"Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Jäähdytetyt etulevyt löytyy 260-300E ja 250-300 turbodiesel, 300D 24V sekä E220. Moniventtiili-kuutosissa ja kasikoneisissa on isompaa jarrua edessä ja takana.
Osassa 230E on jäähdytetyt ja osassa jäähdyttämättömät, lieneekö siinä vaihtunut faceliftin myötä vai miten ? Muuten ei vuosimalli vaikuta.
Osassa 230E on jäähdytetyt ja osassa jäähdyttämättömät, lieneekö siinä vaihtunut faceliftin myötä vai miten ? Muuten ei vuosimalli vaikuta.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
230 E:n etujarrulevyt muuttuivat jo vuotta ennen faceliftiä, eli 9/88, jäähdytetyiksi. Eli samaan aikaan, kun ABS tuli vakioksi (Saksassa).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Eipä ole moneen vuoteen ollut omien 124 alla muuta kuin 15 tai 16 tuumaisia vanteita. Laitoin nyt 17" RH:t tähän, mieli tekisi jotenkin poiketa perinteisestä myös 300D osalta, katsotaan nyt ...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Onko missä koossa kumet
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
225/45/17" on rengastus. Vastaa vakiokokoa hyvin.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 534
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Ok
Alla nyt 215/55r16 ja niissä mukavasti ilmaa vanteen ja asfaltin välissä, mutta olis 17" odottamassa kumeja niin täytynee kokeilla myös miltä ne näyttäis.
205 tai 215 50 koossa olis etsinnässä. 17" vanteet
Et30 ja 7 1/2" .
Alla nyt 215/55r16 ja niissä mukavasti ilmaa vanteen ja asfaltin välissä, mutta olis 17" odottamassa kumeja niin täytynee kokeilla myös miltä ne näyttäis.
205 tai 215 50 koossa olis etsinnässä. 17" vanteet
Et30 ja 7 1/2" .
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Ennen talvea, muttei näköjään ainakaan sitä seuraavaa talveadealer viime kesänä 250TD:stä kirjoitti: .............
Takajousen huomasin samalla olevan alapäästä poikki. Sen osalta ajattelin miettiä muutaman kuukauden (tai vuoden) hankinko kaikki 4 jousta uutta ja vaikka samalla iskaritkin eteen.
Sitten on vielä se aiemmin mainittu vesipumppu ja sen kopan tiiviste, hihnankiristimen iskari ja mitähän olikaan, jo hankittuna. Ne voisi kyllä ennen talvea vaihtaa vaikkei nyt kesällä vuodakaan...

Hankin Eibach jousisarjan käytettynä, kun sattui sopivasti tarjolle ja kun samaan pakettiin oli mahdollista ostaa vähän käytetyt hyväkuntoiset tasonsäätöiskarit.
Eibachit on E2518-140 joiden madallus ilmoitettu eteen n. 35 mm ja taakse 25-30mm.
Ne on tarkoitettu enintään 1010kg etuakselipainoille ja 1230kg taka-akselipainoille, eli etujouset on lähinnä kuutoskoneisten ja runsailla lisävarusteilla olevien viitoskoneisten. Tarkoitus kun ei olekaan tehdä (museo)autosta kovin matalaa, ajattelin että nuo olisi aivan sopivat.
Tämän auton akselipainot on 920 / 1210.
Eteen tilasin Aeromotorsilta TRW JGM434S iskarit, "autoihin, joissa Sport-jousitus", niiden ylätuet ja suojakumit. Iskarien hinta on noin 50€ kappaleelta. Toinen vanha iskari oli vuotanut hieman ja yläkumit murtuneet. Ei kuitenkaan ollut vuotanut niin runsaasti, kuin alla olevista kuvista voisi päätellä - iskari on reilusti öljyinen koska suhautin siihen WD40 saadakseni johtojen tuen ehjänä irti.
Vaihtelin tänään etupään osat. Todennäköisesti iskareita ei oltu koskaan aiemmin vaihdettu, eikä (ainakaan kuljettajan puoleista) ylätukeakaan.
"Uudet" jouset on lyhyemmät, mutta jousilanka paksumpaa:
Tarkkasilmäinen huomaa, mitä kaikkea outoa vanhoissa osissa on ?
Iskarit ei varttaan enää ulos työntäneet, vaikka kai nuo orkkiksetkin uutena on kaasuiskarit olleet: Kulunutkin oli jo ylätuki: Vielä jonain päivänä taakse jouset vaihtoon. Keula jäi aivan OK korkeudelle, ja kun jouset eivät ole löysät ei tämän kokoiset renkaat raavi mihinkään helpolla, vaikka on sisälokasuojatkin. Ajotuntuma muuttui olennaisesti, keula on jämäkämpi mutta eibachmainen pintapehmeys on olemassa. Tykkään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Sedan pitäisi lähipäivinä noutaa talvisäilöstä, siinä on vielä nastarenkaat alla ja jotain vaihtelua alkavalle kesälle haluaisin senkin vanteisiin
En taida nyt toista kierrosta 17" renkaita ostaa, vaikka mieli tekisi Loriserit ruuvailla alle. Monia muitakin vaihtoehtoja on, ja taidan laittaa 205/55/16" rengastuksen 7" ET31 peltivanteilla ja ässän kapseleilla, ainakin siksi aikaa että näkee miltä moinen setti näyttää valkoisessa satalankussa
Sellainen kysymys tuli mieleen, että muistankohan oikein; 7x15" ET23 vakiokokoisilla renkailla tahtoo raapia kaariin ? Vai onko muistikuva ihan väärä ?
Jos muistan oikein, niin joutaisi myydä nämä pois. Siisti vannesarja vanhemman mersun alle:

En taida nyt toista kierrosta 17" renkaita ostaa, vaikka mieli tekisi Loriserit ruuvailla alle. Monia muitakin vaihtoehtoja on, ja taidan laittaa 205/55/16" rengastuksen 7" ET31 peltivanteilla ja ässän kapseleilla, ainakin siksi aikaa että näkee miltä moinen setti näyttää valkoisessa satalankussa

Sellainen kysymys tuli mieleen, että muistankohan oikein; 7x15" ET23 vakiokokoisilla renkailla tahtoo raapia kaariin ? Vai onko muistikuva ihan väärä ?
Jos muistan oikein, niin joutaisi myydä nämä pois. Siisti vannesarja vanhemman mersun alle:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Farkun kuljettajan käsinoja hajosi kesällä (viime ?
) ja nyt jaksoin jo korjata, eli päällinen irti ja ehjään nojaan paikalleen. No ei se tosipuheessa jaksamisesta tai viitsimisestä ollut kiinni, vaan nyt sattui tarjolle ehjä noja.
Jos jollain on tarvetta käsinojan päälliselle / harmaa nahka, niin sellainen olisi ylimääräisenä.
Tänään farkulla ajellessa alkoi taas harmittaa vakionopeussäätimen ongelmat, eli se että muuten systeemi toimii mutta nopeus ei pysy vaan repii vauhtia ylös-alas muutaman km/h verran.
Taitaa olla yhden vakkarin verran irto-osia varastossa eli niillä mahdollisuus kokeilla mistä vika löytyy. Se vähän pelottaa, että jos se on nopeusmittarissa, kun ei ole ASD-valollisia mittaristoja. Saapahan kuitenkin paikallistettua, etsii sitten ajan kanssa mittariston...

Jos jollain on tarvetta käsinojan päälliselle / harmaa nahka, niin sellainen olisi ylimääräisenä.
Tänään farkulla ajellessa alkoi taas harmittaa vakionopeussäätimen ongelmat, eli se että muuten systeemi toimii mutta nopeus ei pysy vaan repii vauhtia ylös-alas muutaman km/h verran.
Taitaa olla yhden vakkarin verran irto-osia varastossa eli niillä mahdollisuus kokeilla mistä vika löytyy. Se vähän pelottaa, että jos se on nopeusmittarissa, kun ei ole ASD-valollisia mittaristoja. Saapahan kuitenkin paikallistettua, etsii sitten ajan kanssa mittariston...
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Eilen illalla ajelin satakunta kilometriä mutkaista kapeaa asvalttitietä, koko ajan tuntui että pitäisi ajaa kovempaa kun auto tottelee niin millintarkasti kuljettajan ohjeita, ei kallistele eikä ole minkäänlaista epämääräisyyttä ohjaustuntumassa. Ei kuitenkaan viitsi nostaa nopeuksia niihin lukemiin että nopeusvalvonnan sattuessa kohdalle tilanne kävisi ajokortille vaikeaksi.Ajotuntuma muuttui olennaisesti, keula on jämäkämpi mutta eibachmainen pintapehmeys on olemassa. Tykkään.
Isommissa montuissa huomaa kyllä jäykempien jousien olemassaolon.
Kun olin ajanut muutaman kilometrin SRS valo syttyi hetkeksi, tämä tapahtui 3-4 kertaa muutamaksi sekunniksi. Lopun reissun aikana ei enää ilmennyt.
Hetken jo mietin, että olenko ollut huolimaton ja laittanut mittariston takana polttimoita väärille paikoille, ja palaneen polttimon merkkivalo olisi SRS kohdalla. Sitten hoksasin, että onhan se helposti tarkistettavissa, ja ei ollut sellaisesta kyse koska sytytysvirran päälle laittamisen jälkeen SRS valo sammui jonkin ajan kuluttua vaikkei moottoria käynnistänyt, kuten SRS valon kuuluukin toimia.
Kyseisellä reissulla hain 16" kasireikävanteet, joskus ollut mielessä että sellaisetkin saisi olla vaihtoehtoina omiin autoihin ja nyt tuli lähellä tarjolle. Vanteet on ET41 ja 7,5" leveät eli väyrysestä peräisin.
Vanteita myi henkilö joka osti meiltä kauan sitten -89 peltihelma-300D:n, saattoi olla vuonna 2010 tai 2011. Hän turbotti auton ja muutoskatsasti sen 110kW tehoille ja on ajanut sillä useamman sata tuhatta kilometriä, auto on edelleen hänellä ja nyt ollaan jonkin verran yli miljoonan kilometrin kokonaislukemassa. Katsastus on voimassa, mutta moottorin laakerointiin oli tullut jotain murhetta ja se odottelee liikennekäytöstä poistettuna tekniikan korjausta.
Auton historia on sillä tavalla erikoinen, että se on uutena ostettu yksityisen toimesta tunne naapurikaupunkiin missä se nytkin on, ja minä ostin sen ensimmäiseltä omistajalta aikoinaan. Meidän vanhin tytär ajoi autolla paljon, ajeli työmatkaa ja veti hevoskoppia harrastuspuolella. Silloin kilometrejä oli 6xxxxx, olisikohan meillä ollessa kääntynyt 700000 puolelle.
Auton äärimmäinen toimintavarmuus jäi mieleen, näitä on helppo luovuttaa ajettavaksi sellaisellekin kuljettajalle joka ei osaa mitään korjauksia tien päällä tehdä.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Jäin miettimään taannoin, kun ollaan porukalla kauhisteltu monien myynnissä olevien museoajoneuvojen (siis tällä foorumilla, ja mersujen) heikkoa ja epämääräistä kuntoa ajatellen museoajoneuvokelpoisuutta, että nämä omat laitteet on sellaisia mitä itse haluaisin museoajoneuvojen olevan.
Kumpikaan ei ole uusi eikä uuden veroinen, mutta kuitenkin perus siisti sekä sisältä että päältä.
Kummassakaan ei mielestäni näy mitään värkkäyksiä auton saamiseksi "uuden veroiseksi", eikä ole uusittu mitään osia niiden ulkonäön vuoksi, ellei osa ole rikki.
Autot on sellaisia kuin nämä olivat 25 vuotta sitten käyttöautoina. Niillä ei pelota lähteä tien päälle, pieni kiveniskemä ei vie yöunia.
Kumpikaan ei ole uusi eikä uuden veroinen, mutta kuitenkin perus siisti sekä sisältä että päältä.
Kummassakaan ei mielestäni näy mitään värkkäyksiä auton saamiseksi "uuden veroiseksi", eikä ole uusittu mitään osia niiden ulkonäön vuoksi, ellei osa ole rikki.
Autot on sellaisia kuin nämä olivat 25 vuotta sitten käyttöautoina. Niillä ei pelota lähteä tien päälle, pieni kiveniskemä ei vie yöunia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
230E olisi kohtapuoleen aika alkaa värkkäillä siistimmäksi.
Parin kuukauden tallissa majailun jälkeen moottori käynnistyi ongelmitta, kuten oletinkin. Mainitsemani joutokäynnin "soutaminen" oli kaksi kertaa rrröyrr rröyrr. Vaikkei tuolla merkitystä ole, käytetään joutokäyntimoottori (mikähän sen virallinen nimi olikaan) irti, puhdistetaan ja voidellaan.
- Kuljettajan puoleisesta umpiosta puuttuu kuminen "tiiviste" jossa on se osa mihin maski nojaa.
Etsinkin jo varastosta ehjän käytetyn.
- "Töötit" on melko ruostuneet. Niitähän tietysti löytyy parempia, vaihdettava.
- Moottoritilassa on pientä siistimistä siellä täällä. Ikävimmältä näyttää lukkopellin etureuna ja se tanko jossa töötit on kiinni. Osia ei tainnut puuttua, ja pikkusälää on kyllä monenmoista tarvittaessa, kun yhdestä 230:sta olen purkanut nippeleitä ja nappeleita talteen, ja pojan coupesta on jäänyt konetilasta kaikki 230:iin liittyvä ylimääräiseksi.
- Kesärengastus puuttuu tyystin, tai siis auton mukana ei tullut kuin alla olevat nastarenkaat peltivanteilla. Varastossa on riittävästi vaihtoehtoja, joten tässä vain tekemisen vaiva.
Miten katon pitkittäislista irtoaa ? Entä paikalleen laittaminen ?
Toinen niistä on takapäästään irti eikä tartu kunnolla takimmaiseen kiinnikkeeseen, joka näyttäisi olevan kuitenkin ehjä. Miten listan kiinnikkeet toimivat, kun niissä on sellainen "kiristys" juttu ? Vai mikä se edes on ?
Parin kuukauden tallissa majailun jälkeen moottori käynnistyi ongelmitta, kuten oletinkin. Mainitsemani joutokäynnin "soutaminen" oli kaksi kertaa rrröyrr rröyrr. Vaikkei tuolla merkitystä ole, käytetään joutokäyntimoottori (mikähän sen virallinen nimi olikaan) irti, puhdistetaan ja voidellaan.
Nämähän ne on korjattava. Hyvin vähäiset onneksi, ruosteet.Fiksailemista on maalipinnassa. Ruostetta alkaa ilmestyä joistain kohdista, auto on ylimaalattu kertaalleen.
Otin irti jo aiemmin, maalataan varret ja laitetaan uudet sulkien kumit.Lampunpesimet paikallaan
Ehjä penkki odottaa että otan siitä selkänojan verhoilun. Koko penkkiä en vaihda, koska tässä on se ortopedijuttu. Varaosapenkissä on käsinojakin, saa siirtyä tähän autoon.penkin nurkassa kulumaa
Ehjä katkaisija odottaa hanskalokerossa.Peilin sähkösäädön namiska tyypillisesti poikki.
Uusi odottaa asennusta.Termostaatti on viallinen
Tämä on korjattava.alipainepumppu ei pyöri
- Kuljettajan puoleisesta umpiosta puuttuu kuminen "tiiviste" jossa on se osa mihin maski nojaa.
Etsinkin jo varastosta ehjän käytetyn.
- "Töötit" on melko ruostuneet. Niitähän tietysti löytyy parempia, vaihdettava.
- Moottoritilassa on pientä siistimistä siellä täällä. Ikävimmältä näyttää lukkopellin etureuna ja se tanko jossa töötit on kiinni. Osia ei tainnut puuttua, ja pikkusälää on kyllä monenmoista tarvittaessa, kun yhdestä 230:sta olen purkanut nippeleitä ja nappeleita talteen, ja pojan coupesta on jäänyt konetilasta kaikki 230:iin liittyvä ylimääräiseksi.
- Kesärengastus puuttuu tyystin, tai siis auton mukana ei tullut kuin alla olevat nastarenkaat peltivanteilla. Varastossa on riittävästi vaihtoehtoja, joten tässä vain tekemisen vaiva.
Miten katon pitkittäislista irtoaa ? Entä paikalleen laittaminen ?
Toinen niistä on takapäästään irti eikä tartu kunnolla takimmaiseen kiinnikkeeseen, joka näyttäisi olevan kuitenkin ehjä. Miten listan kiinnikkeet toimivat, kun niissä on sellainen "kiristys" juttu ? Vai mikä se edes on ?
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Kuvassa takimainen kiinnike. Kiilaus pitää kiinnikkeen katon urassa. Lista kiinnittyy kiinnikkeessä olevaan peltiklipsiin.Miten katon pitkittäislista irtoaa ? Entä paikalleen laittaminen ?
Toinen niistä on takapäästään irti eikä tartu kunnolla takimmaiseen kiinnikkeeseen, joka näyttäisi olevan kuitenkin ehjä. Miten listan kiinnikkeet toimivat, kun niissä on sellainen "kiristys" juttu ? Vai mikä se edes on ?
Lähtee irti kampeamalla suoraan ylöspäin klipsi kerrallaan. Itse olen aloittanut tuulilasin alanurkasta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Kiitos, Janne, neuvosta edellä.
Pari vuotta vierähti ja nyt on kuvaadealer kirjoitti: ↑To 19.01.2023 18:31 Keväällä tulee valinnan vaikeus vanneasiassa, kun näihin kotteroihin on monenmoista aikakautensa mukaista vannetta varastossa ja nyt tuli vielä ostettua (kiitokset Jannelle, paketti vielä noutamatta postista) 16" kapselit. Peltivanteet 7x16" ET31 olikin ennestään.
Miltähän nuo näyttäisi 124 alla, oliko kellään moisesta yhdistelmästä kuvaa ?
kapseli.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Hienolta näyttää. Tulee ihan mieleen Fujimin "Inch up Wheel" pienoismallit, joista skidinä tuli kerättyä kaikki MB-mallit mitä oli. Faijan kaveri oli kyseisten pienoismallien maahantuoja siihen aikaan 80-luvulla ja putiikkinsa oli Askartelukeskus Stadin Kampissa. Onkohan muuten noissa hieman tummempi sävy kuin aiemman sukupolven ufoissa? Kiinnittänyt ennenkin huomiota samaan.dealer kirjoitti: ↑Pe 23.05.2025 21:21 Kiitos, Janne, neuvosta edellä.
Pari vuotta vierähti ja nyt on kuvaadealer kirjoitti: ↑To 19.01.2023 18:31 Keväällä tulee valinnan vaikeus vanneasiassa, kun näihin kotteroihin on monenmoista aikakautensa mukaista vannetta varastossa ja nyt tuli vielä ostettua (kiitokset Jannelle, paketti vielä noutamatta postista) 16" kapselit. Peltivanteet 7x16" ET31 olikin ennestään.
Miltähän nuo näyttäisi 124 alla, oliko kellään moisesta yhdistelmästä kuvaa ?
kapseli.jpg
Tuuman verran tuningia.jpg
Jos jollakin olisi tarpeettomana tuollaiset 16" ufot, niin saa laittaa viestiä: O4O-5570122
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
On ne ainakin hieman eri sävyiset. Nappaan kuvan jossain vaiheessa niin voi siitä vertailla.Onkohan muuten noissa hieman tummempi sävy kuin aiemman sukupolven ufoissa?
Näpräilin 230:n keulasta osia irti, umpiot, töötit ja niiden kiinnitystangon ym. Siistitään nyt niiltä main ensin. Joitain ja pikkuosia oli fosforihappokylvyssä.
Joinain päivinä olen ajellut 300D:llä; silkkaa nautintoa.
Uudet kitkarenkaat

Ei ollut sopivia 16" kumeja noille vanteille jotka halusin täksi kesäksi alle, joten päädyin ostamaan uudet. Kitkarenkaat valikoituivat sekä erinomaisen edullisen tarjous-ulosheittohinnan, että myös sen perusteella, ettei tarvitsisi syksyllä vaihtaa talvirenkaita alle jos auto on sellaisessa säilössä että sillä joskus lumilla pätkä ajetaankin.
Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen, mittarissa 592920. Edellinen öljynvaihto oli tehty vuoden 2022 loppukesästä ja öljyillä oli ajettu noin 7500 kilometriä. Muuta huoltoa olen tehnyt sen jälkeen mm. viime kesänä, joten nyt tuo oli ainut tarpeellinen toimenpide. Paisuntasäiliössä oli muutaman desilitran vajaus, lisäsin hieman jäähdytinneste-seosta.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Kitkat on kyllä mainiot kesärenkainakin jos mukavuutta ja meluttomuutta arvostaa.Ei toki suositeltavat kaikkein inspiroituneimmille kuskeille,tai jos täytyy rankkasateellakin lähteä kulkuun(..ja kovaa).
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Tässäpä 124 ja 140 kapselit vierekkäin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Tästä keskusteltiin tässä viestiketjussa aiemmin, laitetaan vielä luettavaksi ohje aiheesta:
Additional information on A/C systems (York and Delco compressors) for conversion of R12 to R134a refrigerant
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot
Ei, vaan oli vika asentajassadealer vuosi sitten kirjoitti: Vietin melkoisesti aikaa etsien Wigamin piipparilla mahdollista vuotokohtaa, mutta ei.
Ei kerrassaan minkäänlaista vuotoa putkistossa, kennoissa, kompurassa, paisuntaventtiilissä, missään.
Lieneekö ollut aiemmin jommassakummassa täyttöliittimessä vuoto, kun kyllä tuolla hakemisella olisi pitänyt vuotokohdasta merkkejä löytää.

Tänään kävin täyttämässä järjestelmän, luin piipparin käyttöohjeen ja toimin sen mukaan, ja paikallistin noin minuutissa vuotokohdan keulan kennon kuljettajan puoleiseen yläkulmaan. Jotain merkillistä siinä on, kun itse tietää että vuoto varmasti piipparilla löytyy, eikä silti hoksaa tarkistaa ja ajatella laajemmin että mikä mittauksessa meni pieleen.
Tuossa kohtaa:
Toki käytin sen jälkeen vielä hieman aikaa tutkien, olisiko jossain muuallakin vuotoja, mutta eipä ollut. (kennoa en sen enempää testaillut, voi olla muitakin vuotokohtia kuin edellä mainittu)
Kylmäaineet talteen (jätin hieman) ja seuraavaksi tilausta Aeromotorsille

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot + 230E
Käyttämisestä jatkan vielä mainiten, että samalla oli mukava todeta, että ilmastointi toimii kuten pitää, kylmää tulee ja keulan flekti kytkeytyy toimintaan tarvittaessa.
Nyt kuitenkin se verran uuttakin asiaa, että Ifistä soittelivat ja tarjoilivat vakuutuksia. Kerroin soittajalle, että olen jokseenkin varma, ettemme pääse kauppoihin, mutta voit halutessasi laskea muutaman vakuutuksen hinnan minulle.
Traktorimönkijän liikennevakuutus + täyskasko olisi ollut 50% kalliimpi (nyt OP), käyttöauton noin 10% kalliimpi (nyt Fennia) ja sen lasivakuutuksen omavastuu olisi tuplaantunut.
Yllätyksenä tuli museoajoneuvon vakuutuksen hinta, eli 300D sedanin liikennevakuutus + täyskasko olisi maksanut Ifillä noin 330 euroa, kun ne nyt maksavat (OP) 158,10€.
Nyt kuitenkin se verran uuttakin asiaa, että Ifistä soittelivat ja tarjoilivat vakuutuksia. Kerroin soittajalle, että olen jokseenkin varma, ettemme pääse kauppoihin, mutta voit halutessasi laskea muutaman vakuutuksen hinnan minulle.
Traktorimönkijän liikennevakuutus + täyskasko olisi ollut 50% kalliimpi (nyt OP), käyttöauton noin 10% kalliimpi (nyt Fennia) ja sen lasivakuutuksen omavastuu olisi tuplaantunut.
Yllätyksenä tuli museoajoneuvon vakuutuksen hinta, eli 300D sedanin liikennevakuutus + täyskasko olisi maksanut Ifillä noin 330 euroa, kun ne nyt maksavat (OP) 158,10€.
wiimax.fi