W108 M130 Moottorin venttiilien säätöohje?
W108 M130 Moottorin venttiilien säätöohje?
Pitäisi 1970 w108 280se m130 moottorista säätää venttiilit.Olisikohan jollain säätöohjetta?
Merseedespents
Re: W108 M130 Moottorin venttiilien säätöohje?
Morjes.
Olen aloitteleva mersuharrastaja ja tuli vastaan oman ymmärryksen ylittävä pulma.
Auto on W114 koppainen 250C ja moottorina M114, johon käsittääkseni pätee nämä samat ohjeet venttiilien säätämisen osalta.
Venttiilit sain siis säädettyä tuon ohjeen mukaan, lukuunottamatta tuota kaikkein kuskinpuoleisinta venttiiliä jossa loppui säätövara. Ja säätövara ei loppunut niin päin että sitä pystyisi shimmaamalla korjaamaan. Eli säätömutteri on kiristetty "maksimivälys" -asentoonsa, ja silti ei mahtunut liuska väliin. Muut venttiilit säätyi ihan niinkuin pitikin ja suht pienillä säädöillä kohdilleen.
Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Ajattelisi että se säätövara voisi loppua toiseen suuntaan jos osat kuluu, mutta ei tuohon suuntaan.
Keinuvivun otin pois paikaltaan ja tarkistin että siellä välissä ei ollut säätölevyä.
Muutakin kyseltävää tästä vehkeestä varmasti vielä tulee.
Tyhjäkäynti esimerkiksi on todella kova, kierroksista en tiedä kun ei ole kierroslukumittaria, mutta korvakuulolta sanoisin että huidellaan helposti jossain 2000-2500rpm. Tätä asiaa en ole vielä ehtinyt yhtään tutkimaan, joten palaillaan asiaan myöhemmin kun tarve tulee jos en valmiita vastauksia onnistu löytämään.
Olen aloitteleva mersuharrastaja ja tuli vastaan oman ymmärryksen ylittävä pulma.
Auto on W114 koppainen 250C ja moottorina M114, johon käsittääkseni pätee nämä samat ohjeet venttiilien säätämisen osalta.
Venttiilit sain siis säädettyä tuon ohjeen mukaan, lukuunottamatta tuota kaikkein kuskinpuoleisinta venttiiliä jossa loppui säätövara. Ja säätövara ei loppunut niin päin että sitä pystyisi shimmaamalla korjaamaan. Eli säätömutteri on kiristetty "maksimivälys" -asentoonsa, ja silti ei mahtunut liuska väliin. Muut venttiilit säätyi ihan niinkuin pitikin ja suht pienillä säädöillä kohdilleen.
Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Ajattelisi että se säätövara voisi loppua toiseen suuntaan jos osat kuluu, mutta ei tuohon suuntaan.
Keinuvivun otin pois paikaltaan ja tarkistin että siellä välissä ei ollut säätölevyä.
Muutakin kyseltävää tästä vehkeestä varmasti vielä tulee.
Tyhjäkäynti esimerkiksi on todella kova, kierroksista en tiedä kun ei ole kierroslukumittaria, mutta korvakuulolta sanoisin että huidellaan helposti jossain 2000-2500rpm. Tätä asiaa en ole vielä ehtinyt yhtään tutkimaan, joten palaillaan asiaan myöhemmin kun tarve tulee jos en valmiita vastauksia onnistu löytämään.