menin tilaamaan tuommoisen Xtrons Android -soittimen. Kyselin etukäteen sitä myyneestä firmasta, että tarvitaanko jotakin adaptereja tms. ja vastaus oli, että ei tarvitse, kaikki sopii suoraan. Kuvittelin, että laitteen mukana tulisi asennusohje, mutta ei tullut. Käyttöohjeessa on kerrottu, mistä osoitteesta löytyy asennusohjeita, mutta ei sitä nettiosoitetta ole olemassakaan enää.
Siispä, osaako joku täällä suoraan heittää, että mitä kaikkea pitää kytkeä ja mihin? Jos sen tähän saisi dokumentoitua, niin joku ehkä myöhemminkin saattaisi siitä hyötyä.
Tällä kertaa kysessä oleva auto on S211 E 220 CDI -09 (WDB2112081B443992)
Lähdetään nyt ensiksi nykyisestä paikallaan olevasta soittimesta. Se on siis Audio 20 koodilla tilattu, tyyppiä NTG 2,5 ja MF2820, tolleen:
Takana liittimiä on kolme:
Tämä lienee radioantenni:
Mutta mikä tämä nyt sitten on?:
Mun mielestä näyttää ihan tavallisilta koaksiaalikaapelin liittimiltä (eikä esim. opitselta, mutta en tiedä).
Ja sitten loput signaalit kulkevat tämän kautta:
Kuten näkyy, niin aika monta tyhjää kohtaa tuossa on. Olenko ymmärtänyt ihan väärin, että jos tässä olisi optinen liitäntä, niin noihin neljään pyöreään reikään tulisi joku määrä optisia kaapeleita?
No sitten, se uusi härveli on tämmöinen Xtrons PQ79M211IP, eli:
https://xtrons.com/mercedes-benz-variou ... pq79m211ip" onclick="window.open(this.href);return false;
Mukana tuli armoton kasa piuhoja, esimerkiksi pari antennia, joista toinen on GPS:lle ja toinen mitä ilmeisimmin WiFille.
Sitten on tämmöinen KJD7005 USB1 ja KJD7005 USB2.
Nämäkin ovat aika yksinkertaista vielä, toisen pään liittimet sopivat soittimeen vain tiettyihin paikkoihin ja toisessa päässä on yhteensä kolme USB naarasliitintä, että niihinpä sitten kai voi laittaa USB -tikulla toistettavia tiedostoja tai iPodin kiinni.
Seuraavaksi KJD7005 AUX -nippu:
Tälle, kuten kaikille muillekin, löytyy kyllä paikka soittimen päästä, mutta mitä noilla toisen pään johdoilla tehdään? Niitä on siis 4kpl RCA -liittimiä:
AUX R ja AUX L. No joo, näihin voisi olettaa, että voi kytkeä jonkun ulkoisen äänilähteen, vaikka sitten korvalappustereot, jos jostain syystä haluaisi kuunnella C-kasetteja.
Video IN ja DRV IN. Ilmeisesti jotakin ulkoisen kuvalähteen dataa voisi syöttää sisään näillä? Mulla ei sellaiselle ole tarvetta.
Ja sitten on yksittäinen piuha ilman liitintä: TV-IR. Telkkarin infrapuna? Ei varmaan kovin tarpeellinen mun käytössä?
Seuraava nippu on KJD7005 RCA
Siinä on 7 RCA -iitintä ja pari pyöreää naaras Abikoa.
Jos ottaa helposti arvattavat ensin, niin FRONT OUT R, FRONT OUT L, REAR OUT R ja REAR OUT L ovat mitä ilmeisimmin vaan lähdöt kaikille kanaville ulkoista vahvistinta varten. Mulla ei sellaista ole, eikä ainakaan tässä yhteydessä ole tarkoitusta laittaakaan.
SUB WOOFER on varmasti kanssa lähtö mahdolliselle ulkoiselle vahvistimelle, kuten edellinenkin.
Kaksi keltaista ovat VIDEO OUT 1 ja 2. Kuvittelisin, että näitä voisi käyttää vaikka silloin, jos haluaisi takapenkkiläisille laittaa näytöt, joista voi katsella tämän laitteen syöttämää kuvaa.
Aika helposti arvattavia ovat muuten nuo kaksi jäljellä olevaakin, mutta yksi juttu niissä on. Eli, AMP CON on varmasti vahvistimen heräte ja ANT kai syöttää signaalia, kun radio on päällä, jotta saadaan esim. vanhan mallin teleskooppinen sähköantenni pystyyn. MUTTA, muistan lukeneeni jostakin tämäntyyppisen soittimen ominaisuuksia käsittelevästä topicista, että sininen antenniliitin piti kytkeä johonkin, jotta sai auton oman radioantennivahvistimen käyntiin. Siispä, onko tässäkin autossa antennivahvistin, joka tätä signaalia tarvitsee, ja jos on, niin pitääkö se herättää tällä piuhalla ja jos pitää, niin mihin se kytketään?!
Tää nippu on mulle hiukan mysteeri
KJD7005 CAM/MIC
Noi kaksi RCA:ta ovat Rear Camera IN ja Front Camera IN. Mulla ei ole kameroita, joten nämä jäävät tyhjiksi.
Sitten on toi musta, joka näyttää 3,5mm jackilta ja siinä lukee MIC. Auton sarjassa suoraan ei ole tuohon sopivaa liitintä.
Sitten on neljä piuhaa ilman liittimiä:
Keltainen CAMERA B+ (no kun ei ole kameraa, niin tuskin tätä tarvitaan)
Musta GND. Pitääköhän tämä kytkeä maihin (koska tuon koko vehkeem maadoitus ei kyllä tule näin ohuen johdon läpi, eli tämä on jonkun muun asian maadoitus)?
Punainen MIC 5V Eli mikrofoni ja 5 Volttia, mutta mikä mikrofoni tällaista tarvitsee, jos tarvitsee? Tietysti olisi tarkoitus hyödyntää auton omaa mikrofonia puheluissa, mutta liittyykö tämä siihen vai johonkin muuhun?
Pinkki REVERSE. Voisin kuvitella, että kun laittaa paikin päälle, niin tällä herätettäisiin peruutuskamera, jos sellainen olisi käytössä.
Viimeinen nippu on tämmönen kattavamman kokoinen
Helppo on päätellä, että toi iso liitin tulee auton isoon liittimeen ja toi punertavarunkoinen CAN BUS DECODER -aski ei vaadi mitään toimenpiteitä, koska siinä on vain yksi liitin jo valmiina kiinni. Mut sitten nämä loput, mitä niille tehdään?
RCA -liitin CCD AV IN. Ei ole autossa mitään liitintä, jonka tuohon voisi tuikata. Teksti viittaa digikamerakuvan sisääntuontiin. Ei liene tarpeellinen?
Yksi pyöreä urosabikoliitin AUTO ANT. Tämän kanssa on vähän vastaava juttu kuin edellä toisen sinisen ANT –piuhan kanssa. Eli pitääkö niistä jompikumpi kytkeä johonkin, jotta saa auton antennivahvistimen herätettyä? Jos ylipäätään tässä autossa on antennivahvistinta ja jos on, niin mihin tuo kytketään? Valmista liitintä ei käsittääkseni auton puolella ole.
Sitten on vielä kuusi johtoa ilman liittimiä.
Musta-ruskea KEY 2 ja ruskea KEY 1. Ei mitään havaintoa
Oranssi ILL. Eli valaistus, pitääkö tuo kytkeä johonkin ja jos niin mihin? Luulis tuon tiedon kulkevan tuon ison liittimen kautta, kun nykyisessäkin soittimessa näppäinvalon kirkkaus säätyy mittarivalaistuksen mukaan.
Punainen ACC. Samoin, kai tämäkin data kulkee ison liittimen kautta. Eikö ACC kuitenkin tarkoita sytytysvirtaa`?
Musta-oranssi BACK CAR. Mikä mahtaa olla?
Pinkki BRAKE CTL. Liittyykö tämä nyt jotenkin siihen, että tolla vehkeellä ei voi esim. katsella DVD-toistoa silloin, kun ollaan liikkeellä? Eli pitääkö tän johdon kautta kertoa, että käsijarru on päällä, jotta silloin kaikki toiminnot ovat käytössä? Jos näin on, niin mitähän signaalia tämä sitten kaipaisi, onko se +12V, kun käsijarru on päällä vai maadoitus samassa tilanteessa vai mitä ihmettä? Vai saako tuon datan suoraan jostain auton piuhasta?
Ja vielä yksi kysymys...
Mikä tämä jo edellä kuvassa esitetty liitin auton nykyisessä järjestelmässä on ja mitä sille tapahtuu tässä uudessa, kun en ainakaan ihan äkkiseltään löydä sille mitään paikkaa?
En tiiä, pitäiskö tämä sama tarina kirjoittaa englanniksi tonne Xtronsin foorumille...