säädöllä

Kuva

Pumpun kara/mäntä

Kuva

En keksinyt mikä tämän funktio on, eikä varmasti tällaista löydä varaosana. Onneksi ainut ehjä tiiviste. :thumbup:

Kuva

Päätykansi, tässä on painetiiviste L-mallinen ja kannessa huuli mitä vasten tiiviste tulee.

Kuva

Yleiskuva

Kuva

Kuva
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Vastaa Viestiin