w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Kyykkää tai nousee, voihan se olla maapuolen vikakin. Sanoit, että kun toinen alkaa sekoilla, toinenkin seuraa. No ota pistokkeet vuoronperään irti ja katso kumpi se on, joka vetää toisenkin pieleen. Tai kokeile niillä irrallaan olevilla, yksi kerrallaan. Nyt kun ei tiedä kyykkääkö vai ei.
Sellainen voi sitten johtua ihan muualtakin, johtoviasta, tai ihan jostain toisesta anturista. Kytkentäkaaviosta sitten katsomaan, mitä muuta on saman syötön takana.
Sellainen voi sitten johtua ihan muualtakin, johtoviasta, tai ihan jostain toisesta anturista. Kytkentäkaaviosta sitten katsomaan, mitä muuta on saman syötön takana.
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Joko sä mittasit ne itse signaalipiuhat (3 ja 59 pinnit)?
9/2006 S211 320CDI
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Signaalipiuhat ja jännitteet mitattu. Ne kaikki on kunnossa. Ecu on tällä hetkellä irti ja mietin pitääkö tuota käyttää jossain mestarilla vai mitähän tässä nyt tekisi. Kyykkäsi samaan aikaan star, ilmoittaa että kytke sytytysvirta, kun koittaa pikatestiä tehdä.
Onneksi kohta on kesä..

Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Mitäs kummallista siinä on, ainahan sytytysvirta pitää olla päällä, kun tekee starilla yhtään mitään? Vai onko se päällä, mutta star pyytää silti päälle?
Vai yritätkö jotain starilla ecu irti?
Vai yritätkö jotain starilla ecu irti?
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Sytytysvirta siis oli päällä, mutta star ilmoitti, että kytke sytytysvirta. Boottasin koneen, käytin virrat pois autosta jne ja herjasi silti, että kytke sytytysvirta, vaikka virta oli päällä.
Ja ei en yrittänyt ecu irti starilla mitään.
Ja ei en yrittänyt ecu irti starilla mitään.

Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Kuinka irroitit ja kiinnitit ECUn, oliko avaimet pois virtalukosta? Ja can-väylä nukahtanut?
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Avaimet irti ja akun miinus napa irti. Ecua en ole vielä kiinnittänyt. On tällä hetkellä pakkasessa. Tuttu korjaaja sanoi, että pakastamisella on joskus saatu paikannettua vika.
Ja tosiaan star temppuili jo ennen, kuin ecua otin irti.
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Akkua ei tarvitse irrottaa kun ottaa ECUn irti, kunhan virta-avain on pois lukosta ja odottaa, että mittaristo sammuu. Olen tehnyt sen monta kertaa W164:ssa ilman ongelmia.
Mutta nyt on sitten taas sellainen oire, joka viittaisi johtovikaan. Laitapa vaikka käynnistyskaapeli rungon maadoituspisteestä moottorin korvakkeeseen ja kokeile sitten.
Mutta nyt on sitten taas sellainen oire, joka viittaisi johtovikaan. Laitapa vaikka käynnistyskaapeli rungon maadoituspisteestä moottorin korvakkeeseen ja kokeile sitten.
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Päivitystä tilanteeseen. Ecu oli pakkasessa, mutta starilla ei pääse kiinni. Muut ohjainlaitteet avautuu pl. Cdi, eikä anna pikatestiäkään tehdä. Liekkö se tuo ecu sitten kuollut? Ja star ei avannut cditä ennen eikä jälkeen pakastamisen.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Joko mittasit ecule tulevan syötön, maan ja väylän johdot,
missän mualla mitään vikakoodia/vikaa ?
koosaukset tarkistettu että se on ylipäätänsä listassa ?
Eli originaali koodi oli imuilman lämpötilatunnistin, rakenneosa B6/6b1. Staarin ohjeiden mukaan tein mittaukset jännitteelle ja se oli kunnossa. Muistaakseni, kun käytti johdot irti antureista niin heitti arvoksi -80c.
Ja nyt tosiaan viimeisin tilanne oli, että antoi b7/7b1 anturista sitä virheellistä tietoa. Sama koodi signaalivika. Starilla testatessa nimenomaan tämä anturi antoi myös virheellistä ulkolämpötilatietoa.
Ainakin näyttti joskus yhdistäneen ecun,
johtojen rämpsytely oli vaikuttanut jossain vaihessa vikaan niin onhan johdot tosiaan kunnolla tarkistettu
Mökkillä
'
'
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Mittasin ja kaikki ok. Ohjainlaitteen lukemattomuus johtui starista.. oli bitti poikittain eikä ignation peson kohdassa, piti käyttää siitä offia ja kääntää takaisin on niin johan toimii taas.FinlandMerceds kirjoitti: ↑To 10.04.2025 20:15Joko mittasit ecule tulevan syötön, maan ja väylän johdot,
missän mualla mitään vikakoodia/vikaa ?
koosaukset tarkistettu että se on ylipäätänsä listassa ?
Eli originaali koodi oli imuilman lämpötilatunnistin, rakenneosa B6/6b1. Staarin ohjeiden mukaan tein mittaukset jännitteelle ja se oli kunnossa. Muistaakseni, kun käytti johdot irti antureista niin heitti arvoksi -80c.
Ja nyt tosiaan viimeisin tilanne oli, että antoi b7/7b1 anturista sitä virheellistä tietoa. Sama koodi signaalivika. Starilla testatessa nimenomaan tämä anturi antoi myös virheellistä ulkolämpötilatietoa.
Ainakin näyttti joskus yhdistäneen ecun,
johtojen rämpsytely oli vaikuttanut jossain vaihessa vikaan niin onhan johdot tosiaan kunnolla tarkistettu
Eilen ei alkuun ollut muuta, kuin tallennettu koodi imuilman lämpötilatunnistimesta. Testi lenkki alkuun ei tullut koodia, mutta lämpötila-arvot vitullaan. Ulkolämpötila +5 ja anturien arvot sekoili, muistaakseni +19 astetta. Täytynee nyt vielä kokeilla pyöritellä nuo anturit eestaas, vanhat anturit kokeilla läpi. Sen jälkeen siirtyä muihin antureihin, kuten foorumilla ollut puhetta muissa ketjuissa. Ainakin happitunnistinta ennen kattia on liputettu ja ahtopaineita.
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Kun puhutaan noista jännitemittauksista, että kaikki ok, niin miten ne on nyt mitattu, liitin irtikö ja siitä piikeistä? Se nyt ei kerro yhtään mitään, pitää mitata kuormitettuna, eli anturi kiinni. Jos se on irrallaan, ei yleismittarin suuri resistanssi vaikuta jännitteeseen yhtään mitään, vaikka siellä olisi hyvinkin huono kontakti jossain.
Myös me amturien antamat lähtöjännitteet saa siten selville ja jos sitten anturin syöttöjännite on kunnossa, mutta lähtö vialla, vika on itse anturissa. Kannattaa myös mitata jännite johdosta, mutta maadoitus muualla, eli korin puolella, niin saa selville maaviat.
Jos lähtösignaali on pwm:ää, en ole itse kokeillut miten se näkyy yleismittarilla, mutta luulisin sen näkyvän ihan jännitteenä ainakin jos laittaa kuormaksi vaikkapa 4.7kOhm vastuksen. Oskilloskooppi olisi siinä kyllä parempi, mutta siitä taas on vaikeampi tehdä mitään lukemaa.
Myös me amturien antamat lähtöjännitteet saa siten selville ja jos sitten anturin syöttöjännite on kunnossa, mutta lähtö vialla, vika on itse anturissa. Kannattaa myös mitata jännite johdosta, mutta maadoitus muualla, eli korin puolella, niin saa selville maaviat.
Jos lähtösignaali on pwm:ää, en ole itse kokeillut miten se näkyy yleismittarilla, mutta luulisin sen näkyvän ihan jännitteenä ainakin jos laittaa kuormaksi vaikkapa 4.7kOhm vastuksen. Oskilloskooppi olisi siinä kyllä parempi, mutta siitä taas on vaikeampi tehdä mitään lukemaa.
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Päivitystä. Tänään tein mittaukset juurikin noin, että anturit kiinni ja kaikki ok. Jännitteet ok ja toimi myös maadoitus otettuna rungosta. Vaihdoin sitten vielä kertaalleen boschilaiset paikalleen ja sehän signaalivika hävisi.
Eli kiinan pojan anturissa jokin härö (todennäköisesti). Pitää nyt vielä seurailla, mutta tällä hetkellä koodit nollattuna eikä uusiutunut enää. Ainakin riittävästi teetätti töitä, vaikka vika olikin siinä ihan alkuperäisessä kohteessa. Liekköhän remontoijalla iskenyt vauhti päälle ja jäänyt järki matkalle..?
tiedä häntä sitten..
Eli kiinan pojan anturissa jokin härö (todennäköisesti). Pitää nyt vielä seurailla, mutta tällä hetkellä koodit nollattuna eikä uusiutunut enää. Ainakin riittävästi teetätti töitä, vaikka vika olikin siinä ihan alkuperäisessä kohteessa. Liekköhän remontoijalla iskenyt vauhti päälle ja jäänyt järki matkalle..?

Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Eli kiina MAFit edelleenkin kuraa. Eipä yllättäny
9/2006 S211 320CDI
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w164 ilmamassamittari antaa vikakoodia
Imuilman lämpö on varmsati käynissä olevas eri mitä ympäristönVija kirjoitti: ↑Pe 11.04.2025 08:30 Eilen ei alkuun ollut muuta, kuin tallennettu koodi imuilman lämpötilatunnistimesta. Testi lenkki alkuun ei tullut koodia, mutta lämpötila-arvot vitullaan. Ulkolämpötila +5 ja anturien arvot sekoili, muistaakseni +19 astetta. Täytynee nyt vielä kokeilla pyöritellä nuo anturit eestaas, vanhat anturit kokeilla läpi. Sen jälkeen siirtyä muihin antureihin, kuten foorumilla ollut puhetta muissa ketjuissa. Ainakin happitunnistinta ennen kattia on liputettu ja ahtopaineita.
samoin jos kone ei ole kunnolla jäähtynyt,
jos haluat verratta imuilman lämpöä em tilanteissa niin ota anturista vaikka lämpökameralla kuva ja vertaa siiinä näkyvää lämpötilaa anturin antamaan
Mökkillä
'
'